Ontslag bij steeds terugkerend ziek zijn.

Ontslag bij steeds terugkerend ziek zijn. 

Onderwerp van Angelika

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef peter_pan

    Ik begrijp jouw standpunt maar als je dat volhoudt betekent dat dat je moet gaan leven van je andere inkomsten. Recht op een (aanvullende) bijstandsuitkering is er niet want vrijwillig werkeloos en WW uitkering waarschijnlijk niet vanwege die 5 uur regel.

    Peter, dit klopt dus niet. Ik zou dus ook graag willen dat je stopt met dit te beweren, zeker omdat je meestal zulke goede adviezen geeft. Dit is mijn vakgebied en ik weet dus waarover ik spreek. Je postings in deze strekking veroorzaken nodeloze onrust en onzekerheid.
    Laat het nu maar aan de professionals over, dat lijkt me beter. Zoals gezegd bel ikmorgen nog even met de juridische afdeling van het UWV om er zeker van te zijn dat Angelika zich niet in haar eigen vingers snijdt.
  2. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef lizardlady

    Laat het nu maar aan de professionals over, dat lijkt me beter.



    Oef.... Volgens mij hebben (de mij bekende) ?chte OA-professionals hier nog niet gereageerd....
  3. quote:
    Dit schreef peter_pan


    Als je je ziek hebt gemeld ben je arbeidsongeschikt. Zo heet dat in onze sociale zekerheid. Wettelijk is vastgelegd dat als je langdurig ziek bent de WIA in zicht komt. In een normale situatie krijg je na 2 jaar een WIA keuring en wordt er vastgesteld in hoeverre je in aanmerking komt voor een WIA uitkering.
    Incorrect. Sinds de invoering Wet Poortwachter wordt er niet meer ziekgemeld, maar dient er ziekteverlof te worden aangevraagd. Hiertoe dient men dus arbeidsongeschikt te zijn voor eigen of aangepast werk bij eigen werkgever. Angelika is niet voortdurend arbeidsongeschikt en komt derhalve niet aan die 1,5 jaar. De keuring vindt plaats na 1,5 jaar, de uitkering gaat in na 2 jaar MITS er volledig aan de WvP voldaan is, anders krijgt de werkgever een loonsanctie opgelegd welke maximaal 1 jaar loondoorbetaling bedraagt. Gezien de niet constante arbeidsongeschiktheid zal er bij blijvend ziekteverzuim geconcludeerd worden dat er niet aan de WvP voldaan is en krijgt de werkgever een loonsanctie opgelegd.

    Daarbij geeft draadjesstarter aan bepaalde werkzaamheden niet meer te kunnen doen. Ook dat is dus arbeidsongeschikt zijn voor die werkzaamheden.

    Maar daarmee niet voor alle werkzaamheden en dus geen 100% en niet voor aangepast werk. Ook weer; het is frequent verzuim en geen langdurig verzuim.

    Als je ziek gemeld bent kom je per definitie in aanmerking voor een ziektewet uitkering

    Nee, als er sprake is van terecht ziekteverzuim
    Hetzelfde als de opvolging van een ziektetraject door de ARBO arts.
    Je bedoelt bedrijfsarts en ziektebegeleiding/casemanagement ziekteverzuim of dossier Wet Poortwachter?
    Maar als je re?le klachten hebt (lijkt mij in dit geval zo te zijn) blijf je ziek gemeld.
    Nee, als iemand arbeidsongeschikt is. Na ontslag niet alleen maar voor eigen of aangepaste functie bij eigen werkgever, maar ook voor een andere functie bij een andere werkgever.
    Wel neemt het UWV het ARBO traject over.
    Wat bedoel je toch met het ARBO traject?? Re-integratietraject? Tweede spoor traject?

    Bij ontslag via de kantonrechter is er geen sprake van een ontslagvergunning en toepassing van het afspiegelingsprincipe.
    Bij een ontslag via het UWV is er geen sprake van een ontslagvergoeding, bij de kantonrechter juist wel.
    Bij ontslag via de kantonrechter kun je als werkgever van een klein bedrijf aanvoeren dat de steeds terugkerende ziekte zorgt voor dusdanige lasten dat het bedrijf deze niet meer kan dragen. Ook dat zijn bedrijfseconomische gronden.
    Maar heel andere dan er in het arbeidsrecht mee bedoeld worden. Ik zou een werkgever ook altijd adviseren het ook bij de kantonrechter niet op economische gronden te gooien want dat verlies je bijna altijd. Veel meer kans maak je dan om het te gooien op ontslag wegens onvoldoende inspanningen om herhaald verzuim te voorkomen; bv dat ze elders w?l gewoon werkt, niet voldoende aan fysio doet e.d.

