Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    O, dit is de laatste, met halfvergaan spul van de composthoop! Nu de berg nog maken.
    Plaatje
  2. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Vandaag mijn hugelbed gemaakt, was meteen een workout voor de hele week... eerst en kuil gegraven en daar heb ik onderin het grote snoeihout gelegd. Daaroverheen wat kleinere takken die al langer lagen en vervolgens met half vergaan spul van de composthoop bedekt. Daaroverheen wat koffiedrap, eierschalen, notendoppen en grasmaaisel. Daaroverheen weer een laag compost. Dat afgedekt met wat vers spul. Daarna heb ik de berg afgedekt met grasplaggen, die heb ik genoeg in mijn tuin. En tot slot het zand uit de kuil er weer over. Ik ben zo benieuwd of het gaat werken. Eigenlijk moet het een half jaar lang rusten, wat planten erop inzaaien die stikstof produceren voor de bodem. Ik heb er stambonen op gezaaid. Mijn tuin is ineens helemaal opgeruimd, had een paar hopen tuinafval liggen, dat is er allemaal ingegaan.

    Bij het graven van de kuil kwam er ineens een pad tevoorschijn. Gelukkig heb ik hem niet doormidden gekliefd... heb hem even onder de planten gezet en later was ie gelukkig weer weg.

    Nog even wat fotootjes. Ik zag trouwens aan de kersenboom allemaal beginnende kersvruchtjes, het eerste jaar dat er iets uit de bloemetjes komt!
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Mijn eerste radijsje! Ik vind ze altijd zo mooi!
    Plaatje
  4. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Mijn eerste radijsje! Ik vind ze altijd zo mooi!

    Prachtig
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Dank!

    Net een (on)kruidenomelet van gemaakt met alles wat ik zoal en zo snel in de tuin kon vinden, voor de arbeidsvitamines na de vakantie...

    Met spinazie, peterselie, wilde rucola, radijs (+blad), ijskruid, bloedzuring, paardebloemblad en bieslook!
    28 apr '20 - 12:29:13 / 28 apr '20 - 12:45:19
  6. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Mijn eerste radijsje! Ik vind ze altijd zo mooi!

    Smile
  7. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    O ik zal ook eens kijken hoe het met de kers is. Ik heb er nog nooit een kers van kunnen plukken. Hij bloeit wel elk jaar uitbundig. Hij is ook een stuk dikker als toen ik daar begon, dus misschien...

    Gisteren het derde radijsje geoogst. Ik heb nu eerst van die half wit half rode. En ze zijn behoorlijk pittig.

    Mooi, dat hugelbed. Misschien ga ik dat ook eens proberen. Maar daar gaat dit jaar niks van komen. Eerst het laatste stukje maar eens omgespit krijgen. Ik zit op klei.

    Wat foto’s van om het huis. Nu zijn de pompoenen, courgettes, mais, tweede lichting peultjes, komkommers ook gezaaid. En dan moet ik nog zonnebloemen, meer oostindische kers, erwten, nog meer peulen en mais. Waar blijf ik er toch mee? Misschien dat ik toch niet helemaal de ijsheiligen afwacht en begin naar de moestuin te vervoeren binnenkort.
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Haha, ja snap ik dat je niet wilt wachten tot ijsheiligen...het is een waar tuincentrum bij jou! Prachtig al die plantjes.

    Ik ga ijsheiligen ook niet halen hoor. Ik heb al eea in de tuin gezet omdat alles voort in de weg begint te staan. De meest kritieke of kleine plantjes nog niet. Eens even het weerbericht voor 14 dagen checken. Dan hebben we in ieder geval een idee of er nog vorst in de planning zit.
  9. Visje
    Terug gezwommen:).

    Toon alleen de berichten van Visje
    Zoals ze hier in Friesland zeggen "It griest my oan", als ik al dit werk van jullie zie!

    Paar keer van die AH moestuintjes gekregen, dat was me eigenlijk al te veel werk.
    En alles raakte doorgeschoten bij mij, want ik heb er totaal geen verstand van.

    Knap dat jullie hier zo bezig zijn!
  10. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Dank!

    Net een (on)kruidenomelet van gemaakt met alles wat ik zoal en zo snel in de tuin kon vinden, voor de arbeidsvitamines na de vakantie...

    Met spinazie, peterselie, wilde rucola, radijs (+blad), ijskruid, bloedzuring, paardebloemblad en bieslook!

    Dat doe je weer goed Smile

    Jij ook, Anthea. Wat veel!
  11. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef EllesB
    Zoals ze hier in Friesland zeggen "It griest my oan", als ik al dit werk van jullie zie!

    Paar keer van die AH moestuintjes gekregen, dat was me eigenlijk al te veel werk.
    En alles raakte doorgeschoten bij mij, want ik heb er totaal geen verstand van.

    Knap dat jullie hier zo bezig zijn!

    Ja, he?!
    Herkenbaar..
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef EllesB
    Zoals ze hier in Friesland zeggen "It griest my oan", als ik al dit werk van jullie zie!

    Paar keer van die AH moestuintjes gekregen, dat was me eigenlijk al te veel werk.
    En alles raakte doorgeschoten bij mij, want ik heb er totaal geen verstand van.

    Knap dat jullie hier zo bezig zijn!


    Hihi, uit jouw beschrijving kan ik wel opmaken wat dat betekent... maar letterlijk zou ik er niets van gebakken hebben. Ik zit meer in de zuidelijke dialecten, Brabants en Limburgs. Ik heb wel iets met dialecten, Fries vind ik ook heel bijzonder en mooi. Maar zonder ondertiteling voor mij zooo moeilijk!
Terug naar de lijst