Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring?

Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    Een van de leukste waterlelies voor de kleine vijver is de Nymphaea 'Perry?s Baby Red?. Dit is een kleine lelie die gekweekt is door Perry Slocum, een Amerikaanse kweker de heel veel mooie nieuwe vari?teiten heeft gekweekt.

    Dit kleine, rode lelietje wordt niet veel aangeboden wat erg jammer is. De Nymphaea pygmaea ?Rubra? wordt wel veel aangeboden, die is vrijwel overal te koop. Die geeft echter maar een matige hoeveelheid bloemen en komt alleen goed tot bloei bij voldoende warmte.
    Een, voor mij dan, groot bijkomend voordeel van de Baby Red is dat het de enige waterlelie is die ik ken waarvan de bloemen ?s avonds nog lang open blijven. De meeste waterlelies sluiten hun bloemen rond een uur of zes, die van de Baby Red blijven soms wel tot half tien open.

    Mocht je hem willen dan is het misschien slim om nu al te beginnen met zoeken. Eventueel wil ik ook wel voor je proberen of ik er nog aan kan komen. Of misschien is de mijne inmiddels groot genoeg voor een stek.
  2. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    Kobus, ik dus die er geen verstand van heeft en 1 zuurstofplant en verder niets behalve 5 visjes kan me voorstellen dat voeren nu wel nodig is omdat er zeer weinig in het water zal zitten.
    Zit ik daarmee goed?

    Mijn vraag is dat ik geen geld (behalve wat echt moet) aan de vijver wil uitgeven, ik hoor mijn buurman altijd zeggen dat hij van alles uit de sloot haalt en het in zijn vijver doet.
    Ik durf dat niet want mijn ex zei altijd dat er juist dan ziektes in je vijver kunnen komen.

    Kan ik ergens uit de natuur planten en klein grut aan diertjes weghalen en als ik het over klein grut heb kan dat dan wel bij mijn vissen of wordt het hup meteen opgegeten.

    Ik heb eens kikkervisjes gevangen en erin gegooid maar die grote windes hadden er een lekker maaltje aan denk ik want geen kikker gezien.
  3. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef gelly
    Kobus, ik dus die er geen verstand van heeft en 1 zuurstofplant en verder niets behalve 5 visjes kan me voorstellen dat voeren nu wel nodig is omdat er zeer weinig in het water zal zitten.
    Zit ik daarmee goed?

    Mijn vraag is dat ik geen geld (behalve wat echt moet) aan de vijver wil uitgeven, ik hoor mijn buurman altijd zeggen dat hij van alles uit de sloot haalt en het in zijn vijver doet.
    Ik durf dat niet want mijn ex zei altijd dat er juist dan ziektes in je vijver kunnen komen.

    Kan ik ergens uit de natuur planten en klein grut aan diertjes weghalen en als ik het over klein grut heb kan dat dan wel bij mijn vissen of wordt het hup meteen opgegeten.

    Ik heb eens kikkervisjes gevangen en erin gegooid maar die grote windes hadden er een lekker maaltje aan denk ik want geen kikker gezien.


    Naast de risico?s die je neemt door planten of dieren uit het wild te halen is het natuurlijk ook gewoon verboden. Een paar plantjes kosten je echt de kop niet, zeker niet als je die van een andere vijverliefhebber kunt overnemen.
    Dieren zoals kikkers uit de sloot halen is helemaal streng verboden. Is ook niet nodig, als er water in de buurt is waar je woont zullen ze bij een geschikte vijver binnen de kortste keren zelf aan komen wandelen.
    Maar ja, met windes in de vijver en vrijwel geen planten hebben kikkers en salamanders niet echt een droomwatertje...
  4. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus


    Naast de risico?s die je neemt door planten of dieren uit het wild te halen is het natuurlijk ook gewoon verboden. Een paar plantjes kosten je echt de kop niet, zeker niet als je die van een andere vijverliefhebber kunt overnemen.
    Dieren zoals kikkers uit de sloot halen is helemaal streng verboden. Is ook niet nodig, als er water in de buurt is waar je woont zullen ze bij een geschikte vijver binnen de kortste keren zelf aan komen wandelen.
    Maar ja, met windes in de vijver en vrijwel geen planten hebben kikkers en salamanders niet echt een droomwatertje...



    oowh, wist ik niet.

    Ik heb wel al jaren 1 of 2 kikkers die ons een tijdje komen vergezellen en heb toch goudwindes en weinig plant dus.(ligt hij wel mooie beschut tussen de planten)
    Mss kennen ze de weg Smile

    Ach, probleem is toch geld, voor jou is 2,75 voor een waterplantje niet duur maar 4 x is toch een tientje en ik kom niet eens rond met mijn geld maarrrrrr dan moet je ook geen vijver nemen.
    Ik ga eens aan een vriendin vragen of zij veel planten in haar vijver heeft. Goed idee Smile
  5. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    net op you tube filmpjes bekeken, toch handig zo.
    Ik begrijp dat je plantjes vanaf maart erin kan zetten en dat hard water belangrijk is. Nou hier hard water genoeg in de kraan.
    Zou ik dat steeds per paar liter kunnen mengen of heb ik perse speciale klei nodig?
    Vorig jaar was die ene waterplant zo groot geworden dat ik er steeds stukken vanaf moest halen anders kon vis niet eens meer zwemmen dus meteen heel veel erin zetten is niet slim.
  6. (weer ff snel tussen neus en lippen door, ik lees jullie maar heb weinig tijd om te reageren momenteel)

    Ik heb in mijn eerste vijver de waterlelie Firecrest gehad, ??n van de eerste waterlelies voor kleine vijvers. In de eerste vijver deed hij het uitstekend, maar het exemplaar in de tweede vijver gaf alleen maar blad en geen bloemen.

