Hoe zwaar mag een aanhanger zijn voor mijn auto

Hoe zwaar mag een aanhanger zijn voor mijn auto 

Onderwerp van Yvonne-

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
    Bericht van EmC is op 11-09-2019 om 07:24:32 uur verwijderd door Read.

    Reden: dfzffzd

     
  1. Stoffel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Stoffel
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Heb je toevallig een link naar de wetgeving dat het gaat om het werkelijk gewicht en niet papieren maximaal gewicht? Dat kan ik nu net nergens vinden.


    >>LINK<<

    Ik neem aan dat wat in de link beschreven staat aan de hand van de wetgeving beschreven is.
  2. Bericht van ArnoM is op 19-06-2019 om 20:53:44 uur verwijderd door ArnoM.

    Reden: lezen

     
  3. Stoffel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Stoffel
    Er staat: welk gewicht uw auto mag trekken (daadwerkelijk gewicht);

    Ik denk dat dit 'daadwerkelijk gewicht' het antwoord is. (Geen theoretische max.)
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Ik heb nog steeds profijt dat ik in 2005 mijn E achter B heb gehaald met zo'n ANWB 1 dags cursus (wat uiteindelijk 1,5 dag werd) met examen direct na die dag.
    Hoef gelukkig niet veel na te denken over wat ik achter de auto mag gooien, mits deze het maximum trekgewicht van de auto niet overstijgd.



    Was ik ook altijd nog van plan.. vooral toen ik met paardentrailer reed. Nooit van gekomen en nu ben ik nog blij dat ik een bakkie heb.. zonder trekhaak.oid
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef EmC


    Wat een vreemde opmerking. Wat heeft een duurdere auto er mee te maken?


    Nee hoor Sissi snapte het wel :) goedkope auto's zijn kleiner minder luxe etc etc. Autos in mijn prijsklasse zijn licht en klein, als er al een trekhaak opzit kan er hooguit een kleine fietsendrager op.
    Wanneer ik meer geld had, grotere auto, meer.luxe met trekhaak en kon er ook een knappe aanhanger oid achter.
  6. Stoffel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Stoffel
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Nee hoor Sissi snapte het wel :) goedkope auto's zijn kleiner minder luxe etc etc. Autos in mijn prijsklasse zijn licht en klein, als er al een trekhaak opzit kan er hooguit een kleine fietsendrager op.
    Wanneer ik meer geld had, grotere auto, meer.luxe met trekhaak en kon er ook een knappe aanhanger oid achter.


    Ik snap de opmerking van EMC wel! Smile

    >>LINK<<
  7. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Heb je toevallig een link naar de wetgeving dat het gaat om het werkelijk gewicht en niet papieren maximaal gewicht? Dat kan ik nu net nergens vinden.

    Zal ik als voormalig rijinstructeur én rijexaminator maar reageren dan. Foetske heeft gelijk.

    Welk rijbewijs heb ik nodig om met een aanhanger te rijden?
    In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

    Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
    De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
    De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig pus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
    Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.
    In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.


    Simpel gezegd: je mag alles trekken zolang jouw auto het mag trekken en de totale toegestanemaximum massa van de combi niet meer is dan 3500 kg. En die gewichten vind je op de papieren van de auto en de aanhangwagen. Maar dat is meer aan de orde als je een grote auto en grote aanhangwagen hebt.
  8. Bericht van EmC is op 19-06-2019 om 21:29:38 uur verwijderd door EmC.

    Reden: Lekker belangrijk ook

     
  9. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef EmC


    Iedereen die ik ken rijdt in duurdere en nieuwere auto's dan ik maar heb nooit een auto gehad die niet minstens zijn eigen ledig gewicht mag trekken. Daar verbaas ik me dus over, dat dat bestond.
    En de nieuwe Agila (nieuwer is duurder) kan zelfs nog veel minder trekken. Het lijkt er dus eerder op dat je beter oudere en goedkopere auto's kan kopen.
    Bovendien zijn juist de kleinere tweedehands auto's duurder. Dus nee, ik kan je niet volgen.

    Een Ford Ka (het oude model) mocht niets trekken. Daar was ook geen trekhaak voor.
  10. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Lees net dat als je je rijbewijs vóór 2013 hebt behaald, je met alle aanhangers mag rijden....? >>LINK<<

    Dat geldt bij BE rijbewijs wat voor 2013 is gehaald.
  11. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef frida_m


    Alleen als je rijbewijs BE hebt. Iedereen die na 1990 het rijbewijs heeft gehaald, heeft standaard alleen rijbewijs B. Ik jammer genoeg ook. Als ik gelijk de eerste keer geslaagd was, had ik nog BE gehad.

    Nee hoor dat is al iets eerder veranderd. Ik heb in oktober 1988 rijbewijs gehaald. Ook toen al standaard alleen maar B. Jaar ervoor was nog wel BE dacht ik.
Terug naar de lijst