Met een oudere auto naar Z-Frankrijk

Met een oudere auto naar Z-Frankrijk 

Onderwerp van Spyke

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Spyke
    We willen met mijn autootje naar zuid Frankrijk. Mijn auto is 15 jaar oud en heeft nog niet zo veel kilometers gemaakt, het is een Suzuki alto. Volgens mij gaat het wel lukken maar volgens de monteur is het niet verstandig ivm de "grote' van de auto en de Franse rijstijl aldaar. Nu wil ik weten of jullie ook wel eens met een oudere auto richting z- Frankrijk zijn geweest?

    Er lopen wat dingen door elkaar:
    -oud wel/niet veel kilometers: als je auto nu probleemloos rijdt, zal hij dat ook wel doen als je naar Frankrijk rijdt. In een aantal opzichten is een snelweg minder slopend voor je auto dan stadsverkeer. Let wel op olieverbruik en koelvloeistof; neem evt. reserve mee.

    -klein of niet; een Alto is een kleine auto. Dat rijdt sowieso vermoeiender, weet ik uit ervaring. Dat gaat dubbel tellen, als je auto door zware belading moeite heeft met maximumsnelheid, inhalen, of heuveltjes op.

    -franse rijstijl; die is soms wat rommeliger dan in Nederland, maar ik vind in het algemeen dat het er prettig rijden is. Er worden meer fouten gemaakt maar men is meestal ook wat vergevingsgezinder. Wel zijn wegen en bewegwijzering soms verrassend. Een prachtige snelweg gaat na het tolpoortje plots over in een chaotische stadssnelweg (vooral bij Nancy heel opvallend); of een prachtige D-weg eindigt in smalle dorpsstraatjes (en daar is een Alto wel handig Smile).

    Ik zou zelf vooral nadenken over het klein=traag= vermoeiend rijden punt. Ik vond het verschil tussen de grote Citroen die ik nu heb en mijn vorige, kleinere auto, wat dat betreft al heel opvallend.
  2. Willemijn
    Wabi Sabi, volvo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Willemijn
    Als je een Alto hebt dan is dat een comfortabele auto om mee te rijden, je bent er aan gewend en je kent je auto het beste.

    Over comfort valt te twisten. Mensen zonder Alto zullen hem oncomfortabel vinden terwijl mensen met een oude Panda een Alto hemels kunnen vinden.

    Als je auto goed onderhouden is en je hebt een goede (reis)verzekering en bent wegenwacht-lid dan kun je er de hele wereld me over.
    Je zult niet de snelste zijn maar je rijdt wel veel goedkoper dan met bijvoorbeeld een grote Scenic.

    En verkeer in het buitenland?? Ach, daar wen je aan, rijd in je eigen tempo en stop regelmatig zodat je uitgerust bent en je eventuele stress kwijtraakt.

    Veel plezier!!
  3. Jacquelien
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jacquelien
    ja zou ik ook gewoon doen. Tenminste als de auto goed gekeurd is. En mocht de ruimte wat krap zijn, dan gewoon veel korte stoppen inbouwen.

    Veel plezier!
  4. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef Spyke
    We willen met mijn autootje naar zuid Frankrijk. Mijn auto is 15 jaar oud en heeft nog niet zo veel kilometers gemaakt, het is een Suzuki alto. Volgens mij gaat het wel lukken maar volgens de monteur is het niet verstandig ivm de "grote' van de auto en de Franse rijstijl aldaar. Nu wil ik weten of jullie ook wel eens met een oudere auto richting z- Frankrijk zijn geweest?

    Als dat werkelijk zijn afweging is dan vind ik dit je reinste flauwekul. Als hij twijfelt over de staat van de auto dan zou ik er nog eens goed over nadenken.

    Jij bent gewend aan jouw auto en dus gewend aan het comfort of ontbreken ervan. Het is voor anderen wat makkelijk praten. Jij hebt het hiermee te doen. Een auto lenen is niet altijd makkelijk en brengt de nodige risico's met zich mee. Om een auto te huren moet je voldoende budget hebben.
    Ik rij met mijn Picanto gewoon naar de Provence hoor. Hij is wel niet zo oud maar blijft een klein autootje.

    Ik rij er 20.000 per jaar mee dus naar Frankrijk op en neer gaat ook wel lukken.
  5. Spyke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Spyke

    De monteur in kwestie was een wat vrouwonvriendelijke....die had het over een boodschappenkarretje....nota bene mijn alto! Heb heel veel gehad aan jullie tips, bedankt daarvoor en heb besloten toch te gaan met een goede buitenland verzekering en eventueel een andere auto als ik met pech komt te staan. De monteur heeft mij verzekerd dat mijn alto dat aankan dus waarom niet.
  6. Spyke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Spyke

    Ik laat natuurlijk mijn koelvloeistof en mijn oliepeil voor ik op vakantie gaat even checken maar dat had ik ook met de monteur al besproken dat dat een goede optie zou zijn eventueel
  7. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Vroeger ging iedereen met een Renault4 occasion naar ZuidFrankrijk, toch? Die kwamen bij lange na niet boven de 50pk met minder dan een liter cilinderinhoud. De Alto's zijn 1,1L en 63pk. Bij glooiing gewoon iets eerder terugschakelen :-)


    Doen hoor!
  8. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    Wij zaten vroeger met zijn vijven in een Daf 33 naar Spanje. Dus jouw Alto moet dat ook kunnen. Of het goed is voor je rug weet ik niet...
  9. Ellen
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Ellen
    Mijn Toyota Corolla wordt in november dit jaar 20. Ik rijd al 6 jaar naar een camping in midden Frankrijk, de laatste drie jaar alleen. Zorg dat je reisverzekering goed op orde is. Verder krijgt mijn auto zijn beurt altijd vlak voor de vakantie. Ik vind het verkeer reuze mee vallen, zelfs langs Parijs. Gewoon voldoende rustpauzes inlassen en op tijd tanken, zodat je, mocht je in een file terecht komen, niet in de zenuwen hoeft te zitten.
  10. marinus
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van marinus
    Kortom, het gaat prima. Vooral rustig aan doen en niet haasten. Als je in Nederland zonder al te veel panne rond rijdt, waarom zou je dat op vakantie dan opeens wel verwachten?
    Vorig jaar ben ik voor het eerst in mijn leven naar Frankrijk gereden (via Parijs) en vond het verkeer reuze meevallen, vooral de tolwegen.
  11. DianneE
    Gewoon mezelf

    Toon alleen de berichten van DianneE
    Ik zou niet weten waarom niet.
    Kleine auto zal mss iets minder confort zijn (ook snelheid), maar dat zul je gewend zijn en ook rekening mee houden ga ik van uit.
    15 jr is niks mis mee. Mijn auto is nog ouder.
    Franse rijstijl gerelateerd aan jouw auto vind ik bullshit.
    De monteur zal zelf veel meer hebben, jammer dan. En hij is mss zelf nog wel nooit in Zuid Frankrijk geweest.
    Dus ik zeg: on y va!
  12. Erik010
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Erik010
    Zorg dan dat je een anwb met vervangend vervoer hebt. Is wel iets van 150,00. Ben toen met een vw camperbus van 1976 weggeweest.
Terug naar de lijst