Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring?

Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef bmw


    Emmer water zet echt geen zoden aan de dijk,in het vrije water zitten niet zoveel bacterieen.Wat veel beter is dat je van iemand uit z,n filter het filtermassa mag meenemen liefst uit het eerste vak waar een lekkere drap op zit.

    Maar bacterieen moeten zich kunnen hechten om verder te groeien dus breng een speciale bodemlaag aan van korrels/grind (ong 5cm)Hier zullen je baccies op hechten en groeien.
    Hou er rekening mee voordat er een ""biologisch"" evenwicht ontstaat je 3-6mnd verder bent.




    Je moet niet alles geloven wat ze bij het tuincentrum vertellen.....
  2. quote:
    Dit schreef bmw


    Emmer water zet echt geen zoden aan de dijk,in het vrije water zitten niet zoveel bacterieen.Wat veel beter is dat je van iemand uit z,n filter het filtermassa mag meenemen liefst uit het eerste vak waar een lekkere drap op zit.

    Maar bacterieen moeten zich kunnen hechten om verder te groeien dus breng een speciale bodemlaag aan van korrels/grind (ong 5cm)Hier zullen je baccies op hechten en groeien.
    Hou er rekening mee voordat er een ""biologisch"" evenwicht ontstaat je 3-6mnd verder bent.



    Ja, het heeft tijd nodig. Die laag, is dat substraat of zo?

    Kobus, klopt, ik woon in Dronten tegenwoordig ;-) Je site gaf een virusmelding Smile maar ik weet waar die zaak is, zal eens langsgaan!
  3. Joop, mooie vijver! (ondanks de alg)
  4. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    Joop,


    Het middel dat BMW noemt is alleen geschikt voor zweefalgen en werkt nauwelijks tegen draadalgen. Als je vijver vorig jaar een groene soep was dan heb je twee mogelijkheden. Of je hebt het geluk dat je vijver over het zweefalgen probleem heen is gegroeid (wat helaas weinig voor komt), ?f de watertemperatuur is nog te laag om de zweefalgen weer te laten opbloeien. Zweefalgen verliezen in de winter hun pigment waardoor de meest groene vijvers nog helder lijken te worden. Zodra de temperatuur toeneemt kan de vijver binnen enkele dagen weer groen zijn. Bijkomend voordeel daarvan is wel dat je in no time van je draadalgen af bent, die kunnen alleen overleven in helder water...
    Probeer te voorkomen dat grasmaaisel, kunst of biologische mest, grond, stof, stuifmeel etc. in de vijver terecht komt. Dat zijn aanjagers voor de vorming van draadalgen en voorkomen is beter dan genezen.
    Ook zogenaamde vijversubstraten veroorzaken vaak draadalg problemen. Zeker de lavakorrels geven vaak problemen na twee a drie jaar.
    Bacteri?n ontwikkelen zich razendsnel maar ook daarvoor geldt dat ze niet sneller kunnen vermeerderen dan het voedselaanbod groot is. Een kuub water toevoegen uit een andere vijver is dan ook niet nodig. Een zak water uit een goed functionerende vijver is afdoende. Daarmee haal je niet alleen bacteri?n maar ook watervlooien e.d. binnen.
    Om die bacteri?n en watervlooien de kans te geven goed te ontwikkelen en tevens de planten de kans te geven goed aan te slaan mag er de eerste weken nog geen vis in de vijver. Ook bij het schoonmaken van de vijver moeten de vissen dus enkele weken 'opgeslagen' worden. Bijvoorbeeld in een opblaasbadje in de schaduw.
    Voer de vissen in de vijver niet. Dat brengt voedingsstoffen in de vijver in de vorm van vissenpoep. Wat uiteraard de vorming van algen weer bevorderd. Bovendien houd je kunstmatig meer vissen in je vijver dan dat de vijver biologisch gezien aankan. Daardoor wordt het water ook zwaarder belast dan de bacteri?n kunnen verwerken.
    Overigens zijn draadalgen niet mooi om te zien, maar ze geven wel veel zuurstof af aan het water. En meestal verdwijnen ze vanzelf weer, al kan dat wel een paar jaar duren. Tot die tijd kan het geen kwaad om steeds zoveel mogelijk te verwijderen, maar voorkom dat je de hele vijver overhoop roeit met je hark. Dat doet namelijk meer kwaad dan dat je goed doet met het verwijderen van de draadalgen.

    Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
  5. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef joop1
    is er geen vijver in de buur ?
    ik heb indertijd 1m3 water overgepompt naar de opnieuw ingerichte vijver overgepompt
    dat was 1 op 15
    nog aan de krappe kant
    en inderdaad korrels op de bodem



    Die korrels op de bodem hebben je een lieve duit gekost, zorgen vaak voor problemen met draadalgen en maken het er niet gemakkelijker op als je de vijver wilt schoonmaken.
    Nooit meer doen dus!
  6. Kobus, waar heb jij Perry's Baby Red en Helvola gescoord? Ik ben aan het googlen geweest, maar niet echt wijzer geworden... En ze lijken me beide wel geschikt. De Perry vanwege de kleur (achtertuin is voornamelijk blauw/paars/roze/wit), de Helvola vanwege de vorm (ik zou ze eigenlijk beide wel kwijt kunnen). Of kan ik ze bij anno2000 kopen/bestellen?
  7. quote:
    Dit schreef Kobus



    Die korrels op de bodem hebben je een lieve duit gekost, zorgen vaak voor problemen met draadalgen en maken het er niet gemakkelijker op als je de vijver wilt schoonmaken.
    Nooit meer doen dus!


    Volgens mij had ik ze ook niet in mijn vorige vijvers. Wel substraat in de plantenmandjes geloof ik. Maar ik ben best wel veel niet-opgeschreven ervaringen kwijtgeraakt... Smile
  8. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Kobus, waar heb jij Perry's Baby Red en Helvola gescoord? Ik ben aan het googlen geweest, maar niet echt wijzer geworden... En ze lijken me beide wel geschikt. De Perry vanwege de kleur (achtertuin is voornamelijk blauw/paars/roze/wit), de Helvola vanwege de vorm (ik zou ze eigenlijk beide wel kwijt kunnen). Of kan ik ze bij anno2000 kopen/bestellen?



    Grote kans dat Anno mij belt als je ze bij hem besteld Smile

    DE Nymphaea pygmaea 'Helvola' is in vrijwel ieder tuincentrum te koop. De Nymphaea 'Perry's Baby Red' heb ik aangeschaft bij een kweker in Brabant. Geen idee waar die verder nog verkocht worden. De mijne is nog niet groot genoeg om er stekken van af te halen, maar ik wil wel even nagaan of ik er nog ergens een vinden kan voor je.
  9. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef fleurie


    Volgens mij had ik ze ook niet in mijn vorige vijvers. Wel substraat in de plantenmandjes geloof ik. Maar ik ben best wel veel niet-opgeschreven ervaringen kwijtgeraakt... Smile




    Substraat is goed voor de omzet van de winkelier maar totaal onbelangrijk voor de vijver. Sterker nog, een aantal zuurstofplanten verdragen helemaal geen substraat en het spul veroorzaakt vaak algenproblemen.
    Als je je manden afdekt, doe dat dan gewoon met metselzand.
  10. quote:
    Dit schreef Kobus



    Die korrels op de bodem hebben je een lieve duit gekost,

    geen idee Smile
    ben nogal vergeetachtig Smile
  11. quote:
    Dit schreef fleurie
    Joop, mooie vijver! (ondanks de alg)

    dank je fleuri Smile
  12. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef joop1

    geen idee Smile
    ben nogal vergeetachtig Smile




    Wat een geluk! Smile
Terug naar de lijst