Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Dat is een leuke culinaire vakantie Ooh! En Indigo, is het fermenteren gelukt. En je druiven zien er goed uit Sandra! Trosje in de vriezer leggen en als ze bevroren zijn lekker opsnoepen, eventueel besneeuwd met wat poedersuiker. Jummie!

    Ik kom net terug uit de moestuin en de groei heeft mij wel ingehaald.... beetje wilde moestuin geworden na de vakantie. Betekent niet dat ik er niets meer mee kan hoor. Ik heb me sinds een tijdje gestort op wild- of onkruidplukken. Dat lukt nu prima in mijn moestuin. Mijn eerste echte onkruidensalade is een feit! De onkruidenpesto heb ik helaas niet op foto maar die was echt heerlijk!

    Daarnaast nog wat 'echte' oogst uit de tuin: heel veel tomaatjes, patisson, aubergine, courgette en wat kruiden. En wat geknakte zonnebloemen voor de gezelligheid! Nu tomatensaus maken! Heerlijk zo'n vrije dag......
    Plaatje
    Plaatje
  2. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef indigo
    Ik ga naast een nieuwe set pepers ook deze moradomais kweken om Chicha Morada te maken. Ben benieuwd.



    O wat gaaf Indigo! Maar zaai je die nu al? Ik ben toevallig deze week weer met zaaien begonnen. Verschillende soorten pepertjes, jalape?as, anaheim en habaneros. Ik moet me echt inhouden dit jaar want ik ga in mei verhuizen. En dan ga ik mijn mogelijkheid om mijn moestuin aan huis te maken! Maar weet nog allemaal niet precies hoe en wat Maar ik denk dat dit jaar voor mij een beperkt moestuinjaar wordt. In ieder geval pepertjes dus!
  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef indigo


    Nee hoor, de ma?s in mei pas denk ik.

    In de voorjaarsvakantie begin ik met ontkiemen van pepers (ik heb o.a. zaden van witte Carolina Reaper waar ik heel benieuwd naar ben)

    Deze:



    Vorig jaar ben ik begonnen met pepers, heb ze toen ook rond maart gezaaid maar ze groeiden niet echt niet goed. Vandaar nu een stuk vroeger. Maar jij bent de echte peper-expert kan ik mij herinneren dus mss ben ik nu echt heel veel te vroeg...

    Wat een leuke pepertjes, ben benieuwd naar het resultaat!
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Oja, hier.... vorig jaar hebben we dus gewoon overgeslagen (ben vorig jaar in april verhuisd, niet zo handig in zaailand...). Ik ga vanavond een update doen want hier zijn de eerste zaadjes weer de grond ingegaan!
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Wow, dat ziet er gaaf uit. Geen idee hoe het werkt. Wat een mooi idee om dat in de klas te doen!
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Malero
    Ik wil me gaan storten op eetbare bloemen dit jaar. Ik ga een kweekkas kopen en mezelf inlezen.


    Leuk Malero! Ik ben daar vorig jaar mee begonnen, je bordje ziet er letterlijk fleuriger uit. Ik ben ook begonnen met meer eetbare onkruiden te gebruiken. Was eigenlijk ingegeven door tijdgebrek en al het onkruid dat mijn moestuin overspoelde.... eigenlijk kun je veel meer eten dan wij denken. Heb een paar onkruidenwandelingen gemaakt, heel interessant en bovendien gezond en lekker. Nu eet ik bijvoorbeeld veel winterpostelijn, helemaal gratis en voor niks onkruid dat mijn moestuin nu overwoekerd. Ik de winkel echt veel te duur...

    Ben benieuwd straks naar je ervaringen!
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef cootje

    Courgettes, Oost-Indische kers.
    Groeien als een grote. Lekker en makkelijk.
    >>LINK<<


    Prachtig toch!
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ja, die goudsbloem heb ik inmiddels ook overval in de tuin, na de ah moestuinactie. Is leuk om mee te koken, de blaadjes bijvoorbeeld in beslag van de pannenkoeken of gewoon in salade of elders.

    Ik wist niet dat je daar zelfs workshops in had gegeven, dan is mijn reactie mss een beetje vreemd. Maar leuk, je hebt een hele verzameling eetbare bloemen en kruiden verzameld inmiddels. De meeste heb ik nu ook, alleen bergamot ken ik niet, ga ik eens opzoeken. Ik ben benieuwd hoe je ervaringen en creaties worden!

