Ontslag bij steeds terugkerend ziek zijn.

Ontslag bij steeds terugkerend ziek zijn. 

Onderwerp van Angelika

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef Angelika-72

    ( maar eerlijk gezegd vind ik het best eng Smile )



    Wat vind je eng?

    Weet je: het is geen kwestie van dat jij moeilijk doet: de Wet Verbetering Poortwachter (heb je geen folder ofzo meegekregen? Daar staat alles heel duidelijk in uitgelegd) stelt dat zowel de werkgever als de werknemer verplichtingen hebben. En legt ook vast wat elke partij moet doen in welke fase.

    Dus jij bent niet degene die moeilijk doet: jij hebt nu even pech dat jij van niks weet mbt deze WvP (zoals de meeste werknemers die er nog nooit mee te maken hebben gehad).. En je hebt vooral even pech dat jouw werkgeefster ook van niks weet.
    Maar, Angelika, als iemand werkgever wil zijn, zal diegene op de hoogte moeten zijn van dergelijke regels. Dat jouw werkgeefster dat niet is, valt jou niet te verwijten!

    Heel goed dat je juridische info hebt ingewonnen!
  2. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Angelika-72

    Idd spoor 2 heb ik ook langs horen komen.

    En wat nu ?
    Ja ik wacht even af tot ze me gaat bellen voor een afspraak , het ging niet om vandaag of morgen zei ze , maar ze zal van de week vast gaan bellen.
    ...........
    Maar ik zal eerst moeten weten waar ze mee gaat komen.
    ........................
    Ik zou zelf graag zien dat ze me ergens aanbeveelt waar ik kan werken wat niet zo zwaar is...
    En dan niet per volgende week , ik wil wel dat mn klachten eerst minder/over zijn.




    Allereerst: ze je belt voor een afspraak, en je gaat daar naartoe, neem dan iemand mee. Al is t maar voor geeestelijke support. En zeg in alle gevallen dat je het voorstel mee naar huis neemt, er naar zal laten kijken en dat je erop terug komt. Daarmee win je tijd.

    Ten tweede: je hebt klachten, je kunt dus niet werken. En de bedrijfsarts zal in overleg met jou bepalen wanneer je weer aan de slag kunt, en met welke werkzaamheden dat dan zal zijn. Dat is bepalen voor wanneer en WAT voor werk je kunt doen.

    Als helder is wat voor werk je nog kunt doen, pas dan kan jouw werkgever met jou aan de slag om te kijken in welke functie en binnen welk bedrijf je geplaatst kan worden.

    De volgorde is dus:
    1- herstellen en ondertussen contact houden met bedrijfsarts voor je reintegratie: wanneer, en wat voor werk
    2- gesprek met je werkgever over hoe die reintegratie vorm gaat krijgen. Wellicht een idee om daar ook de bedrijfsarts bij uit te nodigen.


    Dat je ondertussen best een gesprek met je werkgever kunt hebben, afspraken met je werkgever kunt maken voor een kop koffie lijkt me wenselijk Zolang je maar niet tekent voor ontslag.
    Jouw werkgever kan je niet zomaar ontslaan (overigens heb je best kans dat het via de kantonrechter wel lukt maar dat zie je dan wel weer) En dat betekent overigens OOK dat het niet relevant is of jij wel of geen zin hebt in 2 jaar arbeidsongeschiktheid - als je niet kunt werken bij werkgever A dan kun je dat niet. OOK niet als die 2 jaar jou niet aanstaat.

    Zorg voor die folder Wet Verbetering Poortwachter waar Anne t ook over heeft. Zorg dat jouw werkgever die ook heeft.
  3. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    >>LINK<<

    Veeeeeel info, ook iets over 2e spoor!
  4. Het lastige is alleen dat ik niet echt iemand heb om mee te nemen.......
    Ik denk ook dat dat zoiezo een beetje raar staat of niet ?

    En ze heeft al aangegeven geen andere functie binnen het bedrijf te hebben voor mij behalve die waar ik voor aangenomen ben.

    En die folder ben ik aan het zoeken , kan het alleen nog niet online vinden.
    Alleen een halve print van Arboportaal.nl , maar dat ging met printen niet helemaal goed.

    En nee ik teken helemaal niets , zover was ik zelf ook al idd.
    Dan heb ik helemaal geen rechten meer.

    Maar ik blijf nog even zoeken naar hoe en wat , ik wil dit nog steeds op de best mogelijke manier oplossen , alleen blijkt dat lastiger dan ik dacht.......Smile
  5. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef Angelika-72
    Het lastige is alleen dat ik niet echt iemand heb om mee te nemen.......
    Ik denk ook dat dat zoiezo een beetje raar staat of niet ?

    En ze heeft al aangegeven geen andere functie binnen het bedrijf te hebben voor mij behalve die waar ik voor aangenomen ben.

    En die folder ben ik aan het zoeken , kan het alleen nog niet online vinden.

    Maar ik blijf nog even zoeken naar hoe en wat , ik wil dit nog steeds op de best mogelijke manier oplossen , alleen blijkt dat lastiger dan ik dacht.......Smile



    Luistert....Smile.

