Min/plus uren op het werk

Min/plus uren op het werk 

Onderwerp van mirrie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Zo belachelijk is het niet. Stel je werkt 3 dagen, op maandag, dinsdag en donderdag. Je collega werkt ook 3 dagen, op dinsdag, woensdag en vrijdag. Jij zou dan in een week waar 2e Paasdag in valt een 'gratis' vrije dag krijgen, terwijl je collega gewoon 3 dagen moet werken. En in de week van Hemelvaart zou je weer een dag 'gratis' krijgen terwijl de collega weer gewoon 3 dagen moet werken.


    Een vriendin van me werkt van dinsdag t/m donderdag. Daardoor werkt ze per saldo eigenlijk iets meer dan collega's die normaal wel werken op de maandag. Bij hen werkt het zo dat ze hierdoor juist iets in de 'plus' komt i.p.v. de anderen in de 'min'. Iets met netto-uren ofzo.

    En tja, anders is het pech. Anderen zijn wellicht altijd op donderdag vrij (Hemelvaart) of valt kerst ongunstig.

    Ik vind dat je anders de mogelijkheid moet hebben op zo'n feestdag te kunnen werken.
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Suzette


    Weet je of jullie ook onder een CAO vallen en zo ja, welke? Het is enerzijds revalidatietechniek (wat onder kleinmetaal valt volgens mij), maar anderzijds ook gezondheidszorg of detailhandel 🤔


    Het is de CAO schoentechniek en orthopedagogische schoenmakerij.

    De laatste die ik kan vinden liep af in 2017. Ik heb geen zicht op een nieuwe.

    De vraag lijkt simpel, maar is een stuk ingewikkelder en raakt een lastig stuk cao recht (wet collectieve arbeidsovereenkomsten).

    Verwijzen naar een cao is hier zeker niet voldoende:
    is er cao of is dit een cao-loze periode? Wat is vervolgens de datum indiensttreding, staat in de indivividuele arbeidsovereenkomst een verwijzing naar de collectieve arbeidsovereenkomst en/of wat is er verder in dat contract geregeld. Zijn de vaste vrije dagen vastgelegd, en/of wat is er bij cao geregeld waar je aanspraak op kunt maken als er idd nu een cao-loze periode is. En/of in hoeverre val je hier terug op reguliere wet en regelgeving, zoals de arbeidstijdenwet, is er een bedrijfseigen werktijdenregeling en met wie is die overeengekomen..... etc.

    Soms lijkt een vraag simpel, maar is het antwoord niet zo voor de hand liggend omdat er wetten en regelgeving in werking treden die afhangen van een specifieke situatie.

    Wat ik zeker weet, is dat zonder antwoord op bovenstaande vragen (en meer), niemand je met zekerheid kan vertellen hoe het zit.
  3. mirrie
    I keep dancing on my own

    Toon alleen de berichten van mirrie

    quote:
    Dit schreef Mikky


    Het is de CAO schoentechniek en orthopedagogische schoenmakerij.

    De laatste die ik kan vinden liep af in 2017. Ik heb geen zicht op een nieuwe.

    De vraag lijkt simpel, maar is een stuk ingewikkelder en raakt een lastig stuk cao recht (wet collectieve arbeidsovereenkomsten).

    Verwijzen naar een cao is hier zeker niet voldoende:
    is er cao of is dit een cao-loze periode? Wat is vervolgens de datum indiensttreding, staat in de indivividuele arbeidsovereenkomst een verwijzing naar de collectieve arbeidsovereenkomst en/of wat is er verder in dat contract geregeld. Zijn de vaste vrije dagen vastgelegd, en/of wat is er bij cao geregeld waar je aanspraak op kunt maken als er idd nu een cao-loze periode is. En/of in hoeverre val je hier terug op reguliere wet en regelgeving, zoals de arbeidstijdenwet, is er een bedrijfseigen werktijdenregeling en met wie is die overeengekomen..... etc.

    Soms lijkt een vraag simpel, maar is het antwoord niet zo voor de hand liggend omdat er wetten en regelgeving in werking treden die afhangen van een specifieke situatie.

    Wat ik zeker weet, is dat zonder antwoord op bovenstaande vragen (en meer), niemand je met zekerheid kan vertellen hoe het zit.



    Onze cao is overgenomen door de detailhandel. Ik wacht volgende maand af ivm dan zijn ook de uren van pinksteren bekend. Hebben ze weer min uren gerekend dan ga ik de discussie met de directie wel aan ipv met mijn vestigingleider.
Terug naar de lijst