    Key voor Angelika is dat ze nu ziek is, bepaalde werkzaamheden niet kan vervullen en moet acteren volgens deze. Je onterecht beter melden kan betekenen dat je geen recht meer hebt op WW of ziektewet. Ook WIA kan in gevaar komen. En ik denk dat een betermelding onterecht is omdat Angelika aangeeft bepaalde werkzaamheden niet meer te kunnen vervullen.
    En weer; het is frequent verzuim, geen langdurig verzuim.

    Dat er sprake gaat worden van een conflict situatie is niet anders dan nu. Nu is er al een conflictsituatie omdat werkgeefster niet meer accepteert dat iemand ziek is, geen aangepast werk wil/kan verzorgen (zou mij niets verbazen als er sowieso geen ARBO traject is) en dit wil oplossen door Angelika te ontslaan.
    Werkgeefster heeft haar problemen aangegeven en wil in overleg over een oplossing. Er is dus (nog) geen conflict. En dat ARBO traject... zucht.. houd eens op.
    Ik hoop dat Angelika op zijn minst bij het UWV gaat informeren welke mogelijkheden en onmogelijkheden er voor haar zijn.
    Zie eerder bericht
    Dit is de instantie waar ze uiteindelijk toch terecht gaat komen en die komen er hoe dan ook achter dat ze gedeeltelijk arbeidsongeschikt is. Ze kan namelijk niet dezelfde werkzaamheden uitvoeren als bij haar huidige werkgeefster want daar wordt ze steeds ziek van.
    Eigen of andere functie bij eigen of andere werkgever. Daarmee komt ze dus nooit boven de 35% regeling en dus geen recht op uitkering.
    En ga er maar vanuit dat UWV (of bijstand als ze geen WW uitkering krijgt) Angelika richting schoonmaakwerk (wat ze nu ook doet) zullen sturen, in die branche is voldoende werk aanwezig bijv. in de thuiszorg.
    Laat nou n?t dat hetgene zijn dat voor haar te zwaar is... Hulp van de werkgever bij het vinden van een fysiek lichtere baan zou dus een uitkomst zijn. Dat komt altijd makkelijker binnen. Maar dan moet je zeker geen conflict gaan veroorzaken door onterecht langdurig te gaan verzuimen en je werkgever links en rechtsom op kosten te jagen. Smile
  4. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef lizardlady

    Peter, dit klopt dus niet. Ik zou dus ook graag willen dat je stopt met dit te beweren, zeker omdat je meestal zulke goede adviezen geeft. Dit is mijn vakgebied en ik weet dus waarover ik spreek. Je postings in deze strekking veroorzaken nodeloze onrust en onzekerheid.
    Laat het nu maar aan de professionals over, dat lijkt me beter. Zoals gezegd bel ikmorgen nog even met de juridische afdeling van het UWV om er zeker van te zijn dat Angelika zich niet in haar eigen vingers snijdt.


    Helaas blijkt uit je reacties in dit draadje niet dat je precies weet waar je het over hebt. Je haalt de twee verschillende trajecten (kantonrechter en ontslagvergunning) door elkaar, weet niet dat ziek zijn betekent dat je (tijdelijk) arbeidsongeschikt bent en blijkbaar ook niet dat medisch (gedeeltelijk) afgekeurd zijn niet gelijk staat aan het ontvangen van een WIA uitkering..

    Als Angelika vanuit een ziektewetpositie meewerkt aan een ontslagregeling is er sprake van vrijwillig werkeloos worden. Op grond daarvan kan een (aanvullende) bijstandsuitkering worden geweigerd.
    Je beter melden terwijl je niet je werkzaamheden kan uitvoeren betekent dat je niet meewerkt aan het herstel. Dit kan tot problemen leiden bij latere ziektemeldingen.

    Ik heb zelf afgelopen zomer deze procedures mogen doorlopen waarbij ik in eerste instantie ook graag met een vertrekpremie wilde vertrekken. Via een zeer voorzichtige en omslachtige procedure was dat mogelijk gelukt echter er is geen garantie zoals bij de WW. Bij de WW geldt dat er geen toetsing meer mag plaatsvinden op het voeren van verweer tegen het ontslag, bij de ziektewet is deze toetsing echter nog steeds aanwezig.
    En vanuit mijn adviseurs werd aangegeven dat het UWV ook daadwerkelijk regelmatig controleert omdat ontslag bij ziekte betekent dat werkgeverslasten worden afgewenteld op de maatschappij en wel het budget van het UWV.

