Baas wil me weghebben, wat wel en niet doen? 

Onderwerp van fresia

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Jemig zeg!

    Blijf beschikbaar voor je werk. Blijf komen, hoe naar ook. Zeg niets toe. Ik hoop dat je rechtsbijstand hebt om je verder bij te staan. Totdat zij een stap zetten op papier, ben je in dienst en doe je je taken!

    Anders kan het zijn dat ze je werkweigering in de achoenen schuiven.
  2. Yaris
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Yaris
    Ach, Fresia, wat een rotsituatie! Smile Ik heb geen aanvullende tips op wat hier al geschreven staat.

    Wil je wel een virtuele knuffel geven Smile
  3. Puur
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Puur
    quote:
    Dit schreef fresia
    ik werk als controller bij een bestuursbureau voor primair onderwijs.
    Sinds januari hebben wij een nieuwe directeur-bestuurder.
    Zij heeft een totaal andere kijk dan de vorige bestuurder en ik pas niet in dat plaatje.
    Er ligt ook al een voorlopige adviesrapportage waarin m.i. onjuiste conclusies getrokken over mijn functioneren worden getrokken.
    Deze rapportage is al de organisatie in geslingerd (aan Raad van Toezicht en alle schooldirecteuren) zonder dat ze deze met mij heeft besproken.
    sowiezo zijn de verhoudingen nu dus verstoord.

    Ze heeft mij gisteren meegedeeld dat ik niet de controller ben die zij voor ogen heeft en gezegd dat ik weg moet. Ze wil dit "netjes" afhandelen en afspraken maken.

    ik heb aangegeven het niet eens te zijn met de rapportage en haar gevraagd om het voorstel op papier te zetten.
    Ze gaf aan dat ik vrij ben of ik nu wil stoppen met werken of dat ik nog dingen wil overdragen.

    Vragen:
    -voor nu (tot het moment van het tekenen van de VSO) wil ik graag weten wat ik wel en niet moet doen.
    -moet ik blijven werken of kan ik stoppen?
    -ik wil goed advies van een arbeidsjurist die mij hierin bij staat. hebben jullie tips voor een kantoor in omgeving Leiden?
    -ik ga niet zomaar akkoord met het voorstel en ben het oneens met haar conclusies. Ik verwacht dat ik bij een rechter sterk sta. Dit maakt mijn onderhandelingspositie best ok. wat moet ik wel of juist niet doen?
    -waar kan ik rekening mee houden in opzegtermijn, ontslagvergoeding etc.
    -hebben jullie betrouwbare informatie/sites waarop informatie staat?
    -ik heb vanochtend wel iemand aan de telefoon gehad, maar dat was een heel jong grietje dat pas advies wilde geven als ik een voorstel van de werkgever op papier had. ik wil juist weten wat ik tussen nu en het tekenen van de VSO moet en kan doen. waar doe ik goed aan en wat moet ik zeker niet doen?

    ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat tips...ik voel me verslagen...


    Vakbond inschakelen! Zij hebben afdeling die hierin adviseert!! Deze manier van doen is tegen CAO in en kan gevolgen hebben voor de scholen. Er zijn enkele werkgevers VSO in regio Leiden die bekend zijn bij AOB en CNV.
    Eventueel als het niet draagbaar meer is, ziek melden of al preventief bij bedrijfsarts langs gaan. Er zijn ook vertrouwenspersonen binnen de organisatie die je moeten bijstaan.
    Herkenbare situatie overigens… mocht je willen thee drinken/ stoom afblazen dan ben je welkom !!
  4. meeuw
    druk met leven

    Toon alleen de berichten van meeuw
    Ik ben zelf ook een baas. Een ziekmelding op basis hiervan versterkt mijn positie want wordt als arbeidsconflict gezien en niet als ziekte. En dan ben je parij in t conflict. Met lood in je schoenen aan t werk blijven totdat je met een arbeidsrecht-advocaat verder bent én je werkgever dat wat ze zegt ook op schrift gegeven heeft.
  5. Bericht van Sheeba is op 20-03-2022 om 00:16:00 uur verwijderd door Sheeba.

    Reden: Zinloze info

     
  6. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Vakbond hiero 🙋🏻‍♀️

    Even alle adviezen hier terzijde. Mijn eerste vraag: wat wil je zelf? Bijvoorbeeld: wil je weg of blijven of herplaatsing intern/extern?

    Het antwoord op deze vraag bepaalt je inzet en handelen.



