Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring?

Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Hieronder een plaatje van de vorderingen tot nu toe. We hebben een gat gegraven, de lengte is 3 meter (je kijkt nu in de lengterichting), de breedte varieert van 1 tot 1,5 meter. Het is vol water, maar er is nog een boel te doen.

    De vijverfolieflappen liggen over de kleiranden heen, wat daar nog achter hangt moet nog verder afgewerkt worden. Dat ga ik doen met nog meer uitgegraven grond.
    Aan de oevers ga ik tolmiea planten (kindje op moeders schoot, bekend als goedkoop kamerplantje maar ook een aardig vorstbestendig tuinplantje), ik heb dat al in de tuin, het vermenigvuldigt leuk, ik hoef het alleen nog maar te verplaatsen.
    Heb nog wel meer plannen qua oeverplantjes, maar daarvoor moet ik wat sparen (en de waterlelie gaat voor ;-) ).
    En verder leg ik er mooie keien neer, o.a. de keien die op op mijn laatste vakantie heb verzameld.
  2. quote:
    Dit schreef Kobus



    Grote kans dat Anno mij belt als je ze bij hem besteld Smile

    DE Nymphaea pygmaea 'Helvola' is in vrijwel ieder tuincentrum te koop. De Nymphaea 'Perry's Baby Red' heb ik aangeschaft bij een kweker in Brabant. Geen idee waar die verder nog verkocht worden. De mijne is nog niet groot genoeg om er stekken van af te halen, maar ik wil wel even nagaan of ik er nog ergens een vinden kan voor je.



    De lokale Groenrijk had deze soortjes niet, maar dinsdag gaan ze van alles bestellen en dan willen ze daar naar vragen. Lukt het niet (en door ervaring met mijn jacht naar bepaalde rozen weet ik dat dat erin zit), dan fiets ik later deze week even naar Anno om te vragen of ze er eentje voor me kunnen vinden.

    Mijn tuinbudget is inmiddels nagenoeg ?p Smile maar mijn lieve kindertjes lieten al doorschemeren dat ik voor moederdag een waterlelie mocht uitzoeken Smile
  3. quote:
    Dit schreef Kobus




    Substraat is goed voor de omzet van de winkelier maar totaal onbelangrijk voor de vijver. Sterker nog, een aantal zuurstofplanten verdragen helemaal geen substraat en het spul veroorzaakt vaak algenproblemen.
    Als je je manden afdekt, doe dat dan gewoon met metselzand.



    Dank je! (bijna weer in een verkooppraatje getraptSmile)
  4. voor je uitvoerige reactie

    ik heb wel eens gelezen dat zweefalg niet tegen de kou kan
    maar vorige week was ik bij een vriend die een vijver heeft van 2 meter lang
    en zo groen als gras
    dus ja, vertel het maar
    watervlooien zie ik hier niet
    heb ze wel eens gekweekt
    maar de vissen hebben ze zo op
    vroeger kon je hier in een paar gemeentevijvers zat watervlooien vangen
    maar nu nergens meer

    grond en mest komen hier niet in de vijver
    mest gebruik ik niet
    alleen koeienkorrels voor de kalebassen en pompoenen
    en dat is ver van de vijvers
    stof kan ik niet tegen houden
    en er komt heeeeeeeeeeeel veel stijfmeel uit de coniferen
    mijn auto heeft geregeld een gele waas
    zelfs in september

    toen de vijver opnieuw was ingericht
    met alle overgehevelde planten, was deze ook rap groen
    toen een partij watervlooien gekocht
    en binnen een paar weken was de vijver weer glashelder
    maar het jaar er op waren de minivisjes al een cm groot
    en verdwenen de watervlooien binnen 'n paar maanden

    ik heb al 30 jaar vijvers
    maar ze nog nooit gevoerd
    heb in een ver verleden een 2 meter lang tropisch aquarium gehad
    en dan zie je goed wat een vervuiling je krijgt van voeren
    wat eten betreft moeten de vissen zichzelf maar voeren
    dat houdt het vissenbestand vanzelf in evenwicht
    de jonkies worden gewoon opgegeten

    voorlopig wordt de draadalg voorzichtig met de hark verwijderd
    en ga ik morgen achter de waterhardheid aan

    bedankt Kobus
  5. bmw
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van bmw
    is eigenlijk geen alg maar een bacterie.De bekende ""groene soep"" in aquaria en vijvers.Deze ontstaan vooral als in het begin vh seizoen (of opgestart aquarium)waar nog geen bacterieen cultuur voorhanden is.

