Baas wil me weghebben, wat wel en niet doen? 

Onderwerp van fresia

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. happy-56
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van happy-56
    quote:
    Dit schreef fresia


    Bij een VSO ligt niks vast volgens mij en kun je dus onderhandelen. Bij ontslag via de rechter moet werkgever transitievergoeding betalen en 3 maanden opzegtermijn in acht nemen.
    Het feit dat me nu meer geboden wordt dan de transitievergoeding + opzegtermijn laat zien dat de werkgever ontslag met wederzijds goedvinden de meest geschikte optie vindt. Dat is ook logisch aangezien er geen dossier is.

    Daar zit m de onderhandelingsruimte.


    Mijn situatie was iets anders..de functie veranderde zodanig dat iedereen opnieuw moest solliciteren.
    De mensen die in loongroep 5 zaten zouden , als ze aangenomen werden naar groep 6 gaan
    Ik zat al een poos in 6 en kon niet verder groeien.
    Ook ik zou dus opnieuw moeten solliciteren, maar was vaak ziek, zat al in mijn 2e ziektejaar en moest een eind reizen. Er speelden verschillende dingen.
    Ik heb niet mijn hand opgestoken van ik wil weg..want dan verspeelde ik al mijn rechten.
    Heb aangegeven dat ik intern wel wilde zoeken en beschikbaar was voor een andere functie maar niet voor deze specifieke
    Ondertussen deed ik mijn uiterste best om " beter" te worden, weer volledig te werken..om zo een gedeeltelijke afkeuring of een andere uitkering te voorkomen. Dat lukte door ver over mijn grenzen te gaan.
    Op een zekere dag had ik een gesprek met een verzekeringsarts .. het balletje ging aan het rollen en ik belandde in de IVA
    Plots bedacht ik me wat gebeurt er nu met het afgesproken bedrag dat ik zou krijgen?
    Gelukkig betaalde mijn werkgever dat ook gewoon nog uit.
    Ik mocht ook eea laten controleren, daar hamerden ze op, eea mocht max 1000 euro kosten
    Al snel kreeg ik een telefoontje dat eea prima was..dat het jaren geleden was dat ze zo een goede overeenkomst hadden gezien
    Officieel hadden ze maar 1/3 van het bedrag uit te hoeven betalen.
    Het was een VSO, maar van onderhandelingen was geen sprake..daar was geen ruimte voor
  2. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef Sheeba
    Vanaf 1 januari 2020 krijgt iedere werknemer transitievergoeding.

    In mijn situatie gold dat nog nietSmile

    Ben je ondertussen ook om je heen aan het kijken?


    Is toch pas na 2 dienstjaren? Of is dat weer veranderd?
  3. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    Goed dat je lid bent van een vakbond Fresia en dat je door hun laat adviseren.

    Heel veel sterkte, want dit doet toch wat met je.


    Zelf moest ik er 6 jaar geleden uit met een vso, maar ik werkte in het bankwezen en was niet de enige die weg moest, na mij (ons) gingen er nog meer. Zo blij dat onze afdeling 1 van de eerste was... Onze vso stond vast.

    Het enige advies wat ik toen kreeg is, niet gelijk akkoord geven, aannemen/aanhoren en zeggen dat je erover na gaat denken. En dan advies vragen bij vakbond of rechtsbijstand.
  4. happy-56
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van happy-56
    quote:
    Dit schreef Astrid
    Goed dat je lid bent van een vakbond Fresia en dat je door hun laat adviseren.

    Heel veel sterkte, want dit doet toch wat met je.


    Zelf moest ik er 6 jaar geleden uit met een vso, maar ik werkte in het bankwezen en was niet de enige die weg moest, na mij (ons) gingen er nog meer. Zo blij dat onze afdeling 1 van de eerste was... Onze vso stond vast.

    Het enige advies wat ik toen kreeg is, niet gelijk akkoord geven, aannemen/aanhoren en zeggen dat je erover na gaat denken. En dan advies vragen bij vakbond of rechtsbijstand.


    Als het goed is dan zeggen ze ook juist dat je of naar een jurist, vakbond etc moet gaan
    Zeker als onderdeel van goed werkgeverschap..
    Ook krijg je de kosten tot bv 1000 euro vergoed

    Er zullen natuurlijk ook bedrijven zijn die eea niet aanbieden
  5. Bericht van Sheeba is op 20-03-2022 om 00:14:16 uur verwijderd door Sheeba.