    Informatie heb je nu, want ik heb net een link gegeven.
    Je kan ook even bellen naar het UWV en de folder opvragen, of ze geven je een link door.

    Iemand meenemen: doen! Vriend, buurvrouw, ouder - wie dan ook. Dat staat niet raar, dat staat slim. Want je zorgt voor jezelf, je zorgt ervoor dat er achteraf geen wellesnietes kan komen, doordat je een extra paar oren (en hersens) bij je hebt.
    Ik zit regelmatig aan de werkgeverskant van de tafel, en ik nodig mensen altijd nadrukkelijk uit om iemand mee te nemen. Precies om bovenstaande redenen.

    De best mogelijk manier om dit op te lossen is echt de manier die de wetgever bedacht heeft, nl netjes volgens de stappen die je inmiddels al van meerdere mensen, zoals Cleo, hebt gekregen. Elke andere manier is of niet wettelijk, of dom, want daarmee snij je jezelf in de vingers.

    Juist omdAt het de uitvoering van de wet is, kan je intussen prima vriendjes blijven met je werkgeefster: het is een zakelijk verhaal: je benadeelt niemand en zij ook niet.
  6. Had je link gemist omdat ik zelf aan t typen was......
    Thx !

    Ga ik eerst eens goed doorlezen en dan maar s bedenken wie ik evt mee kan nemen..........
  7. quote:
    Dit schreef Madam_Mikmak
    Volgens mij kun je niet worden ontslagen als je in de ziektewet zit.



    Deze werkgeefster wil het nu anders oplossen : ik ga me beter melden en dan kan/mag ze mij ontslaan......
    En dan kan ik een aanvullende uitkering gaan aanvragen.....

    Goed plan ?
    Of niet ?

    SmileSmile
  8. mtriviant
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van mtriviant
    quote:
    Dit schreef Angelika-72



    Deze werkgeefster wil het nu anders oplossen : ik ga me beter melden en dan kan/mag ze mij ontslaan......
    En dan kan ik een aanvullende uitkering gaan aanvragen.....

    Goed plan ?
    Of niet ?

    SmileSmile


    Als je nog ziek bent, is dit zeker geen goed plan. Op het moment dat jij dan door haar ontslagen wordt, moet je namelijk gaan solliciteren en aangezien je klachten nog niet over zijn, zal dat heel moeilijk voor je worden. Aanvullende WW eindigt ook een keer, dus, nee dit is geen goed plan voor jou.

    Voor je werkgever overigens wel, zij is vrij snel en pijnloos van je af en hoeft geen verantwoordelijkheid voor een zieke werknemer te dragen.

    Niet doen dus, echt niet doen.

    Marjo
  9. quote:
    Dit schreef Angelika-72



    Deze werkgeefster wil het nu anders oplossen : ik ga me beter melden en dan kan/mag ze mij ontslaan......
    En dan kan ik een aanvullende uitkering gaan aanvragen.....

    Goed plan ?
    Of niet ?

    SmileSmile



    Niet doen! Als jij "beter uit dienst" komt, moet je elk werk aannemen dat er is, ook werk dat je nu niet kan doen. Men wordt alleen maar strenger met uitkeringen en als jij bent ontslagen als schoonmaakster terwijl je officieel niet ziek bent, zullen ze er (begrijpelijk) alles aan doen om jou in die branche weer terug aan het werk te krijgen.

    Dat werkgeefster niet op zieke werknemers voorbereid is, is haar probleem en niet het jouwe. Dat is het risico dat je als ondernemer neemt. Ze is nu bezig het probleem bij jou neer te leggen.

    Elke werkgever is verplicht aangepast werk te geven (en de werknemer moet dat accepteren). Zij heeft dat niet en zij is nu bezig haar probleem aan jou te geven.

    Misschien zielig voor je baas dat ze geen ander werk heeft, maar juist onder dit soort omstandigheden moet je zakelijk blijven, want zij is dat ook. Straks is ze mooi van je af en zit jij met de gebakken peren..
  10. Oke duidelijk , ik had het al eerder gehoord maar toch.

    Ik zal het maar toegeven : ik ben een softie , een watje Smile
    Ik ben heel slecht in conflictsituaties helaas.....

    Bedankt weer voor jullie support , dat steunt me wel weer. Smile
  11. quote:
    Dit schreef Angelika-72
    Oke duidelijk , ik had het al eerder gehoord maar toch.

    Ik zal het maar toegeven : ik ben een softie , een watje Smile
    Ik ben heel slecht in conflictsituaties helaas.....

    Bedankt weer voor jullie support , dat steunt me wel weer. Smile



    Graag gedaan ;-)

    Ook ik ben een softie als het op conflicten aankomt en herken wat je schrijft. Maar ik weet nu ook dat er mensen zijn die daar misbruik van maken.

    Sterkte ermee!
  12. Ff up voor mezelf , morgen heb ik mn 1e afspraak bij de reumatoloog.....Smile
Terug naar de lijst