Fake News

Fake News 

Onderwerp van Sheeba


Dit onderwerp is gesloten.
door de webmaster op 17 juni 2021 om 13:19:01

Terug naar de lijst
  1. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Het probleem is wat gisteren als fake nieuws werd gezien vandaag weer anders kan zijn.
    Zeker op het gebied van corona gaan de ontwikkelingen razendsnel.

    Voorbeeld:
    Als je vorig jaar gezegd had dat het coronavirus zich voornamelijk via de lucht verspreidt en overdreven handen wassen eigenlijk nergens op slaat werd je voor wappie uitgemaakt.
    Vandaag zet de Volkskrant er vraagtekens bij.
    >>LINK<<

    Zelf lees ik alles, de MSM, alternatieve media, internationale media
    En trek dan zelf mijn conclusies.

    Als ik kritisch ben op vaccins, citeer ik meestal wetenschappers van naam en faam.
    Ik vind het nogal wat om die hier als nepnieuwsverspreiders weg te zetten.
    Maar goed, iedereen is hier wijs en oud genoeg om zijn eigen afwegingen te maken.
  2. Inge_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge_
    quote:
    Dit schreef bart
    Jeempie. Jullie willen dus juist wél fake news.

    Dat valt me tegen van mezelf, want dat heb ik vooraf niet bedacht...

    De vraag is waar je de grens legt. Bij dingen die wetenschappelijk zijn bewezen? Bij eigen ervaringen? Wat doe je dan met onderwerpen die (nog!) niet zijn bewezen of uitgezocht? De snaartheorie, homeopathie, geloof, de lange termijn effecten van het coronavaccin, ...
  3. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette
    quote:
    Dit schreef bart


    De ComplotKlep....


    Desnoods Smile Zou wel de lading dekken aangezien beide uitersten geloven in complotten bij de andere kant. Maar voor de overgrote massa ertussen is de COVID-klep ook een idee Smile

    Of nog simpeler:
    bij het betreden van de site een melding tonen dat er rondom COVID discussie gaande is over wat feiten en fictie is. Dat iedere mening gerespecteerd wordt en dient te worden. Dat er geen vaste feitelijke juistheid bestaat omdat nog elke dag ontwikkelingen zijn op COVID-gebied. Dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om eventuele conclusies, op basis van wat hier op OA geschreven wordt, aangaande de eigen gezondheid te trekken en OA daar in geen geval aansprakelijk kan worden gesteld.
    Melding zo instellen dat 'ie alleen verdwijnt als je 'm actief weg klikt. Je zou 'm eventueel ook nog extra bij de disclaimer kunnen zetten als mensen het nog een keer willen zien. Jij bent dan van je verantwoordelijkheid af die nu op je drukt en geeft tegelijkertijd ook de mensen de vrijheid om te kunnen blijven discussiëren, wel respectvol natuurlijk zoals elders op OA ook de bedoeling is
  4. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    Mag ik zelf ook berichten posten.?
  5. bart
    De OA webmaster

    Toon alleen de berichten van bart
    En als ik nou eens begin met een mini-stapje. Ik maak een knop en als je daarop klikt, dan gaat de fake-news-teller een stapje omhoog. Dus hoe meer mensen denken dat iets nep is, hoe hoger de teller...

    Hm

    Is misschien té optimistische gedacht dat dit zou kunnen werken...




    Nog even: er is natuurlijk een groot verschil tussen "fake news" en "niet zo slim nieuws". Het RIVM heeft van alles de wereld in gestuurd wat onder de tweede categorie valt. Het probleem zit in de sites waar expres iets de wereld in wordt geholpen waarvan duidelijk is dat het niet waar is. In het gunstige geval om lekker veel kliks te krijgen, in het ongunstige geval om onze mening te beïnvloeden in een richting die iemand goed uitkomt. Dat laatste is waar we het over hebben. Niet iedereen is zo slim als degenen die hier nu gereageerd hebben. Niet iedereen heeft zin of tijd of energie om zich te verdiepen in de pro's en con's van vaccinatie.

    Voor de twijfelaars: natuurlijk is het een goed idee om je te laten vaccineren. We willen van Corona af en vaccinatie is de enige manier die we op dit moment hebben.
  6. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef bart
    En als ik nou eens begin met een mini-stapje. Ik maak een knop en als je daarop klikt, dan gaat de fake-news-teller een stapje omhoog. Dus hoe meer mensen denken dat iets nep is, hoe hoger de teller...

    Hm

    Is misschien té optimistische gedacht dat dit zou kunnen werken...




