Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb
    Afgelopen weken heb ik weer hard gewerkt om mijn moestuin op orde te krijgen. Mest onder mijn arme zandgrond om nog iets te laten groeien, alle oude zooi verwijderen en nieuwe zaaibedden maken. Een beetje vroeger dan normaal heb ik alweer wat zelfgezaaide gewassen geplant, een flinke vorst verwacht ik niet meer en mijn vensterbank werd te vol. ... Dit jaar heb ik ook een veldje met bloemen die bijen lokken en een veldje weidebloemen ingezaaid. Met deze droogte heb ik die wel van wat extra water voorzien.

    Kwam ik bij de aspergebedden en tot mijn verbazing stonden daar al heel vrolijk 3 kleine asperges met hun kopjes boven de aarden wal naar boven te kijken. Yessss! Het eerste witte goud. Nu 3 en na de oogst van morgen heb ik een prima portie bij elkaar! Ik kan niet wachten!

    Ik heb dus asperges en wat bieslook geoogst.
    Plaatje
  2. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Jullie zijn er nog sneller bij Anthea en Rose, de mijne heb ik juist gezaaid.

    En Frank, met jouw fruitafdeling zit het wel goed zo te lezen. Ik zag mijn framboos inmiddels ook volop in de knop. Maar voor die vruchtjes moet ik nog even wat langer wachten.
  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Frank-en-kids



    zelfs de bonen rode biet en wortels vielen vorig jaar ten prooi aan de slakken.ondanks de 100den die ik gevangen had


    Dat klinkt als een heftige aanval zeg! Vorig jaar was voor mij ook niet zo'n best jaar. Mijn oogst werd grotendeels verwoest door die hagelbui waarbij er hagelstenen ter grootte van tennisballen uit de lucht vielen. Maar dit jaar een nieuwe poging!
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ben benieuwd of je slakkenmiddel helpt rose!

    Vandaag heb ik mijn eerste rabarber geoogst. Lekker mijn toetje vanavond!
    Plaatje
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik heb net ook weer wat extra rucola gezaaid. Ik kan nog niet oogsten maar ik word altijd zenuwachtig van de nog lege plekken... net ook spinazie, basilicum en peterselie gezaaid, boontjes, tuinraapjes, lente-ui en ma?s uitgepland en mijn aardbeienplanten schoongemaakt. Die staan al volop in bloei zag ik. Binnenkort een net erover gooien anders wordt alles door de vogels opgegeten.
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Rose_s


    De uitjes moet ik ook uitplanten denk ik, hoe hoog moeten ze dan zijn?

    Snijbiet is ook lekker als je plek hebt


    Mijn uitjes zijn een centimeter of 6. Ik had eerlijk gezegd geen zin om ze eerst nog eens in potjes over te plantenSmile....
    Snijbiet had ik vorig jaar ook, maar heb er maar weinig van gegeten. Net courgette en flespompoen gezaaid. Die vullen altijd flink wat plek!
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Dat gaat goed Frank! En Anthea, wat een mooie spinazie en rucola. Jammer dat het zo snel doorschiet....

    Ik was net ook weer even in de tuin. Weer wat rabarber meegenomen, morgen collega's blij mee maken. Verder zag ik dat de kruisbes en de rode bes al piepkleine vruchtjes hebben. En mijn aardbeien gaan ook snel nu!
    Plaatje
    Plaatje
    2 mei '18 - 19:22:36 / 2 mei '18 - 19:33:09
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    En de aardbeien. Niet vergeten er binnenkort een net over te gooien anders zijn de vogels me voor. Ik zag al dat iemand aan mijn bonenplantjes had geknaagd. Daar heb ik ook maar even plastic melkflacons over heen gezet.
    Plaatje
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef EllesB
    De afgelopen jaren had ik moestuintjes van de AH. Maar ik heb toen per ongeluk alles laten doorschieten, omdat ik niet wist wanneer je het moest oogsten:) (ook rucola en gewone sla en andijvie)

    Nu hebben ze gelukkig niet zo veel soorten meer. Ik heb ze onlangs wel in een kweekkastje gezaaid en nu komen de radijsjes al boven.


    Ja, die moestuinacties van voorgaande jaren waren ook wel heel,uitgebreid. Ik werd er gewoon hebberig van.... nu veel minder want na 6 van die bakjes cherrytomaatjes was ik toch wel echt verzadigd.... en de radijsjes gaan idd snel. De zonnebloem ook wel!
  10. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Anthea
    Vannacht en komende nacht kan er vorst aan de grond komen. Ik ga na mijn werk nog naar de moestuin om mijn aardappeksen mijn bloeiende aardbeien af te dekken met vliesdoek. Niet dat ik dat graag wil maar ik ga het toch maar doen.

    >>LINK<<


    H? gatver.... dat was niet de bedoeling. Tja, wat is wijsheid... ik ga het toch maar afwachten en hopen dat het meevalt. Ben nu niet meer in de gelegenheid om er iets overheen te doen. Ik ben benieuwd.
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Anthea
    Ik zit in het hele lichtblauwe gedeelte. Dus er is wel even vorst aan de grond geweest, maar niet zo lang hoor. Dus ik hoop dat het allemaal wel mee valt. Nu komende nacht nog en dan is het hopelijk gedaan met de nachtvorst.
    Foto is trouwens van bodemtemperatuur. Als het weer aangeeft dat het in de nacht vier graden wordt, dan betekent dat dat de grondtemperatuur toch wel zo?n vijf graden lager kan zijn. Nou ja, en dat zie je ook op de foto.



    Hmmm, ik zit ergens op de grens tussen middenblauw en donkerblauw op het kaartje. Het zag er nog goed uit. ...
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Mariek-e
    Metro Belgi?: Hier moet je voor opletten op de Dag van het Naakt Tuinieren. >>LINK<<


    Hmmmm ja, ik zit hier op een steenworp afstand van de Belgische grens maar doe toch maar niet mee. Ik denk dat ik in mijn tuintje best veel bekijks heb. De gemiddelde leeftijd van de tuinierders is toch wel rond pensioengerechtigde leeftijd of hoger, en de meesten zijn man.
    Ik moet er ook serieus niet aan denken, wat onhandig. Moet ik veel te veel opletten voor wildhangende bramenstruiken en brandnetels....
Terug naar de lijst