Budget ... teren : Vraag

Budget ... teren : Vraag 

Onderwerp van Bosbes

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Inge_

    Herkenbaar. Wat ook goed werkt, is het geld voor de weekboodschappen vooraf pinnen, en betalingen cash doen. Dan zie je letterlijk wat je uitgeeft en hoeveel je nog beschikbaar hebt. En op = op. Is door de coronamaatregelen even wat onhandiger geworden, maar ik ben daar inmiddels wel weer mee begonnen.



    Zo heb ik het het laatste jaar na de scheiding ook gedaan. Later een excelsheet gemaakt waarin ik ook mijn banksaldo in kwijt kon.
    En automatisch sparen, al is het maar 50 euro, heel fijn wanneer je wat onverwachte kosten hebt.

    Al je abonnementen nalopen of je ze echt hebt.
    Etc etc
    Ik heb de afgelopen 11 jaar, 9 jaar op bijstandsniveau geleefd en dat is prima te doen. Ik heb zelfs een auto erbij
  2. Inge_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge_
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Al je abonnementen nalopen of je ze echt hebt.
    Etc etc

    Ik loop inderdaad 1 keer per jaar alle abonnementen en zo langs om te zien of ik ze nog het geld waard vind. Onbedoeld ga je in de loop van het jaar toch weer nieuwe verplichtingen aan.
  3. MarjanvanE
    Proost!

    Toon alleen de berichten van MarjanvanE
    Tip; Porterenee
    >>LINK<<
    misschien staan hier tips die nog niet bekend zijn
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Excel is alleen voor het makkelijk, maar niet noodzakelijk. Als je een papiertje pakt en daar eerst alle inkomsten opschrijft en optelt en daarna alle uitgaven hetzelfde doet. Vervolgens trek je deze van elkaar af en je weet wat je overhoudt voor boodschappen, kleding, uitgaan/luxe goederen en kadootjes. Hou je ruim over dan budgetteer je ook deze uitgaven.

    Vervolgens doe je hetzelfde met de te verwachten inkomsten als er grote wijzigingen zijn. Pakt het negatief uit, dan kijken waar je kunt snijden. Vervolgens werk je naar die situatie toe. Moet je bezuinigen op overige uitgaven (kleding, eten enz) dan is dit het moment om de basis garderobe samen te stellen. Een paar heel goede basics maakt dat je nog maar weinig uit hoeft te geven aan aanvullingen. Stel dat je nu 300 euro uit kunt geven aan boodschappen, maar volgend jaar nog maar 200, dan nu alvast leven naar die 200. Wat je overhoudt sparen.

    Bekijk je vaste uitgaven of ze echt nodig zijn. Abonnementen goed onder de loep nemen.
  5. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2
    Ik heb een aantal overzichten (wel in Excel)

    - een overzicht van inkomsten en vaste lasten
    - een soort kasboek, een overzicht waarin ik 2x per week bijhoud wat er die week is binnengekomen en uitgegaan, dus ook de variabele uitgaven (boodschappen)
    - een overzicht van terugkerende lasten die niet maandelijks worden afgeschreven/betaald. Denk aan auto-onderhoud. Daar reserveer ik per jaar een bedrag voor, dat deel ik door 12 en maak ik elke maand via automatische overschrijving over naar een aparte spaarrekening. Zodra het onderhoud aan de beurt is boek ik het bedrag naar de betaalrekening

    Het geeft mij rust om dit zo te doen.
  6. Gertruud
    Recht zo die gaat

    Toon alleen de berichten van Gertruud
    Leuk om te lezen hoe iedereen het overzicht houdt! Ik werk ook met een excell voor de vaste uitgaven. Dan zie ik ook wanner de niet maandelijke bedragen moeten betaald.

    Verder ben ik te lui om alle variabele uitgaven/bonnen (boodschappen, reizen, etc) bij te houden.
    Contant betalen geeft me dan niet het inzicht waar het geld heen gaat als ik budget dreig te overschrijden. Dus heb ik een aparte betaalrekening waar ik alle boodschappen etc mee pin. Daar stort ik dan maandelijks een vast bedrag op.
    Die extra betaalrekening kost wel iets, maar zo hou ik zicht op budget en uitgaven.

