Het moestuinseizoen begint weer!

Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Tja, ze gaven geen definitie van goede aarde in je huurcontract zeker🤣

    Mijn tuin is inmiddels een grote bloeiend onkruidtuin. Paardebloem, stinkende gouwe en klaver blijft sowieso staan. Af en toe een polletje paardebloemblad voor de cavias. En elke keer als ik een stukje wil wieden dan zit er zoveel kriebelbestjes in dat ik het zielig vind om ze te ontheemden. Het ziet er in ieder geval vrolijk bloeiend en zoemend uit hier! Morgen een stuk gras maaien, de hoeken laat ik lang, ook voor de beestjes. Ik vind dat zo leuk om te zien wat er allemaal op af komt!
  2. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Smile
    gras gemaaid
    er was een stukje kaal
    haal ik er een groot stuk plastic uit, tsja daar groeit green gras op.
    Het ziet er wel heel strak uit zeg zo gemaaid, het lijkt al wat.
    Dat idee om in de hoeken het te laten groeien vind ik wel wat... ook voor de insecten.
    k Heb de grasmaaier uit Lisse mee en ex huisgenote heeft er Terror machine op gezet.
    Ze kon heel beeldend vertellen over hoe beestjes gemaaid worden die in het gras zitten.
    Sinds die tijd maai ik met meer zorg Smile.
    In het deel achter het hek dat schuin af loopt en waar de zelfde aarde ligt, daar heb ik bloemenzaad gestrooid.
    De boomui heet in Duitsland etage ui, die is druk bezig met de volgende etage uien in de lucht die als ze te zwaar worden op de grond vallen en daar verder groeien.

    Het afgemaaide gras gebruikte iemand om op delen grond te leggen waar je geen onkruid wilt. k Heb het nu onder het hek gelegd, daar waar ik net niet kan maaien.
    De geit is losgelaten in het stuk aangrenzend aan mijn tuin, hoe lang zal het hek het houden Smile?
    Plaatje
  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Haha, wat gezellig zo’n geit! Ik zal straks eens.een foto van mijn gras plaatsen. Ik heb moeite met maaien omdat er overal mooie bloempjes opschieten die dan weer druk bezocht worden door allerlei zoemende beestjes. De randen en daar waar de planten over de borders groeien laat ik sowieso ongemoeid. Maar de conclusie is wel dat het er nu als strak grasveld hoe het hoort niet meer uitziet. Dus ik denk vanmiddag toch maar een maaibeurtje. Gras neem ik mee naar de moestuin, daar bedek ik de kale grond mee, Nu onder de aardbeien en de capucijners. Dat zijn inmiddels planten die goed zichtbaar zijn. Goed voor de bodem, de waterhuishouding en de beestjes.
  4. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    o dat ken jij ook wel, k heb net de hele groenbak weer leeggehaald, t begon al te broeien.
    scheelt een stuk schoffelen toch?
    Straks wat moestuin kweeksels in de grond zetten, sommige van die sprietjes kunnen heel groot uitgroeien, even kijken waar ik ze die ruimte geef.

  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h
    o dat ken jij ook wel, k heb net de hele groenbak weer leeggehaald, t begon al te broeien.
    scheelt een stuk schoffelen toch?
    Straks wat moestuin kweeksels in de grond zetten, sommige van die sprietjes kunnen heel groot uitgroeien, even kijken waar ik ze die ruimte geef.




    Daar waar je grasmaaisel strooit groeit inderdaad minder onkruid. Beetje dat plasticeffect, alleen dan natuurlijker. Ik heb eergisteren mijn courgettes van de ah moestuintjes in de tuin gezet. Werd echt tijd. Ik wil vandaag de boontjes doen, geen idee of het stam- of stokbonen zijn. Dat zeggen de moestuintjes niet, toch wel belangrijke info.... ik heb alvast wat nieuwe boontjes gezaaid, dan heb ik een lange zomer boontjes (niet dat ik een tekort heb aan groenten in de zomer😂). Wel stambonen want ik ben een luie tuinier. Heb nooit zin om van die constructies in de lucht te maken... O en de tomaten, paprika’s en pepers gaan er heel binnenkort ook in.
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Hier wat foto's van mijn grasveld/weide... in de hoekjes en de randen laat ik het langer. Maar ik ben sowieso niet goed in het strak maken... Ik vind dat niet erg.
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  7. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Ik vind dat mooi!
    En de insecten ook.
    Net weer wat kruiden in de grond gezet, opgekweekte potten stonden nog binnen. De moestuinmaten staan in de grond, ik geloof er eigenlijk niet zo in.
    Specieboontjes wil ik ook nog zaaien, ze zijn voorgeweekt, alleen een perk vind ik niet mooi, een rand langs t hek denk ik dat het wordt maar k ben er nog niet uit.
    Geit bonkt tegen de schuur, k heb een gesprek met haar gehad maar t hielp niks, k denk dat ze niet meer is op te voeden, en dat de schuur als dit zo door gaat over een poosje kapot is.
    k Mocht haar wel borstelen, k dacht ik bouw wel even een band met haar dan luistert ze vast beter... Smile
    wat zou er tegen te doen zijn?




    Plaatje
  8. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    En zo zie je jezelf: aan het kletsen tegen een vandalistische buurgeit, ze zit nu met haar hoorns tegen het kippengaas te schuren, misschien heeft ze zo'n borstelstraat nodig
    en wat gezelschap natuurlijk, maar dat zit er niet in ... eerder eentje minder... had ik al vernomen, Smile

  9. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    grappig allemaal weer! Hier wordt 't gras ook niet gemaaid (of doen jullie het juist wél?), ik vind het mooier (bovenste foto).

    Plaatje
    Plaatje
  10. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Is dat besmettelijk? Een bokkenpruik?
    Een courgettezaadje is vandaag opeens ontsproten
    t stond al tijden in de vensterbank en nu opeens toch nog...
    drie anderen heb ik maar in de tuin gestopt na al die tijd van niks doen.
    t Voelt feestelijk!

  11. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Is dit nu wisselteelt?

    Plaatje
  12. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h
    Is dit nu wisselteelt?



    Smile

    Als er een schaapje, hun geitje, over de dam is 00h... straks heb je een hele kudde!
Terug naar de lijst