Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring?

Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus



    Je kunt op vele manieren een vijver aanleggen en onderhouden. Soms gaat dat goed en soms niet, als je niet zoveel verstand hebt van vijvers heb je dus erg veel geluk als het goed gaat.
    Uit ervaring weet ik tegenwoordig dat ik niet meer hoef te gokken. Door een eenvoudig stappenplan te volgen weet ik zeker dat de vijver mooi blijft. Vooral omdat ik de meeste vijvers voor anderen aanleg vind ik dat wel belangrijk.
    Maar fijn dat het goed gaat, hopelijk blijft dat zo.



    Snap ik en laat ik eerlijk zijn, de vijver van mijn ex was wel mooier.
  2. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef scar
    Ik mag niet voeren Smile



    Ik weet dat het niet goed is, is de lol van mezelf, ik kijk wel altijd of het direct opgegeten wordt, is dat niet zo dan hebben ze teveel eten.
    Verder kijk ik of ze boven zwemmen of in de diepte, dat hangt vaak af van de temperatuur in de winter.
    Is het nog warmig en ze zwemmen nog steeds boven geef ik nog wel wat maar merk dat ze dan veel minder eten en geef ik dus minder of om de dag.
    Zitten ze diep is het geen eten.

    Ik kijk puur naar of ze het direct opeten, zodra het blijft drijven en uiteindelijk naar beneden zakt hebben de vissen geen honger.

    Ik heb ook elk jaar kikkers zoooooo leuk.
  3. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef scar
    Ik mag niet voeren Smile



    En laat ik het ook niet merken!!!!
  4. Ook ik had ook ooit een kleine vijver uitsluitend bevolkt met kleine inheemse visjes en waterdieren die ik met veel plezier ving in sloot en beek; stekelbaarsen, modderkruipers, bermpjes, elritsen en kleine rivierkreeften. Moet je met beleid doen dat overbrengen van het ene watertje naar het andere. Kans op ziektes en ongewenste parasiten is enorm.
    Geweldig zo'n levend kunstwerkje en omdat de waterkwaliteit en zuurgraad optimaal waren, kwamen na verloop van tijd vanzelf de watersalamanders en groene kikkers logeren. Deze zijn erg irritant, met name de kleine mannetjes met hun grote muil, maar dat terzijde

    Ik mis het nog steeds, mijn vijvertje.
    Wens jou in ieder geval heel veel succes en plezier met het starten hiervan.Smile
  5. Ik heb een krankzinnig drukke dag gehad (geen crisis maar wel gekkenhuis), maar heb net met plezier bijgelezen en zal later reageren!

    Kobus, ik heb je mails gekregen, enorm bedankt! Zitten een paar interessante eye-openers bij, met name qua randafwerking! Ik ben van plan de opgegraven klei ook te verwerken in de rand, zodat de vijver iets verhoogd wordt... indien haalbaar natuurlijk.

    Heb net voor zonsondergang nog even de plek bekeken, het wordt vrijwel zeker een vijver van ca. 1 x 2,5 meter, dat moet haalbaar zijn. Is vooral afhankelijk van mijn kracht en dat van de jongens ;-)

    Ik wil gaan beginnen als het wat minder koud is, zodat ik klaar ben (ik verwacht dat ik het niet in een weekje af heb) als de zuurstofplanten in de winkel liggen en de vijver mooi kan "rijpen".

    En ik weet weer welke visjes ik in de vorige vijver had. In mijn eerste vijver had ik goudelritsjes, ontzettend leuke visjes ;-) maar ik heb gehoord dat ze niet zo oud worden. In de tweede vijver had ik wat shubunkins en een zilverwinde (die zwom eigenwijs door de shubunkins in de winkel en kreeg ik er gratis bij), en die laatste begon flink te groeien (we noemden 'm al gauw de haai Smile). Niet meer doen.

    Ik neig naar elritsjes omdat ze zo levendig zijn, maar shubunkins zijn ook wel mooi met hun vlekjes en kleurtjes.

    Geen koi, ik kan niet aan de eisen voldoen die ze stellen aan een vijver.

    En ik ga me eens in dat zonnebaarsje verdiepen (solitair of schooltje? Hoe groot moet de vijver zijn?).
  6. quote:
    Dit schreef fleurie
    Ik heb een krankzinnig drukke dag gehad (geen crisis maar wel gekkenhuis), maar heb net met plezier bijgelezen en zal later reageren!

    Kobus, ik heb je mails gekregen, enorm bedankt! Zitten een paar interessante eye-openers bij, met name qua randafwerking! Ik ben van plan de opgegraven klei ook te verwerken in de rand, zodat de vijver iets verhoogd wordt... indien haalbaar natuurlijk.

    Heb net voor zonsondergang nog even de plek bekeken, het wordt vrijwel zeker een vijver van ca. 1 x 2,5 meter, dat moet haalbaar zijn. Is vooral afhankelijk van mijn kracht en dat van de jongens ;-)

    Ik wil gaan beginnen als het wat minder koud is, zodat ik klaar ben (ik verwacht dat ik het niet in een weekje af heb) als de zuurstofplanten in de winkel liggen en de vijver mooi kan "rijpen".

