WOZ aanslag

WOZ aanslag 

Onderwerp van franky

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    ik ben al jaren lid van vereniging eigen huis.. ik ga die maar eens raadplegen of het zomaar kan, dat mijn WOZ waarde na vergelijking van onrealistische panden zo fors mag stijgen.
    Dat mijn poging om in contact met de gemeente hierover te komen gewoon wordt overbluft en dat een bezwaar dus bijna een jaar in de wacht mag worden gezet om op te reageren..

    De methodiek van bepaling WOZ waarde is door de veranderingen van hypotheekverstrekking ( 100% koopprijs) niet realistisch meer.

    Het zal voor sommige huizenbezitters in sommige Gemeente nu goed uitkomen...maar ook dat kan dus zomaar ineens gaan veranderen.
  2. Maira
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Maira
    quote:
    Dit schreef Bloem
    Overigens stond hier in een info brief dat vanwege de gestegen WOZ, de ozb verlaagd gaat worden.

    Precies dat!
    Ja de WOZ is gestegen, maar hoeveel ga je nu werkelijk extra betalen, d??r hoor ik niemand over. Ik ga bijvoorbeeld minder betalen ??k al is de WOZ gestegen. ...
  3. Maira
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Maira
    quote:
    Dit schreef erikpeter
    ik heb ooit wel eens bezwaar gemaakt. Veel te hoge woz waarde en vergelijkingen van andere panden met totaal andere grootte en erfgrootte om hun standpunt te onderbouwen.
    Gemeente gaf alleen antwoord op enkele vragen van mij en mijn vragen waar ze niet omheen konden konden werden gewoon niet beantwoord.
    Dus naar de rechter.
    Rechter zegt dit moet je toch in overleg kunnen oplossen. Ik geef je 2 weken de tijd om dit alsnog in onderling overleg te doen.
    Ik ging daar niet mee akkoord.
    De gemeente ging ook niet akkoord.
    Okee dan maar naar de rechter. Daar zijn wel griffiekosten aan verbonden!!!! waarschuwde de gemeente Smile . Ja ? 60. Nou boeie !!
    Ik heb gelijk dus kom maar op.
    Datum voorkomen bij de rechtbank werd vastgesteld.
    1 week daarvoor belde de gemeente op dat ze bij nader inzien toch mij gelijk gaven. Woz waarde met ? 80.000 ! verlaagd

    En? Hoeveel scheelde dat? Was het dat waard? En voor hoeveel zou je huis verkocht worden?
  4. hanss51
    @nd3rs

    Toon alleen de berichten van hanss51
    quote:
    Dit schreef Maira

    Precies dat!
    Ja de WOZ is gestegen, maar hoeveel ga je nu werkelijk extra betalen, d??r hoor ik niemand over. Ik ga bijvoorbeeld minder betalen ??k al is de WOZ gestegen. ...


    Inderdaad. Dus heb ik dat ook even nagekeken.
    Ik ga in totaal dus wel maar liefst 8 euro (ja acht hele euro's) PER JAAR meer betalen. door die WOZ waarde stijging.
    Dat is dus ongeveer ? 0,666 per maand.
    Daar heb je nog geeneens een OA lidmaatschap voor. Smile
  5. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef hanss51


    Inderdaad. Dus heb ik dat ook even nagekeken.
    Ik ga in totaal dus wel maar liefst 8 euro (ja acht hele euro's) PER JAAR meer betalen. door die WOZ waarde stijging.
    Dat is dus ongeveer ? 0,666 per maand.
    Daar heb je nog geeneens een OA lidmaatschap voor. Smile

    Ja joh.
    Ik noemde het percentage al. Kan die waarde wel bijna 12% omhoog zijn, heel veel vind ik t nog steeds niet
  6. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Maira

    Precies dat!
    Ja de WOZ is gestegen, maar hoeveel ga je nu werkelijk extra betalen, d??r hoor ik niemand over. Ik ga bijvoorbeeld minder betalen ??k al is de WOZ gestegen. ...

