Erwtensoep

Erwtensoep 

Onderwerp van momaba

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef Boep

    Ik las dit toevallig net voordat ik vandaag boodschappen ging doen. En al de hele ochtend (niet constant Smile) bezig met bedenken wat ik zou gaan eten vandaag.
    Snert is klaar inmiddels. Paar bakjes voor de vriezer staan te koelen. Smile
    De smaak is ok?, maar het is wel een beetje dun. Vorig jaar had ik het ook gemaakt met zo'n pakket maar kan me niet herinneren dat het toen ook zo dun was.


    Als je het iets langer doorkookt komt de pectine uit de celwanden van de erwten vrij en wordt het dikker. Komt wel goed als je het weer opwarmt (vriezen maakt de celwanden ook stuk)
  2. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep
    quote:
    Dit schreef indigo


    Als je het iets langer doorkookt komt de pectine uit de celwanden van de erwten vrij en wordt het dikker. Komt wel goed als je het weer opwarmt (vriezen maakt de celwanden ook stuk)

    Oh grappig. Wat ik namelijk nog wel wist van vorig jaar was dat de porties die ik toen ingevroren had wel een dikkere erwtensoep gaven.
  3. saar-tej
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van saar-tej
    Of de volgende keer een aardappel op het eind meekoken
    denk dat instantaardappelpure ook wel lukt

    instantpuree gebruik ik weleens door de uiensoep
  4. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef Boep

    Oh grappig. Wat ik namelijk nog wel wist van vorig jaar was dat de porties die ik toen ingevroren had wel een dikkere erwtensoep gaven.


    Nou kijk aan. De moleculaire keuken.
  5. Annyone
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Annyone
    quote:
    Dit schreef indigo
    Als je het iets langer doorkookt komt de pectine uit de celwanden van de erwten vrij en wordt het dikker. Komt wel goed als je het weer opwarmt (vriezen maakt de celwanden ook stuk)

    Aha.. leuk weetje! Vroeg me al af hoed het kon dat het zo dik werd in de vriezer.

    Overigens gebruik ik alleen spliterwten, minder water dan op de verpakking staat, bouillonblokjes, uien en aardappel om de basis te maken. Vlees naar keuze van de eters toevoegen, maar sowieso wel speklapjes (zo heerlijk met roggebrood) en liever geen rookworst (ben ik echt geen liefhebber van).
  6. Door dit draadje vandaag pan erwtensoep gekookt wat super ging met het AH soeppakket. Ik heb ipv speklappen, schouderkarbonades gebruikt.....morgen heerlijk aan de snert.
  7. saar-tej
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van saar-tej
    SmileSmile
    quote:
    Dit schreef Julia
    Door dit draadje vandaag pan erwtensoep gekookt wat super ging met het AH soeppakket. Ik heb ipv speklappen, schouderkarbonades gebruikt.....morgen heerlijk aan de snert.
  8. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep
    quote:
    Dit schreef indigo


    Als je het iets langer doorkookt komt de pectine uit de celwanden van de erwten vrij en wordt het dikker. Komt wel goed als je het weer opwarmt (vriezen maakt de celwanden ook stuk)

    Niet dus. Vandaag een portie uit de vriezer opgewarmd en het is nog steeds even dun. Geen probleem verder want zo heel dik vind ik niet echt fijn, maar het haalt jouw uitleg wel onderuit. Smile
  9. quote:
    Dit schreef Boep

    Niet dus. Vandaag een portie uit de vriezer opgewarmd en het is nog steeds even dun. Geen probleem verder want zo heel dik vind ik niet echt fijn, maar het haalt jouw uitleg wel onderuit. Smile


    Tjsa, als er echt veel te veel water in zit, dan lukt het die pectine ook niet om het dikker te maken he: het is een combi van genoeg pectine en niet te veel water (de verhouding moet goed zijn). Dus de theorie van Indigo is bij deze nog steeds van krachtSmile
  10. Boep
    oh?

    Toon alleen de berichten van Boep
    quote:
    Dit schreef frida_m


    Tjsa, als er echt veel te veel water in zit, dan lukt het die pectine ook niet om het dikker te maken he: het is een combi van genoeg pectine en niet te veel water (de verhouding moet goed zijn). Dus de theorie van Indigo is bij deze nog steeds van krachtSmile

    Ik heb slechts de aanwijzingen van het recept op de verpakking van AH gevolgd. Normaals, helemaal niet erg verder, meer een beetje verbaasd.
    Misschien moet ik een volgende keer toch een andere bril opzetten dan. Smile
  11. quote:
    Dit schreef Boep

    Ik heb slechts de aanwijzingen van het recept op de verpakking van AH gevolgd. Normaals, helemaal niet erg verder, meer een beetje verbaasd.
    Misschien moet ik een volgende keer toch een andere bril opzetten dan. Smile


    Misschien. Maar de ene spliterwt is ook de andere nietSmile
  12. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef Boep

    Ik heb slechts de aanwijzingen van het recept op de verpakking van AH gevolgd. Normaals, helemaal niet erg verder, meer een beetje verbaasd.
    Misschien moet ik een volgende keer toch een andere bril opzetten dan. Smile


    Vreemd hoor. Bij de mijne blijft de lepel rechtop staan na exact de aanwijzingen volgen Smile
Terug naar de lijst