Ontslag bij steeds terugkerend ziek zijn.

Ontslag bij steeds terugkerend ziek zijn. 

Onderwerp van Angelika

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    Jammer dat ik dit nu pas lees maar ik wil je waarschuwen voor ontslag via de gebruikelijke kantonrechter procedure als je in de ziektewet zit. Ik heb zelf voirg jaar een ontslagprocedure gehad terwijl ik in de ziektewet zat en ben het volgende te weten gekomen.

    Ten eerste is er geen check op het feit of je wel daadwerkelijk inhoudelijk verweer hebt gevoerd als je naar de WW gaat. Initiatief moet wel van werkgever uitgaan. Vandaar ook de formuleringen zoals hierboven aangegeven en wordt de hele zaak zonder zitting bij de kantonrechter uitgevoerd. Dit is een regel die de overheid heeft ingevoerd om het ontslagrecht te versoepelen.
    Echter deze regel geldt niet voor de ziektewet. Als jij ontslag krijgt via de kantonrechter ga je naar de ziektewet uitgevoerd door Het UWV. Deze kan gaan controleren of jij daadwerkelijk inhoudelijk verweer hebt gevoerd., m.a.w. of er een zitting is geweest waarin jij geprotesteerd hebt. Op basis van hun bevindingen kunnen ze de ziektewet uitkering weigeren. Mij werd verteld dat het UWV in dit soort gevallen ook regelmatig daadwerkelijk controleert op het feit of er een zitting is geweest waarin het ontslag is behandeld (inhoudelijk verweer).
    Met min of meer instemming je laten ontslaan als bij de WW is wel mogelijk maar je moet andere formuleringen gebruiken als nodig voor het verzekeren van een WW uitkering en er blijft altijd een risico


    Uit de ziektewet gaan en dan ontslag teneinde een WW uitkering te krijgen werkt ook niet. Je hebt dan grote kans dat UWV de WW uitkering weigert omdat je niet beschikbaar bent voor het werk waarvan je werkeloos bent geworden. Of nog erger ze ontdekken dat later (je komt weer in de ziektewet terecht) en gaan de verstrekte WW uitkering terugvorderen.

    Wat je ook in de gaten moet houden is het WIA traject waar je in zit of terecht gaat komen. Je kunt bepaalde werkzaamheden niet meer uitvoeren hetgeen in principe moet leiden tot een WIA aanvraag. Of je dan wel of niet een WIA uitkering krijgt is sterk afhankelijk van welke werkzaamheden je nog wel kunt doen..

    Als ik jou was zou ik niet akkoord gaan en inhoudelijk verweer voeren. Dit betekent een zitting bij de kantonrechter waar jij zelf je woordje kan doen. Je hoeft geen advocaat of juridisch adviseur te hebben (onder het mom dat je geen geld hebt voor rechtsondersteuning). Vraag van te voren het UWV voor advies zodat je altijd naar hun kunt wijzen als ze op- of aanmerkingen hebben. Op die wijze voer je een zo goed mogelijk inhoudelijk verweer maar dat waarschijnlijk het ontslag niet zal voorkomen (tenzij je werkgeefster een erg slechte case heeft). Ik denk dat de beste case die je werkgeefster kan aanvoeren is bedrijfeconomische redenen, het bedrijf heeft gewoon niet de middelen om het verplichte ziektewet traject uit te voeren. Als de rechter dan tot ontslag besluit zal je ook geen problemen ondervinden bij het UWV. Daarbij zal de rechter dan ook een ontslagvergoeding vaststellen. Het is misschien vervelend voor je werkgeefster maar zij als werkgeefster had maatregelen moeten nemen om in dit soort zaken (ziekte, ARBO, WIA) de wet te kunnen volgen. Zij is immers verplicht in situaties zoals bij jou in principe twee jaar haar best te doen jou weer te re-integreren naar een arbeidsplaats (intern/extern wel of niet aangepast werk). Wat ze nu aan het doen is, is haar probleem (een zieke werkneemster, waarvoor ze geen aangepast werk heeft) af te schuiven naar de maatschappij. Het is mede om die reden dat je kunt verwachten dat het UWV goed zal kijken of een en ander wel rechtmatig is waardoor jij eventueel met lege handen (geen uitkering) blijft staan.