  7. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2
    quote:
    Dit schreef Bosbes


    Ik volg inmiddels Gierige Gerda op facebook en luister naar haar podcasts.
    Het meeste vind ik erg logisch.

    Ook het Nibud heb ik bezocht. Ook de tips die ik daar lees zijn erg logisch

    Dus tips graag Smile


    Gierige Gerda is leuk.

    Wat ook leuk is: de Facebookgroep De Budgeteers: Samen Sterk.
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Gertruud


    Verder ben ik te lui om alle variabele uitgaven/bonnen (boodschappen, reizen, etc) bij te houden.
    Contant betalen geeft me dan niet het inzicht waar het geld heen gaat als ik budget dreig te overschrijden. Dus heb ik een aparte betaalrekening waar ik alle boodschappen etc mee pin. Daar stort ik dan maandelijks een vast bedrag op.
    Die extra betaalrekening kost wel iets, maar zo hou ik zicht op budget en uitgaven.


    Ja zo doe ik het ook. Ga echt niet elke week opschrijven wat ik heb gekocht van boodschappen geld. Voegt niet veel toe.
  9. Cees
    Oemoemenoemoe

    Toon alleen de berichten van Cees
    quote:
    Dit schreef Bosbes
    In verband met de toekomstige wijziging van mijn financiële status de volgende vraag:

    Budgetteren jullie?
    En hoe?
    En waar te beginnen?

    Ik heb geen spreadsheet (vies woord alleen al) en gebruik geen excel (zo heet dat toch?)...

    Dus alstublieft in lekentaal Smile

    Ik volg inmiddels Gierige Gerda op facebook en luister naar haar podcasts.
    Het meeste vind ik erg logisch.

    Ook het Nibud heb ik bezocht. Ook de tips die ik daar lees zijn erg logisch.

    Maar na een flauwe opmerking bedacht ik me dat ik maar eens naar mijn financiën moet kijken.


    Dus tips graag Smile



    Hoi Bosbes,

    Goed dat je er wel over nadenkt en je wil verdiepen in mogelijkheden om straks je financiën ook nog op orde te hebben!

    Om eerst je vragen te beantwoorden :

    Ja ik budgetteer .
    Ben daarmee begonnen toen ik mensen ging helpen budgetteren en hen leren hoe dat aan te pakken. Daarvoor moet je dan ( vind ik) zelf weten en ervaren waar je tegenaan loopt als je budgetteert.
    Voor mij persoonlijk is een prettig gevolg daarvan dat ik dat ben blijven doen en daardoor redelijk in staat ben vooruit te kijken. Want budgetteren is mooi en kan je helpen inzicht in je inkomsten en uitgaven te krijgen, maar eigenlijk. wil je weten wat je volgende maand en over een jaar en soms ook over verschillende jaren in de toekomst te wachten staat. Wat je kan of moet doen om ergens verder weg ( jouw te verwachten financiële veranderingen) te zien of je zo voort kunt of dat je veranderingen in je uitgaven of inkomsten aan moet brengen.

    Hoe ik budgetteer.
    Tja dat kan ik je wel vertellen maar dan komen er haast alleen maar vieze woorden ( begrijp ik van jou) uit mijn mond . Smile
    Dat lijkt me dus niet heel handig om mee te beginnen. En juist door andere mensen te leren budgetteren is volgens mij belangrijk te kijken naar wat ( welke manier) bij je past !
    En daarvoor is belangrijk dat je even in de spiegel kijkt.
    Oftewel , ken jezelf !

    Budgetteren is namelijk, als je dat nu in het geheel niet doet, bij de start best een klus. Alleen al om al je inkomsten en uitgaven goed op een rij te krijgen en voor veel mensen ook helemaal geen leuke klus .
    Daarna zul je dan in staat moeten zijn om de discipline op te brengen maandelijks (en liever wekelijks) zaken bij te werken. Om daarmee dan te controleren of je doet wat je bij budgetteren met jezelf af gaat spreken.

    Mocht je ( in de spiegel kijkend ) tot de gedachten komen dat je jezelf niet elke maand netjes de boekhouding ziet doen Smile Maar vanwege de veranderingen straks je toch MOET, hou het dan in ieder geval zo simpel mogelijk..


