Prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas (?)

Prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas (?)  

Onderwerp van Fri1974

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974

    Dit is wat je volgens mij mag verbruiken per maand.

    Ik begin het een beetje te begrijpen. Denk ik. Of begrijp ik het verkeerd?
    Plaatje
  2. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Dit is wat je volgens mij mag verbruiken per maand.

    Ik begin het een beetje te begrijpen. Denk ik. Of begrijp ik het verkeerd?


    Het schijnt er ook aan te liggen wanneer je je jaarnota krijgt dan is de berekening wat je mag verbruiken weer anders.Smile

    Mijn jaarrekening komt in april dus ik hou voorlopig dan maar even vast aan het voorbeeld uit het nieuws die ook uitgaan van april tot april.Smile
  3. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974

    Ik in augustus. Maar moet ik dan kijken van aigustus 2022 tot 1 januari 2023 en dan tot augustus? Of hoe zit dat?
  4. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    Ik vind het wel een rotstreek hoor, ik geloof er geen pest van dat het alleen op deze manier uitvoerbaar zou zijn.Smile

    Met de btw verandering en extra korting op de energiebelasting kon het ook gewoon van januari t/m december verwerkt worden door de energiemaatschappijen zonder gekloot over jaarrekeningen.

    Wat je nu bespaart in de periode voor de jaarrekening ben je gewoon kwijtSmile je kunt dat niet meer inzetten voor de volgende winterperiode.

    Hoe eneco dat allemaal wil gaan doen weet ik niet want zij vragen op 1 januari GEEN meterstanden op bij mensen die geen slimme meter hebben. Eneco gaat schattenSmile

    Ik heb eneco gebeld want ik heb inderdaad geen slimme meter en ik moet maar een foto maken op 31 januari met datum bij de foto van mijn meterstanden. Daarna moet ik ze bellen en meterstanden en termijnbedrag worden dan pas uitgerekend.

    Als ikzelf geen actie onderneem schatten ze maar wat. Smile

    Wat een geklootSmile


  5. Inge_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge_
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Ik in augustus. Maar moet ik dan kijken van aigustus 2022 tot 1 januari 2023 en dan tot augustus? Of hoe zit dat?

    Volgens mij van 1 januari 2023 tot augustus en daarna weer van september tot en met december 2023. Je hebt dan minder last van de verdeling omdat je zomer- en wintermaanden in je periode hebt zitten.
  6. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Ik in augustus. Maar moet ik dan kijken van aigustus 2022 tot 1 januari 2023 en dan tot augustus? Of hoe zit dat?


    Daar snap ik dus ook nog niks van hoe ze die berekening dan gaan doen wat je dan mag verbruiken in die 2 verschillende periodes. Dan zou iedereen een persoonlijk advies van eigen energiemaatschappij moeten gaan krijgen ofzoSmile
  7. Fri1974
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Fri1974

    Maar die persoonlijke adviezen moeten toch in Jip en Janneke taal onderbouwd kunnen worden?

    Ik heb klanten aan wie ik dit uit moet gaan leggen. Nu ben ik niet het grootste genie op aarde, maar ik vind mezelf ook niet heel dom ofzo. Maar dit is ronduit vaag. Ik vond dan uiteindelijk via omwegen dat tabelletje, maar dan nog.

    Op de site van Vattenfall staat een filmpje, kun je weer doorlinken en doorlinken.. ik vraag me echt af of het niet eenvoudiger kan.
  8. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Ik in augustus. Maar moet ik dan kijken van aigustus 2022 tot 1 januari 2023 en dan tot augustus? Of hoe zit dat?



    Nee volgens mij van 1 januari tot augustus .
    En dan van augustus tot en met december.

    Ik zit net zo maar dan tot september ipv augustus.
  9. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Fri1974
    Maar die persoonlijke adviezen moeten toch in Jip en Janneke taal onderbouwd kunnen worden?

    Ik heb klanten aan wie ik dit uit moet gaan leggen. Nu ben ik niet het grootste genie op aarde, maar ik vind mezelf ook niet heel dom ofzo. Maar dit is ronduit vaag. Ik vond dan uiteindelijk via omwegen dat tabelletje, maar dan nog.

    Op de site van Vattenfall staat een filmpje, kun je weer doorlinken en doorlinken.. ik vraag me echt af of het niet eenvoudiger kan.


    Op de site van eneco staat precies zo'n zelfde tabelletje met verbruik. Het lijkt er dus op dat dit een uniforme verdeling is.

    Iedereen zou dan dat verbruik uit die tabel moeten gebruiken om zo voor en na de jaarnota het maximale verbruik te bepalen.



  10. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    In het uitleg filmpje word door Eneco ook nog gezegd dat de overheid bepaald heeft dat je het bezuinigde verbruik in de periode voor je jaarnota niet mee mag nemen naar de 2e periode.

    Zo houd Jetten dus mooi de hand op de knip en mogen sommige burgers de volle mep gaan betalen maar word het prijsplafond als iets goeds voor de burgers gepresenteerd. Smile

    Ik hoop dat men in de 2e kamer over deze maatregel nog wat herrie gaat maken.

  11. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    En als t ctrct 1 jan begint geldt t hele vorige jaar?
  12. quote:
    Dit schreef Anke
    En als t ctrct 1 jan begint geldt t hele vorige jaar?


    Het prijsplafond gaat 1 januari 2023 in. Als jouw contract ook op 1 januari 2023 ingaat, dan moet je dus zorgen dat je gebruik in heel 2023 onder 1200 kuub gas en 2900 kWH stroom blijft om prijsplafond tarieven te betalen.

    Maar die grafiek van Fri stelt mij wel weer gerust voor wat betreft het gasverbruik. Wij blijven in januari wel onder die 221 kuub. Zag net op mijn Vattenfal dat wij naar verwachting in februari tussen de 250 en 500 euro terug zullen gaan krijgen, en daar hebben ze al rekening gehouden met het prijsplafond, de verhoogde BTW etc. Ik ben dus weer helemaal zen nuSmile
Terug naar de lijst