    Peter
  2. mtriviant
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van mtriviant
    Heel even als aanvulling op wat hier al geschreven is: ik vraag me af of je bij verlies van 3 werkuren per week recht hebt op ww. Ik meen me namelijk te herinneren dat je minimaal 5 uren moet verliezen om ?berhaupt aanspraak op ww te kunnen maken. Misschien is het goed om de website van het UWV hierover te raadplegen (los van al het andere wat speelt), zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

    Succes,

    Marjo
  3. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef lizardlady
    Deze opmerkingen moeten gemaakt worden om je recht op ww te behouden.




    Ze is ziek dan is er geen recht op WW maar op ziekengeld. Het gaat daarnaast om 3 uur per week. Ook dan is er geen recht op WW. Behalve als die 3 uur de helft is van het aantal arbeidsuren. Dat lijkt me echter niet als ze met de uren van de andere baas aan bijstandsniveau komt. Er is een procedure voor mensen die aan het einde van het contract ziek uit dienst gaan. Hier is echter geen sprake van einde contract. Als je haar op deze manier gaat 'helpen' lijkt me dat een gevalletje van de wal in de sloot.

    Haar werkgever mag haar in beginsel pas ontslaan na twee jaar ziekte. De werkgever moet aantonen dat ze alles in het werk gesteld heeft om passend werk voor haar binnen het eigen bedrijf te vinden. Als dat naar het oordeel van het UWV niet zo is blijft de werkgever verplicht tot loondoorbetaling.

    Complicerende factor is dat ze bij de andere werkgever ook de helft van het aantal uren ziek is. Als ze verstandig is zit ze zolang ze nog ziek is die twee jaar bij beide werkgevers uit.

    Veder sluit ik me bij Peter-Pan aan.
  4. joey
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van joey
    quote:
    Dit schreef erwin1



    Ze is ziek dan is er geen recht op WW maar op ziekengeld. Het gaat daarnaast om 3 uur per week. Ook dan is er geen recht op WW. Behalve als die 3 uur de helft is van het aantal arbeidsuren. Dat lijkt me echter niet als ze met de uren van de andere baas aan bijstandsniveau komt. Er is een procedure voor mensen die aan het einde van het contract ziek uit dienst gaan. Hier is echter geen sprake van einde contract. Als je haar op deze manier gaat 'helpen' lijkt me dat een gevalletje van de wal in de sloot.

    Haar werkgever mag haar in beginsel pas ontslaan na twee jaar ziekte. De werkgever moet aantonen dat ze alles in het werk gesteld heeft om passend werk voor haar binnen het eigen bedrijf te vinden. Als dat naar het oordeel van het UWV niet zo is blijft de werkgever verplicht tot loondoorbetaling.

    Complicerende factor is dat ze bij de andere werkgever ook de helft van het aantal uren ziek is. Als ze verstandig is zit ze zolang ze nog ziek is die twee jaar bij beide werkgevers uit.

    Veder sluit ik me bij Peter-Pan aan.


    Ze is niet ziek. Ze heeft herhaalde ziekmeldingen. D.w.z. dat het ziektedossier iedere keer sluit, tenminste als je langer dan een maand hersteld bent, en de ziekmelding opnieuw begint. Werkgever heeft dan ook continu de ziektelasten en kan je dus niet doorschuiven richting WIA.

    Ik sluit me aan bij jullie advies: ziek blijven
  5. joey
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van joey
    quote:
    Dit schreef joey


    Ze is niet ziek. Ze heeft herhaalde ziekmeldingen. D.w.z. dat het ziektedossier iedere keer sluit, tenminste als je langer dan een maand hersteld bent, en de ziekmelding opnieuw begint. Werkgever heeft dan ook continu de ziektelasten en kan je dus niet doorschuiven richting WIA.