    Ik ga ? 72,59 meer betalen.
    OZB tarief is hier met 0,005% (5 duizendste %) gedaald. Een schijntje dus en absoluut onvoldoende om de waardestijging volgens WOZ op te vangen.
    Een forse lastenverzwaring dus. Want het werkt ook door op de rioolheffing en op de provinciale lasten, die allemaal worden afgeleid van de WOZ waarde. En vergeet dan ook niet de bijtelling inkomstenbelasting nog.
  7. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Maira

    Precies dat!
    Ja de WOZ is gestegen, maar hoeveel ga je nu werkelijk extra betalen, d??r hoor ik niemand over. Ik ga bijvoorbeeld minder betalen ??k al is de WOZ gestegen. ...


    Is per gemeente verschillend.
    Mijn WOZ-waarde is met 21% gestegen en volgens de aanslag moet ik 20% meer OZB belasting betalen dan vorig jaar.

    Vaak wordt vergeten dat een verhoging van de WOZ-waarde ook leidt tot meer inkomstenbelasting bij de aangifte volgend jaar.
    Een verhoging van ? 50.000 leidt tot 50.000 x 0,70% x 0,3810 = ? 133 extra inkomstenbelasting over 2019.
  8. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Dion


    Is per gemeente verschillend.
    Mijn WOZ-waarde is met 21% gestegen en volgens de aanslag moet ik 20% meer OZB belasting betalen dan vorig jaar.

    Vaak wordt vergeten dat een verhoging van de WOZ-waarde ook leidt tot meer inkomstenbelasting bij de aangifte volgend jaar.
    Een verhoging van ? 50.000 leidt tot 50.000 x 0,70% x 0,3810 = ? 133 extra inkomstenbelasting over 2019.

    Dat schreef ik dus al. Net als dat rioolheffing en provinciale belastingen ook zijn afgeleid van de WOZ waarde.Smile
  9. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Een hogere WOZ-waarde kan ook voordeel hebben.
    Door een hogere WOZ stijgt de overwaarde en kom je misschien in aanmerking voor een lagere hypotheekrente.
  10. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Dion
    Een hogere WOZ-waarde kan ook voordeel hebben.
    Door een hogere WOZ stijgt de overwaarde en kom je misschien in aanmerking voor een lagere hypotheekrente.

    Dit zal niet opgaan als je NHG hebt, omdat je dan bij de banken al het laagste rentetarief hebt op je lening.

    Bij banken kan WOZ waarde inderdaad afdoende zijn om aan te tonen dat je meer overwaarde hebt en dus in aanmerking komt voor een lager rentetarief. Dit moet je wel zelf actief vragen en geldt alleen als je nu een tophypotheek hebt. Een bank zal hier zelf niet over communiceren.

    Er zijn echter ook banken die een officieel taxatieverslag eisen en geen genoegen nemen met alleen de WOZ waarde en bijbehorend taxatieverslag van de gemeente.

    Vraag dus altijd even bij je eigen geldverstrekker na wat de voorwaarden zijn.
  11. malva
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van malva
    Ik zag net bij vereniging eigen huis deze pagina, laat voor alle heffingen zien wat een WOZ waarde verschil betekent.
    >>LINK<<
  12. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef malva
    Ik zag net bij vereniging eigen huis deze pagina, laat voor alle heffingen zien wat een WOZ waarde verschil betekent.
    >>LINK<<


    Interessant die WOZ-calculator,

    In mijn geval leidt de verhoging van 20% tot ? 169,00 meer belasting.
    Meer OZB ? 43,00, meer inkomstenbelasting ? 116,00 en meer waterschapsbelasting ? 10.
    De grootste toename zit hem dus in de inkomstenbelasting en niet in de OZB.
    En de meeste mensen hebben dat helemaal niet door (zie ook reacties hier in dat draadje).
    Best wel slim eigenlijk van de overheid om zo sneaky de inkomstenbelasting te verhogen.
Terug naar de lijst