    Kobus, ik ga de door jou genoemde lelie eens zoeken als ik zo ver ben! En voor stekkies hou ik me altijd aanbevolen ;-)

    Die Ecolat lijkt me echt het ei van columbus, daarmee zou ik van (een deel van) de uitgegraven klei een enigszins verhoogde vijver kunnen maken, denk ik!
    Moet ik nog even doorsparen, maar ik heb ook nog wat cadeaubonnen liggen ;-) dus dat is te overzien.
  7. quote:
    Dit schreef Kobus
    Een van de leukste waterlelies voor de kleine vijver is de Nymphaea 'Perry?s Baby Red?. Dit is een kleine lelie die gekweekt is door Perry Slocum, een Amerikaanse kweker de heel veel mooie nieuwe vari?teiten heeft gekweekt.

    Dit kleine, rode lelietje wordt niet veel aangeboden wat erg jammer is. De Nymphaea pygmaea ?Rubra? wordt wel veel aangeboden, die is vrijwel overal te koop. Die geeft echter maar een matige hoeveelheid bloemen en komt alleen goed tot bloei bij voldoende warmte.
    Een, voor mij dan, groot bijkomend voordeel van de Baby Red is dat het de enige waterlelie is die ik ken waarvan de bloemen ?s avonds nog lang open blijven. De meeste waterlelies sluiten hun bloemen rond een uur of zes, die van de Baby Red blijven soms wel tot half tien open.

    Mocht je hem willen dan is het misschien slim om nu al te beginnen met zoeken. Eventueel wil ik ook wel voor je proberen of ik er nog aan kan komen. Of misschien is de mijne inmiddels groot genoeg voor een stek.


    Even gegoogled: is een mooie! Mijn achtertuin heeft roze als basis (de voortuin juist geel en oranje, hoewel niet helemaal consequent toegepast Smile), dus dat past helemaal goed!
  8. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    Fleurie ziet net dat je je vlinder logo zelf geschilderd hebt. Mooi hoor!!!!!!
  9. Joepie! Bij de kringloop het vijverboek van Ada Hofman gevonden!


    quote:
    Dit schreef gelly
    Fleurie ziet net dat je je vlinder logo zelf geschilderd hebt. Mooi hoor!!!!!!



    Dank je ;-)
    Mijn andere hobby is tekenen en schilderen ;-)
  10. bmw
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van bmw
    quote:
    Dit schreef gelly
    net op you tube filmpjes bekeken, toch handig zo.
    Ik begrijp dat je plantjes vanaf maart erin kan zetten en dat hard water belangrijk is. Nou hier hard water genoeg in de kraan.
    Zou ik dat steeds per paar liter kunnen mengen of heb ik perse speciale klei nodig?
    Vorig jaar was die ene waterplant zo groot geworden dat ik er steeds stukken vanaf moest halen anders kon vis niet eens meer zwemmen dus meteen heel veel erin zetten is niet slim.


    Dat van die plantjes is niet waar.Het is een oud bekend gegeven dat oa ook tuinplanten niet eerder dan na Ijsheiligen naar buiten kunnen(moederdag) ivm het nog kunnen vriesen.
    Dit geld ook voor vijverplanten,planten groeien bij de gratie van warmte dus de temp moet oplopend zijn.

    Ideale waterwaarden plantenvijver:

    PH-(zuurgraad) 6,5-8
    KH-(tijdelijke hardheid) 5-6
    GH-(gezamelijkehardheid 8-12

    Deze waterwaarden zijn te meten met testsetjes van JBL-Sera-Tetra.Neem alleen druppelsetjes en geen (papier) strookjes daar deze veel te onnaukeurig zijn.
  11. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Even gegoogled: is een mooie!

    Ut betrouwbare bron heb ik vernomen dat ik hem ook heb en hij is leuk!
  12. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef bmw


    Dat van die plantjes is niet waar.Het is een oud bekend gegeven dat oa ook tuinplanten niet eerder dan na Ijsheiligen naar buiten kunnen(moederdag) ivm het nog kunnen vriesen.
    Dit geld ook voor vijverplanten,planten groeien bij de gratie van warmte dus de temp moet oplopend zijn.

    Ideale waterwaarden plantenvijver:

    PH-(zuurgraad) 6,5-8
    KH-(tijdelijke hardheid) 5-6
    GH-(gezamelijkehardheid 8-12

    Deze waterwaarden zijn te meten met testsetjes van JBL-Sera-Tetra.Neem alleen druppelsetjes en geen (papier) strookjes daar deze veel te onnaukeurig zijn.



    Gewoon niet testen is verreweg het goedkoopst. Je hoeft dan niet van die testsetjes aan te schaffen en ook niet ?de oplossingen? voor als de waterwaarden niet goed blijken te zijn.
    De enige reden waarom gratis water testen bij tuincentra is ingevoerd: meteen potjes met poedertjes en druppeltjes verkopen!

    Kijk gewoon op de site van je waterleverancier wat je waterhardheid is en voeg, indien nodig Maerl toe. Klaar.

    Zuurstofplanten zijn meestal pas verkrijgbaar vanaf half april. De beste tijd om een vijver aan te leggen is dan ook van half april tot half augustus.
Terug naar de lijst