    Ik sluit me aan bij jullie advies: ziek blijven

    Verder ervoor zorgen dat het dus 1 dossier is daarmee los je het probleem voor jou en werkgever op. Versnelde Wia aanvraag omdat je weet dat je niet meer terug kan keren bij deze werkgever. Meer kun je niet voor je werkgever doen. Denk aan jezelf.
  6. Edith64
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Edith64
    quote:
    Dit schreef Madam_Mikmak



    In hoeverre zou je het haar moeilijk maken?

    Als jij niet accoord gaat dan zal ze het ontslag moeten aanvragen via de kantonrechter.

    Dat zij niet verzekerd is voor zieke werknemers is gewoon heel erg dom van haar. Iedere ondernemer weet dat personeel ziek kan worden en wat ze daar tegen kan/moet doen.

    Ik zou me niet blind staren op die oprot premie want daar moet je flink veel belasting over betalen.

    Helemaal mee eens!
  7. Ten eerste is ziekte niet hetzelfde als arbeidsongeschikt. Zij zal dus ook nooit in aanmerking komen voor een WIA uitkering. Met haar klachten betwijfel ik het zelfs of ze in aanmerking komt voor de ziektewet; die is nog veel strenger (want werkeloos) dan ziekteverlof bij een werkgever.

    Juist omdat ze steeds weer ziek is, komt de werkgever in de problemen. De meeste verzekeringen keren pas na een bepaalde periode uit. De periode daarvoor moet dus door de werkgever zelf betaald worden en ontslag bij langdurig verzuim is niet van toepassing bij herhaaldelijk verzuim.

    Voor de ww heb ik maandag even contact met ??n van mijn contactpersonen op de juridische afdeling. Idd.. het gaat om 3 uur en het totaal aantal uren is onvoldoende voor een gebruikelijke route. Dat timmer ik dus echt wel dicht.

    Ontslag op economische gronden is veel lastiger dan veel mensen denken. Daarbij wordt namelijk gekeken naar de omzet en winst van het bedrijf (die moet een duidelijke en langdurige terugloop laten zien) en de verwachting moet zijn dat dat niet gaat verbeteren op de korte termijn. Indien men op die gronden al een ontslagvergunning krijgt dan gaat dat op basis van het afspiegelingsprincipe en kan de werkgever niet zelf de personen uitkiezen die dan ontslag gaan krijgen.


    Bij een overeenkomst is verschil in inzicht over de invulling en uitvoering van de functie voor de werknemer vaak de beste keuze met de minste gevolgen voor een uitkering en het vinden van een andere baan.

    Ziek blijven is een begrijpelijk advies, echter dat is nog niet zo eenvoudig en gaat een hoop conflict opleveren waar je ook niet blij van wordt. Hoe dan ook, aan het einde van de rit staan werknemer en werkgever dan weer tegenover elkaar omdat met deze klachten nooit een WIA uitkering wordt ge?ndiceerd.
  8. quote:
    Dit schreef joey

    Verder ervoor zorgen dat het dus 1 dossier is daarmee los je het probleem voor jou en werkgever op. Versnelde Wia aanvraag omdat je weet dat je niet meer terug kan keren bij deze werkgever. Meer kun je niet voor je werkgever doen. Denk aan jezelf.

    Ze komt niet in aanmerking voor de WIA.
  9. quote:
    Dit schreef lizardlady

    Ze komt niet in aanmerking voor de WIA.



    En dan nog , al zou het wel zo zijn , ik wil mijn werkgever ook niet zo,n proces aandoen van 2 jaar ziektewet.
    Ik vind dit allemaal al vervelend genoeg.

    Ik wil gewoon voor beide partijen de beste oplossing zoeken.

    Ik ga niet dwarsliggen voor die 12 uur per maand.
    Maar ik wil ook mezelf niet in de vingers snijden.