    En ik weet weer welke visjes ik in de vorige vijver had. In mijn eerste vijver had ik goudelritsjes, ontzettend leuke visjes ;-) maar ik heb gehoord dat ze niet zo oud worden. In de tweede vijver had ik wat shubunkins en een zilverwinde (die zwom eigenwijs door de shubunkins in de winkel en kreeg ik er gratis bij), en die laatste begon flink te groeien (we noemden 'm al gauw de haai Smile). Niet meer doen.

    Ik neig naar elritsjes omdat ze zo levendig zijn, maar shubunkins zijn ook wel mooi met hun vlekjes en kleurtjes.

    Geen koi, ik kan niet aan de eisen voldoen die ze stellen aan een vijver.

    En ik ga me eens in dat zonnebaarsje verdiepen (solitair of schooltje? Hoe groot moet de vijver zijn?).

    Ik zou in een kleine vijver hooguit ??n zonnebaars uitzetten. Ze kunnen wel 20 cm lang worden
  7. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef Hermelijn

    Ik zou in een kleine vijver hooguit ??n zonnebaars uitzetten. Ze kunnen wel 20 cm lang worden



    De voordelen van een zonnebaars zijn inderdaad dat ze aardig wat ongedierte kunnen opruimen. De combinatie met elritsen is niet zo geslaagd, simpelweg omdat elritsen hapklare brokjes zijn voor de zonnebaars. Dat geldt overigens voor alle jonge vissen.

    Mooie ervaringen:
    Mensen kopen, op uitdrukkelijk advies, slechts 1 zonnebaars. En vervolgens zien ze na een tijdje die zonnebaars nooit meer. Wat niet zo gek is want de kleur valt niet direkt op en de vis schiet meteen onder de planten als je er aan komt.
    Dus, ondanks alle adviezen, wordt er opnieuw 1 zonnebaars aangeschaft. En, dit heb ik al tientallen keren meegemaakt, dat is vrijwel altijd een zonnebaars van het andere geslacht. Geen idee hoe dat kan maar grappig is het wel.
    En ja, dan komen de mensen er pas achter dat de zonnebaars er toch nog wel was, op het moment dat er een paar honderd zonnebaarzen rondzwemmen.
    Overigens doen zonnebaarzen aan broedzorg. Ze worden erg agressief tegen andere dieren als ze eieren of jongen hebben.


    Kortom, ALTIJD maar 1 zonnebaars, ook in grote vijvers. Voor je het weet heb je namelijk een plaag.
  8. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    Ohw, en nog even iets wat ik benadrukken wil.


    Bij schoonmaken of opruimen van de vijver: ZET NOOIT VIJVERPLANTEN, VISSEN OF ANDERE DIEREN UIT IN DE SLOOT!!!!

    Zonnebaarsen en, met name Amerikaanse, kreeften beginnen een plaag te worden in Nederland. Net als de grote waternavel, sommige aarvederkruiden en dergelijke. Dat moeten we zien te voorkomen.

    DUS NOOIT OVERTOLLIGE PLANTEN OF DIEREN UITZETTEN!!!
  9. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Kobus
    En laat ik het ook niet merken!!!!
    Smile

    Je bent gemeen. Dat visje is echt zielig.
  10. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef scar
    Smile

    Je bent gemeen. Dat visje is echt zielig.


    Dat visje leeft van alle mooie en verse hapjes die de natuur biedt. In ruil daarvoor mag ie rondzwemmen in heerlijk fris en helder water in plaats van een groene soep van poep, pies en algen.

    Nou jij weer.

    Smile
  11. quote:
    Dit schreef Kobus
    Ohw, en nog even iets wat ik benadrukken wil.


    Bij schoonmaken of opruimen van de vijver: ZET NOOIT VIJVERPLANTEN, VISSEN OF ANDERE DIEREN UIT IN DE SLOOT!!!!

    Zonnebaarsen en, met name Amerikaanse, kreeften beginnen een plaag te worden in Nederland. Net als de grote waternavel, sommige aarvederkruiden en dergelijke. Dat moeten we zien te voorkomen.

    DUS NOOIT OVERTOLLIGE PLANTEN OF DIEREN UITZETTEN!!!

    Ach Kobus onze van oorsprong inheemse flora en fauna is allang verleden tijd. Ik zie waternoten en mosselplanten hier in het vroege voorjaar hoogtij vieren. Gedumpte roodwangschildpadden die onze strenge winter overleven en zich t.z.t. gaan voortplanten. Begint een beetje te lijken op onze multiculturele samenleving toch?
  12. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    quote:
    Dit schreef Hermelijn

    Ach Kobus onze van oorsprong inheemse flora en fauna is allang verleden tijd. Ik zie waternoten en mosselplanten hier in het vroege voorjaar hoogtij vieren. Gedumpte roodwangschildpadden die onze strenge winter overleven en zich t.z.t. gaan voortplanten. Begint een beetje te lijken op onze multiculturele samenleving toch?



    Das niet helemaal vergelijkbaar volgens mij. Er zit ook wel een stukje onontkoombaarheid in, we vliegen en varen allerlei soorten over de hele wereld rond.
    Ik vind de komst van nieuwe soorten ook op zich niet zo?n probleem, ware het niet dat dat soms wel heel erg ten koste gaat van inheemse soorten.
    Overigens heb ik nog nooit mosselplanten gezien de winter overleefd hebben. Hebben jullie daar warm water of zo?
Terug naar de lijst