Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring?

Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus



    Stel dat je vijver groen wordt, heb je in ieder geval een handleiding hoe je opnieuw kunt opstarten.
    Peebee je mailadres maar, dan mail ik je het stappenplan.



    Ok? laat dan maar even zitten. Ik heb in de 4 jaar dat ik de vijver nu zelf onderhoud altijd helder water. Ga wel even op de hardheid letten en wat meer plantjes erin.

    Dank je dat je het stappenplan even goed wil mailen maar ik ken mezelf, als ik het nu niet nodig heb is het over een jaar zoekgeraakt dus heeft nu even geen zin.
  2. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef gelly



    Ok? laat dan maar even zitten. Ik heb in de 4 jaar dat ik de vijver nu zelf onderhoud altijd helder water. Ga wel even op de hardheid letten en wat meer plantjes erin.

    Dank je dat je het stappenplan even goed wil mailen maar ik ken mezelf, als ik het nu niet nodig heb is het over een jaar zoekgeraakt dus heeft nu even geen zin.



    Mocht het ooit nodig zijn dan stuur maar een peebeetje.
  3. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus



    Mocht het ooit nodig zijn dan stuur maar een peebeetje.



    Smile
  4. Hij ligt!

    Het graven ging wonderlijk voorspoedig, het is hier wel vette polderklei maar toch een stuk hanteerbaarder dan ik in mijn oude tuin van vroeger gewend was...! Met een spitriek als hulpje ging het van een leien dakkie en opeens lag daar dat gat, uiteindelijk 3 x 1-1,50 meter en op het diepst rond de 60 cm.

    Beschermdoek erin, nieuw folie erover, water er in. Plantjes gekocht van mijn laatste bonnen en daar zat o.a. glanzend fonteinkruid bij en nog wat andere zuurstofplanten plus wat voor het ondiepere gedeelte.

    Voor de nymphaea ben ik niet geslaagd, maar ik heb de naam doorgegeven van Perry's Baby Red en als reserve de Helvola. Ze hadden wel de pygmaea Alba en Rosea, maar ik heb naar je geluisterd Smile

    Ik ben fysiek zw??r gecrasht Smile maar had daar al rekening mee gehouden, de komende dagen is mijn agenda leeg :-) en ik heb het er voor over ;-)

    Nu de oevers nog afwerken. Ik heb het niet zo strak gedaan met paaltjes en zo, dat werd financieel te begrotelijk, maar van de uitgegraven klei heb ik een verhoogd randje gemaakt en daar de folie overheen gedrapeerd. Met de rest van de uitgegraven klei stop ik de uiteinden van de flap onder. Mooie randplantjes en keien verzamelen (ik heb al wat), en dan de tijd zijn werk laten doen.

    En ik moet snel een emmertje ent-water. Had een adresje, maar daar kwamen opeens alle vissen bovendrijvenSmile maar ik vind vast wel wat ;-) Kan ik eventueel wat water uit een watertje in het wild zoals een stukje Randmeer halen?

    Ik ben verbaasd dat het toch nog zo snel is gegaan, een dag om precies te zijn!

    Foto's volgen nog ;-)

    Met extra dank aan Kobus voor zijn tips!
  5. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Hij ligt!

    Het graven ging wonderlijk voorspoedig, het is hier wel vette polderklei maar toch een stuk hanteerbaarder dan ik in mijn oude tuin van vroeger gewend was...! Met een spitriek als hulpje ging het van een leien dakkie en opeens lag daar dat gat, uiteindelijk 3 x 1-1,50 meter en op het diepst rond de 60 cm.

    Beschermdoek erin, nieuw folie erover, water er in. Plantjes gekocht van mijn laatste bonnen en daar zat o.a. glanzend fonteinkruid bij en nog wat andere zuurstofplanten plus wat voor het ondiepere gedeelte.

    Voor de nymphaea ben ik niet geslaagd, maar ik heb de naam doorgegeven van Perry's Baby Red en als reserve de Helvola. Ze hadden wel de pygmaea Alba en Rosea, maar ik heb naar je geluisterd Smile

    Ik ben fysiek zw??r gecrasht Smile maar had daar al rekening mee gehouden, de komende dagen is mijn agenda leeg :-) en ik heb het er voor over ;-)

    Nu de oevers nog afwerken. Ik heb het niet zo strak gedaan met paaltjes en zo, dat werd financieel te begrotelijk, maar van de uitgegraven klei heb ik een verhoogd randje gemaakt en daar de folie overheen gedrapeerd. Met de rest van de uitgegraven klei stop ik de uiteinden van de flap onder. Mooie randplantjes en keien verzamelen (ik heb al wat), en dan de tijd zijn werk laten doen.

    En ik moet snel een emmertje ent-water. Had een adresje, maar daar kwamen opeens alle vissen bovendrijvenSmile maar ik vind vast wel wat ;-) Kan ik eventueel wat water uit een watertje in het wild zoals een stukje Randmeer halen?

    Ik ben verbaasd dat het toch nog zo snel is gegaan, een dag om precies te zijn!

    Foto's volgen nog ;-)

    Met extra dank aan Kobus voor zijn tips!


    Emmertje water uit een randmeer zou ik niet doen.
    Je woont nu toch in Dronten?
    Ga maar eens op zaterdagochtend bij Anno2000tuinen langs als het plantenerf open is. Je mag van Anno vast wel een emmertje water uit zijn vijver.

