Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring?

Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. bmw
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van bmw
    quote:
    Dit schreef Kobus



    Gewoon niet testen is verreweg het goedkoopst. Je hoeft dan niet van die testsetjes aan te schaffen en ook niet ?de oplossingen? voor als de waterwaarden niet goed blijken te zijn.
    De enige reden waarom gratis water testen bij tuincentra is ingevoerd: meteen potjes met poedertjes en druppeltjes verkopen!

    Kijk gewoon op de site van je waterleverancier wat je waterhardheid is en voeg, indien nodig Maerl toe. Klaar.

    Zuurstofplanten zijn meestal pas verkrijgbaar vanaf half april. De beste tijd om een vijver aan te leggen is dan ook van half april tot half augustus.


    Kobus,

    Dit is wel heel erg kort door de bocht.Meten is weten. dat geld ook voor de vijver.Als je uitgangs water al niet goed is zul je dat moeten aanpassen wil een uberhaubt de groei erin krijgen.
    Alleen waterwaardes bekijken vanaf de website vd leverancier is een richtlijn.Waardes veranderen door regen/vervuiling ed.

    Waarom gaan mensen naar tuincentra toe om hun water te laten meten omdat ze problemen hebben met hun vijver.Dan ben je te laat en ben je niet goed gestart,verkeerde keuze aanleg,water niet goed,algen,er zijn heel veel redenen waarom een vijver het niet ""doet""".

    Belangrijkste is dat je je goed inleest over de materie.En het aller maar dan ook het aller belangrijste is GEDULD,maar dat hebben we schijnbaar niet meer tegenwoordig.Vergeet niet dat het ""rijpen"" van een vijver wel 6 maand in beslag kan nemen.Dus zeker niet na 1maand de vissen erin.En begin met snelgroeiers en niet alleen maar moeras planten.
  2. quote:
    Dit schreef Kobus



    Gewoon niet testen is verreweg het goedkoopst. Je hoeft dan niet van die testsetjes aan te schaffen en ook niet ?de oplossingen? voor als de waterwaarden niet goed blijken te zijn.
    De enige reden waarom gratis water testen bij tuincentra is ingevoerd: meteen potjes met poedertjes en druppeltjes verkopen!

    Kijk gewoon op de site van je waterleverancier wat je waterhardheid is en voeg, indien nodig Maerl toe. Klaar.

    Zuurstofplanten zijn meestal pas verkrijgbaar vanaf half april. De beste tijd om een vijver aan te leggen is dan ook van half april tot half augustus.



    Mijn streven om 'm klaar te hebben is eind april of mei ivm verkrijgbaarheid van de planten, en het komt me gewoon beter uit dan. Ik denk niet dat ik 'm in een weekend uitgegraven heb, ik wil er in maart mee beginnen, ook afhankelijk van het weer.

    Ik kan me echt niet meer herinneren of ik de waardes van de vorige vijvers ging meten. Beide vijvers gingen gewoon meteen goed. Ik ben begonnen met zuurstofplanten (met vijver 2 had ik nog flink moeite met fonteinkruid vinden, herinner ik me), heb enkele (4?) weken gewacht voor de vissen erin gingen, maar of ik gemeten heb? Ik kan het me echt niet meer herinneren.
  3. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Bedankt!

    Ik kan me ook niet herinneren dat ik dat heb gedaan... Wel iets met water enten (ik denk dat ik wel iemand hier in de buurt weet die ik eens lief aan kan kijken). Enfin, ik ga vanavond eens op mijn gemak zitten lezen. Heb het boek ooit al eens gehad, maar dat is volgens mij minstens een leven geleden ;-)


    Enten is een goed idee! Ik weet nog wel een vijver in Dronten die het geweldig doet, daar een enting halen zal geen probleem zijn.
  4. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef Margo
    Mijn ouders hadden een vijver, met pomp voor een stroompje.
    Hartstikke leuk natuurlijk...totdat de pomp kapot ging.
    Tja ga die dan maar eens maken... als die onder water geplaatst isSmile

    Vergeet ook niet het onderhoud, er komt heel snel viezigheid in een vijver en het slibt dicht.


    Mijn ex-schoonouders hebben de vijver vorig jaar uiteindelijk dichtgegooid, nadat ze het spuug en spuug zat waren met alle reigers in de tuin...Smile
    En geloof me, ze hebben alles geprobeerd, maar die beesten zijn heel vernuftig!



    Als je geen pomp in de vijver doet, kan die ook niet stuk gaan Smile

    Mijn ervaring is dat veel mensen onvoorbereid aan een vijver beginnen. Het succes is erg afhankelijk van een juiste constructie, daarmee kunnen al een groot probleem worden voorkomen.

    In een gezonde vijver is de opbouw van slib minimaal. Bacteri?n zorgen er voor dat bladresten en ander afval worden afgebroken en omgezet in voeding voor de planten.
    Ik zeg altijd, waar water is hoef je niet te schoffelen. In de praktijk, als eigenaar van een hoveniersbedrijf en van een vijverplantenkwekerij, heb ik ervaren dat schoffelen en snoeien per vierkante meter veel meer werk oplevert dan een vijver. MITS die goed aangelegd is uiteraard.

