Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring?

Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Ja hoor, hier in de Achterhoek hebben hebben we gewoon warm water hoor. Jullie daar in Drenthe toch ook mag ik hopen?
    Nee, de mosselplantjes zijn schijnbaar gewoon in het vroege voorjaar uitgezet.Maar dikke kans dat ze zich weten aan te passen aan onze leefomstandigheden.
    De zonnebaars heeft dat al bewezen .
    Cultuurvervalsing, tja.....er zijn de laatste jaren zelfs kleine steuren en guppies in onze watertjes gevangen.
  2. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef Hermelijn
    Ja hoor, hier in de Achterhoek hebben hebben we gewoon warm water hoor. Jullie daar in Drenthe toch ook mag ik hopen?
    Nee, de mosselplantjes zijn schijnbaar gewoon in het vroege voorjaar uitgezet.Maar dikke kans dat ze zich weten aan te passen aan onze leefomstandigheden.
    De zonnebaars heeft dat al bewezen .
    Cultuurvervalsing, tja.....er zijn de laatste jaren zelfs kleine steuren en guppies in onze watertjes gevangen.



    Dan moet er een afwatering van koelwater van een fabriek zijn. Mosselplanten en guppies zijn niet bestand tegen vorst.
    De zonnebaars wel, die komt van nature voor in ongeveer dezelfde klimatologische omstandigheden als hier.
  3. In Almere miechelt het van de roodwangschildpadjesden.

    Het was zo leuk, zowel in Hilversum (waar ik vlakbij het bos woonde en nog niet eens zo dicht bij water) als in Almere zat er al een kikker in de vijver toen we 'm nog maar net gevuld hadden! Smile Ik heb hier in Dronten nog geen kikkers gezien, maar ze zullen er ongetwijfeld zitten.

    Gelukkig altijd bruine kikkers, want als je een groene hebt kan je je lol op... Nou moet ik zeggen dat ik het wel leuk vind. Toen ik gescheiden was en in mijn flatje aan een waterpartij woonde, vond ik het wel een leuk gehoor. Maar ik denk wel dat ik de enige was die er van kon genieten! Ha, de kikkers kwaken, nu is het echt lente! ;-)

    Ik heb net de weerkaarten gezien... Nah, dat wordt nog niet graven in februari... Smile Tenzij ik een kou op wil doen. Maar des te meer tijd kan ik besteden aan het voorbereiden ;-)

    Wij gaven ook altijd voer Smile Geen klauwen vol, maar net genoeg. Vooral de shubunkins doken er als gekken op af SmileWe gooiden er een paar korrels in, of gedroogde insekten en wormen. F??st in het water! Als er een korrel bleef liggen was het einde voedertijd. En in de winter werd niet gevoederd. Ik weet niet meer precies hoe het schema was. Helaas zijn de shubunkins er later uitgevist door de reigers. Geen idee wat er nu in zit, of er ?berhaupt nog wat in zit. Wel kikkers, zeker weten :-) Elk voorjaar zitten er bij mijn ex echt enorme klodders kikkerdril in de vijver!

    We hadden ook mosselplantjes, maar die overleefden de (ook zachte) winters niet.
  4. Ik denk dat wij beiden mee moeten doen aan een natuurkwis gepresenteerd door Geer en Goor
    Als tegenstanders, voor alle duidelijkheid.
    Wedden dat jij er met de grote geldprijs vandoor gaat?Smile
  5. Kobus bedoel ik
  6. quote:
    Dit schreef Hermelijn
    Ik denk dat wij beiden mee moeten doen aan een natuurkwis gepresenteerd door Geer en Goor
    Als tegenstanders, voor alle duidelijkheid.
    Wedden dat jij er met de grote geldprijs vandoor gaat?Smile



    Ik zal jullie aanmoedigen!

    Hoewel, Geer en Goor...Smile Zelfs ik heb grenzen!Smile
  7. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef fleurie
    In Almere miechelt het van de roodwangschildpadjesden.

    Het was zo leuk, zowel in Hilversum (waar ik vlakbij het bos woonde en nog niet eens zo dicht bij water) als in Almere zat er al een kikker in de vijver toen we 'm nog maar net gevuld hadden! Smile Ik heb hier in Dronten nog geen kikkers gezien, maar ze zullen er ongetwijfeld zitten.

