Boventallig

Boventallig 

Onderwerp van ilyana

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. ilyana
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ilyana

    Aangezien ik niet zo christelijk ben, gekozen voor FNV. Toch maar direct lid geworden.

    Maakt het straks nou niks uit als toevallig CNV vanuit werkgever betrokken is bij de fusie en reorganisatie?
  2. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    Reorganisatie doen de werkgevers vaak op 2 manieren.

    Of ze doen de afspiegelingsbeginsel. Dan worden de werknemers verdeeld groepen:

    Afspiegelen vindt plaats volgens een bepaald stappenplan:

    -Er wordt gekeken in welke functie moet worden ingekrompen;
    -De werkgever bepaalt hoeveel werknemers werkzaam zijn in deze functie;
    -Werknemers worden in 5 leeftijdsgroepen ingedeeld; van 15 tot 25 jaar, van 25 tot 35 jaar, van 35 tot 45 jaar, van 45 tot 55 jaar, en 55 jaar en ouder;
    -Het aandeel van de leeftijdsgroep binnen het totaal wordt vastgesteld: Het aantal werknemers binnen de leeftijdscategorie wordt gedeeld door het totaal aantal werknemers. Uitkomst is het procentuele aandeel;
    -De werkgever stelt vast hoeveel werknemers in een functie boventallig raken;
    -Het per leeftijdsgroep vastgestelde percentage wordt vermenigvuldigd met het aantal boventalligen. Dit wordt afgerond op hele getallen: Per leeftijdsgroep komt het aantal boventalligen vast te staan;
    -Per leeftijdscategorie wordt bepaald wie moet vertrekken. Dat zijn de medewerkers die het laatst in dienst zijn gekomen (Last in, First Out).

    Zie link: >>LINK<<


    Of ze cre?ren een nieuwe functie en hierop kan je dan gaan solliciteren.
    Iedereen wordt boventallig verklaard en de mensen die willen solliciteren, kunnen dan solliciteren.
    De werkgever kan zo het personeel aannemen waarmee ze zelf verder willen gaan.

    Ik heb zelf via de rechtsbijstand mijn vaststellingsovereenkomst laten nakijken, ik ben niet lid van de bond.
    In mijn vaststellingsovereenkomst stond een zinnetje dat als ik geen rechtsbijstand had of geen lid was van de bond, dat mijn werkgever dan een jurist betaalde tot een x bedrag.
    Ik weet niet of dit vaker in een vaststellingsovereenkomst staat.

    De vaststellingsovereenkomst van mijn werkgever is ook in samenwerking met de bonden gemaakt en alles staat er in vast en ze wijken er niet vanaf, dus onderhandeling over de
    vaststellingsovereenkomst is niet mogelijk. Mijn rechtsbijstand heeft daarom dan ook voornamelijk gekeken of de bedragen etc. wel juist waren vermeld in de vaststellingsovereenkomst.
  3. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Jitte
    Bond helpt je alleen maar als je al een paar jaar lid bent, zo ook rechtsbijstand verzekering.

    Onjuist. (zie mijn eerdere bericht)
  4. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Carla-S
    Volgens de Consumentenbond:

    Wachttijden

    Een lidmaatschap van een vakbond geeft automatisch recht op advies en rechtsbijstand bij arbeids- en inkomensgeschillen.
    Maar net als bij verschillende rechtsbijstandpolissen heb je niet altijd direct recht op hulp.

    De Unie hanteert bijvoorbeeld een wachttijd van 3 maanden voor juridische hulp via een medewerker.
    Externe rechtsbijstand via bijvoorbeeld een advocaat krijg je pas na 6 maanden.

    Bij vakbondsreus FNV kun je in de eerste 6 maanden hulp krijgen bij een arbeids- of inkomensgeschil, maar dan ben je verplicht om 2 jaar lid te blijven.

    Bij CNV?s grootste bond Vakmensen geldt geen wachttijd, bij CNV Connectief en CNV Dienstenbond is dit 3 maanden.


