Hoe zwaar mag een aanhanger zijn voor mijn auto

Hoe zwaar mag een aanhanger zijn voor mijn auto 

Onderwerp van Yvonne-

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Lees net dat als je je rijbewijs vóór 2013 hebt behaald, je met alle aanhangers mag rijden....? >>LINK<<
  2. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    quote:
    Dit schreef kaatje
    Lees net dat als je je rijbewijs vóór 2013 hebt behaald, je met alle aanhangers mag rijden....? >>LINK<<


    Yeah! Da's goed nieuws :-) Ik heb mijn rijbewijs in 1996 gehaald.... dus dat is in ieder geval geen beperking....de auto wel..
  3. quote:
    Dit schreef ArnoM


    Nee! Dat mag niet!
    Je moet altijd uitgaan van het laadvermogen, niet wat je daadwerkelijk hebt geladen.


    @ArnoM

    Zeker mag dit wel.
    >>LINK<<
  4. Bericht van ArnoM is op 19-06-2019 om 20:26:32 uur verwijderd door ArnoM.

    Reden: te vroeg

     
  5. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Arjen


    @ArnoM

    Zeker mag dit wel.
    >>LINK<<


    @Arjen
    Ik heb toevallig net dat zelfde stukje door zitten lezen en als je het topic helemaal doorleest, zie je dat het niet zo duidelijk is als het 1e antwoord beweerd (van de ANWB man) beweerd. Ben het dus niet met je eens.
    Ik zou daar niet vanuit gaan, maar van wat er op de papieren staat. Dan zit je echt altijd goed.
    Heb nog niets definitiefs gevonden waar duidelijk staat hoe het echt zit. Blijkbaar zijn de veranderingen van 2013 erg onduidelijk waarbij ook de politie, RDW en andere instanties verschillende uitleggen geven aan de wet.
    Jammer, ik vond de wet van voor 2013 net zo lekker duidelijk.
  6. foetske
    ja, best jôh!

    Toon alleen de berichten van foetske
    Ik zie een heel draadje over aanhangers.
    Ik wil even iets ontzenuwen, en dat gaat over de maximale aanhangerlast.

    De auto mag 350 kg ongeremd en 650 kg geremd trekken.
    Die massa is de totale massa die de aanhangwagen op de weegschaal zet, niet kán zetten.

    Ofwel, als er een dikke, geremde drieasser achter hangt met een totaal toelaatbare massa van 3500 kg, dan mag dat mits die aanhangwagen niet meer massa heeft dan 650 kg.

    Heeft dat ding een eigen gewicht van 640 kg en bestaat de lading uit twee stoeptegels van 5 kg, dan is er niets aan de hand: dat mag.
    Vroeger was het inderdaad dat de totale massa + laadvermogen geteld werd, dat is verleden tijd.

    Dan de massa's totaal. Als de aanhangwagen met lading straks 700 kg weegt, is er niemand die moeilijk doet, ook jouw auto niet. Dus een geremde wagen van 300 kg die je met 400 kg belaadt, geen probleem, nergens.
    De berg op doe je lekker in die versnelling dat als je een beetje gas bijgeeft, dat er nog wat optrekkracht is (hoeft niet veel te zijn) en zo hobbel je gewoon naar boven. In dezelfde versnelling naar beneden, niks aan de hand, kun je zo de wereld mee rond.

    Ga je ongeremd, dan is er ook niks loos als je 400 kg achter je auto hebt. De auto zelf heeft meer dan voldoende remkracht (die remmen zijn op het viervoudige berekend, dus 4 x 930 kg = 3720 kg totale massa, en jouw Agila doet het.

    Als voorbeeld een tip: >>LINK<<

    Ding weegt 135 kg. Grote, 13 inch wielen dus lage rolweerstand (die wordt groter naarmate de wielen kleiner worden) en daarmee kun je zonder problemen 265 kg laden. En da's best veel. Niemand die jou aanhoud, geen ongeval dat door deze combi veroorzaakt wordt, en het loopt lekker stabiel (Wél: zorg ervoor dat het gewicht vóór de wagen-as zit, niet erachter. Dus 150 kg voorin en 50 achterin die aanhanger, prima!)

