Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    We eten uit de pluktuin naast ons verblijf oo Schierminnikoog:
    Plaatje
  2. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    zo mooi aangelegd in twee jaar tijd op een stuk grond van de boer (@ met moeders op vakantie)
    Plaatje
  3. Wixy
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Wixy
    Ziet er goed uit. Knap gedaan!
  4. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Een eerste oogst van de peach bubblegum peper.

    Ultra heet.

    Ik ga deze fermenteren met vanille, spannend
    Plaatje
  5. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    En deze maak ik in met Galapagos koffiebonen (en vergeet geen handschoenen aan te doen dit keer)
    Plaatje
  6. Frank-en-kids
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Frank-en-kids
    na 2 weken vakantie leek me mini tomaat ontploft in een zee van komkommerplant. beide planten zo wild vergroeid dat ze niet meer te redden waren
  7. sandra-viel
    positief ingesteld

    Toon alleen de berichten van sandra-viel
    Ik heb geen moestuin maar heb wel een volle druivenplant. Nu al tijd om dagelijks iets te oogsten en op te eten😉
    Smile
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Dat is een leuke culinaire vakantie Ooh! En Indigo, is het fermenteren gelukt. En je druiven zien er goed uit Sandra! Trosje in de vriezer leggen en als ze bevroren zijn lekker opsnoepen, eventueel besneeuwd met wat poedersuiker. Jummie!

    Ik kom net terug uit de moestuin en de groei heeft mij wel ingehaald.... beetje wilde moestuin geworden na de vakantie. Betekent niet dat ik er niets meer mee kan hoor. Ik heb me sinds een tijdje gestort op wild- of onkruidplukken. Dat lukt nu prima in mijn moestuin. Mijn eerste echte onkruidensalade is een feit! De onkruidenpesto heb ik helaas niet op foto maar die was echt heerlijk!

    Daarnaast nog wat 'echte' oogst uit de tuin: heel veel tomaatjes, patisson, aubergine, courgette en wat kruiden. En wat geknakte zonnebloemen voor de gezelligheid! Nu tomatensaus maken! Heerlijk zo'n vrije dag......
    Plaatje
    Plaatje
  9. Raaf
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Raaf
    quote:
    Dit schreef indigo
    En deze maak ik in met Galapagos koffiebonen (en vergeet geen handschoenen aan te doen dit keer)

    @Indigo, hoe doe je dat?
    Ik zit erover te denken iets met mijn Piment d?Espelette en deze >>LINK<< koffie (de lekkerste die ik ooit heb gedronken) te gaan doen.
  10. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef Raaf

    @Indigo, hoe doe je dat?
    Ik zit erover te denken iets met mijn Piment d?Espelette en deze >>LINK<< koffie (de lekkerste die ik ooit heb gedronken) te gaan doen.


    Ah sorry, ben een beetje afwezig met hoofd

    Ik doe gebroken koffiebonen in een bundeltje koffiefilterpapier. Ik doe pepers in de blender met 3% zoutoplossing (eindconcentratie). Dat giet je over de bonen heen in een glazen pot. Zorg dat alle lucht weg is zodat alleen anaerobe bacteri?n kunnen groeien. Na een paar dagen zie je bellen ontstaan (CO2) en gaat de deksel bol staan. Af en toe het potje laten boeren (deksel heel kort los en ontluchten)

    Ik gebruik de aanwijzingen uit het boek

  11. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef indigo


    Ah sorry, ben een beetje afwezig met hoofd

    Ik doe gebroken koffiebonen in een bundeltje koffiefilterpapier. Ik doe pepers in de blender met 3% zoutoplossing (eindconcentratie). Dat giet je over de bonen heen in een glazen pot. Zorg dat alle lucht weg is zodat alleen anaerobe bacteri?n kunnen groeien. Na een paar dagen zie je bellen ontstaan (CO2) en gaat de deksel bol staan. Af en toe het potje laten boeren (deksel heel kort los en ontluchten)

    Ik gebruik de aanwijzingen uit het boek


    Diepe bewondering hiervoor,
    buiging !!!
  12. Raaf
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Raaf
    @Indigo, ik fermenteer al jaren, heb zelfs mijn eigen nam pla gemaak iets wat de meeste mensen no way durven.Smile
    Maar ik was heel benieuwd naar je recept en hoe je op het idee kwam om koffie bij je pepers te doen.

    Enfin, de groene pepers zijn in stukken gesneden en met wat koffiebonen, cacaopoeder en wat kruidnagel in een 2.5%-pekel gezet.
    Ik laat de pot een weekje of 2 binnen en dan gaat ie naar buiten voor de nafermentatie op de koelere buitentemperatuur.
    Bij het maken van kimchi heb ik gemerkt dat op een lage temperatuur fermenteren veel meer smaaklagen geeft.
    In Korea pekelden ze van oudsher in november, dan werden de potten kimchi in de grond ingegraven.
    Tegenwoordig hebben ze speciale kimchi-pekelkoelkasten.
    Echt zo cool!
    Dat is nog eens wat anders dan mijn zuurkoolpot met waterslot!Smile

Terug naar de lijst