Budget ... teren : Vraag

Budget ... teren : Vraag 

Onderwerp van Bosbes

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Dayenne

    In sommige gemeenten hebben ze voor mensen tot 130% van de bijstandsnorm een potje voor chronisch zieken.




    Tegenwoordig vaak een zorgverzekering die je via de gemeente kunt afsluiten, best een duur grapje.

    Tegenwoordig is de grens vaker 110% of 120%
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Als je keuze vrijheid hebt qua wonen, en je hebt een laag inkomen, loont het wel om bij diverse gemeentes te kijken waar voor jou de beste voorzieningen zijn. Hou er wel rekening mee dat ook gemeenten bezuinigen. In mijn gemeente (Wageningen) is het goed geregeld.
  3. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2
    quote:
    Dit schreef Bosbes


    Ook zo'n briljante tip; ik ben in februari toe aan een vervanging van het abonnement. Ik ben prima tevreden met mijn huidige toestel dus ik zou rustig naar een andere vorm kunnen met ws een enorme besparing op de maandelijkse lasten.


    Ik had jarenlang een smartphone met abonnement, kostte mij op het laatst iets van 28,- per maand en dan had ik niet eens zoveel data.

    Sinds 2 jaar ben ik overgegaan op Sim only van Simpel. Ik betaal nu 10,- per maand en heb veel meer data en onbeperkt bellen. Kun je waarschijnlijk ook gewoon doen met de telefoon die je nu al hebt.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Rose_s




    Tegenwoordig vaak een zorgverzekering die je via de gemeente kunt afsluiten, best een duur grapje.

    Tegenwoordig is de grens vaker 110% of 120%

    Ik vind mijn zorgverzekering bij de gemeente erg goed geregeld. 160 euro incl eigen risico voor een garant pakket bij Menzis (zorg 3 tand 2) daar kan geen verzekering tegenop (tenzij je nul zorgkosten hebt). Daarnaast hoeven we geen eigen bijdrage wmo te betalen en krijgen we als chronisch zieke 385 kas. En dat voor iedereen tot 130% van de norm.
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Ik vind mijn zorgverzekering bij de gemeente erg goed geregeld. 160 euro incl eigen risico voor een garant pakket bij Menzis (zorg 3 tand 2) daar kan geen verzekering tegenop (tenzij je nul zorgkosten hebt). Daarnaast hoeven we geen eigen bijdrage wmo te betalen en krijgen we als chronisch zieke 385 kas. En dat voor iedereen tot 130% van de norm.



    Ik betaalde voor datzelfde 170 euro en dan bij zilveren kruis, zonder vergoeding chronisch ziek zijn.
    Nu betaal ik bij Unive maar 135 euro en dat kan voor mij helemaal uit. Eigen risico gebruik ik maar weinig van. En eigen bijdrage WMO is ook geen wereldbedrag.

    Fijn dat bij jullie nog 130 procent is, dat is het vaak al niet meer.



  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Rose_s





    Fijn dat bij jullie nog 130 procent is, dat is het vaak al niet meer.




    Klopt. Is hier wel punt van discussie geloof ik.
  7. Cees
    Oemoemenoemoe

    Toon alleen de berichten van Cees
    quote:
    Dit schreef Bosbes

    Dank je wel Cees. Ik ga het maar eens uitprinten en bestuderen.
    Eea heeft (uiteraard) met mijn klutshoofd van nu te maken, daarom vind ik het erg lastig om gestructureerd bezig te zijn. Ik word ook werkelijk af en toe helemaal simpel van mezelf. Maar goed, niet interessant voor een ander.
    Ik ben enorm blij met alle meedenkers.
    Ik heb een schriftje gekocht en begin maar eens simpel; eerst uitzoeken wat ik precies binnenkrijg per maand, zoeken wat mijn vaste lasten worden, en van daaruit verder kijken.

    Grote dank!


    Dat begin is prima . Smile

    Mocht het toch tegenvallen om met alle beslommeringen van nu op gang te komen, dan vind ik het prima als je contact met me opneemt .
    Wellicht kan ik je dan stap voor stap helpen.

    Overigens zijn er nogal wat gemeentes waar je aan kunt kloppen voor ondersteuning op dit vlak. Ik weet niet hoe dat bij die van jou zit , maar misschien eens informeren?

    Verder is er Humanitas die erg goed individuele budgetteer ondersteuning geven. Je bijvoorbeeld kunnen helpen je financiële overzicht op poten te zetten.
    Er komt dan iemand bij je thuis die met jou alles doorneemt en helpt organiseren en in een aantal bezoekjes, waarbij je per keer een volgende stap maakt , samen met jou zorgt dat alles inzichtelijk en overzienbaar wordt.
  8. Sunny
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Sunny
    Inzicht is het begin van alles. Daarna kun je beter beslissen waar je nog iets kunt schrappen of wat misschien goedkoper kan.