    Fijne vakantie!
  7. Yvonne-
    svp niet Quoten

    Toon alleen de berichten van Yvonne-

    Goh.. ik ben verrast dat het toch voor meer mensen onduidelijk is ...ben toch niet zo blond als ik dacht.
  8. quote:
    Dit schreef kaatje
    Lees net dat als je je rijbewijs vóór 2013 hebt behaald, je met alle aanhangers mag rijden....? >>LINK<<


    Alleen als je rijbewijs BE hebt. Iedereen die na 1990 het rijbewijs heeft gehaald, heeft standaard alleen rijbewijs B. Ik jammer genoeg ook. Als ik gelijk de eerste keer geslaagd was, had ik nog BE gehad.
  9. foetske
    ja, best jôh!

    Toon alleen de berichten van foetske
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Lees net dat als je je rijbewijs vóór 2013 hebt behaald, je met alle aanhangers mag rijden....? >>LINK<<


    Klopt. Met de maximale, wettelijke massa's, dat blijft.
  10. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef frida_m


    Alleen als je rijbewijs BE hebt. Iedereen die na 1990 het rijbewijs heeft gehaald, heeft standaard alleen rijbewijs B. Ik jammer genoeg ook. Als ik gelijk de eerste keer geslaagd was, had ik nog BE gehad.


    Oh, ships Smile Ik ook na 1990...
  11. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef foetske
    Ik zie een heel draadje over aanhangers.
    Ik wil even iets ontzenuwen, en dat gaat over de maximale aanhangerlast.

    De auto mag 350 kg ongeremd en 650 kg geremd trekken.
    Die massa is de totale massa die de aanhangwagen op de weegschaal zet, niet kán zetten.

    Ofwel, als er een dikke, geremde drieasser achter hangt met een totaal toelaatbare massa van 3500 kg, dan mag dat mits die aanhangwagen niet meer massa heeft dan 650 kg.

    Heeft dat ding een eigen gewicht van 640 kg en bestaat de lading uit twee stoeptegels van 5 kg, dan is er niets aan de hand: dat mag.
    Vroeger was het inderdaad dat de totale massa + laadvermogen geteld werd, dat is verleden tijd.

    Dan de massa's totaal. Als de aanhangwagen met lading straks 700 kg weegt, is er niemand die moeilijk doet, ook jouw auto niet. Dus een geremde wagen van 300 kg die je met 400 kg belaadt, geen probleem, nergens.
    De berg op doe je lekker in die versnelling dat als je een beetje gas bijgeeft, dat er nog wat optrekkracht is (hoeft niet veel te zijn) en zo hobbel je gewoon naar boven. In dezelfde versnelling naar beneden, niks aan de hand, kun je zo de wereld mee rond.

    Ga je ongeremd, dan is er ook niks loos als je 400 kg achter je auto hebt. De auto zelf heeft meer dan voldoende remkracht (die remmen zijn op het viervoudige berekend, dus 4 x 930 kg = 3720 kg totale massa, en jouw Agila doet het.

    Als voorbeeld een tip: >>LINK<<

    Ding weegt 135 kg. Grote, 13 inch wielen dus lage rolweerstand (die wordt groter naarmate de wielen kleiner worden) en daarmee kun je zonder problemen 265 kg laden. En da's best veel. Niemand die jou aanhoud, geen ongeval dat door deze combi veroorzaakt wordt, en het loopt lekker stabiel (Wél: zorg ervoor dat het gewicht vóór de wagen-as zit, niet erachter. Dus 150 kg voorin en 50 achterin die aanhanger, prima!)

    Fijne vakantie!


    Heb je toevallig een link naar de wetgeving dat het gaat om het werkelijk gewicht en niet papieren maximaal gewicht? Dat kan ik nu net nergens vinden.
  12. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Oh, ships Smile Ik ook na 1990...


    Ik heb nog steeds profijt dat ik in 2005 mijn E achter B heb gehaald met zo'n ANWB 1 dags cursus (wat uiteindelijk 1,5 dag werd) met examen direct na die dag.
    Hoef gelukkig niet veel na te denken over wat ik achter de auto mag gooien, mits deze het maximum trekgewicht van de auto niet overstijgd.
Terug naar de lijst