    Nog even: er is natuurlijk een groot verschil tussen "fake news" en "niet zo slim nieuws". Het RIVM heeft van alles de wereld in gestuurd wat onder de tweede categorie valt. Het probleem zit in de sites waar expres iets de wereld in wordt geholpen waarvan duidelijk is dat het niet waar is. In het gunstige geval om lekker veel kliks te krijgen, in het ongunstige geval om onze mening te beïnvloeden in een richting die iemand goed uitkomt. Dat laatste is waar we het over hebben. Niet iedereen is zo slim als degenen die hier nu gereageerd hebben. Niet iedereen heeft zin of tijd of energie om zich te verdiepen in de pro's en con's van vaccinatie.

    Voor de twijfelaars: natuurlijk is het een goed idee om je te laten vaccineren. We willen van Corona af en vaccinatie is de enige manier die we op dit moment hebben.


    Ik vind echt dat je je op glad ijs begeeft. Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn prik gehad en de 2e staat gepland. Maar waarom moet (de webmaster van) OA mij vertellen dat vaccineren een goed idee is. Schoenmaker blijf bij je leest. OA kan niet bepalen dat vaccinatie voor ieder individu een goed idee is, en dat is waarschijnlijk ook niet zo.
    Vaccinatie is persoonlijke keuze, en iedereen moet daarin volledige vrijheid voelen om te kiezen.
  7. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    quote:
    Dit schreef Piep


    Ik vind echt dat je je op glad ijs begeeft. Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn prik gehad en de 2e staat gepland. Maar waarom moet (de webmaster van) OA mij vertellen dat vaccineren een goed idee is. Schoenmaker blijf bij je leest. OA kan niet bepalen dat vaccinatie voor ieder individu een goed idee is, en dat is waarschijnlijk ook niet zo.
    Vaccinatie is persoonlijke keuze, en iedereen moet daarin volledige vrijheid voelen om te kiezen.


    + 1
  8. Caroline
    Kwijtruimer

    Toon alleen de berichten van Caroline
    quote:
    Dit schreef Piep


    Ik vind echt dat je je op glad ijs begeeft. Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn prik gehad en de 2e staat gepland. Maar waarom moet (de webmaster van) OA mij vertellen dat vaccineren een goed idee is. Schoenmaker blijf bij je leest. OA kan niet bepalen dat vaccinatie voor ieder individu een goed idee is, en dat is waarschijnlijk ook niet zo.
    Vaccinatie is persoonlijke keuze, en iedereen moet daarin volledige vrijheid voelen om te kiezen.



    Mee eens. Hier volledig gevaccineerd. Maar geen haar op mijn hoofd die een ander gaat vertellen wat goed of fout is. Mag er wat van denken, that's it.
  9. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef Caroline


    Mee eens. Hier volledig gevaccineerd. Maar geen haar op mijn hoofd die een ander gaat vertellen wat goed of fout is. Mag er wat van denken, that's it.

    Absoluut dit.
  10. Annette62
    Fijne koningsdag!

    Toon alleen de berichten van Annette62
    quote:
    Dit schreef Piep


    Ik vind echt dat je je op glad ijs begeeft. Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn prik gehad en de 2e staat gepland. Maar waarom moet (de webmaster van) OA mij vertellen dat vaccineren een goed idee is. Schoenmaker blijf bij je leest. OA kan niet bepalen dat vaccinatie voor ieder individu een goed idee is, en dat is waarschijnlijk ook niet zo.
    Vaccinatie is persoonlijke keuze, en iedereen moet daarin volledige vrijheid voelen om te kiezen.


    +1
  11. quote:
    Dit schreef bart

    Het zou niet om voorkauwen gaan hoor. Maar net als Twitter en Facebook moet ik er wel iets mee ben ik bang. Ik zou het vreselijk vinden als er tien mensen geen vaccinatie laten zetten omdat ze hier op OA hebben gelezen dat dat geen goed idee is. .

    Het zou me verbazen als dat inderdaad zou gebeuren. Het meer dan overgrote deel laat zich vaccineren. Mensen die aarzelen worden gerustgesteld. En natuurlijk zijn er ook hier mensen die zich niet laten vaccineren, dat gebeurt in het echte leven net zo. Aan hen de keus.
    Het aantal mensen op OA dat denkt dat je een chip ingespoten krijgt of dat de vaccinatie een doodsprik krijgt is dermate klein dat daar echt niet tegen opgetreden hoeft te worden.
  12. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba

    quote:
    Dit schreef Piep


    Ik vind echt dat je je op glad ijs begeeft. Begrijp me niet verkeerd, ik heb mijn prik gehad en de 2e staat gepland. Maar waarom moet (de webmaster van) OA mij vertellen dat vaccineren een goed idee is. Schoenmaker blijf bij je leest. OA kan niet bepalen dat vaccinatie voor ieder individu een goed idee is, en dat is waarschijnlijk ook niet zo.
    Vaccinatie is persoonlijke keuze, en iedereen moet daarin volledige vrijheid voelen om te kiezen.


    Dit dus

Terug naar de lijst