ontslag bijbaan

ontslag bijbaan 

Onderwerp van Boep

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Boep zelf op 29 november 2012 om 18:42:15

Terug naar de lijst
  1. Als je onder het abtenarenrecht valt heb je geen dienstverband maar een aanstelling, dat is echt anders en daar gelden hele andere regels voor.
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef sonja21
    Als je onder het abtenarenrecht valt heb je geen dienstverband maar een aanstelling, dat is echt anders en daar gelden hele andere regels voor.


    Klopt.. gelukkig waren we wakker ;-)

    Boep; you've got PeeBee... tis weer een boekwerkje tekst geworden.. Succes!


    @Joop1: hou es op met de vervuiling van die draadjes (alhoewel.. je maakt wel een mooi complimentje Smile)
  3. martijntje
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van martijntje
    Ik heb 3 jaar voor 4 uur een tijdelijk contract gehad. Helaas kreeg ik deze uren er niet vast bij per 1 april. Het vervallen van de combinatietoeslag dit jaar kon ik nog wel opvangen maar nu ik ook nog eens vier uur minder werk is er toch wel een gat in mijn huishoudboekje gekomen.
  4. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef Mikky


    Klopt.. gelukkig waren we wakker ;-)

    Boep; you've got PeeBee... tis weer een boekwerkje tekst geworden..

    Dank u. Smile ,t Is idd een heel boekwerk maar wel duidelijk. Ik kom graag goed voorbereid op slecht nieuwsgesprekken.
  5. quote:
    Dit schreef Boep

    Dank u. Smile ,t Is idd een heel boekwerk maar wel duidelijk. Ik kom graag goed voorbereid op slecht nieuwsgesprekken.


    Mogen we ff een samenvatting? Smile
  6. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef Jacqueline_69


    Mogen we ff een samenvatting? Smile

    Het kan nog alle kanten op en welke dat wordt, wordt vangaag niet meer duidelijk dus daar zou ik niet op wachten als ik jou was. Smile
  7. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    Het vervolg is:
    Ontslag bij deze werkgever per 1 januari 2013.
    Gezien de uren (4 p. wk.) en dienstjaren zitten ze nog aan mij vast tot (ik dacht) 1 oktober. Maar dat staat niet in de brief die ik gekregen heb. Smile Concreet betekent dit dat ze per 1 januari geen werk meer voor me hebben, maar nog wel tot oktober de verplichting hebben me mijn salaris uit te betalen plus een inspanningsverplichting om passend ander werk voor me te vinden.
    In het gesprek vorige week hebben we het ook even gehad over de mogelijkheid van een afkoopsom. Daarover doen ze een voorstel in een brief die ik gisteren kreeg.
    Ik krijg 7 keer mijn maandloon (incl. vakantiegeld en eindejaarsuitkering) - dus van januari t/m juli - maar dan hoeven zij niets meer voor me te doen.

    Twee vragen:
    is het voorstel van een afkoopsom voor 7 maanden redelijk? Lijkt mij eigenlijk niet want daar mis ik iig 2 maanden. Mijn salaris krijg ik toch wel (t/m september) en hoef er sowieso niks voor te doen.

    Andere vraag is:
    is het belastingtechnisch niet verstandiger dat ik een eventuele afkoopsom laat uitbetalen in 2012? Het kan nl. best zijn dat in 2013 mijn loon nog verder zal zakken omdat ik in mijn reguliere baan nu weliswaar 36 uur werk, maar daarvan is 4 uur tijdelijk. Dus of dat verlengd wordt in 2013 weet ik nog niet.
  8. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    Niemand met goeie tips of idee?n?
  9. Als ik jou was zou ik me tot 1 oktober per maand laten uitbetlaen (als je de keus hebt natuurlijk). In een keer uit betalen betaal je altijd meer belasting. (het valt dan onder het bijzondere tarief). Verder hebben ze een inspanningsverplichting om je aan het werk te krijgen dat kan in deze economische tijden best eens heel fijn zijn. Plus je solliciteert dan vanuit werk (ook al gaat het maar om 4 uur).
  10. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep

    quote:
    Dit schreef sonja21
    Als ik jou was zou ik me tot 1 oktober per maand laten uitbetlaen (als je de keus hebt natuurlijk). In een keer uit betalen betaal je altijd meer belasting. (het valt dan onder het bijzondere tarief).

    Kijk, dat wist ik bijv. niet. Weet je ook wat voor tarief dat is?
  11. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Het ineens laten uitbetalen van je salaris (of in deze context wellicht te scharen onder een ontslagvergoeding) is relatief eenvoudig; je bent in 1 keer klaar, maar waarschijnlijk fiscaal wel het meest ongunstig.

    Over het hele bedrag wordt loonbelasting ingehouden. Omdat dit bedrag boven op het reguliere salaris van het afgelopen jaar komt, is de kans groot dat voor de ontslagvergoeding het hoogste belastingtarief (52%) gerekend moet worden.

    Je kunt dan een verzoek tot middeling indienen bij de belasting. Als dit verzoek wordt goedgekeurd, dan zullen de inkomsten van de ontslagvergoeding door de belastingdienst gespreid worden over meerdere jaren. Hierdoor zal (los van de overige inkomsten in die jaren) niet over al het geld het toptarief betaald moeten worden.

