fiets

fiets 

Onderwerp van 00h

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    quote:
    Dit schreef George


    Zit- of zadelhoogte
    Een zadel moet op juiste hoogte staan. Staat het te hoog, dan schuift het zitvlak heen en weer waardoor na verloop van tijd zadelpijn optreedt. Door de draaiende en zijwaartse bewegingen van de wervelkolom, kan ook pijn onder in de rug optreden. Bij een te lage stand kunnen de benen zich niet genoeg strekken, wat spierpijn oplevert.
    De hoogte is goed afgesteld als je been tijdens het fietsen bij maximale strekking (met het pedaal dus in de laagste positie) licht gebogen is. Als je heupen en onderrug meebewegen als je fietst, dan staat het zadel te hoog. Als je zittend op het zadel de voeten plat op de grond kunt zetten, dan staat het zeker te laag.
    Een vuistregel voor de zadelhoogte (= de afstand van het hart van de pedaalas, dus niet de pedaalbovenkant, tot aan de bovenkant van het zadel) is: de tussenbeen- of binnenbeenlengte maal 1,08. Een afwijking van 0,5 tot 1 cm naar boven of naar beneden is meestal geen probleem.
    U vindt de tussenbeenlengte door op blote voeten (ongeveer 15 cm uit elkaar) te gaan staan, en de afstand te meten van de vloer tot je kruis. Bij de fietsenwinkel hebben ze daarvoor een speciaal meettoestel.

    Zadelpositie
    Met zadelpositie of zadelterugstand wordt de juiste positie van het zadel in vóór af achterwaartse richting bedoeld. Als vuistregel geldt dat er een loodrechte lijn door de knie en de pedaalas moet gaan als je gewoon op de fiets zit met de pedalen horizontaal. Deze vuistregel is geen wet voor een nauwkeurige afstelling van de zadelterugstand, maar kan wel dienen als uitgangspunt. Vrouwen, die over het algemene bredere heupen en lichtere schouders hebben, vinden vaak dat een kleine zadelterugstand comfortabeler is.

    Zadelstand (kanteling)
    In principe moet het zadel horizontaal staan, waarbij de knie ongeveer loodrecht boven de pedaal in horizontale positie staat. Dit geeft een optimale krachtuitoefening. Als het zadel niet horizontaal staat kan dit leiden tot zowel zit- als rugklachten. Ietsje voorover of achterover kantelen is mogelijk, maar nooit te veel. Bij te veel druk op de geslachtsdelen kan het zadel een heel klein beetje voorover worden gekanteld.
    Wat de beste positie is verschilt per persoon. De een vindt het prettiger als het zadel schuin naar voren staat, terwijl de ander beter fietst als het zadel juist naar achteren is gericht. Probeer verschillende standen uit om erachter te komen wat voor jou het beste werkt.
    (knip)

    Dank je!
    k Heb het zadel iets hoger gezet, k denk dat het nog iets hoger kan.
    Even kijken wat mijn knieen zeggen.
  2. Evelyne1
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Evelyne1
    quote:
    Dit schreef 00h

    Benieuwd welke je gaat kiezen.
    Hoeveel km is het naar jouw werk?
    Heb je er al eentje geprobeerd?


    Het is zo'n 8 kilometer naar mijn werk.
    Maar na de nachtdienst ben ik veel te wakker na een halfuur gefietst te hebben met een gewone fiets.
    Dus een elektrische lijkt mij fijn. Ook om bv naar zoon of dochter of mijn moeder wat verder weg, te gaan fietsen.
    Ik heb nog niet geprobeerd, ga eerst het werk- fietsenplan doorsturen naar huis en doornemen. En dan uitrekenen hoeveel dit scheelt financieel. Maar ik hou je op de hoogteSmile
  3. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    Ja ik lees het graag!

