fiets

fiets 

Onderwerp van 00h

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    ...en vervolgens heeft @00h me positief verrast! Veel fietsplezier Smile.

    Draadje hoeft nog niet dicht.
    Plaatje
  2. sanny
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van sanny
    quote:
    Dit schreef 00h
    00h jee k heb die stella gekocht! t fietst princesselijk, morgen wordt het de eerste keer naar t werk.

    k Hoop dat t mee valt... schrik van jullie reacties die ik daarna lees... Smile



    Gefeliciteerd 00h.
    Mijn vriend heeft voor mij (voor als ik bij hem ben) ook een Stella gekocht.
    Bij het willen wisselen van het zadel (afgesproken bij de verkoop) werd er gemopperd dat we een afspraak hadden moeten maken, Toch werd het zadel wel gewisseld.

    En hij fietst heerlijk. Veel lichter dan de Gazelle die ik thuis heb.
    Hij is nu bijna een jaar oud en ziet er nog uit als nieuw.
  3. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    Zo leuk dit, een oude reclame die ik online tegenkwam. Zo'n analoge snelheidsmeter / kilometerteller had ik als kind ook op m'n fiets! Herkenning dus.
    Plaatje
  4. Karin67
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Karin67
    Veel plezier met de fiets!
    Ik had een Amslod, geen fysieke winkels en 3 jaar service aan huis voor reparatie indien nodig. 2x gehad
    Nu (5e jaar) heb ik anwb fiets service, ook voor onderweg. Ideaal, keer gestaan met lekke band en ze komen waar je staat m repareren
  5. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    Karin, dat geeft een fijn gevel zo n bericht, dank je.

    Hoe hoog zet je n zadel... mijn knieen voel ik.
    Afgelopen week twee dagen gefietst.
    Ging fijn!
    Oude fiets wordt schooldienst fiets.

    Een collega komt met n horror verhaal: "kijk je uit? Voor twee mannen naast je, beide kanten 1, mes op je keel en hoppa fiets inleveren. Dat gebeurt."
    K ben naar van zo'n verhaal. Nog nooit gehoord.
    Nu heb ik een busje haarlak gekocht, kan handig zijn.
    K ga me pot ver drie niet bang laten maken.
  6. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Nou ja, wat een nonsens. Het zal best een keer gebeurd zijn maar in Amsterdam fietst er veel en duur elektrisch; daar zou het dan schering en inslag moeten zijn

    Ik heb er echt nog nooit van gehoord. En hoe mooi je nieuwe fiets ook is: er zijn veel gewildere exemplaren Smile
    Dus laat die lak thuis en geniet vooral!
  7. George
    De enige echte

    Toon alleen de berichten van George
    quote:
    Dit schreef 00h
    [B

    Hoe hoog zet je n zadel... mijn knieen voel ik.
    Afgelopen week twee dagen gefietst.

    [/B]


    Zit- of zadelhoogte
    Een zadel moet op juiste hoogte staan. Staat het te hoog, dan schuift het zitvlak heen en weer waardoor na verloop van tijd zadelpijn optreedt. Door de draaiende en zijwaartse bewegingen van de wervelkolom, kan ook pijn onder in de rug optreden. Bij een te lage stand kunnen de benen zich niet genoeg strekken, wat spierpijn oplevert.
    De hoogte is goed afgesteld als je been tijdens het fietsen bij maximale strekking (met het pedaal dus in de laagste positie) licht gebogen is. Als je heupen en onderrug meebewegen als je fietst, dan staat het zadel te hoog. Als je zittend op het zadel de voeten plat op de grond kunt zetten, dan staat het zeker te laag.
    Een vuistregel voor de zadelhoogte (= de afstand van het hart van de pedaalas, dus niet de pedaalbovenkant, tot aan de bovenkant van het zadel) is: de tussenbeen- of binnenbeenlengte maal 1,08. Een afwijking van 0,5 tot 1 cm naar boven of naar beneden is meestal geen probleem.
    U vindt de tussenbeenlengte door op blote voeten (ongeveer 15 cm uit elkaar) te gaan staan, en de afstand te meten van de vloer tot je kruis. Bij de fietsenwinkel hebben ze daarvoor een speciaal meettoestel.

