Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    quote:
    Dit schreef Margoos
    Het enige dat ik oogst zijn weer naaktslakken....Smile


    Niet echt moestuin gerelateerd, maar mijn roze petunia’s worden kaalgevreten door de slakken. De witte laten ze staanSmile
  2. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef Rose_s
    Tegen luis kun je het volgende doen. Neem een pot, doe daar stro in, evt gaas ervoor zodat het stro er niet uitvalt. Daarin kruipen ohh hoe heten ze ook alweer, ze hebben scharen aan de achterkant vanuit lijf, iig eten ze luizen.
    je hangt dat zo dicht mogelijk bij de plant of zet de pot onderste boven op een stevige sok.

    00h ja!
    Misschien kan ik zo iets fabrieken.
    Er zijn hele mooie van:
    :large[/IMG]

    De zonnenbloempitjes/net ontkiemde plantjes zijn met potje en al gesloopt door de vogels....k had ze staan te luchten; leve de natuur.
    k Heb er nog een paar kunnen redden en nieuwe gezaaid.

    Het IVN houdt een >>LINK<<
    'Wij zijn de regeneratie Symposium'
    Hoe kunnen we met de natuur, het land en elkaar omgaan? (samen leren en doen)
    IVN Amsterdam doet mee met excursies tijdens: een heleboel.

    Morgen is er iets om een wormenhotel (ik dacht dat het een wormenboerderij was...) te leren maken.
    Ik heb me opgegeven, het was nog lang niet vol maar de inschrijving is ingewikkeld dat heeft het tegengehouden misschien.
    Nu heb ik op Klup een activiteit aangemaakt om er met een paar mensen heen te gaan.

    Kijken of dat werkt.


  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h

    00h ja!
    Misschien kan ik zo iets fabrieken.
    Er zijn hele mooie van:
    :large[/IMG]

    De zonnenbloempitjes/net ontkiemde plantjes zijn met potje en al gesloopt door de vogels....k had ze staan te luchten; leve de natuur.
    k Heb er nog een paar kunnen redden en nieuwe gezaaid.

    Het IVN houdt een >>LINK<<
    'Wij zijn de regeneratie Symposium'
    Hoe kunnen we met de natuur, het land en elkaar omgaan? (samen leren en doen)
    IVN Amsterdam doet mee met excursies tijdens: een heleboel.

    Morgen is er iets om een wormenhotel (ik dacht dat het een wormenboerderij was...) te leren maken.
    Ik heb me opgegeven, het was nog lang niet vol maar de inschrijving is ingewikkeld dat heeft het tegengehouden misschien.
    Nu heb ik op Klup een activiteit aangemaakt om er met een paar mensen heen te gaan.

    Kijken of dat werkt.




    He wat leuk! Ik ga eens kijken, onderwerp spreekt me erg aan!
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef nienkevb


    He wat leuk! Ik ga eens kijken, onderwerp spreekt me erg aan!



    Wij hebben zoiets ooit van de buren gehad, werkt prima, alleen stro niet laten uitsteken, dan gaat het rotten en wordt het goor
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Rose_s



    Wij hebben zoiets ooit van de buren gehad, werkt prima, alleen stro niet laten uitsteken, dan gaat het rotten en wordt het goor


    Ik bedoelde de ivn activiteit. Hier in mijn tuin krioelt het zonder die dingen al van de oorwormen en ander klein kriebelgrut!
  6. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Ik bedoelde de ivn activiteit. Hier in mijn tuin krioelt het zonder die dingen al van de oorwormen en ander klein kriebelgrut!

    k ben heel benieuwd nu zijn er van de 20 plekken 9 bezet, het aantal loopt op. Op Klup nog niks, k heb t voor 4 personen er op gezet, eigenlijk meer ter promotie van de activiteit van het IVN.
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h

    k ben heel benieuwd nu zijn er van de 20 plekken 9 bezet, het aantal loopt op. Op Klup nog niks, k heb t voor 4 personen er op gezet, eigenlijk meer ter promotie van de activiteit van het IVN.


    Ivm heeft leuke activiteiten, heb in coronatijd veel van hun lezingen online bijgewoond. Straks kan daar niet meer, ik rijd niet zomaar naar Leiden voor een IVN-ding. Jammer, digitaal bereik je op een andere manier ook mensen die normaal niet zouden komen.
  8. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Ja dat is ook zo
    jij had al een wormen iets Nienke
    en t heeft de winter overleefd, wat super.

