Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Er hangen olijfjes aan mijn boompje. Zouden die eetbaar zijn? Smile

    Leuk he?!
    Plaatje
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Sanseveria
    Er hangen olijfjes aan mijn boompje. Zouden die eetbaar zijn? Smile

    Leuk he?!

    Heel leuk!! Volgens mij zijn ze pluk rijp. Je kunt ze niet zo eten hoor, dat is niet lekker.

    >>LINK<<
  3. quote:
    Dit schreef Dayenne

    Heel leuk!! Volgens mij zijn ze pluk rijp. Je kunt ze niet zo eten hoor, dat is niet lekker.

    >>LINK<<



    Oh wat een hoop werk nog. Weet niet of ik dat ga doen. Smile Maar zo warm is de zomer dus geweest!
  4. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Het begint weer te kriebelen. In 2019 een nieuwe ronde, nieuwe kansen. De eerste zaden zijn besteld en geleverd. Dit jaar ga ik behalve de Ciliegia piccante ook twee andere pepers zaaien, en twee soorten paprika. Ook de prei ga ik binnenkort al zaaien.
    En dan de moestuin...waar ik veel werk in zal moeten stoppen om hem weer behapbaar te maken. Maar gelukkig ga ik hulp krijgen...Vriend die binnenkort de peer en de kers gaat snoeien. En een nieuw tuinhekje gaat maken. En hopelijk ook mee gaat helpen spitten.
    Vorig jaar was geen goed jaar. Mijn vaders ziekte en daarna overlijden..Maanden ben ik amper in de tuin geweest. Alleen de pompoenen deden het erg goed. En de courgettes, de komkommers, pepers...Morgen gaat er een grote Musquee de Provence geslacht worden...Ga ik ook foto?s van maken.
    Knoflook had ik trouwens ook veel. Een foto van een (slordige) streng bijgevoegd, maar her en der vind ik knoflookbollen. Dus ik moet maar lekker veel knoflook gebruiken de komende maanden. Smile
    En kriebelt het al bij jullie?
    Plaatje
    Plaatje
  5. Raaf
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Raaf
    quote:
    Dit schreef Sanseveria
    Er hangen olijfjes aan mijn boompje. Zouden die eetbaar zijn? Smile

    Leuk he?!


    Nou en of die eetbaar zijn.
    Maar, je moet ze eerst pekelen.
    In een pekelbad (water waar je zout doorheen roert) van 12%.
    Maak eerst een waterslot, dit zorgt ervoor dat de olijven onder blijven staan.
    Dit doe je door een boterhamzakje met wat pekel te vullen en er een knoop in te leggen. Vul ongeveer 1/5e zakje.
    Doe de olijven in een brandschone pot met deksel, met brandschone vingers.
    Giet er de pekel overheen.
    Zorg dmv het waterslot dat de olijven onder blijven staan.
    Doe het deksel er los op, er moet wat lucht bij kunnen komen, anders start het fermentatieproces niet.
    Laat 8 weken staan.
    Check af en toe op schimmel op de oppervlakte, gewoon eraf scheppen, heeft gen invloed op je pekel of olijven.
    Na de 8 weken de olijven afspoelen en ?f op eten ?f in een lichte (3%) pekel bewaren in de ijskast.
  6. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Ik ga naast een nieuwe set pepers ook deze moradomais kweken om Chicha Morada te maken. Ben benieuwd.

  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef indigo
    Ik ga naast een nieuwe set pepers ook deze moradomais kweken om Chicha Morada te maken. Ben benieuwd.



    O wat gaaf Indigo! Maar zaai je die nu al? Ik ben toevallig deze week weer met zaaien begonnen. Verschillende soorten pepertjes, jalape?as, anaheim en habaneros. Ik moet me echt inhouden dit jaar want ik ga in mei verhuizen. En dan ga ik mijn mogelijkheid om mijn moestuin aan huis te maken! Maar weet nog allemaal niet precies hoe en wat Maar ik denk dat dit jaar voor mij een beperkt moestuinjaar wordt. In ieder geval pepertjes dus!
  8. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef nienkevb


    O wat gaaf Indigo! Maar zaai je die nu al? Ik ben toevallig deze week weer met zaaien begonnen. Verschillende soorten pepertjes, jalape?as, anaheim en habaneros. Ik moet me echt inhouden dit jaar want ik ga in mei verhuizen. En dan ga ik mijn mogelijkheid om mijn moestuin aan huis te maken! Maar weet nog allemaal niet precies hoe en wat Maar ik denk dat dit jaar voor mij een beperkt moestuinjaar wordt. In ieder geval pepertjes dus!


    Nee hoor, de ma?s in mei pas denk ik.

    In de voorjaarsvakantie begin ik met ontkiemen van pepers (ik heb o.a. zaden van witte Carolina Reaper waar ik heel benieuwd naar ben)

    Deze:

    Plaatje
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef indigo


    Nee hoor, de ma?s in mei pas denk ik.

    In de voorjaarsvakantie begin ik met ontkiemen van pepers (ik heb o.a. zaden van witte Carolina Reaper waar ik heel benieuwd naar ben)

    Deze:



    Vorig jaar ben ik begonnen met pepers, heb ze toen ook rond maart gezaaid maar ze groeiden niet echt niet goed. Vandaar nu een stuk vroeger. Maar jij bent de echte peper-expert kan ik mij herinneren dus mss ben ik nu echt heel veel te vroeg...

    Wat een leuke pepertjes, ben benieuwd naar het resultaat!
  10. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef nienkevb


    Vorig jaar ben ik begonnen met pepers, heb ze toen ook rond maart gezaaid maar ze groeiden niet echt niet goed. Vandaar nu een stuk vroeger. Maar jij bent de echte peper-expert kan ik mij herinneren dus mss ben ik nu echt heel veel te vroeg...

    Wat een leuke pepertjes, ben benieuwd naar het resultaat!


    Ik twijfel elk jaar eigenlijk. In noordelijke landen is het handig om in januari te beginnen. Maar uiteindelijk is april/mei tegenwoordig erg wispelturig met hagelbuien en/of hittegolven dat ik ze dan zo lang binnenhoud dat ik ze weer moeilijk kan afharden. Lastig!

    Vorig jaar heb ik een paar maanden twee of drie keer per dag met twintig potten gesleept.

    Dus dit jaar de middenweg: half februari en hoop en dat de ijsheiligen gunstig gezind zijn.
    18 jan '19 - 19:39:34 / 18 jan '19 - 20:38:13
  11. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Ik zaai ze begin februari en ik zet ze in mijn kast waar ik groeilampen heb gemaakt. Het is wel een gedoe als ze groter worden, dat wel inderdaad. Ik wil extra planken voor mijn raam maken om ze dan later op te zetten.
    Foto is van 2017.

    Die mais is wel gaaf. Drie meter hoog lees ik.
    Plaatje
  12. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    Ik heb ook zo'n soort bak. Werkt als een zonnetje maar afharden is wel een probleem als ze zo verwend zijn. Heb jij dat ook? Kou nog niet eens maar heel gevoelig voor wind, en zelfs in mei kunnen ze dan binnen een kwartier verbranden in de buitenzon, alsof er precies boven mijn tuin een ozongat zit Smile
Terug naar de lijst