    Om dit allemaal zeker te weten is een telefoontje naar de belastingdienst/ belastingtelefoon natuurlijk snel gemaakt (al kun je aan de uitleg van de belastingtelefoon weer geen rechten ontlenen zeggen ze zelf..) Het gaat niet om heel veel uren en naar ik inschat daarmee ook niet over enorme bedragen.. Wie weet valt het allemaal mee, dus bel even en leg de rekensom voor aan de belasting. Dan weet je wellicht meer en ook of je verder moet zoeken naar manieren van uitbetalen of niet..

    Laten storten in een stamrecht is waarschijnlijk niet voordelig; dan gaat het vaak om grote bedragen boven 10.000 euro.. Nou gun ik je veel, maar dat verwacht ik toch niet ;-)

    Je kunt je wel even laten informeren over banksparen of onderbrengen bij een verzekeraar (gewoon even een paar verschillende googelen en offertes laten uitbrengen). Die kunnen ook de hele situatie bekijken aan de hand van je volledige financiele situatie: Pensioen, inkomsten, uitgaven, alimentatie, belasting, kinderen, erfenissen etc Daar hebben we hier geen zicht op natuurlijk, dus kan niemand via hier je daar een echt goed advies over geven. Zul je dus zelf met je papierwinkel bij banken/verzekeraars/pensioenfondsen langs moeten.

    In beide gevallen (banksparen/verzekeraar) hoeft er door werkgever (onder voorwaarden! dus vraag daarnaar) geen belasting te worden ingehouden. Verzekeraars rekenen wel weer een bedrag voor hun dienstverlening. Banksparen heeft wel bijvoorbeeld het voordeel dat als je overlijdt, het geld naar je nabestaanden gaat.

    Kort door de bocht gezegd; het bedrag ineens laten uitkeren op je eigen rekening, is vaak gelijk aan tegen 52% aftikken met de belasting.. Ook als het maar 1 seconde op je rekening staat en daarna wordt doorgesluisd.. Mocht je dus wel ineens willen worden uitbetaald, dan zul je aan werkgever het rekeningnummer van banksparen/verzekeraar moeten doorgegen om het daar te laten storten.. Voorafgaand dus!

    Onderdeel van de onderhandeling kan natuurlijk ook zijn dat je het gewoon in maandelijkse termijnen uitbetaald wil hebben, maar werkgevers zijn hier vaak niet happig op; ze willen van je af, ook administratief.. Maar goed, misschien kan het een ruilmiddel zijn in je verdere onderhandeling..

    Wbt die 7 maanden.. Start de onderhandeling zou ik zeggen! Hebben we het over gehad.. Als ik het goed begrijp zeg je recht te hebben op 9 mnd en faciliteiten om van werk naar werk te komen? Dan vind ik dit wel erg karig. Ze duiken dan fors onder je (reguliere) salaris en je werk naar werk faciliteiten..

    Bedenk wat je wil; wil je die 4 uur nog ingevuld hebben, of vind je je reguliere baan voldoende? Als je ingevuld wil hebben opteer dan zeker voor een 'werk naar werk' traject. Als je denkt; laat maar zitten eigenlijk, reken dan maar om wat ze niet hoeven te betalen om van werk naar werk te komen, en laat dat uitbetalen.. (of onderhandel over andere materiele/immateriele zaken die voor jou van belang zijn..) Ik zou iig niet accoord gaan met een bedrag dat onder mijn reguliere salaris zou duiken, en als ze je echt weg willen hebben, mag er wellicht nog wel wat bovenop ook.

    Denk out of the box, maak alles bespreekbaar, denk hardop, onderzoek al pratend de (on)mogelijkheden en wees niet bang om iets geks te zeggen.. After all; je hebt niks meer te verliezen daar; weg ben je al,

    Hun belang is dat je in beweging komt. Het bod wat ze je doen moet dan natuurlijk wel zo aantrekkelijk zijn dat je ook weg wil/ in beweging wil komen. Zo niet, dan blijf je natuurlijk gewoon aan je stoel geplakt zolang wet-en regelgeving je toestaan.. Wees je bewust van hun belang; ze willen je weg hebben per 1 januari.. Je hebt in dat licht dus onderhandelingsruimte..

    Succes meid.. daar ga je weer!
  12. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef sonja21
    Als ik jou was zou ik me tot 1 oktober per maand laten uitbetlaen (als je de keus hebt natuurlijk). In een keer uit betalen betaal je altijd meer belasting. (het valt dan onder het bijzondere tarief).

    Dit is een bekend misverstand. Op jaarbasis betaal je altijd evenveel. het zogenaamde 'bijzondere tarief' (vziw meestal gewoon het 42% tarief) is een truukje om ervoor te zorgen dat je niet te weinig betaalt, zodat je geen vervelende naheffing krijgt.

    Hoogstens kan het voordelig zijn, om het deels in 2012, en deels in 2013 uit te laten betalen, als je bijvoorbeeld op de grens tussen twee schijven zit. Moet je werkgever daar wel aan meewerken.
Terug naar de lijst