Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Nou ja, het is ook een kwestie van doorgaan hoor. Hier zijn alle erwten opgegeten. Vier rijtjes, twee zakjes. Dus ik zaai nieuwe erwten en peulen en ga ze nu voorzaaien en later uitplanten. Want ik wil perse erwten en peulen. Ik zat me ook te bedenken dat ik eigenlijk nog wel een zakje erwten wil of een deel zaai voor de jonge scheuten. Want jonge erwtenscheuten, stengeltjes en blad en ik zag ook de bloemetjes, die kun je eten en smaken ook mild naar erwt. Zo kun je ook de toppen van de tuinbonen plukken om luis te voorkomen en die toppen verwerk ik dan in een pastasaus met room en spekjes. Heel erg lekker. De erwtenscheuten kun je bv door de sla doen geloof ik.
    Het is trouwens echt niet goedkoper dan uit de winkel hoor. Maar ja, ik moet het ook niet vergelijken met groente van de winkel en van de Lidl bv. Dit is natuurlijk wel biologisch en echt lekker.
    Neem nou die radijsjes. Ik had net een witte, die is zacht en mild, en die roodwitte zijn echt heel pittig en harder. En dan komen er nog paarse, langwerpige rode, langwerpige witte, reuze radijzen. Radijsjes kun je zo mooi thuis in een balkonbak zaaien of zo. En als je dan gemengde soort hebt, of een paar verschillende, dat is zo lekker. Dan nog een bak rucola erbij bv. Die is zelfgekweekt en heel veel lekkerder.
    Die knolselderijtjes heb ik in februari gezaaid en die zijn nu drie a vier cm groot. Dat gaat zo langzaam in het begin. Zou leuk zijn als ik ze dit jaar eens kan oogsten. Want de vorige keer dat ik ze had werden ze opgegeten. Smile
  2. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Mijn eerste radijsje! Ik vind ze altijd zo mooi!


    Met het loof, en trouwens ook het loof van wortel kan je pesto maken.
    Net als basilicum pesto.

    Olijfolie, wat geroosterde noten, hazelnoten is wel lekker bij radijs, ik zou bij de wortel pijnboompitten doen. En dan iets van een lekkere geraspte kaas, pardano ofzo. Proeven of er nog zout of peper bij moet. Bij de wortelpesto kan je wat tijm doen, dat is altijd wel een goed huwelijk.
  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Malero


    Met het loof, en trouwens ook het loof van wortel kan je pesto maken.
    Net als basilicum pesto.

    Olijfolie, wat geroosterde noten, hazelnoten is wel lekker bij radijs, ik zou bij de wortel pijnboompitten doen. En dan iets van een lekkere geraspte kaas, pardano ofzo. Proeven of er nog zout of peper bij moet. Bij de wortelpesto kan je wat tijm doen, dat is altijd wel een goed huwelijk.


    Ja, dat is ok lekker, ik eet alles van de radijs altijd op! Je kunt zoveel meer eten van de plant dan dat we denken. Wortelloof is ook zoiets, alhoewel dat hier bijna allemaal naar de cavias gaat.
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Vandaag heel veel blaadjes geoogst: kropsla, rucola, spinazie, ijskruid, oesterkruid, bieslook, peterselie en radijs + loof. Wordt een salade vanavond...
    Plaatje
  5. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Wat een mooie foto wat een prachtige oogst!
  6. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Dat ziet er mooi uit!

    Zal ik eens proberen met dat wortel en radijsloof. Heb ik nog nooit gedaan eigenlijk.
    Ook kaas bij de radijs pesto?
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Anthea
    Dat ziet er mooi uit!

    Zal ik eens proberen met dat wortel en radijsloof. Heb ik nog nooit gedaan eigenlijk.
    Ook kaas bij de radijs pesto?


    Ja, gewoon zoals basilicumpesto. Je kunt ook nog wat andere kruiden toevoegen, noten variëren.
  8. Margoos
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Margoos
    Het gaat leuk!
    Plaatje
  9. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Leuk Margoos!!

    Ik verbaas me er ook elk jaar weer over hoe ontzettend explosief alles gaat groeien. Al die plantjes straks ineens groot!
  10. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Heerlijk he? En nu met die regen zal het nog sneller gaan.

    Mijn tuinbonen bloeien ook eindelijk. Morgen behandelen met brandnetelgier.

    Plaatje
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Wat bloeien ze mooi Antea, een lust om naar te kijken. Ik heb de mijne deze keer achter in mijn tuin gezet, tegen de Noordmuur. Ze hebben dus een warm en beschut plekje en zijn bijna uitgebloeid. Het zijn wel heel iele plantjes, ben benieuwd of ze straks de zware last van tuinbonen kunnen dragen...

    Vandaag heb ik in mij ‘huis’tuin gewerkt. Ik probeer daar zoveel mogelijk eetbare planten enstruiken te zetten. Beetje voorwaarde is dus dat ze mooi bloeien of mooie bladeren hebben (èn eetbaar zijn natuurlijk). Vandaag een vijg geplant, twee cranberrystruikjes en een rode aalbes. En van de eetbare planten kastanjewortel, rode bloedzuring, lievevrouwebedstro en wat tomaten en pepers. De rozebottel begint al te bloeien!
  12. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Mijn sla kan ik bijna oogsten, voordat hij weer doorschiet, ik hoop dat wanneer ik vroeg ga oogsten ik een leuke plant krijg waarvan ik lang kan oogsten.
    Verder niets gezaaid, alleen bloemen
Terug naar de lijst