    >>LINK<<
  6. Moest pb tje zijn.
  7. interessant draadje is dit
    had het nog niet eerder gezien

    zeg Kobus
    vorig jaar was mijn vijver grasgroen van de zweefalg
    hij is nu al maanden glashelder
    maar de laatste weken ontwikkelt zich een explosie van draadalg
    echt niet leuk meer
    de vijver zit stampvol met waterpest en hier en daar wat hoornblad
    weet jij de oorzaak/oplossing ?
  8. zo is het beter te zien

    eerst het water maar eens aanvullen
    meestal zorgt de regen daar wel voor

    vorig jaar de campanula addenda aangeplant
    hopelijk is er eind van het jaar niks meer van de stenen te zien
  9. bmw
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van bmw
    quote:
    Dit schreef Kobus


    Emmertje water uit een randmeer zou ik niet doen.
    Je woont nu toch in Dronten?
    Ga maar eens op zaterdagochtend bij Anno2000tuinen langs als het plantenerf open is. Je mag van Anno vast wel een emmertje water uit zijn vijver.

    >>LINK<<


    Emmer water zet echt geen zoden aan de dijk,in het vrije water zitten niet zoveel bacterieen.Wat veel beter is dat je van iemand uit z,n filter het filtermassa mag meenemen liefst uit het eerste vak waar een lekkere drap op zit.

    Maar bacterieen moeten zich kunnen hechten om verder te groeien dus breng een speciale bodemlaag aan van korrels/grind (ong 5cm)Hier zullen je baccies op hechten en groeien.
    Hou er rekening mee voordat er een ""biologisch"" evenwicht ontstaat je 3-6mnd verder bent.
  10. is er geen vijver in de buur ?
    ik heb indertijd 1m3 water overgepompt naar de opnieuw ingerichte vijver overgepompt
    dat was 1 op 15
    nog aan de krappe kant
    en inderdaad korrels op de bodem
  11. bmw
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van bmw
    Joop heb je .Water bijvullen uit de kraan ivm Hardheid(DH)regen water heeft een veels te lage dh.Draadalg is een hardnekkig probleem in vijvers,zeker nu daar er veel voedselrijk water is en nog weinig planten groei.Die (echte)planten moeten eerst hard gaan groeien en zo nemen ze veel afvalstoffen op waar de algen ook van leven.Als de planten de overhand gaan krijgen wordt de alg steeds minder.

    Je kunt dit versnellen door handmatig zoveel mogelijk draadalg met een stokje oid eruit te halen.
    Wat beter is het inbrengen van kikkerdril/visjes die leven van draadalg,als je er veel in kieperd heb je in no time je vijver helder.
    Wil je biologisch de alg bestrijden kun je proberen met dit middel.Vroeger zetten we gerste stro in de vijver die neemt veel stoffen op,maar dan heb je ook vaak het stro in de hele vijver zitten.
    Dit middel is een variant hierop zonder de rotzooi.
    Proberen kan altijd en laat verder de natuur de rest doen.

    >>LINK<<
  12. dat stokje zie ik niet zitten hoor
    de bijver is 2/2,5 breed en 12 meter lang
    en ongeveer de helft zit onder de draadalg
    ik probeer het wel met een hark

    nu lees ik op internet dat een vijver een dh van 12 nodig heeft
    en het kraanwater in apeldoorn heeft een dh van 5
    dus dat schiet niet op
    3 jaar geleden heb ik de vijver opnieuw ingericht en ingekort
    een atlas ceder met een doorsnee van 60 cm kon een stormpje niet doorstaan
    die viel over de vijver heen naast het huis
    behalve dat hij een deel van de goot en dakpannen meenam
    doorboorden takken van 25 cm doorsnee de vijverfolie
    betonplaat waar ik stapstenen op gemetseld had om de vijver over te steken moest er uit
    en had geen zin meer omdat opnieuw te bouwen
    dus de vijver ingekort om er langs te kunnen ipv er overheen
    het heeft trouwens bijna 2 jaar geduurd voordat ik aan de afbraak wederopbouw ben begonnen

    het gebeurde een paar maanden nadat mijn nieuw vriendin plots was overleden
    dus nergens zin in

    overigens zitten er honderden kikkervisjes in
    kan nog wel wat uit de andere vijver halen
    daar telde ik enige tijd geleden wel 45 kikkers
    en er zitten zwarte plekken in van de vele kikkervisjes

    ook wel grappig
    ik zie zelden salamanders
    maar toen ik de vijver leeg moest halen telde ik ruim 150 salamanders Smile

    toen ik de vijver opnieuw had ingericht
    2 kruiwagens waterpest en hoornblad uit de andere vijver gehaald
    en weken later zag ik heeeeeeeeel veel kleine stipjes over de vijverfolie bewegen
    het bleken minivisjes te zijn
    gewoon bijna niet te zien, alleen hun schaduw
    een jaar later telde ik iets van 160 visjes
    door het bewegen niet echt te tellen

    nu ik er over nadenk
    de waterpest wilde niet groeien
    hardheid te laag
    ik heb toen een behoorlijke hoeveelheid maerl toegevoegd
    en toen ging het stukken beter
    maar het is wel een geduldwerkje

    morgen eerst maar eens een hardheid testje halen
    maerl kan er wel alvast wat in
    gezien de hardheid van regen- en kraanwater

    van Ada Hofman heb ik heel lang geleden geleerd
    geen chemische zooi in het water
    maar ik wil wel van de draadalg af
Terug naar de lijst