    Als reactie op de verschillende adviezen van de meelezers:

    een vso is geen ontslag (eenzijdig) maar een beeindiging met wederzijds goedvinden (tweezijdig). Deze manier van handelen staat nergens in geen enkele cao. Of er een plicht is tot herplaatsing is de vraag, er wordt een voorstel gedaan tot beeindiging (hoe onhandig ook maar dat is feitelijk hoe het is) en het betreft hier geen reorganisatie oid. Ziekmelding is geen arbeidsconflict, maar bemoeilijkt wel afhandeling van zaken. Werkweigering is een woord wat snel gebruikt wordt, maar aan voorwaarden gebonden is en echt niet zomaar het geval is. Gesprekken opnemen is toestemming van de andere partij voor nodig, zo niet, dient het als geen enkel bewijsmateriaal en maakt je zelfs zwakker. Transitievergoeding geldt niet bij een vso, je bent overgeleverd aan een onderhandeling. Ontslag wegens bedrijfseconomische redenen levert iets anders op dan ontslag wegens functioneren. Voor ontslag wegens functioneren zijn dikke dossiers nodig, wat ws de reden is van het dan maar liever aanbieden van een vso.

    Kortom; weet wat je adviseert als het om arbeidsrecht gaat.. Van de regen in de drup wil niemand..

    Eerste vraag dus: wat wil je zelf?
  7. fresia
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van fresia

    quote:
    Dit schreef 00h
    Poeh hee, hoe lang is deze collega bij vorige functies op de zelfde werkplek gebleven?
    Interessant gegeven lijkt me.... k ben benieuwd.
    Wie heeft haar CV gezien? Is/zijn haar vorige werkgever(s) geraadpleegd ?
    Houd je hoofd koel!


    ze heeft tot ze hier startte jaren als interim-bestuurder gewerkt en dat is wel de merken aan de daadkracht (lees botte bijl) die ze nu hanteert...
  8. fresia
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van fresia

    Dank jullie wel voor alle reacties!

    ik ben deze week gewoon naar werk gegaan (in combinatie met thuiswerken) en heb ook gewoon formatiegesprekken gevoerd met de directeuren.
    Baas laat er geen gras over groeien; ik heb gisterenavond een voorstel ontvangen via de mail en op de VSO staat 21 maart als tekendatum...een week na de mededeling dat ze me weg wil hebben.

    Mikky, mijn insteek is dat ik met een goede regeling weg wil en in die zin is het onderhandelen over een goede VSO nu mijn doel.
    Baas is met een redelijk eerste voorstel gekomen, waaruit ook wel blijkt dat ze weten dat er geen ontslagvergunning verleend zal worden als het voor de rechter komt.
    Er is in een week tijd ineens de mededeling dat ik weg moet, ineens functioneer ik niet, gesprekkencyclus is er de afgelopen jaren niet geweest, er is niet eerder een slechte beoordeling geweest, er is dus ook geen verbetertraject geweest. ze wil dat ik wegga, onderzoek naar herplaatsing is er niet geweest. ik heb voldoende "bewijzen" dat mijn functioneren in overleg met mijn vorige baas was en een welbewuste keuze om bepaalde taken niet te doen ivm de hoge werkdruk. dit alles maakt mijn onderhandelingspositie wel goed denk ik.

    Ja, ik ben lid van de vakbond (CNV) en heb vanmiddag stukken opgestuurd zodat ze mijn casus in behandeling kunnen nemen. en kunnen adviseren of het voorstel redelijk is en waar ik op moet letten.

    het rare vind ik wel dat ik als ik de VSO onderteken, ook specifiek akkoord moet geven dat ze hebben voldaan aan de gesprekkencyclus en herplaatsingsonderzoek. dit klopt gewoonweg niet...ze willen hiermee voorkomen dat ze mijn uitkering moeten betalen (Participatiefonds instroomtoets, regeling voor het onderwijs). wat ik hiermee moet, weet ik niet.

    Ik ben er zelf nu vrij rustig onder, zie uit naar het moment dat ik de deur echt achter me dicht kan trekken. Ik denk dat de klap daarna pas komt, tezamen met de opluchting...
  9. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    Probeer de focus op jouw belang te houden.
  10. happy-56
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van happy-56
    Als er sprake is van een VSO dan krijg je toch gewoon een transitievergoeding, een vaststellingsovereenkomstetc?

    Of scheelt dat per bedrijf? In het kader van goed werkgeverschap?

    Sterkte! 🍀💐
  11. fresia
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van fresia

    quote:
    Dit schreef happy-54
    Als er sprake is van een VSO dan krijg je toch gewoon een transitievergoeding, een vaststellingsovereenkomstetc?

    Of scheelt dat per bedrijf? In het kader van goed werkgeverschap?

    Sterkte! 🍀💐


    Bij een VSO ligt niks vast volgens mij en kun je dus onderhandelen. Bij ontslag via de rechter moet werkgever transitievergoeding betalen en 3 maanden opzegtermijn in acht nemen.
    Het feit dat me nu meer geboden wordt dan de transitievergoeding + opzegtermijn laat zien dat de werkgever ontslag met wederzijds goedvinden de meest geschikte optie vindt. Dat is ook logisch aangezien er geen dossier is.

    Daar zit m de onderhandelingsruimte.
  12. Bericht van Sheeba is op 20-03-2022 om 00:17:35 uur verwijderd door Sheeba.

    Reden: Zinloos blijkbaar

     
Terug naar de lijst