    Zadelpositie
    Met zadelpositie of zadelterugstand wordt de juiste positie van het zadel in vóór af achterwaartse richting bedoeld. Als vuistregel geldt dat er een loodrechte lijn door de knie en de pedaalas moet gaan als je gewoon op de fiets zit met de pedalen horizontaal. Deze vuistregel is geen wet voor een nauwkeurige afstelling van de zadelterugstand, maar kan wel dienen als uitgangspunt. Vrouwen, die over het algemene bredere heupen en lichtere schouders hebben, vinden vaak dat een kleine zadelterugstand comfortabeler is.

    Zadelstand (kanteling)
    In principe moet het zadel horizontaal staan, waarbij de knie ongeveer loodrecht boven de pedaal in horizontale positie staat. Dit geeft een optimale krachtuitoefening. Als het zadel niet horizontaal staat kan dit leiden tot zowel zit- als rugklachten. Ietsje voorover of achterover kantelen is mogelijk, maar nooit te veel. Bij te veel druk op de geslachtsdelen kan het zadel een heel klein beetje voorover worden gekanteld.
    Wat de beste positie is verschilt per persoon. De een vindt het prettiger als het zadel schuin naar voren staat, terwijl de ander beter fietst als het zadel juist naar achteren is gericht. Probeer verschillende standen uit om erachter te komen wat voor jou het beste werkt.

    Zitlengte
    Een zadel mag niet te ver naar achteren staan. Je kan de afstand zadel-stuur controleren door de elleboog tegen de punt van het zadel te zetten. De gebalde hand moet dan tegen het stuur komen. Bij sportief fietsen, waarbij men meer gebogen zit, moet de top van de middelvinger tegen het stuur komen (dus meten met gestrekte hand in plaats van met gebalde hand). Bij ATB-fietsen is de zitlengte dan weer meestal korter.
    Meestal kan het zadel een beetje naar voor of achter worden verschoven. In het uiterste geval is een andere stuurvoorbouw (het horizontale gedeelte van de stuurpen, in verschillende maten te koop) of een verstelbare stuurpen nodig.
    Vrouwen geven vaak de voorkeur aan een kortere zitlengte vanwege irritatie in de schaamstreek. Een kortere zitlengte garandeert zitten op de zitbeenknobbels, maar betekent dan weer een achteroverkanteling van het bekken en een hogere kans op lage-rugklachten. Een te lange zitlengte geeft klachten door het te veel doorzakken van de rug.

    Stuurhoogte ten opzichte van het zadel
    Hiervoor zijn geen speciale regels. Wel moet de bovenzijde van het stuur minimaal 4 cm lager zitten als het zadel. Belangrijk is dat je lekker op je fiets zit. Een stuurhoogte op zadelniveau of net daaronder is voor de meeste mensen het meest comfortabel. Bij sportief fietsen wordt het stuur daarentegen meestal zo laag mogelijk gezet.
    In het voorjaar komen rugklachten vaker voor, omdat de trainingsintensiteit dan sterk toeneemt na een relatieve rustperiode in de winter. Door het stuur in het begin van het seizoen hoger te plaatsen komt men meer rechtop te zitten, waardoor de wervelkolom beter wordt belast. Hierdoor zullen de klachten verminderen.
  8. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    quote:
    Dit schreef 00h
    Karin, dat geeft een fijn gevel zo n bericht, dank je.

    Hoe hoog zet je n zadel... mijn knieen voel ik.
    Afgelopen week twee dagen gefietst.
    Ging fijn!
    Oude fiets wordt schooldienst fiets.

    Een collega komt met n horror verhaal: "kijk je uit? Voor twee mannen naast je, beide kanten 1, mes op je keel en hoppa fiets inleveren. Dat gebeurt."
    K ben naar van zo'n verhaal. Nog nooit gehoord.
    Nu heb ik een busje haarlak gekocht, kan handig zijn.
    K ga me pot ver drie niet bang laten maken.