    Reden: Onjuiste info blijkbaar

     
  6. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef happy-54


    Als het goed is dan zeggen ze ook juist dat je of naar een jurist, vakbond etc moet gaan
    Zeker als onderdeel van goed werkgeverschap..
    Ook krijg je de kosten tot bv 1000 euro vergoed

    Er zullen natuurlijk ook bedrijven zijn die eea niet aanbieden


    Bij ons was het tot 750 euro. (6 jaar geleden)

    Kan zijn dat het bij Fresia niet wordt aangeboden. Gelukkig is ze lid van een vakbond.
  7. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef happy-54
    Als er sprake is van een VSO dan krijg je toch gewoon een transitievergoeding, een vaststellingsovereenkomstetc?

    Of scheelt dat per bedrijf? In het kader van goed werkgeverschap?

    Sterkte! 🍀💐


    Nee, transitievergoeding geldt bij ontslag. Een vso is geen ontslag, maar beëindiging met wederzijds goedvinden.
  8. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Sheeba


    Geld voor iedere werknemer ongeacht het aantal dienstjaren..zelfs tijdelijke contracten vallen hieronder.Ontslag via de kantonrechter komt hiermee eigenlijk te vervallen..vaak ging dat over de transitievergoeding.

    >>LINK<<

    In deze link vd rijksoverheid staat dat evt kosten gemaakt door de werkgever bijv scholing, outplacement ect. In overleg vd transitievergoeding afgetrokken mag worden

    >>LINK<<


    Dit is geen ontslag. Wat er afgetrokken mag worden kan ook bij cao geregeld zijn en moet afgesproken zijn met de werknemer. Sorry, maar adviezen over dit soort situaties luistert echt nauw. De info die je geeft is in zijn geheel niet van toepassing op deze situatie.




  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef happy-54


    Als het goed is dan zeggen ze ook juist dat je of naar een jurist, vakbond etc moet gaan
    Zeker als onderdeel van goed werkgeverschap..
    Ook krijg je de kosten tot bv 1000 euro vergoed

    Er zullen natuurlijk ook bedrijven zijn die eea niet aanbieden


    Goed werkgeverschap is een juridische term en verplicht de werkgever niet om te verwijzen naar juridische bijstand. Kostenvergoeding is geen algemene wet of regelgeving.

  10. happy-56
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van happy-56
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Goed werkgeverschap is een juridische term en verplicht de werkgever niet om te verwijzen naar juridische bijstand. Kostenvergoeding is geen algemene wet of regelgeving.



    Het is idd geen verplichting daarom schreef ik idd ook dat niet elk bedrijf het zal doen.

    Ik kan mijn papieren zo 1,2,3 niet vinden , maar voor zover ik weet werden bij mij de begrippen transitievergoeding en vso beiden gebruikt..
    Ik kreeg een opleidingsbudget van 10.000 , een coach en er werd langzaam afgebouwd qua uren..de laatste 3 maanden kreeg ik gewoon doorbetaald, maar mijn werk stopte.

    In die periode kreeg ik vanuit het UWV te horen dat ik een iva uitkering van hun zou gaan ontvangen

    Na de 3 maanden kreeg ik een bedrag, dat berekend is naar mijn arbeidsduur, leeftijd en salaris, uitgekeerd
    Schijnbaar zat daar nog wat extra's bij , omdat de advocaat zei dat de werkgever maar ongeveer 1/3 van het bedrag had hoeven te betalen

  11. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Dit is geen ontslag. Wat er afgetrokken mag worden kan ook bij cao geregeld zijn en moet afgesproken zijn met de werknemer. Sorry, maar adviezen over dit soort situaties luistert echt nauw. De info die je geeft is in zijn geheel niet van toepassing op deze situatie.




    De info die ik gaf was idd niet van toepassing van TS maar een reactie op een reactie.

    En heel bizar lees ik pas nu andere reacties die ik eerst niet zag.

    Maar jij hebt het draadje gevonden dus nu komt het wel goed met de info begrijp ik.

    Dan zal ik mijn berichten weghalen die overigens vanuit eigen ervaringen waren in een ambtenarenwereld voor januari
    2020 dus geen verplichtte transitievergoeding.
    Wel met VSO ..
    Zonder vakbond, met advocaat via rechtsbijstand


    Smile
Terug naar de lijst