Uitbouw buren

Uitbouw buren 

Onderwerp van lida

Terug naar de lijst
  1. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef lida
    Volgens de gemeente mag het .... zelfs zonder vergunning...
    (..)...


    Ja, vaak is tot 3 meter uitbouwen vergunningvrij.
  2. Bericht van lida is op 15-03-2017 om 18:04:19 uur verwijderd door lida.

    Reden: verwijderen

     
  3. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    De buitenmuur van de uitbouw zal gewoon exact op de erfgrens komen en dat is volkomen legaal. En als ze binnenkort starten met de bouw dan is het inderdaad logisch dat ze nu al de fundering aan het uitgraven zijn, en daarmee ook onder de schutting graven. Ze zullen waarschijnlijk proberen zo lang mogelijk jullie beider privacy te bewaken door niet gelijk al een groot deel van de schutting weg te halen. Dat valt juist wel te waarderen.

    En inderdaad zoals al eerder benoemd zal de toegang tot jouw tuin zich niet beperken tot het alleen voegen van de muur, maar ook voor het opmetselen van die zelfde muur. Dit zullen ze niet in 1 dag doen/kunnen. Ook een daklijst/boeidelen zal/zullen geplaatst moeten worden aan jouw zijde. Verder natuurlijk het opbouwen van een steiger en na de klus weer afbreken. En uiteraard het opruimen van de bouwplaats. Lijkt me dat een week meer dan realistisch is.

    Waarom zou je dan ook met de hakken in het zand gaan. Dat geeft alleen maar ruzie en gedoe.
    Je kunt beter in gesprek gaan met je buren en vragen naar de planning en belangstelling tonen, zodat je op de hoogte bent wat je kan verwachten. Tevens kun je dan aangeven dat je het prettig vindt dat ze even aangeven wanneer ze wat doen aan jouw zijde ivm je eigen privacy en het daar rekening mee kunnen houden. Bij wat meer bereidwilligheid en medewerking van jouw kant zal je zien dat zij ook bereidt zullen zijn eerder met jou rekening te houden. De uitbouw komt er toch. Dus je kan maar beter er positief in gaan staan wil je niet in een negatieve sfeer belanden. Jullie zullen immers nog langer naast elkaar blijven wonen. En wie weet waar je je buren nog eens voor nodig hebt.

    Overigens is de buitenmuur van hun uitbouw aan jouw kant naar eigen inzicht door jou te gebruiken. Bv voor het ophangen van een mooi buitenschilderij of voor plantenbakken.
  4. Bericht van lida is op 15-03-2017 om 18:08:21 uur verwijderd door lida.

    Reden: verwijderen

     
    Bericht van lida is op 15-03-2017 om 18:08:36 uur verwijderd door lida.

    Reden: verwijderen

     
  5. on-my-own
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van on-my-own
    Het is niet vanzelfsprekend dat het binnen de erfgrens blijft. Zij zitten in huis dan met een muur die niet recht loopt maar een inspringing krijgt ten hoogte van de uitbouw. Niet voor niets is dat vaak al opgenomen bij nieuwbouwhuizen.
    Ik zou het ook gewoon belangstellend aan de buren vragen als ze buiten aan het werk zijn trouwens. Hakken in het zand levert bijna nooit iets goeds op.
  6. hanss51
    @nd3rs

    Toon alleen de berichten van hanss51
    quote:
    Dit schreef lida
    Verder zakt mijn huis nogal in waarde als er een muur komt...kan ik daar nog iets mee?


    je kunt het ook zien als waardestijging: 1 muur van een eventuele aanbouw aan jouw woning staat er al.

    en over die aansprakelijkheid:
    Mij lijkt dat het alleen op gaat voor schade die zou ontstaan doordat jij geen of onvoldoende toegang geeft tot je tuin, waardoor de muur kwalitatief minder wordt.
  7. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef lida
    Kunnen zij mij aansprakelijk stellen voor schade aan een door hun gebouwde muur?

    Ik denk dat zij een goede kans maken, wanneer zij door jouw weigering die tegen de wetgeving ingaat, de muur ondeugdelijk kunnen bouwen en daarvan schade ondervinden.
  8. elly69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elly69
    Best pittige brief die je hebt gehad overigens, verwijzen naar wetsartikel, opdraaien voor evt schade en betrekken van de wijkagent...
    Ik lees hier het advies vooral in gesprek te gaan, dat is natuurlijk prima. Maar na zo n brief zou ik ook op mn hoede zijn en me niet comfortabel voelen.
  9. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef lida
    Verder zakt mijn huis nogal in waarde als er een muur komt...kan ik daar nog iets mee?

    Waarom zou je huis in waarde dalen. Dat zie ik helemaal niet zo. Als toekomstige kopers van jouw woning een uitbouw willen, hoeven ze 1 buitenmuur minder op te metselen, wat een kostenbesparing met zich meebrengt.
  10. Bericht van lida is op 15-03-2017 om 18:08:55 uur verwijderd door lida.

    Reden: verwijderen

     
  11. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef elly69
    Best pittige brief die je hebt gehad overigens, verwijzen naar wetsartikel, opdraaien voor evt schade en betrekken van de wijkagent...
    Ik lees hier het advies vooral in gesprek te gaan, dat is natuurlijk prima. Maar na zo n brief zou ik ook op mn hoede zijn en me niet comfortabel voelen.

    De vraag is alleen waarom die brief gestuurd is. Dat lezen we hier niet.

    Meestal is het zo dat wanneer buren een uitbouw willen dit even gaan bespreken met cq melden aan de buren. Lida in dit geval. Ik weet niet of dit heeft plaatsgevonden. Dat vertelt dit verhaal niet.
    En als Lida er toen ook al zo negatief in stond en niet echt stond te popelen om mee te werken of in gesprek te gaan, dan kan ik me de brief juist weer wel voorstellen. Het is immers een vergunningvrije uitbouw, die iedereen daar dus mag plaatsen en dus met de wet aan zijn zijde de tuin van zijn buren mag betreden voor het noodzakelijke bouwgebeuren. Het zou alleen maar fijn zijn als je daarover met elkaar in gesprek kunt. Lukt dat niet dan rest slechts de weg, die de buren nu bewandelen.
    Bewandelen de buren deze weg zonder ooit vooraf met Lida te hebben gesproken over de uitbouw dan vind ik dat inderdaad erg overtrokken/schandalig, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Tegenhouden kun je de bouw nu eenmaal niet, dus kan je maar beter meewerken wil je niet de rest van de tijd dat je daar woont in een negatieve sfeer leven.
Terug naar de lijst