Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Goed bezig leeuwin, ze zijn ook zo lekker! Al was het maar om er zo van de struik van te snoepen...

    Ik heb gisteren flink in de moestuin gewerkt. Er stond een bak waar je zooi voor de stort in kwijt kon. Aan de andere kant van het complex.... Ik was het alweer vergeten dus gisteren moest ik heel veel sjouwen. De vorige bewoner had heel veel zooi achter gelaten en mijn vader had die zooi keurig in de lege methoden gedaan😱. Ik had nooit tijd gehad om ze leeg te maken dus inmiddels was al die zooi overwoekerd door onkruid. Hout, ijzer, plastic, rollen hekwerk.... echt teveel om op te noemen. En onderop trof ik nog mijn tuingereedschap aan dat ik al jaren kwijt was... rare man hoor als hij dacht dat dat een handige plaats voor mijn gereedschap zou zijn....
    Maargoed, de bak is leeg en ik heb de andere bak waar ik normaal alle zooi maar ingooi omgezet naar de nu lege bak. En warempel, onderin die andere bak zit mooi vergaan spul! En vette mestwormen an ander kruipend bodemgedierte. Nu ga ik het goed bijhouden! Ik heb nu wel spierpijn...

    Ik heb ook gemulcht met restmateriaal dat ik vond in de tuin. In ieder geval bij de aardbeieinplanten en mijn fruitstruikjes. Als er straks planten in staan ga ik dat meer doen.

    Maar daar heb ik nog een maandje tijd voor. Ik hoop dat mijn plantjes het zo lang nog volgooien, die groeien inmiddels de potten uit. Nu ik thuis ben zeer ik ze wel elke mooie dag even buiten en s avonds weer naar binnen.

    Gisteren trouwens 1 hele grote dikke asperge geoogs! Mijn veldje begint Goed te produceren. Ik ga het veldje in het najaar toch iets uitbreiden, ik heb net te weinig oogst zo...
  2. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Mijn veldje begint goed op te brengen ! Een hele portie asperges in een keer!
    Plaatje
  3. Sanni66
    Vertel 💬

    Toon alleen de berichten van Sanni66
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Mijn veldje begint goed op te brengen ! Een hele portie asperges in een keer!


    Wauw wat gaaf om ze zelf te oogsten Smile
  4. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Heerlijk! Zou ik ook wel willen maar ik zit op klei dus ik weet niet of dat lukt. Misschien wel groene boven de grond.

    Overal in huis staan peper- en paprikaplanten. De geelwortel, kurkuma begint uit te schieten. Op de eerste foto links, dat grasachtige dat is de gember die ik binnen heb laten overwinteren. De citroenverbena heb ik teruggeknipt en begint uit te schieten. Twee rabarbers die eerst thuis moeten groeien voordat ze naar de moestuin gaan. Prei en radijsjes onder het raam. En tomatenplanten zijn gezaaid en komen op en staan ook overal. En daar komen dan ook nog de pompoenen en de courgettes en de mais bij. Ook heb ik veel bloemen gezaaid.
    Nou ja, en dit is alleen nog maar wat bij en in het huis staat. Alles staat vol en er komt nog meer bij
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  5. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Het is op de derde foto trouwens die gember.
  6. Veel heb je staan Anthea! Hier in de tuin groeit alles gestaag door. De aardbeien beginnen te bloeien, de peulen en sugarsnaps schieten nu goed door. Vandaag binnen sperziebonen gezaaid.
  7. Denise
    Brabo-Queen

    Toon alleen de berichten van Denise
    Onlangs lid geworden van Volkstuinvereniging Reeshof. Momenteel wordt het complex gereed gemaakt. De grond wordt opgehoogd, wegen worden aan gelegd. Medio mei zullen de percelen opgeleverd worden. Ik heb een perceel van 100 m2. Hopelijk heb ik mijn voorkeur aan het watertje.