    (De contributie voor de vakbond kun je door je werkgever af laten trekken van je brutoloon.
    Artikel 3.2.10 punt 2 CAO Ziekenhuizen)


    Mbt tot FNV ook onjuist :-) Hier wordt uitgegaan van een actie die we ooit hadden.. Regulier beleid is: we verzekeren geen brandende huizen. Als je lid wordt voordat je weet dat de situatie jouw arbeidsrechtelijke positie gaat raken, krijg je hulp..

    Maar goed, we zijn niet slechts een verzekering, maar een vereniging.. dus leden vanwege de ander genoemde redenen zijn ook zeer belangrijk..
  5. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Mikky


    Mbt tot FNV ook onjuist :-) Hier wordt uitgegaan van een actie die we ooit hadden.. Regulier beleid is: we verzekeren geen brandende huizen. Als je lid wordt voordat je weet dat de situatie jouw arbeidsrechtelijke positie gaat raken, krijg je hulp..

    Maar goed, we zijn niet slechts een verzekering, maar een vereniging.. dus leden vanwege de ander genoemde redenen zijn ook zeer belangrijk..


    Dank voor je aanvulling, overigens ben ik zelf lid van een vakbond uit solidariteit (opvoeding en zo)
  6. ilyana
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ilyana

    quote:
    Dit schreef jellehl
    Ik kan nu ndauwelijks lezen Probeer morgenochtend te antwoordenp


    Das lief!

    Heb aardig goed geslapen, al begonnen mijn gedachten wel meteen op volle toeren te draaien zodra ik wakker werd.

    Gelukkig is de bijeenkomst zo om half negen meteen.

    Ik maak me zorgen, maar weet tegelijkertijd dat ik er niks aan kan veranderen.
  7. ilyana
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van ilyana

    Afgelopen maandag ontving ik van de manager medische diagnostiek een brief waarin ze haar waardering uitsprak voor mijn inzet tijdens de afgelopen periode die voor mijn team erg hectisch was/is in verband met een groot project.

    Ik mag op kosten van de zaak met de kids uit eten; die blijk van waardering vond ik erg fijn al dacht ik toen ook wel: is dit een doekje voor het bloeden?

    Met de informatie die ik informeel een dag later kreeg (niet van haar) lijkt het daar nu wel erg op.

    Maar miscchien ben ik voorbarig.
  8. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    Sterkte Ilyana

    Ik kreeg dit voorjaar een dergelijke bom gedropt
    Plannen zijn inmiddels wat bijgesteld waardoor er een klein aantal mag blijven.

    Het is geen fijn gevoel dat je zo aan de kant gezet kunt worden....
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Meld je maar weer als je meer weet :-)
  10. Quinty
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Quinty
    quote:
    Dit schreef Mikky

    Onjuist. (zie mijn eerdere bericht)


    Vreemd, bij mij was dit wel zo.
    Kostte mij toen een advocaat.

    Misschien hebben ze er van geleerd.
    Ben zelf alweer jaren lid
    Kan ik de mijne wel opzeggen.


    ## Sterkte Ilylana
    15 dec '16 - 08:39:49 / 18 dec '16 - 14:43:09
  11. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef ilyana


    Das lief!

    Heb aardig goed geslapen, al begonnen mijn gedachten wel meteen op volle toeren te draaien zodra ik wakker werd.

    Gelukkig is de bijeenkomst zo om half negen meteen.

    Ik maak me zorgen, maar weet tegelijkertijd dat ik er niks aan kan veranderen.


    Meld je maar na de bijeenkomst. De concrete situatie is erg belangrijk. Aan algemeenheden heb je niks.
  12. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef Carla-S


    ..., overigens ben ik zelf lid van een vakbond uit solidariteit (opvoeding en zo)


    Kijk dit zijn de teksten die Mikky en mij blij maken. Smile
Terug naar de lijst