    En dan die reigers. Daar kun je tegen strijden. Je kunt ze ook zien als onderdeel van de natuur. En eigenlijk zijn onze vijvervissen erg onnatuurlijk van kleur, vallen dus het eerste op. Realiseer je dan dat het niet de vissen zijn die een vijver aantrekkelijk maken, maar veel meer de aankleding van de vijver. En dan ben je blij als je de salamanders ziet scharrelen, en met die paar vissen die er nog wel zijn.
  5. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef fleurie


    Voor een aquarium had ik een buisje stripjes, maar voor de vijver? Ik geloof dat ik oud word, ben zoveel vergeten... Smile (heb nog wel de foto's ;-) ). [/B]



    Vergeet nou gewoon dat water testen. Daar krijg je alleen maar de zenuwen van en het leidt tot niets. Volg de zeven stappen en het gaat goed. Zonder chemicali?n, zonder pompen, zonder water testen.
  6. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef fleurie



    Ohhh, die is ook schattig! En ik vind 'm zacht genoeg qua kleur voor in een roze tuin :-)

    Is dat een betrouwbare bloeier?



    Een hele betrouwbare bloeier! En ondanks dat ie er kwetsbaar uit ziet overleeft ie bij mij steevast de strengste winters.
  7. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef bmw


    Kobus,

    Dit is wel heel erg kort door de bocht.Meten is weten. dat geld ook voor de vijver.Als je uitgangs water al niet goed is zul je dat moeten aanpassen wil een uberhaubt de groei erin krijgen.
    Alleen waterwaardes bekijken vanaf de website vd leverancier is een richtlijn.Waardes veranderen door regen/vervuiling ed.

    Waarom gaan mensen naar tuincentra toe om hun water te laten meten omdat ze problemen hebben met hun vijver.Dan ben je te laat en ben je niet goed gestart,verkeerde keuze aanleg,water niet goed,algen,er zijn heel veel redenen waarom een vijver het niet ""doet""".

    Belangrijkste is dat je je goed inleest over de materie.En het aller maar dan ook het aller belangrijste is GEDULD,maar dat hebben we schijnbaar niet meer tegenwoordig.Vergeet niet dat het ""rijpen"" van een vijver wel 6 maand in beslag kan nemen.Dus zeker niet na 1maand de vissen erin.En begin met snelgroeiers en niet alleen maar moeras planten.



    Hier verschillen wij dus duidelijk van mening. Ik heb, als professional, vele vijvers aangelegd. Voor mijzelf maar nog veel meer voor klanten. Het enige waar ik ALTIJD naar kijk is de waterhardheid. Die kan op peil gebracht worden, als het nodig is, door het gebruik van Ma?rl. Daarna ieder voorjaar een onderhoudsdosering en klaar is Klara.

    Mijns inziens gaat het vaak precies andersom dan jij beschrijft. Mensen gaan niet naar het tuincentrum omdat ze problemen hebben, ze krijgen problemen omdat ze naar het tuincentrum gaan. Het advies daar begint steevast met deze pomp heb je nodig, deze druppels, dit poeder, dit filter en vervolgens mag er nog ergens een plantje staan.

    Iedereen die het zeven stappen plan voor de vijver volgt krijgt een mooie vijver die helder begint en helder blijft. en dan kan ik van tevoren precies vertellen langs welke fases de vijver zich ontwikkelt. Vijf tot zeven weken na de aanleg kunnen dan de vissen er in, dat moment is te zien aan het water.
  8. bmw
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van bmw
    Zou ik dat 7 stappen plan van jou ook eens mogen inzien,ben nooit te oud om wat bij te leren.
  9. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef bmw
    Zou ik dat 7 stappen plan van jou ook eens mogen inzien,ben nooit te oud om wat bij te leren.



    Als je mij je mailadres per peebee stuurt dan zal ik het je toe mailen.
  10. quote:
    Dit schreef Kobus



    Vergeet nou gewoon dat water testen. Daar krijg je alleen maar de zenuwen van en het leidt tot niets. Volg de zeven stappen en het gaat goed. Zonder chemicali?n, zonder pompen, zonder water testen.



    Ze liggen uitgeprint klaar, nog bedankt!Smile
  11. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus
    [B]


    Hier verschillen wij dus duidelijk van mening. Ik heb, als professional, vele vijvers aangelegd. Voor mijzelf maar nog veel meer voor klanten. Het enige waar ik ALTIJD naar kijk is de waterhardheid. Die kan op peil gebracht worden, als het nodig is, door het gebruik van Ma?rl. Daarna ieder voorjaar een onderhoudsdosering en klaar is Klara.

    Mijns inziens gaat het vaak precies andersom dan jij beschrijft. Mensen gaan niet naar het tuincentrum omdat ze problemen hebben, ze krijgen problemen omdat ze naar het tuincentrum gaan. Het advies daar begint steevast met deze pomp heb je nodig, deze druppels, dit poeder, dit filter en vervolgens mag er nog ergens een plantje staan.

    Iedereen die het zeven stappen plan voor de vijver volgt krijgt een mooie vijver die helder begint en helder blijft. en dan kan ik van tevoren precies vertellen langs welke fases de vijver zich ontwikkelt. Vijf tot zeven weken na de aanleg kunnen dan de vissen er in, dat moment is te zien aan het water. [/
    B]



    Kobus, heb ik nog wat aan dat stappenplan daar mijn vijver met vissen er al is?
  12. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef gelly



    Kobus, heb ik nog wat aan dat stappenplan daar mijn vijver met vissen er al is?



    Stel dat je vijver groen wordt, heb je in ieder geval een handleiding hoe je opnieuw kunt opstarten.
    Peebee je mailadres maar, dan mail ik je het stappenplan.
Terug naar de lijst