    Daarom ben ik blij met de hulp van Liz en ga ik zelf ook nog wat rondbellen over hoe of wat.
    En zo wil ik te weten komen wat de beste oplossing is.
  10. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef lizardlady
    Ten eerste is ziekte niet hetzelfde als arbeidsongeschikt. Zij zal dus ook nooit in aanmerking komen voor een WIA uitkering. Met haar klachten betwijfel ik het zelfs of ze in aanmerking komt voor de ziektewet; die is nog veel strenger (want werkeloos) dan ziekteverlof bij een werkgever.

    Juist omdat ze steeds weer ziek is, komt de werkgever in de problemen. De meeste verzekeringen keren pas na een bepaalde periode uit. De periode daarvoor moet dus door de werkgever zelf betaald worden en ontslag bij langdurig verzuim is niet van toepassing bij herhaaldelijk verzuim.

    Voor de ww heb ik maandag even contact met ??n van mijn contactpersonen op de juridische afdeling. Idd.. het gaat om 3 uur en het totaal aantal uren is onvoldoende voor een gebruikelijke route. Dat timmer ik dus echt wel dicht.

    Ontslag op economische gronden is veel lastiger dan veel mensen denken. Daarbij wordt namelijk gekeken naar de omzet en winst van het bedrijf (die moet een duidelijke en langdurige terugloop laten zien) en de verwachting moet zijn dat dat niet gaat verbeteren op de korte termijn. Indien men op die gronden al een ontslagvergunning krijgt dan gaat dat op basis van het afspiegelingsprincipe en kan de werkgever niet zelf de personen uitkiezen die dan ontslag gaan krijgen.


    Bij een overeenkomst is verschil in inzicht over de invulling en uitvoering van de functie voor de werknemer vaak de beste keuze met de minste gevolgen voor een uitkering en het vinden van een andere baan.

    Ziek blijven is een begrijpelijk advies, echter dat is nog niet zo eenvoudig en gaat een hoop conflict opleveren waar je ook niet blij van wordt. Hoe dan ook, aan het einde van de rit staan werknemer en werkgever dan weer tegenover elkaar omdat met deze klachten nooit een WIA uitkering wordt ge?ndiceerd.


    Als je je ziek hebt gemeld ben je arbeidsongeschikt. Zo heet dat in onze sociale zekerheid. Wettelijk is vastgelegd dat als je langdurig ziek bent de WIA in zicht komt. In een normale situatie krijg je na 2 jaar een WIA keuring en wordt er vastgesteld in hoeverre je in aanmerking komt voor een WIA uitkering.

    Daarbij geeft draadjesstarter aan bepaalde werkzaamheden niet meer te kunnen doen. Ook dat is dus arbeidsongeschikt zijn voor die werkzaamheden.

    Als je ziek gemeld bent kom je per definitie in aanmerking voor een ziektewet uitkering op het moment dat je ontslagen wordt. Je krijgt dan wel een keuring door het UWV en die keuring kan betekenen dat je niet meer ziekgemeld blijft. Hetzelfde als de opvolging van een ziektetraject door de ARBO arts. Maar als je re?le klachten hebt (lijkt mij in dit geval zo te zijn) blijf je ziek gemeld. Wel neemt het UWV het ARBO traject over. In dit traject zal geprobeerd worden jou weer te re-integreren naar werk, het is dus niet zo dat je thuis kan blijven zitten. Dit is helemaal afhankelijk van het te volgen ARBO traject. Of er daadwerkelijk een WIA uitkering volgt is inderdaad erg onzeker. Dat is met name afhankelijk van de werkzaamheden die ze nog wel kan vervullen en welk salaris bij deze werkzaamheden horen. Wel blijft ze recht houden op een ziektewet uitkering zolang het ARBO traject nog loopt. En als ze ge-reintegreerd is mogelijk een WW uitkering (de 3 uren kunnen een probleem zijn)
    Worden de klachten erger of keren ze terug heeft ze gewoon weer recht op ziektewet. Meld je je echter onterecht beter en krijg je naderhand dezelfde klachten kun je grote problemen krijgen als ze er achter komen. Je hebt dan namelijk niet meegewerkt aan het herstel van je ziekte.