    Al voorbij de 222 km op de teller, wel grappig zo'n km teller.

    k Voel mijn knieen,
    heb er wat spul voor gekocht,
    voedingssuplement en smeersel- ietsen.
    t Is erg fijn om het hoofd leeg te fietsen en tlijf in beweging te zetten.
    Boven de 25 km p uur geeft het een afrem gevoel, de ondersteuning valt dan uit... daar moet ik aan wennen, wegens die op en afritten zou ik harder moeten kunnen.
    Dat is wel goed voor mij om 'niet harder te hoeven kunnen', een instelling die ik niet zo beheers.

    Net als dat 'net genoeg druk uitoefenen om de ondersteuning t werk te laten doen'.


    k Word filosofisch van dat fietsen.



  4. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
  5. DianaB
    Go with the flow....

    Toon alleen de berichten van DianaB
    Fijn dat de fiets op zich bevalt 00h.

    Maar pijnlijke knieën is niet de bedoeling. Lijkt mij echt iets in de afstelling van zadelhoogte of je zadel iets naar voren of juist naar achteren zetten.
  6. Agnes
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Agnes
    Misschien een idee om even langs een fietsenwinkel te gaan en even goed de maat (zadel en stuurhoogte) af te laten stellen op de goede hoogte voor jou.
    Toen ik mijn nieuwe fiets kocht, moest ik erop gaan zitten en werd het precies afgesteld naar mijn maat. Ik heb nooit last van mijn knieën met fietsen, wel eens met oefeningen in de sportschool.
  7. Danielle
    Niets is voor niets

    Toon alleen de berichten van Danielle
    quote:
    Dit schreef 00h


    k Voel mijn knieen



    Dat was de reden dat ik geen Stella fiets wil. Ze hebben geen framemaat Large. Ik zat als een dweil op dat ding, geen gezicht. Ik kon mijn benen niet goed strekken met fietsen. Ze kwamen aan huis met een aantal pas-fietsen en beloofden dat ze een grotere framemaat zouden leveren. Bij levering bleek dit een leugen. Die hadden ze niet bij dat type fiets. Het zadel en stuur konden ook niet hoger, dus was ik vals voorgelicht en heb ik de koop ontbonden.
    Een verkeerde framemaat en/of verkeerd afgesteld zadel en stuur is funest voor je knieën.
    15 feb '23 - 21:50:25 / 15 feb '23 - 23:28:33
  8. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    Testcenter in Nunspeet hebben ze of hadden ze wel verschillende maten fietsen. Je kan daar op proeffietsen. Alleen leveren ze maar 1 maat.

    Tante van M had daar op een S fiets proef gefietst omdat ze niet zo groot is. Kreeg een M geleverd. Te groot dus. Stella gaf eerst aan dat ze niet kleiner hadden. Terug naar testcenter, proeffiets was toch een S.

    Na klagen heeft Stella van de M fiets een stukje van het frame afgezaagd, zodat tante nu beter (?) erop kon fietsen. Stella wilde te groot geleverde fiets niet terug nemen.
  9. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    Smile; groetjes uit 🇨🇭.
    Plaatje
  10. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef 00h


    Een collega komt met n horror verhaal: "kijk je uit? Voor twee mannen naast je, beide kanten 1, mes op je keel en hoppa fiets inleveren. Dat gebeurt."



    Wat een raar mens met achterlijke verhalen.
  11. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    Verboden te stelen... zou t moeten zijn Wim... wat zit je daar fijn zeg! Groet terug.

    quote:
    Dit schreef twelve


    Wat een raar mens met achterlijke verhalen.

    Smile ja eigenlijk wel, vond ik ook...
    k kijk nu waar zo iets makkelijk zou kunnen, op heel veel stukken die ik fiets wel... ongemerkt niemand in de buurt busje te parkeren om de fiets in af te voeren....
    k wil niet zo denken.
  12. Bericht van Agnes is op 17-02-2023 om 22:21:14 uur verwijderd door Agnes.

    Reden: heeft geen zin

     
Terug naar de lijst