    Het was bere interessant. Alleen al de zin: Mensen weten nog maar weinig over het Heelal maar over de grond en ale biotopen weten ze nog minder.
    Het gegeven dat we met z'n allen de bestaande biotopen massaal om zeep helpen door waar ik nu werk b.v. de weilanden met twee meter zand te bedekken en daarop de woningen te bouwen,
    weg biotopen!
    Alles wat daar allemaal groeit en leeft onder de grond. ...
    Wormen dus o.a.
    maar die wormen hebben weer micro-organismen aan het werk, die vind je in de 'wormenthee' of 'wormen pies' of het product van de wormenboerderij in het flesje wat ze daar verkopen terug.
    Het is niet langer dan twee dagen houdbaar daarna eten ze elkaar op die micro-organismen.
    Waanzinnig goed voor de grond en de planten, maar niet voor eetbare want er kunnen voor de mens schadelijke organismen in zitten.
    Je kunt zo'n (wormenpies/) thee actief beluchten b.v. met een aquariumpomp; altijd eerst verdunnen en dan als je geen pomp hebt kun je het met een stok doorroeren; eerst een draaikolk maken en dan opeens de andere kant op draaien. De organismen verdubbelen zich op die manier snel. Het water kun je bv op bomen sproeien, altijd in de avond, ze kunnen niet tegen zonlicht, de bomen nemen ze op en krijgen een natuurlijke afweer.

    Van dat soort verhalen, zo mooi!

    Bokasi een japanse manier van compost maken:
    Bokashi (uit het Japans) is de naam voor het proces (of eindproduct daarvan) dat voedselafval en soortgelijke organische stof middels (zuurstofloze) fermentatie omzet in een bodemverbeteraar. Andere namen waarmee dit proces wordt beschreven zijn bokashi-compostering, bokashi-fermentatie en gefermenteerde compostering.
    Zonder zuurstof dus zonder wormen.

    De site van de gene die het vanmiddag organiseerde: >>LINK<< is door te spitten op mooie verhalen, ervaringen en een handleiding voor het bouwen van een wormenhotel voor het ontwikkelen van compost.

    6 jun '21 - 20:25:37 / 7 jun '21 - 04:59:52
  9. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Ik bedoelde de ivn activiteit. Hier in mijn tuin krioelt het zonder die dingen al van de oorwormen en ander klein kriebelgrut!



    Oh Ehhh blondr van mij.

  10. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    De door deze man ontworpen wormenhotels waarvan er eentje stond heeft een plantenbak bovenop en er is eentje met de mogelijkheid een verticale tuin ernaast te hebben die direct goede grond en water uit de wormenbak krijgt.
    Bij de dierenambulance in Watergraafsmeer staat er eentje met een watertuin er bovenop eens kijken of ik die kan vinden.

    Hans Kaliwoda maakt Bee Totums en heeft in de Totumpaal een wormenhotel en wel zo dat de goede grond voor de planten is die bloemen maken die bijen aantrekken.
    moet ik ook nog opzoeken. >>LINK<<




    Green Gold (groen goud) is een documentaire van tegenlicht moet ik gaan bekijken was een tip.
    >>LINK<<

    Hij heeft een poosje zakjes wormenpoep verkocht voor €10 p zakje een klein zakje... ook grappig toch maar het was te veel werk, en niet winstgevend.
    een avocadopit gaat kiemen in de composthoop... ook een leuk gegeven. de pit kan in het wormenhotel maar dan drie keer opnieuw

    In Oostenrijk hebben ze wurm kiste... kleine compostkistjes voor binnen,


    maar t gaat snel stinken of rotten (dat gebeurt als er geen lucht bij komt, als het t e vochtig wordt, dan moet je er wat droog spul, droog karton oid in doen en dan stopt het stinken/rotten weer.
    Bij te veel fruitvliegsje een laagje zaagsel er overheen leggen of een natte handdoek

    Na drie maand is het goed maar na 8 maand de eerste oogst van goede compost... de druk van de bovenste lagen onderop doet veel werk.
    Er gaan drie soorten wormen in wonen en als het goed werkt krioelt het van de wormen in de bovenste laag.


    veel info dus...heel veel, k ga broeden op een idee om het op school aan te schaffen, maar dan moet er subsidie komen en nog meer info, gelukkig tref ik deze enthousiasteling over een poosje weer.

    De tuin was een openbaring van ideen ook een lemen muur k zal even kijken of ik de foto kan plaatsen.

    (Haaaatsjie, volgens mij ben ik ergens allergisch voor.... Corona thuistest is negatief...pfffff welke pollen hangen er in de lucht?)


    6 jun '21 - 20:42:19 / 6 jun '21 - 20:54:02
  11. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    De lemen muur:
    Plaatje
  12. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Zie je de kleine insectenhotels in de muur?

    Voor t idee hoe groot het wormenhotel is:

    Plaatje
Terug naar de lijst