    Ik heb me ook ingeschreven bij het CWI en kreeg ook een jobcoach toegewezen. Bij het eerste gesprek werd echter meteen aangegeven dat zolang ik niet 100% beter was gemeld zij niets voor me mochten doen. En als ik me zonder ziektemelding bij het UWV zou melden liep ik de kans dat, als men er achter kwam, ik uit de WW gegooid zou worden omdat ik niet echt 100% arbeidsgeschikt was verklaard door de ARBO arts. Eventueel met terugvordering van reeds ontvangen WW uitkering.


    Het grote probleem bij Angelika vermoed ik is dat er geen echt ARBO traject wordt gevolgd terwijl zij niet meer in staat is bepaalde werkzaamheden uit te voeren. In feite is zij arbeidsongeschikt voor die werkzaamheden alleen is dit misschien niet vastgesteld door een ARBO arts.

    Peter
  5. quote:
    Dit schreef peter_pan


    Helaas blijkt uit je reacties in dit draadje niet dat je precies weet waar je het over hebt. Je haalt de twee verschillende trajecten (kantonrechter en ontslagvergunning) door elkaar, weet niet dat ziek zijn betekent dat je (tijdelijk) arbeidsongeschikt bent en blijkbaar ook niet dat medisch (gedeeltelijk) afgekeurd zijn niet gelijk staat aan het ontvangen van een WIA uitkering..

    Als Angelika vanuit een ziektewetpositie meewerkt aan een ontslagregeling is er sprake van vrijwillig werkeloos worden. Op grond daarvan kan een (aanvullende) bijstandsuitkering worden geweigerd.
    Je beter melden terwijl je niet je werkzaamheden kan uitvoeren betekent dat je niet meewerkt aan het herstel. Dit kan tot problemen leiden bij latere ziektemeldingen.

    Ik heb zelf afgelopen zomer deze procedures mogen doorlopen waarbij ik in eerste instantie ook graag met een vertrekpremie wilde vertrekken. Via een zeer voorzichtige en omslachtige procedure was dat mogelijk gelukt echter er is geen garantie zoals bij de WW. Bij de WW geldt dat er geen toetsing meer mag plaatsvinden op het voeren van verweer tegen het ontslag, bij de ziektewet is deze toetsing echter nog steeds aanwezig.
    En vanuit mijn adviseurs werd aangegeven dat het UWV ook daadwerkelijk regelmatig controleert omdat ontslag bij ziekte betekent dat werkgeverslasten worden afgewenteld op de maatschappij en wel het budget van het UWV.

    Ik heb me ook ingeschreven bij het CWI en kreeg ook een jobcoach toegewezen. Bij het eerste gesprek werd echter meteen aangegeven dat zolang ik niet 100% beter was gemeld zij niets voor me mochten doen. En als ik me zonder ziektemelding bij het UWV zou melden liep ik de kans dat, als men er achter kwam, ik uit de WW gegooid zou worden omdat ik niet echt 100% arbeidsgeschikt was verklaard door de ARBO arts. Eventueel met terugvordering van reeds ontvangen WW uitkering.


    Het grote probleem bij Angelika vermoed ik is dat er geen echt ARBO traject wordt gevolgd terwijl zij niet meer in staat is bepaalde werkzaamheden uit te voeren. In feite is zij arbeidsongeschikt voor die werkzaamheden alleen is dit misschien niet vastgesteld door een ARBO arts.

    Peter



    Zelfs de Arbo arts heeft geadviseerd om het contract te laten be?indigen......
    En ik ga en kan me bij deze werkgeefster ook niet beter meldden omdat ik dat werk niet volledig kan doen , dus daar is geen sprake van.


    Maar er kan in dit bedrijf geen aangepast werk plaats vinden , dus is het enige wat overblijft ontslag.
    Maar ik ga me natuurlijk niet zomaar laten ontslaan , ik heb hulp van Liz en ik ga morgen zelf ook even met het UWV bellen over hoe of wat.

    Want ik kan idd voorlopig nog niet het werk uitvoeren waarvoor ik aangenomen ben , ook niet bij mijn andere werkgever.
    Maar daar kan ik wel aangepast werk doen , wat ik ook al doe.