    Wil je snel van je groene soep af zet er een filter met UV lamp op. Dit is niet goedkoop zo,n UV lamp maar zeer effectief.

    Lees dit artikel eens over het stro in de vijver
    >>LINK<<

    Het is de eeuwig durende strijd van algen tegen planten,alleen nemen algen met veel minder genoegen als planten.

    Maar bovenal werk met veel zuurstof gevende echte planten dus niet alleen maar moerasplanten
    Zorg dat je vijver niet de hele dag de volle zon krijgt
    Breng je waterhardheid op peil
    Breng niet gelijk vissen in, in een opstartende vijver

    En voor @fleuri in jouw vijver kunnen geen vissen overleven in de winter als je overweegt om vissen te gaan houden,of je moet deze eruit vangen voor de winter en in een aquarium binnen zetten.
  6. bmw
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van bmw
    Substraat is goed voor de omzet van de winkelier maar totaal onbelangrijk voor de vijver. Sterker nog, een aantal zuurstofplanten verdragen helemaal geen substraat en het spul veroorzaakt vaak algenproblemen.

    Kun je me een uitleg geven hiervan.
  7. quote:
    Dit schreef bmw
    En voor @fleuri in jouw vijver kunnen geen vissen overleven in de winter als je overweegt om vissen te gaan houden,of je moet deze eruit vangen voor de winter en in een aquarium binnen zetten.

    als haar vijver 80 cm diep is, is er niets aan de hand

    ik heb al 30 jaar vijvers
    maximaal 80 cm diep
    en nog nooit dode vissen
  8. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef bmw
    is eigenlijk geen alg maar een bacterie.De bekende ""groene soep"" in aquaria en vijvers.Deze ontstaan vooral als in het begin vh seizoen (of opgestart aquarium)waar nog geen bacterieen cultuur voorhanden is.

    Wil je snel van je groene soep af zet er een filter met UV lamp op. Dit is niet goedkoop zo,n UV lamp maar zeer effectief.

    Lees dit artikel eens over het stro in de vijver
    >>LINK<<

    Het is de eeuwig durende strijd van algen tegen planten,alleen nemen algen met veel minder genoegen als planten.

    Maar bovenal werk met veel zuurstof gevende echte planten dus niet alleen maar moerasplanten
    Zorg dat je vijver niet de hele dag de volle zon krijgt
    Breng je waterhardheid op peil
    Breng niet gelijk vissen in, in een opstartende vijver

    En voor @fleuri in jouw vijver kunnen geen vissen overleven in de winter als je overweegt om vissen te gaan houden,of je moet deze eruit vangen voor de winter en in een aquarium binnen zetten.



    De enige algen die onder de bacterie?n vallen zijn de blauwalgen ofwel cyanobacterie?n. De overige eencellige algen, die meestal verantwoordelijk zijn voor de groene soep, vallen onder het fytoplankton en zijn dus eigenlijk eencellige planten. De scheiding is echter niet zo strikt, er wordt nog veel onderzoek naar gedaan.
    Blauwalgen zijn inderdaad te bestrijden met uv licht maar het werkt wel minder goed dan bij gewone algenbloei.
    De beste manier om blauwalg te bestrijden is door flink water te verversen en daarmee het teveel aan afvalstoffen te verminderen. Dat is de bron waar blauwalgen op teren.

