Droomwens 1: een vaatwasser

Droomwens 1: een vaatwasser 

Onderwerp van Haya

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. loezepoes
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van loezepoes
    quote:
    Dit schreef haya



    Nee hoor, ik draai nu wel meestal het 30 minutenprogramma, dan is het ook schoon.
    En vandaag ga ik het volle programma doen, dan gaan ook alle enigszins vette pannen en rekjes erin.
    Zo wil ik het ook blijven doen: door de week het korte programma, en in het weekend een keer het wat ruigere werk!

    Beter is het om het gewone programma te draaien.
    Bij ht korte lijkt het misschien schoon, maar worden de vetresten niet goed weggespoeld en vervuild je machine in rap tempo
  2. quote:
    Dit schreef loezepoes

    Beter is het om het gewone programma te draaien.
    Bij ht korte lijkt het misschien schoon, maar worden de vetresten niet goed weggespoeld en vervuild je machine in rap tempo








    Is een keer per week het lange programma niet genoeg?
  3. erwin1
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van erwin1
    quote:
    Dit schreef haya


    Nee, dat wist ik niet! Wel een leuke anekdote!
    Weet je ook in welke tijd dat was, en wat zo'n afwasmachine toen al kon?


    De vaatwasser is uitgevonden door mevrouw Cochrane in 1886 en was vooral geschikt voor het afwassen van porcelein.

    Het water stond in een koperen reservoir. Daar zakte de vaat in naar beneden. De vaat stond op een wiel dat ronddraaide. Er zat een soort fontein op de bodem die heet sop omhoogspoot.

    Het water liep er bij mijn weten via een aftapkraan weer uit en werd met emmers afgevoerd.

    Het grote verschil met de latere door mannen bedachte versies is dat niet de sproeiarmen draaiden maar de vaat.

    De grote winst die hierdoor werd behaald was dat er niet en een pomp voor het water en een motor voor het draaien van de vaat nodig was maar alleen een pomp voor het water waarmee de sproeiarmen vanzelf draaiden.
  4. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef erwin1
    De vaatwasser is uitgevonden door mevrouw Cochrane in 1886 en was vooral geschikt voor het afwassen van porcelein.

    Nog even een aanvulling: er waren twee uitvoeringen, een kleine met een voetpomp en een grote die met stoom werkte. De grote won op de wereldtentoonstelling van 1893 in Chicago de eerste prijs voor beste mechanische constructie.

    Pas in 1912 kwam de eerste elektrische afwasmachine op de markt.

    De eerste afwasmachines kostten 250 dollar en waren daarmee veel te duur voor huishoudelijk gebruik. Ze werden echter wel goed verkocht aan hotels en restaurants.

    Overigens waren er tussen 1850 en 1865 ook al afwasmachines gebouwd (en ook allemaal door vrouwen) maar die van Cochrane was de eerste die werkte. Het bedrijf dat ze startte om de afwasmachines te verkopen is na enkele overnames nu onderdeel van Whirlpool.

    Josephine Cochrane was trouwens de achterkleindochter van John Fitch, de uitvinder van de stoomboot.
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Erwin en WilM bedankt voor deze uitleg over het ontstaan van de vaatwasser. Vind het erg leuk om te lezen!

    Mevrouw Josephine Cochran

  6. Erg leuk, die achtergronden, dank jullie wel!!! Smile

    Dan blijkt toch maar weer dat de vaat toen al een karwei was waar men graag vanaf wilde...
  7. Edith64
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Edith64
    quote:
    Dit schreef haya








    Is een keer per week het lange programma niet genoeg?

    De korte gebruik ik alleen als ik een niet echt vuile vaat heb, zoals een broodmaaltijd,anders zeker op 55 graden, en alleen met kerst doe ik een hete dan spoel ik ook niets af.
  8. roger35
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van roger35
    quote:
    Dit schreef haya
    Nou mensen, hij draait weer, en ik zit nu lekker achter mijn laptoppie, ipv achter het aanrecht.
    Heerlijk hoor, geen afwaskwast meer, geen vies vet water, geen spullen die echt niet schoon lijken te willen, wat je ook doet... !

    Ik gebruik nu nog even hele blokjes, tot ik alles helemaal spic en span heb, en dan blijft het gewoon bijhouden met het korte programma, schat ik zo in.

    Ook de rekjes van het oventje draaien nu mee...
    Ik laat de machine dicht tot het hele programma is doorgewerkt trouwens.

    Wel jammer dan de verbinding in het keukenkastje een beetje lekt,maar mijn klusser heeft beloofd daarvoor deze week nog even langs te komen. Dan kan hij ook een nieuwe strook met lamellen voor het doucheraam hangen, want die er nu hangen hebben echt hun beste tijd gehad!


    Goed om te horen dat ie bevalt !
    Wat is droomwens 2?
  9. quote:
    Dit schreef roger35


    Goed om te horen dat ie bevalt !
    Wat is droomwens 2?


    Mmmmmm......eigenlijk een zelfwerkende stofzuiger. Zo'n ding dat zelf automatisch alle stof opneemt...Smile
  10. roger35
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van roger35
    quote:
    Dit schreef haya


    Mmmmmm......eigenlijk een zelfwerkende stofzuiger. Zo'n ding dat zelf automatisch alle stof opneemt...Smile



    >>LINK<<
  11. quote:
    Dit schreef roger35



    >>LINK<<



    WOOOOOWWWWWWW....Smile

    Dat wordt wel even sparen....

    Bij de Mediamarkt zag ik iets dergelijks voor vierhonderdnogwat trouwens...
  12. Lian
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Lian
    quote:
    Dit schreef roger35



    >>LINK<<

    Die stofzuigt net als mijn kinderen, nooit in de hoekjes.....
Terug naar de lijst