    Maar in het algemeen genomen zijn het wel de werkzaamheden die mij te zwaar worden.
    Dus ben ik ook op zoek naar ander en minder zwaar werk.


    Maar ik wil wel iedereen bedanken die mij van advies wil dienen in dit draadje , het is voor mij echt helemaal nieuw en alle advies is welkom.
  6. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Angelika-72

    Zelfs de Arbo arts heeft geadviseerd om het contract te laten be?indigen......
    En ik ga en kan me bij deze werkgeefster ook niet beter meldden omdat ik dat werk niet volledig kan doen , dus daar is geen sprake van.

    Maar er kan in dit bedrijf geen aangepast werk plaats vinden , dus is het enige wat overblijft ontslag.
    Maar ik ga me natuurlijk niet zomaar laten ontslaan , ik heb hulp van Liz en ik ga morgen zelf ook even met het UWV bellen over hoe of wat.

    Want ik kan idd voorlopig nog niet het werk uitvoeren waarvoor ik aangenomen ben , ook niet bij mijn andere werkgever.
    Maar daar kan ik wel aangepast werk doen , wat ik ook al doe.



    Lieve schat - conform de Wet Verbetering Poortwachter heb jij, samen met je werkgever de verplichting en de verantwoordelijkheid om te reintegreren. In eerste instantie in je eigen werk, in 2e instanstie bij je eigen werkgever maar dan met aangepast werk. Dit gaat in beide gevallen niet.

    Dan komt de volgende stap, te weten: reintegratie bij een andere werkgever. Een logische vervolgstap is dus niet ontslag.

    Jij en je werkgever kunnen daar afspraken over maken. Er bestaan reintegratiebureaus genoeg die je daarbij kunnen begeleiden. Jouw werkgever sluit dan een contact af met zo'n bureau en dat bureau gaat adhv gesprekken en testen kijken wat je zou kunnen doen en of er bedrijven in de regio zijn waar je terecht komt. Ze helpen je zelfs met het opstellen van een goed cv en een goede brief. Onderdeel van de afspraken is dan ook beeindiging dienstverband als het '2e spoor-traject' zoals dat wordt genoemd niet werkt.
    Hier vind je iets meer informatie en als je googlet kom je ook een heel eind.

    >>LINK<<

    Ontslag is m.i. dus nog een stap te vroeg. En ik zou me dus ook niet laten adviseren door iemand die deze achtergrond niet heeft maar van alles roept zonder hiervoor uberhaupt over een gedegen opleiding te beschikken..vanuit overigens- daar ben ik van overtuigd - de beste bedoelingen. ik snap dat je je aan alles vastklampt omdat je zelf zo weinig weet van deze dingen maar asjeblieft, laat je bijstaan door iemand van bijv het UWV.. die weet veel meer over regelgeving dan 10 HRM?rs en 100 lizards bij elkaar. Dit gaat over jouw toekomst. En ook de arboarts is hierin niet onpartijdig - die wordt nl betaald door jouw werkgever.

    Ik begrijp dat je de verstandhouding goed wilt laten zijn, maar als jij over een jaar financieel in de problemen komt - maakt die verstandhouding opeens een stuk minder uit..

    Dan wat er met jouw inkomsten gebeurt als er ontbinding van de arbeidsovereenkomst plaats heeft gevonden. Mocht je ziek zijn en je ziek hebben gemeld (ja Liz.. dat heet idd ziekteverlof aanvragen maar het gaat over hetzelfde) en dus arbeidsongeschikt uit dienst gaan, dan val je automatisch terug in de ziektewet en wordt jouw inkomen door het UWV betaald. Wat WW betreft; daarover zegt Erwin zinnige dingen.


    Bedenk wat je zelf het liefste wil. Waar jij het meest bij gebaat bent. En laat je dan echt gewoon bijstaan door iemand met verstand van zaken, een rechtsbijstandiemand, een HRM met gedegen achtergrond en ervaring, iemand van het UWV.. wie dan ook.