    Het artikel ken ik, dat gerstestro goede effecten kan hebben in de vijver is al lang bekend. Dit werkt, zo weet ik uit ervaring, vooral goed tegen algenbloei en minder goed tegen draadalgen. Het artikel stelt ook niet dat het werkt maar slechts dat de schrijver het gaat proberen.
    Dat dat gerstestro ge?mporteerd moet worden is ook een verkooppraatje om de prijs op te drijven. In de teelt van gerst wordt nauwelijks gebruik gemaakt van bestrijdingsmiddelen. Bovendien zijn er bioboeren genoeg in Nederland om onbespoten gerst te krijgen.

    Over het gebruik van gerstestro tegen algen en vooral de wisselende resultaten van wetenschappelijk onderzoek:

    >>LINK<<

    Voor wat betreft de planten heb je gelijk. Zorg voor genoeg echte waterplanten, de zogeheten zuurstofplanten. Dit zijn alleen de soorten die volledig onder water groeien, al worden bij de tuincentra vele soorten verkocht als zuurstofplant die boven water uit groeien. Let daar dus goed op.

    Tenslotte, voor het overwinteren van vissen is 80 cm waterdiepte genoeg, tenzij er koi in de vijver zwemmen, dan is minimaal 150 cm gewenst. In de lange vorstperiode van afgelopen winter overleefde de goudelritsjes gewoon in vijftig centimeter waterdiepte. Maar dan moet de vijver w?l gezond zijn.
  9. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef bmw
    Substraat is goed voor de omzet van de winkelier maar totaal onbelangrijk voor de vijver. Sterker nog, een aantal zuurstofplanten verdragen helemaal geen substraat en het spul veroorzaakt vaak algenproblemen.

    Kun je me een uitleg geven hiervan.




    Dat kan. Ik spreek uit ervaring, ik heb een vijverplantenkwekerij gehad. Daar had ik ongeveer 25 vijvers ter beschikking om te experimenteren.
    Oeverplanten bleken geen problemen te hebben met vijversubstraat, maar zuurstofplanten reageerden er wisselend op. Vooral de fonteinkruiden bleken vers substraat slecht te verdragen en slijmden dan weg. Pas na enkele jaren was het substraat blijkbaar oud genoeg en dan wilde, met name gekroesd fonteinkruid, ineens wel op substraat groeien.
    Zonder substraat deden ?lle planten het echter meteen gewoon goed en bleven de vijvers helder. Maar ja, mensen geven liever hun geld uit aan substraat dan aan planten blijkbaar.
    Ik heb heel vaak meegemaakt dat mensen wel kapitalen uitgeven aan pompen en filters hoewel ik adviseerde dat geld in planten te steken. Mensen blijken meer vertrouwen te hebben in techniek dan in biologie. Erg jammer voor zowel portemonnee als vijverbeleving.
  10. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef joop1

    als haar vijver 80 cm diep is, is er niets aan de hand

    ik heb al 30 jaar vijvers
    maximaal 80 cm diep
    en nog nooit dode vissen




    Dan heb je het goed voor elkaar Joop, gezonde vijvers dus. Vissen die doodgaan zijn vrijwel nooit het gevolg van een te ondiepe vijver maar meestal van zuurstofgebrek. Bij rotting van plantendelen en ander afval op de vijverbodem wordt zuurstof aan het water onttrokken. Als de vijver constructief en biologisch niet goed in elkaar zit zullen de vissen dus door zuurstofgebrek sterven.
  11. bmw
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van bmw
    Ik ging uit van 60cm diep zoals ik las,en ja ga ook uit van de meest ongunstige situatie die veelal bij de meesten van toepassing is.
  12. quote:
    Dit schreef bmw
    Ik ging uit van 60cm diep zoals ik las,en ja ga ook uit van de meest ongunstige situatie die veelal bij de meesten van toepassing is.



    Net nog even gemeten. 't Is 70 :-) (ik was de opgehoogde rand vergeten Smile

    Gelukkig heb ik royaal vijverfolie gekregen Smile
Terug naar de lijst