    Begin dan op papier en pak de Nibud mogelijkheden of één van de word overzichten die hier werden geplaatst en vul dan toch zoveel mogelijk in van alles wat je weet over je inkomsten en uitgaven.
    Heb je dat dan kun je tenminste een sommetje maken van wat je per maand te besteden hebt.
    Neem van dat eindbedrag een deel wat je nodig hebt om van te leven ( boodschappen en wat extra) en zet de rest op een spaarrekening of één van die handige spaarpotjes

    Om later zo weinig mogelijk bezig te moeten zijn met dat administratieve werk is het wel belangrijk om bij die eerste berekening van wat je maandelijks vrij te besteden hebt ( dus alle vaste lasten betaald !) een wat krappe toebedeling aan jezelf te doen.
    Dit om jezelf mogelijk tegen te kunnen komen als je anders dan je dacht uitgaven doet die je niet van te voren had bedacht ! Die confrontatie attendeert je dan op noodzakelijke aanpassingen . Dingen die je dan wel gelijk het beste op kan nemen in je overzicht van inkomsten en uitgaven!
    Het is al geopperd hier om te kijken naar hoe je dat maandelijks bedrag gaat uitgeven. Kun je dat gewoon doen vanaf je rekening / pas betalingen ( discipline) of is het handig om bv wekelijks een contant bedrag op te nemen ( meer inzicht)

    Doe je dit goed en kun je er van rondkomen en spaar je ook dan is dit in eerste aanzet voldoende .

    Daarna , als je alles duidelijk hebt , kun je pas een berekening gaan maken van wat, wanneer en hoeveel er voor je gaat veranderen en hoeveel je kunt sparen.. Vooral of het lukt om in de tijd tussen nu het moment dat je financiën anders worden, voor aanpassingen te zorgen!

    Die aanpassingen zijn eigenlijk ook het moment dat je gaat budgetteren.. Schuiven met de getallen en je mogelijkheden om dingen anders te doen.

    Soms zijn er mensen die bij het verkrijgen van meer inzicht en daarmee grip op hun financiën het zowaar leuk gaan vinden om verder in de toekomst te kunnen kijken en daar meer voor te kunnen voorspellen / voorzien wat er bijvoorbeeld over een jaar op de rekening staat. Mocht je dat overkomen dan komen de "vieze woorden" wel weer in beeld ! Er zijn voorbewerkte schema's verkrijgbaar waarbij je alleen je eigen getallen maar in hoeft te vullen, zodat met die getallen een automatische som voor je wordt gemaakt die je in de toekomst kan laten kijken.

    Ik stel me zo voor dat mocht je zo van het padje raken en die vieze woorden toch willen Smile , je dan weer van je laat horen zodat ik, of iemand anders hier ,je kan helpen aan makkelijke of juist meer uitgebreide mogelijkheden.








  10. Jep
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Jep
    Ik doe het in een Excel overzicht. En het is leuk en een sport. Bleek te kunnen sparen waar dat voorheen niet lukte.
  11. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Dayenne




    Bekijk je vaste uitgaven of ze echt nodig zijn. Abonnementen goed onder de loep nemen.


    Dit dus en probeer alle premies per maand te doen
    Bij je zorgverzekering is het vaak mogelijk je jaarlijkse eigen risico ook per maand te doen, ik betaal die over 10 mnd, is het niet opgebruikt krijg ik terug.

  12. Bindi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Bindi

    Ben nu ook in scheiding, niet de eerste keer.
    Ik doe heel simpel hoor, gewoon op papier.
    Vaste lasten en alles omslaan per maand, daar heb ik ook de boodschappen bij, inclusief voeding huisdier.
    Altijd zorgen dat dat er altijd staat!
    Daar je inkomsten van aftrekken.
    Weet ik precies wat ik overhou en doe ik evt gedeelte naar spaarrekening, omdat je bijvoorbeeld ook weleens naar de kapper moet, verjaardag, etc.

    Geen abonnementen meer, koop af en toe een krantje of een blad.
    Verder let ik wel op gas, licht en electriciteit, ook omdat dat goed voor het milieu is.
    Elke maand sparen lukt niet altijd.
Terug naar de lijst