    Vroeger hadden mijn ouders ook een volkstuin en ben daar veel geweest als beginnend puber.

    Toen ik het artikel in ons wijkkrantje zag staan heb ik meteen gereageerd om een perceel te kunnen bemachtigen. Normaal gesproken gaan de krantje direct ongelezen de kliko in. En nu ik geen sticker meer op de brievenbus heb, krijg ik ze eigenlijk niet meer in de bus. Maar dat bewuste krantje met artikel over de Volkstuinvereniging kwam wel in de bus. En ondanks dat ik in quarantaine zat toen en niet veel meer te doen had heb ik het krantje door genomen. Het heeft zo moeten zijn.

    Nog ff wachten dus en dan kunnen we beginnen met tuinieren.
    Plaatje
  8. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Mijn tomatenplantenjes zijn inmiddels groot genoeg en gaan na dit weekend de tuin in
    Dan ga ik radijs zaaien en ik wil rabarber en paprika planten

    De aardbeien bloeien, de kruiden groeien en de blauwe bes en appelboom zijn aangeslagen en lopen uit Smile
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Anthea wat heb je al veel! Waar heb je de gember trouwens instaan? Ik heb dit jaar een experiment met gember. Hij ligt nu in een laagje water.

    Wat leuk Denise! Moet het veld nog gereed gemaakt worden? Op de foto staan nog maisstoppels toch? Ben benieuwd naar je moestuinervaringen!

    En Anke, durf je dat al aan om de tomaten buiten te zetten??? Ik twijfel nog, ben bang dat het nog ietsje te koud is,

    Mijn aardbeien beginnen ook al te bloeien, de tuinbonen staan volop in bloei en mijn slakroppen zijn ‘klaar’. Vandaag helaas geen asperges. Mijn basilicum en pluksla komt ook als op. Verder groeien de capucijners en de erwten goed. Ik vond een tijd geleden een bakje ijskruid in het tuincentrum, er staat op dat je de blaadjes in de slankend doen of als spinazie kunt gebruiken. Heel sappige blaadjes als ik er een proef. Heeft iemand hier al ooit iets mee gedaan?
  10. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik heb vandaag mijn eerste sla uit eigen tuin gegeten! Ook de spinazie, basilicum en de bieslook in de tzatziki kwamen uit eigen tuin. Ik moet deze week veel sla eten anders gaan ze doorschieten ben ik bang.... Ik laat er wel eentje doorschieten voor de bijtjes.

    Deze bakken staan achter in mijn tuin, niet in de moestuin, ik heb de kruiden en groenten die ik vaak gebruik liever dichtbij. De kropsla en spinazie oogst ik nu voor het eerst. De andijvie is bijna klaar om geoogst te worden. Wat gaat het snel allemaal...
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  11. Eeva
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Eeva
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Ik heb vandaag mijn eerste sla uit eigen tuin gegeten! Ook de spinazie, basilicum en de bieslook in de tzatziki kwamen uit eigen tuin. Ik moet deze week veel sla eten anders gaan ze doorschieten ben ik bang.... Ik laat er wel eentje doorschieten voor de bijtjes.

    Deze bakken staan achter in mijn tuin, niet in de moestuin, ik heb de kruiden en groenten die ik vaak gebruik liever dichtbij. De kropsla en spinazie oogst ik nu voor het eerst. De andijvie is bijna klaar om geoogst te worden. Wat gaat het snel allemaal...



    Zo, dat ziet er heel knap uit allemaal Nienke! Snap je enthousiasme.
    Smakelijk!
  12. ilse-r
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van ilse-r
    Ik krijg zin om ook thuis iets te beginnen. Eerst maar eens wat meer daarover lezen. Misschien is het ook maar gewoon een opleving omdat ik nu meer tijd heb.....

    Nienke, heb je die bakken voor je moestuin thuis zelf gemaakt of was dit een bouwpakket? En hoe groot zijn deze?
Terug naar de lijst