    Gelukkig altijd bruine kikkers, want als je een groene hebt kan je je lol op... Nou moet ik zeggen dat ik het wel leuk vind. Toen ik gescheiden was en in mijn flatje aan een waterpartij woonde, vond ik het wel een leuk gehoor. Maar ik denk wel dat ik de enige was die er van kon genieten! Ha, de kikkers kwaken, nu is het echt lente! ;-)

    Ik heb net de weerkaarten gezien... Nah, dat wordt nog niet graven in februari... Smile Tenzij ik een kou op wil doen. Maar des te meer tijd kan ik besteden aan het voorbereiden ;-)

    Wij gaven ook altijd voer Smile Geen klauwen vol, maar net genoeg. Vooral de shubunkins doken er als gekken op af SmileWe gooiden er een paar korrels in, of gedroogde insekten en wormen. F??st in het water! Als er een korrel bleef liggen was het einde voedertijd. En in de winter werd niet gevoederd. Ik weet niet meer precies hoe het schema was. Helaas zijn de shubunkins er later uitgevist door de reigers. Geen idee wat er nu in zit, of er ?berhaupt nog wat in zit. Wel kikkers, zeker weten :-) Elk voorjaar zitten er bij mijn ex echt enorme klodders kikkerdril in de vijver!

    We hadden ook mosselplantjes, maar die overleefden de (ook zachte) winters niet.



    Mijn hoveniersbedrijf en vijverplantenkwekerij had ik in Lelystad, in die omgeving heb ik dan ook veel vijvers aangelegd. Vrijwel altijd zitten er binnen een paar weken kikkers en salamanders in de vijver. Geweldig als het water dan zo helder is dat je de salamanders over de bodem kunt zien scharrelen.
  8. Zie je wel dat je wint Smile
  9. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef Hermelijn
    Zie je wel dat je wint Smile



    Geer en Goor kennende gaan de vragen allemaal over uitstervende dieren zoals de schaamluis.

    Sta ik daar met mijn vijverkennis......
  10. Even terug naar de zonnebaars. Er is mij destijds verteld dat die vissen tweeslachtig zijn. Als je er 1 hebt gaat het goed. Koop je er 2 krijg je altijd jongen. En dat wil je niet.
    Maar het is een perfecte vis om je vijver "schoon" te houden van insecten. Onze Zonnebaars was ongeveer 10 cm toen we hem kochten. En 5 jaar later toen onze vijver helaas eruit moest en de vissen naar de vijver van mijn vriendin gingen, was hij niet echt veel groter. Ze groeien volgens mij niet zo heel snel. En wij hadden een mega vijver.

    Ik heb een keer een goudvis gehad waar dus een raar beest aan de staart hing. Bij navraag bleek dat een geelgerande watertor of kever te zijn. Dat is een rover die je vissen leegzuigt. Na dat verhaal wisten we niet hoe snel we een zonnebaars moesten halen. En,.... hij deed zijn werk uitstekend moet ik zeggen.
    Ook wij voerden de vissen niet. Het ecologisch evenwicht was prima.
  11. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef Lin
    Even terug naar de zonnebaars. Er is mij destijds verteld dat die vissen tweeslachtig zijn. Als je er 1 hebt gaat het goed. Koop je er 2 krijg je altijd jongen. En dat wil je niet.
    Maar het is een perfecte vis om je vijver "schoon" te houden van insecten. Onze Zonnebaars was ongeveer 10 cm toen we hem kochten. En 5 jaar later toen onze vijver helaas eruit moest en de vissen naar de vijver van mijn vriendin gingen, was hij niet echt veel groter. Ze groeien volgens mij niet zo heel snel. En wij hadden een mega vijver.

    Ik heb een keer een goudvis gehad waar dus een raar beest aan de staart hing. Bij navraag bleek dat een geelgerande watertor of kever te zijn. Dat is een rover die je vissen leegzuigt. Na dat verhaal wisten we niet hoe snel we een zonnebaars moesten halen. En,.... hij deed zijn werk uitstekend moet ik zeggen.
    Ook wij voerden de vissen niet. Het ecologisch evenwicht was prima.



    Ik weet niet wie je dat destijds verteld heeft maar het is in ieder geval pertinente onzin dat zonnebaarzen tweeslachtig zijn.
    Dat er bij twee altijd jongen komen klopt ook niet, ik heb ook een aantal keren meegemaakt dat dat niet gebeurde. Overigens kan ik je ook zo vertellen of de vis mannelijk of vrouwelijk is maar dan moeten ze wel volwassen zijn.
  12. ...dus ik doe even google en dan zie ik dit...

    >>LINK<<
Terug naar de lijst