    Bij ontslag via de kantonrechter is er geen sprake van een ontslagvergunning en toepassing van het afspiegelingsprincipe. Ook is het niet nodig de bedrijfseconomische gronden zo uitgebreid te bewijzen als bij ontslag via het UWV (ontslagvergunning).
    Bij ontslag via de kantonrechter kun je als werkgever van een klein bedrijf aanvoeren dat de steeds terugkerende ziekte zorgt voor dusdanige lasten dat het bedrijf deze niet meer kan dragen. Ook dat zijn bedrijfseconomische gronden.

    Key voor Angelika is dat ze nu ziek is, bepaalde werkzaamheden niet kan vervullen en moet acteren volgens deze. Je onterecht beter melden kan betekenen dat je geen recht meer hebt op WW of ziektewet. Ook WIA kan in gevaar komen. En ik denk dat een betermelding onterecht is omdat Angelika aangeeft bepaalde werkzaamheden niet meer te kunnen vervullen.

    Dat er sprake gaat worden van een conflict situatie is niet anders dan nu. Nu is er al een conflictsituatie omdat werkgeefster niet meer accepteert dat iemand ziek is, geen aangepast werk wil/kan verzorgen (zou mij niets verbazen als er sowieso geen ARBO traject is) en dit wil oplossen door Angelika te ontslaan.

    Ik hoop dat Angelika op zijn minst bij het UWV gaat informeren welke mogelijkheden en onmogelijkheden er voor haar zijn. Dit is de instantie waar ze uiteindelijk toch terecht gaat komen en die komen er hoe dan ook achter dat ze gedeeltelijk arbeidsongeschikt is. Ze kan namelijk niet dezelfde werkzaamheden uitvoeren als bij haar huidige werkgeefster want daar wordt ze steeds ziek van.
    En ga er maar vanuit dat UWV (of bijstand als ze geen WW uitkering krijgt) Angelika richting schoonmaakwerk (wat ze nu ook doet) zullen sturen, in die branche is voldoende werk aanwezig bijv. in de thuiszorg.

    Peter
  11. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef Angelika-72



    En dan nog , al zou het wel zo zijn , ik wil mijn werkgever ook niet zo,n proces aandoen van 2 jaar ziektewet.
    Ik vind dit allemaal al vervelend genoeg.

    Ik wil gewoon voor beide partijen de beste oplossing zoeken.

    Ik ga niet dwarsliggen voor die 12 uur per maand.
    Maar ik wil ook mezelf niet in de vingers snijden.

    Daarom ben ik blij met de hulp van Liz en ga ik zelf ook nog wat rondbellen over hoe of wat.
    En zo wil ik te weten komen wat de beste oplossing is.


    Ik begrijp jouw standpunt maar als je dat volhoudt betekent dat dat je moet gaan leven van je andere inkomsten. Recht op een (aanvullende) bijstandsuitkering is er niet want vrijwillig werkeloos en WW uitkering waarschijnlijk niet vanwege die 5 uur regel.

    Het is heel vervelend dat deze situatie ontstaan is maar jij kan er niets aan doen dat je ziek bent geworden. Dat werkgever daarbij niet de juiste maatregelen heeft genomen om in dit soort situaties voldoende verzekerd te zijn is niet jouw probleem. En je moet er vooral voor zorgen dat je zelf niet het slachtoffer wordt ook al betekent dat misschien dat je werkgeefster daar onder moet lijden.

    Peter
  12. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef lizardlady

    Ze komt niet in aanmerking voor de WIA.


    Ze kan mogelijk wel in aanmerking komen voor WGA. Bovendien is het belangrijk dat het UWV vaststelt welke werkzaamheden ze kan verrichten.

    Ook komen dan de beperkingen op papier te staan.
Terug naar de lijst