    Ik werk ook met 2 bankrekeningen: eentje voor alle vaste lasten en sparen en eentje voor alle overige uitgaven.
    Op de vaste lastenrekening heb ik nooit een verrassing. Ik zorg gewoon dat er elke maand genoeg geld op binnenkomt.
    De meeste inkomsten komen op mijn overige uitgavenrekening binnen. Daar gaat dan elke maand een bedrag X van naar de vastelastenrekening.
    Wat er overblijft is dan om van te leven.

    Andere tips die ik heb:
    Maak een overzicht, of je dat nou op papier doet of in de computer. Maar kijk dan ook naar welke kosten je echt noodzakelijk moet maken en waar je keuze in hebt. Sommige digitale abonnementen zoals Netflix of Disneyplus zijn goedkoper als je dat per jaar ineens betaalt ipv per maand.

    Soms ben je oververzekerd. Verzekeringen nalopen of ze nog echt nodig zijn en of de premie niet goedkoper kan is een goed idee.
    Als je nu nog rood kunt staan, zet dat dan stop. Tenzij je echt elke maand al een groot bedrag rood staat, maak dan een plan om die roodstand in te lopen. Dat was 1 van de lastigste dingen die ik ooit heb moeten doen, maar door heel zuinig te zijn en mijn 2 rekeningensysteem te gaan gebruiken is dat gelukt.
    Als je eventueel een creditcard hebt: doe geen nieuwe uitgaven. Zorg dat je je creditcard hebt afbetaald en zet em dan over op gelijk maandelijks helemaal afrekenen. Dan merk je de "pijn" van te grote uitgaven doen direct de volgende maand en daar leer je van :-)

    Ik heb zelf flinke schulden gehad door ziekte en overlijden van mijn man en het met verlies moeten verkopen van ons huis in de crisistijd. Ben daar zonder hulp uitgekomen, al had ik daardoor soms maar 25 euro per week voor eten en luiers en benzine. Maar ik heb er wel door geleerd te budgetteren. En ook al zit ik financieel inmiddels ruimer, ik kijk nog elke dag mijn bankrekeningen na, weet precies wat er in en uit gaat en of ik het einde van de maand ga halen.






  9. Mariska2
    Niet later maar nu

    Toon alleen de berichten van Mariska2
    Bosbes, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ik weet nog dat ik er destijds van schrok hoeveel ik erop achteruit ging toen kindgebonden budget en kinderbijslag wegvielen op het moment dat oudste 18 jaar werd, en 2 jaar geleden de jongste. Mochten jouw kinderen nog jonger dan 18 jaar zijn dan is dat ook iets om alvast rekening mee te houden
  10. Yaris
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Yaris
    quote:
    Dit schreef Mariska2
    Bosbes, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ik weet nog dat ik er destijds van schrok hoeveel ik erop achteruit ging toen kindgebonden budget en kinderbijslag wegvielen op het moment dat oudste 18 jaar werd, en 2 jaar geleden de jongste. Mochten jouw kinderen nog jonger dan 18 jaar zijn dan is dat ook iets om alvast rekening mee te houden


    Nou, zeg dat wel. Was voor mij echt soort van 'armoedeval'.
  11. Bosbes
    Wil niet meer bang zijn

    Toon alleen de berichten van Bosbes

    Inmiddels heb ik een begin gemaakt.
    Ik heb op papier staan wat er in komt en wat er uit (zal) gaan. Sommige zaken zijn aannames, ik weet nog niet wat voor huis ik krijg en de gemeentelijke belastingen zijn dus een aanname.
    Ik heb:
    Huur/hypotheek,
    Energie en water,
    Lokale lasten,
    Telefoon, internet, tv,
    Verzekeringen,
    Abonnementen,
    Vervoer,
    Zorgverzekering,
    Auto en APK reserveren,
    Reserveren verjaardagen / kado,
    Vrijetijdsuitgaven,
    Voeding A,
    Voeding Hond.

    Ik heb een 'maandbegroting' van het Nibud gebruikt.

    Ik ga jullie niet vermoeien met alle getallen SmileSmile

    Ben ik iets vergeten?
    Ik heb graag input!
  12. Cees
    Oemoemenoemoe

    Toon alleen de berichten van Cees
    Voeding A zijn de boodschappen?
    En..... Hoe ga je het bijhouden?
Terug naar de lijst