    Tot slot - sterkte!
  7. Voor de duidelijkheid nog even het gevaar van accoord gaan met een ontbindingsvoorstel van de werkgever:

    Ontslag met wederzijds goedvinden
    Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat een werkgever de arbeidsovereenkomst met een zieke werknemer wil be?indigen met wederzijds goedvinden. Is dit voor een werknemer verstandig om te doen? Voorzichtigheid is zeker geboden! Een werknemer loopt het risico dat hij vanwege zijn ziekte niet kan voldoen aan de sollicitatieverplichting, voor zover hij aanspraak wil maken op een eventuele WW-uitkering. Dit betekent dan ook dat hij dan geen recht heeft op een WW-uitkering. Bovendien loopt hij het risico niet in aanmerking te komen voor een Ziektewetuitkering, omdat het UWV het akkoord gaan met een be?indigingsregeling tijdens ziekte kan zien als een benadelingshandeling. Immers de werknemer had gedurende twee jaar recht op loon tijdens ziekte. Derhalve is het verstandig voor een werknemer niet zomaar akkoord te gaan met een eventueel ontslag met wederzijds goedvinden. Om te voorkomen dat het mis gaat is overleg hierover met een jurist aan te raden.

    Ondanks het feit dat in beginsel tijdens de eerste twee jaar een opzegverbod bij ziekte geldt, kan in sommige gevallen een werknemer in deze periode toch ontslagen worden. Een werkgever kan altijd een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst indienen bij de kantonrechter. De kantonrechter zal een dergelijk verzoek honoreren in geval van bijvoorbeeld reorganisatie, bedrijfssluiting of een eventueel arbeidsconflict. Getoetst zal worden of het verzoek tot ontbinding verband houdt met de ziekte van de werknemer: is dit niet het geval en is overduidelijk dat het verzoek verband houdt met bijvoorbeeld bedrijfseconomische redenen, dan is de kans groot dat de arbeidsovereenkomst wordt ontbonden, ondanks de ziekte.

    Zoals ik al eerder zei Liz, ik vind dat je gevaarlijke en slecht onderbouwde adviezen geeft.

    Voor de draadjesstartster: je kan altijd even binnenlopen bij het Juridisch Loket.
  8. quote:
    Dit schreef Cleo


    Jij en je werkgever kunnen daar afspraken over maken. Er bestaan reintegratiebureaus genoeg die je daarbij kunnen begeleiden. Jouw werkgever sluit dan een contact af met zo'n bureau en dat bureau gaat adhv gesprekken en testen kijken wat je zou kunnen doen en of er bedrijven in de regio zijn waar je terecht komt. Ze helpen je zelfs met het opstellen van een goed cv en een goede brief. Onderdeel van de afspraken is dan ook beeindiging dienstverband als het '2e spoor-traject' zoals dat wordt genoemd niet werkt.
    Hier vind je iets meer informatie en als je googlet kom je ook een heel eind.

    >>LINK<<


    Klopt als een bus (uiteraard als jij het zegt!). Ik vraag me alleen af in hoeverre de werkgever daar voor openstaat. Zo'n traject is best prijzig en Angelika werkt daar maar 3 uur per week en dan ook in een laagbetaalde baan.

    Mijn insteek zal dan ook zijn dat er bemiddeling/hulp naar een andere baan vanuit de werkgever moet komen.

    Zelf heb ik gelukkig net een zeer positief bericht in mijn mailbox gehad van ??n van mijn klanten die wel wat meer over haar wil horen! Smile
  9. quote:
    Dit schreef lizardlady

    Zelf heb ik gelukkig net een zeer positief bericht in mijn mailbox gehad van ??n van mijn klanten die wel wat meer over haar wil horen! Smile

    Heb jij klanten op zondag? Smile
  10. Dames, het is heel simpel hoor..
    Als Angelika twijfelt aan het feit dat ik me terdege bewust ben van waar ik mee bezig ben en wat voor een gevolgen dat voor haar kan hebben.. dat ik niet alles check, check en dubbel check voor ik het uiteindelijk advies op tafel leg.. dat ik niet mijn contacten (arbeidsjuristen, bedrijfsartsen, uwv juridische afdeling) zich even over deze casus laat buigen..

    Prima. Ik verdien er niets mee, wordt er niets beter van, het kost mij alleen maar tijd en telefoonkosten.
  11. quote:
    Dit schreef Jacqueline_69

    Heb jij klanten op zondag? Smile

    MKB.. Al mijn klanten zijn zelf work-a-holics. Ik ben niet anders gewend dan dat zij wel eens mails sturen op zondag, of zelfs midden in de nacht.
  12. quote:
    Dit schreef lizardlady

    MKB.. Al mijn klanten zijn zelf work-a-holics. Ik ben niet anders gewend dan dat zij wel eens mails sturen op zondag, of zelfs midden in de nacht.


    Ben blij dat mijn klanten dat niet doen... Smile
Terug naar de lijst