    Oke, even voor mijn beeldvorming.

    Stel, die twee dieven doen dat inderdaad, en dan?

    00h: Ho stop wacht effe

    00htje stopt, pakt haar tas gaat driftig zoeken naar het busje haarlak, ja, eindelijk het stomme busje ligt onderin, 00htje pakt het busje, wil spuiten, fok je moet dat lipje nog indrukken om het te activeren, jaaaa gelukt , even kijken waar het gaatje zit waar de lak uitkomt anders spuit je in je eigen ogen, ook zo lullig.


    Gaat het dan zo? Smile


    Ik zet gewoon mijn Rotterdamse scheur open.
  9. quote:
    Dit schreef Malero

    Oke, even voor mijn beeldvorming.

    Stel, die twee dieven doen dat inderdaad, en dan?

    00h: [B]Ho stop wacht effe


    00htje stopt, pakt haar tas gaat driftig zoeken naar het busje haarlak, ja, eindelijk het stomme busje ligt onderin, 00htje pakt het busje, wil spuiten, fok je moet dat lipje nog indrukken om het te activeren, jaaaa gelukt , even kijken waar het gaatje zit waar de lak uitkomt anders spuit je in je eigen ogen, ook zo lullig.


    Gaat het dan zo? Smile


    Ik zet gewoon mijn Rotterdamse scheur open. [/B]

    Ik had hetzelfde beeld Smile
    Ik trek ook de Rotterdamse scheur open, die raak je immers nooit meer kwijt.
  10. Evelyne1
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Evelyne1
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Ik had hetzelfde beeld Smile
    Ik trek ook de Rotterdamse scheur open, die raak je immers nooit meer kwijt.


    Lol.Smile

    Wat fijn OOh, dat je een keuze hebt gemaakt! Ik wens je toe dat je hier veel van zult genieten.
    Ik volg dit draadje, wil zelf ook een Elektrieke fiets .Lijkt mij geweldig om in het voorjaar overal naartoe te rijden.
    Ingewikkelde materie om te kiezen.
    A- merken, middenmotor, belt drive, accu in frame..
    Ik ben nu lid van de consumentenbond. Daar staan testresultaten in van 2022. En ga in ieder geval via fietsenplan werk.
    En bedenk mij dat ik ten opzichte van autorijden veel bespaar als ik 'm ga gebruiken voor woon/ werk.
    Best soort van spannend om een keuze te maken.


  11. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    Smile

    gefietst met haarlak in mijn supergrotejaszak, t ruikt lekker trouwens die haarlak en t houdt ook t haar veel beter in model dan mijn gell.
    scheur open of zoals die TV reclame ompraten... en vooral niet bang zijn.
    kZal aan Malero denken tegen die tijd, helpt zeker!
    k vond het een idioot verhaal.
    Bah.

    vandaag weer gefietst, k kan twee keer heen en terug op 1 keer accu opladen.
    En ik was er op een gegeven moment flauw van van al dat rondkijken en heb toen deze maar gekocht.
    Nog geen spijt.

    Oudste fiets staat nu bij school als schoolfiets om naar de tijdelijke extra locaties te kunnen fietsen.

  12. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h

    quote:
    Dit schreef Evelyne1


    Lol.Smile

    Wat fijn OOh, dat je een keuze hebt gemaakt! Ik wens je toe dat je hier veel van zult genieten.
    Ik volg dit draadje, wil zelf ook een Elektrieke fiets .Lijkt mij geweldig om in het voorjaar overal naartoe te rijden.
    Ingewikkelde materie om te kiezen.
    A- merken, middenmotor, belt drive, accu in frame..
    Ik ben nu lid van de consumentenbond. Daar staan testresultaten in van 2022. En ga in ieder geval via fietsenplan werk.
    En bedenk mij dat ik ten opzichte van autorijden veel bespaar als ik 'm ga gebruiken voor woon/ werk.
    Best soort van spannend om een keuze te maken.

    Benieuwd welke je gaat kiezen.
    Hoeveel km is het naar jouw werk?
    Heb je er al eentje geprobeerd?
Terug naar de lijst