  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Wow, goed bezig Antea! Ik had afgelopen weekend ook wat willen doen maar dat is er helaas niet van gekomen. Ik zag al wel dat mijn kapucijners, tuinbonen en verschillende pepers aan het opkomen zijn. De peulvruchten gaan nu naar zolder, de pepers laat ik nog even in de woonkamer staan.

    En zojuist een wormenbak gekocht. Moet alleen nog wel aan wormen zien te komen maar daar ga ik dit weekend achteraan. Ben heel benieuwd, naar aanleiding van de Rotterdamse dakentour van een hele poos terug ben ik wel heel nieuwsgierig geworden!
  10. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Loderika
    mijn moestuintje ligt er nog saai bij. Wel heb ik al knoflook gepland en ik zag bij de buurttuin dat de aardbeien zijn gepland.
    Op de planning staat wortel, schorsenieren, pastinaak, sla, tomaat, courgette, kool, boontjes en natuurlijk een vlak met bloemen . Mijn moestuintje is ong 40m2


    Dat klinkt allemaal goed! Heb je je moestuin al lang? Ik ben benieuw hoe je groenten gaan straks in het voorjaar, tis nu voor de meeste producten nog wel wat vroeg ook te zaaien. Ja knoflook, die ben ik vergeten in het najaar in de grond te doen. Mss dat het nog kan nu. Ik zal nog eens een teentje in de grond doen, het is me tot nu toe nog nooit gelukt om er echt iets leuks van te maken. Mss ligt dat wel aan onze grond . Ik heb hier echt hele arme zandgrond. Net een woestijn in de zomer.

    Bij ons op het complex ligt ook alles er nog erg saai bij. Ik heb er alleen nog wat wortel en boerenkool staan. En de aardbeien staan er natuurlijk nog. Door de zachte winter is het nu om helemaal overwoekerd met postelijn. En mss dat er nog een verdwaald kropje sla staat (of de resten). Ik ben er al even niet meer geweest om echt iets te doen maar ik ga over twee weken de grond maar eens los maken en het groen onderspitten. Ik ben nu sinds afgelopen jaar bezig om de grond te verbeteren. Heb mijn halve moestuin (mijn tuin is 150 m2) met groenbemesters te laten begroeten en de andere voor groenten.
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Malero
    Ik heb mijn eetbare bloemen gezaaid, gewoon in een bak in de huiskamer hoor, deksel erop zodat ze lekker kunnen ontkiemen.


    Ja leuk, dan kun je het van dichtbij zien groeien. Mijn woonkamer is op het moment een soort (voor)kwekerij. Dochter is nu ook besmet hierdoor, die wil ook allemaal plantjes zaaien. Ze heeft weinig geduld en mijn uitleg dat het voor de meeste plantjes nog te vroeg is gaat echt helemaal langs haar heen. Ze heeft nu dus reukerwt, niet eetbaar hoor, ik haar hoekje in een bakje staan. Dit weekend wilde ze verder in mijn zadenbak kijken...
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik begin meestal vrij onbezonnen èn als ik tijd heb weer in mijn moestuin. Vanochtend kreeg ik de kriebels en ben ik met spade en handschoenen naar mijn moestuin getogen. Heb eerst het aspergebed weer helemaal opgeknapt. Lijkt nu wel een beetje alsof ik een lijk heb verstopt in mijn moestuin... weet niet of de tijd daar helemaal goed voor is maar als ik naar mijn werk rijd zie ik langs de snelweg al een hoop drukte op de aspergevelden. Leek me dus wel een geschikte tijd.

    Ik was trouwens verbaasd over al het groen in de tuin. Mijn vergeten lentebolletjes die mij vrolijk welkom heetten, de frambozenblaadjes die haast uit hun knopjes barsten.... ook de rabarber liet zijn scheuten al boven de grond zien . Ik ben begonnen om de groenbemesters onder te spaaien. Die geen grote stukken tegelijk, maar gewoon een paar meter per keer. Dan hoop ik wel over een maand of 2 dat alles onder ligt.

    En het is hier ondanks de voorspelling mooi weer... eerst mijn jas uit een daarna stond ik gewoon in mouwloos shirt te werken. De eerste vitamine e weer!
    Plaatje
Terug naar de lijst