Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring?

Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Joepie! Bij de kringloop het vijverboek van Ada Hofman gevonden!




    Best een leuk boek maar vergeet alsjeblieft al dat geneuzel over zelf vijveraarde mengen. Ada Hofman heeft veel kennis op het gebied van waterleven maar is bovenal ook z??r commercieel ingesteld....
  2. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    wij hebben hard water hier. ok? zal in april even kijken.

    thanks bmw en Kobus
  3. quote:
    Dit schreef scar

    Ut betrouwbare bron heb ik vernomen dat ik hem ook heb en hij is leuk!


    Smile
  4. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef scar

    Ut betrouwbare bron heb ik vernomen dat ik hem ook heb en hij is leuk!



    De bron is betrouwbaar. Het luistervermogen iets minder... Smile
  5. quote:
    Dit schreef Kobus



    Best een leuk boek maar vergeet alsjeblieft al dat geneuzel over zelf vijveraarde mengen. Ada Hofman heeft veel kennis op het gebied van waterleven maar is bovenal ook z??r commercieel ingesteld....



    Bedankt!

    Ik kan me ook niet herinneren dat ik dat heb gedaan... Wel iets met water enten (ik denk dat ik wel iemand hier in de buurt weet die ik eens lief aan kan kijken). Enfin, ik ga vanavond eens op mijn gemak zitten lezen. Heb het boek ooit al eens gehad, maar dat is volgens mij minstens een leven geleden ;-)
  6. RTD
    Manager een ouder gezin

    Toon alleen de berichten van RTD
    op 3 hoog , nee dat niet.... ;-)
  7. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef fleurie


    Smile



    Doe maar niet te enthousiast. Ze heeft er niets van begrepen. Die waterlelie van Scar is de Nymphaea pygmaea ?Rubra?. Overigens heeft ze ook de Nymphaea pygmaea ?Helvola?, de kleinste lelie die in de handel is voor de vijver. Wel een van mijn favorieten ook, met hele kleine zachtgele bloemetjes.
  8. Mijn ouders hadden een vijver, met pomp voor een stroompje.
    Hartstikke leuk natuurlijk...totdat de pomp kapot ging.
    Tja ga die dan maar eens maken... als die onder water geplaatst isSmile

    Vergeet ook niet het onderhoud, er komt heel snel viezigheid in een vijver en het slibt dicht.


    Mijn ex-schoonouders hebben de vijver vorig jaar uiteindelijk dichtgegooid, nadat ze het spuug en spuug zat waren met alle reigers in de tuin...Smile
    En geloof me, ze hebben alles geprobeerd, maar die beesten zijn heel vernuftig!
  9. quote:
    Dit schreef bmw


    Dat van die plantjes is niet waar.Het is een oud bekend gegeven dat oa ook tuinplanten niet eerder dan na Ijsheiligen naar buiten kunnen(moederdag) ivm het nog kunnen vriesen.
    Dit geld ook voor vijverplanten,planten groeien bij de gratie van warmte dus de temp moet oplopend zijn.


    Klopt inderdaad wel, hoewel het geen garantie is. Toen ik in '91 een tuin aanlegde ging er eind juni (!) veel stuk wegens extreem late nachtvorst.
    Ik gok er op dat ik rond die tijd ook klaar met aanleggen kan zijn.

    quote:
    Ideale waterwaarden plantenvijver:

    PH-(zuurgraad) 6,5-8
    KH-(tijdelijke hardheid) 5-6
    GH-(gezamelijkehardheid 8-12

    Deze waterwaarden zijn te meten met testsetjes van JBL-Sera-Tetra.Neem alleen druppelsetjes en geen (papier) strookjes daar deze veel te onnaukeurig zijn.


    Dank je! Ik heb geen idee meer hoe ik dat vroeger heb gedaan. Voor een aquarium had ik een buisje stripjes, maar voor de vijver? Ik geloof dat ik oud word, ben zoveel vergeten... Smile (heb nog wel de foto's ;-) ).
  10. quote:
    Dit schreef Kobus



    Doe maar niet te enthousiast. Ze heeft er niets van begrepen. Die waterlelie van Scar is de Nymphaea pygmaea ?Rubra?. Overigens heeft ze ook de Nymphaea pygmaea ?Helvola?, de kleinste lelie die in de handel is voor de vijver. Wel een van mijn favorieten ook, met hele kleine zachtgele bloemetjes.



    Ohhh, die is ook schattig! En ik vind 'm zacht genoeg qua kleur voor in een roze tuin :-)

    Is dat een betrouwbare bloeier?
  11. quote:
    Dit schreef RTD
    op 3 hoog , nee dat niet.... ;-)



    Geen teiltje, speciekuip of zo? Smile

    Ik had in mijn vorige woonplaats een piepklein balkonnetje, anders had ik serieus een minivijvertje overwogen...
  12. quote:
    Dit schreef Margo
    Mijn ouders hadden een vijver, met pomp voor een stroompje.
    Hartstikke leuk natuurlijk...totdat de pomp kapot ging.
    Tja ga die dan maar eens maken... als die onder water geplaatst isSmile

    Vergeet ook niet het onderhoud, er komt heel snel viezigheid in een vijver en het slibt dicht.

    Mijn ex-schoonouders hebben de vijver vorig jaar uiteindelijk dichtgegooid, nadat ze het spuug en spuug zat waren met alle reigers in de tuin...Smile
    En geloof me, ze hebben alles geprobeerd, maar die beesten zijn heel vernuftig!



    De vorige vijvers hadden pompjes, de laatste ook een watervalletje die uit zo'n Griekse vaas kwam. Stukkie huisvlijt :-) Ik moet zeggen dat ex erg gek is met de pomp en 'm consequent schoonhoudt. De vijver ligt er nu een jaar of 10, denk ik (zal ik eens opzoeken), en is inderdaad al eens leeggevist Smile maar verder ligt de boel er nog steeds heel goed bij. Alleen de originele waterlelie weigerde dienst en is vervangen.

    Wat onderhoud betreft: klopt. Vooral in de herfst, telkens blad eruit halen en zo. Oppassen dat de boel niet dichtgroeit.

    Het is goed dat je het zegt. Tuinieren is niet alleen maar iets aanleggen en vervolgens vanuit je luie stoel ervan genieten (zelfs die terras- en grinttuinen niet, veel mensen vergissen zich daarin). Het heeft onderhoud en controle nodig.

    En dat vind ik leuk om te doen :-)
Terug naar de lijst