Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ha Ilse, leuk dat je enthousiast bent! Die bakken achter mijn huis heb ik uit het tuincentrum, als bouwpakket. Groenrijk of Coppelmans hebben ze zeker. De kleine heb ik online besteld bij Intratuin, werd bezorgd. Ik zou niet zo'n hoge meer nemen bij nader inzien omdat deze veel sneller droog wordt. Het grondwater staat zo een heel stuk lager. Zo'n vierkantemeterbak is ook een stuk goedkoper.

    En als je begint met sla (pluksla, kropsla) en spinazie, dat is vrij snel klaar voor gebruik. Radijsjes, capucijners , erwten, bonen en wortels zijn ook makkelijke groenten maar daar heb je met tijd voor nodig.

    Ik vind het een erg ontspannen bezigheid, mijn eigen kleine bubbel met mijn plantenkindjes.... Ik vind het eigenlijk nog wonderlijker om te bekijken hoe alles groeit dan om te oogsten. Ben benieuwd!
  2. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    [B Ben benieuwd! [/B]


    Oeps, verwachtingen......
    Ik houd het nog even bij meelezen hoor. Jouw enthousiasme en de opbrengsten zijn erg leuk om te lezen en te zien.
  3. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Mijn vriend heeft iets gemaakt onder mijn raam voor dat soort spul. Nu staan er overgebleven prei planten in en radijsjes. Sla had ik veel eerder moeten zaaien maar de rucola is wel bijna klaar en super lekker.
  4. Margoos
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Margoos
    Leuk om al jullie verhalen en leuke (moes)tuin foto's te zien!
    De vierkante 1,5 meter bak heb ik afgelopen weekend gevuld met bietjes, raapsteeltjes, bleekselderij, paksoi en knolselderij, verder heb ik tomaten ingezaaid, basilicum, kamille en nog wat andere keukenkruiden. Mijn in een warm kasje voorgezaaide peperplantjes zijn bijna 10 cm hoog en staan onder plastic, komend weekend die verpotten.
    Tot slot ben ik heel benieuwd of de zoete aardappel, die ik geplant heb in een grote diepe bak, wat gaat opleveren; hij moet warm staan en steeds aangeaard worden...
  5. Geeft in ieder geval heel mooie bloemen die zoete aardappel
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef ilse-r


    Oeps, verwachtingen......
    Ik houd het nog even bij meelezen hoor. Jouw enthousiasme en de opbrengsten zijn erg leuk om te lezen en te zien.


    O nee hoor Ilse, geen verwachtingen! Je moet er alleen aan beginnen als je het echt zelf wilt. Er gaat op tijden nog best wat tijd in zitten. Nu is zo’n vierkantemeterbak natuurlijk veel overzichtelijker en minder tijdrovend dan mijn moestuin. Kom een keer kijken zou ik zeggen. Ik heb voor als CC over is sowieso een wandeluitje op de planning staan. Heb nu wat onontdekte stukjes dorp en buitengebied ontdekt, echt mooi om te wandelen. Komen we ook langs de moestuin!
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Anthea
    Mijn vriend heeft iets gemaakt onder mijn raam voor dat soort spul. Nu staan er overgebleven prei planten in en radijsjes. Sla had ik veel eerder moeten zaaien maar de rucola is wel bijna klaar en super lekker.


    Ik zag hem volgens mij al op een eerdere foto voorbij komen. Is inderdaad een goede optie om het zelf te maken!
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Margoos
    Leuk om al jullie verhalen en leuke (moes)tuin foto's te zien!
    De vierkante 1,5 meter bak heb ik afgelopen weekend gevuld met bietjes, raapsteeltjes, bleekselderij, paksoi en knolselderij, verder heb ik tomaten ingezaaid, basilicum, kamille en nog wat andere keukenkruiden. Mijn in een warm kasje voorgezaaide peperplantjes zijn bijna 10 cm hoog en staan onder plastic, komend weekend die verpotten.
    Tot slot ben ik heel benieuwd of de zoete aardappel, die ik geplant heb in een grote diepe bak, wat gaat opleveren; hij moet warm staan en steeds aangeaard worden...


    Jij hebt ook al veel! Zo fijn een warme kas lijkt mij. Ooit... wil ik die ook nog wel. Nog heel even en dan mag alles in de grond!

    En zoete aardappel, heb je dat al ooit eerder gedaan? Is dat goed te doen, geen woekeraar ofzo?
    21 apr '20 - 01:17:15 / 21 apr '20 - 01:32:55
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik ben een beetje aan het experimenteren met permacultuur. Nu wil ik volgende week als de kinderen weg zijn een hügelbed aan gaan leggen. Ik zit op arme zandgrond dus een beetje meer voeding en watervasthoudendvermogen van de bodem kan ik wel gebruiken.

    Ik ga eerst een deel afgraven, daar gooi ik hout en snoeiafval in, wat van het halfverteerde spul wat nu op de composthoop ligt, wat hooi uit de caviakooi, gras en dan het zand weer terug leggen en afdekken met mulch . Je krijgt dan een berg waarop je kunt gaan telen. Ik ben heel benieuwd, het eerste jaar zet ik er nog niet veel op, wat bonen (voor de stikstof) en wat sla denk ik. Er wordt beweerd dat je hierdoor veel minder (geen?) water hoeft te geven en dat je de grond niet meer hoeft om te spitten. Door het verteringsproces blijft de grond luchtig. Nou, ik ben wel heel benieuwd, het klinkt logisch, nu maar eens gaan kijken wat de praktijk brengt. Vooral dat water ben ik benieuwd naar. Het is hier altijd meteen zo droog en stoffig, net een zwarte woestijn.

    Zo’n berg heet een hügelbed en er is veel over te vinden. Voor wie geïnteresseerd is heb ik hier een linkje bijgevoegd:

    >>LINK<<
  10. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    Leuk draadje.. zal eens wat gaan neuzen hier.
    Ik heb mij ingeschreven voor een volkstuin van 100m2. Wachttijd max 1,5 jaar.
    Ik kan mij alvast gaan inlezen dus Smile
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    O wat leuk Coraline, helaas nog wel even wachten. Ik merk bij ons complex dat er ineens veel animo is. Zelfs het perceel naast mij is sinds afgelopen week verhuurd. Een paar Iraanse knullen, aardige jongens. Het onkruid stond wel 1 meter hoog, in twee dagen hebben ze het helemaal schoon gemaakt... einde van vorig seizoen stonden er nog veel tuintjes leeg.

    Ik liep vandaag trouwens over het complex en er waren zoveel jonge mensen am het werk. Toen ik daar een paar jaar geleden begon trok ik de leeftijd flink omlaag.

    Ik zag trouwens in mijn bakken dat de radijsjes al knolletjes aan het vormen zijn! Verder vandaag weer 2 asperges. In het tuincentrum zag ik spagettipompoenplantjes. Die heb ik ook een meegenomen. Morgen even planten.
    Plaatje
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Het begin van mijn hugelbed! Nu de pauze...
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
Terug naar de lijst