Nieuwe regels toewijzen sociale huurwoningen 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Bea
    Een paar weken geleden was hier een makelaar, nadat ik de wbv had gevraagd wat dit huis moet kosten.
    Eergisteren kreeg ik het aanbod. Als ik voor 1 juli ja zeg, is het huis voor ? 107,500,- v.o.n. voor mij. Als ik ? 110.000,- hypotheek zou willen hebben kost mij dat ongeveer ? 430,- in de maand bruto aan hypotheek. Grove berekening, zonder mijn leeftijd en NHG en andere zaken.
    Maar dan.....als ik nou eens uitga van een inkomen van ? 22.100,-, dan krijg ik dus gewoon echt geen hypotheek voor dit bedrag. Maar ik krijg met dit inkomen ook geen huurtoeslag meer. Men gaat er dan vanuit dat ik ? 690,- huur zelf kan ophoesten. Maar niet een hypotheek van ? 430,-. Zie ik iets over het hoofd?

    BTW...ik ga wel op onderzoek uit, want ik vind het echt een heel aanlokkelijk 'koopje'. Dan kan ik ook weer kantoor aan huis houden, dat mag officieel niet in een huurhuis.


    Houdt er wel rekening mee dat je als eigenaar natuurlijk meer en hogere gemeentebelastingen hebt, evenals waterschapsbelastingen, opstalverzekering, overlijdensrisicoverzekering en eventueel glasverzekering. Daarnaast krijg je te maken met eigenwoningforfait. Al met al een flink bedrag.
    In mijn gemeente met als voorbeeld een woz waarde van 250.000 euro is dat samen een meerbedrag van 120 euro per maand tov mijn huidige verzekeringen, belastingen en heffingen. Daarnaast krijg je dan te maken met onderhoudskosten waarbij je in ieder geval rekening moet houden met een minimum van 100 euro per maand afhankelijk van het feit of je ook veel zelf kunt doen. Je moet dus al gauw met een minimum van 200 ? 250 euro per maand rekening houden bovenop je hypotheekbedrag indien je het met je huurbedrag (evt. minus huurtoeslag) wilt vergelijken.

    Maar huren gaan elk jaar omhoog en ik verwacht dit jaar zelfs een extra verhoging, omdat ik vorig jaar van baan ben veranderd. De huizenprijzen hier stijgen ook al weer fors, zodat ik nu ook overweeg te gaan kopen. Beetje bij beetje wordt het huis meer van jezelf, zodat ik het ook als investering zie en om eventueel (toekomstig) spaargeld voordeliger te parkeren dan op de spaarrekening wat alleen maar geld kost.
  2. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Het is echt triest gesteld met het aanbod van woningen tot 586 euro in deze regio. Afgezien van een paar aftandse flatjes met 1 slaapkamer in achterstandswijk, zijn er geen woningen geweest. Alles zit ruim boven de 600 euro. Zo komen een- en tweepersoons huishoudens met een inkomen onder de 30.000 euro dus nooit aan een (andere) woning Smile
  3. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Het is echt triest gesteld met het aanbod van woningen tot 586 euro in deze regio. Afgezien van een paar aftandse flatjes met 1 slaapkamer in achterstandswijk, zijn er geen woningen geweest. Alles zit ruim boven de 600 euro. Zo komen een- en tweepersoons huishoudens met een inkomen onder de 30.000 euro dus nooit aan een (andere) woning Smile


    Willen ze onder de nieuwe huurwet niet de soms immense huurverschillen tussen gelijke woningen wat meer in balans gaan trekken? Dat geeft misschien iets meer keuze.
    Hier hebben ze voor een aantal woningen de huur verlaagd danwel bevroren, omdat het woonaanbod onder de 586 anders zo goed als nihil zou zijn.
    Maar treurig is het allemaal wel. Ik blijf zitten waar ik zit...
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Het is echt triest gesteld met het aanbod van woningen tot 586 euro in deze regio. Afgezien van een paar aftandse flatjes met 1 slaapkamer in achterstandswijk, zijn er geen woningen geweest. Alles zit ruim boven de 600 euro. Zo komen een- en tweepersoons huishoudens met een inkomen onder de 30.000 euro dus nooit aan een (andere) woning Smile

    In ons dorp al net zo. Naburig dorp doet t beter.
  5. Bea
    Woke 😁 🌱

    Toon alleen de berichten van Bea
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Het is echt triest gesteld met het aanbod van woningen tot 586 euro in deze regio. Afgezien van een paar aftandse flatjes met 1 slaapkamer in achterstandswijk, zijn er geen woningen geweest. Alles zit ruim boven de 600 euro. Zo komen een- en tweepersoons huishoudens met een inkomen onder de 30.000 euro dus nooit aan een (andere) woning Smile


    Precies. Dit bevordert echt de doorstroming niet, je blijft gewoon zitten waar je zit want er is geen alternatief. Echt treurig. Ik hoop dat het mij lukt om mijn huis te kopen, ik heb grote plannen daarmee. Ik wilde best kleiner gaan wonen, maar niet 4 hoog achter op mijn leeftijd. En 55+ zit vaak ook al boven die ? 586,-. Dus mijn enige opties zijn blijven zitten waar ik nu zit als huurder of dit huis kopen. Of een rijke man trouwen Smile
    Den Haag heeft echt g??n idee
  6. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Het is echt triest gesteld met het aanbod van woningen tot 586 euro in deze regio. Afgezien van een paar aftandse flatjes met 1 slaapkamer in achterstandswijk, zijn er geen woningen geweest. Alles zit ruim boven de 600 euro. Zo komen een- en tweepersoons huishoudens met een inkomen onder de 30.000 euro dus nooit aan een (andere) woning Smile


    Hier wordt al jaren tegen alle betaalbare woningen een sloopkogel gegooid om er vervolgens nieuwe sociale huurwoningen neer te zetten, maar dan wel met een veel hogere huur.
  7. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef twelve


    Hier wordt al jaren tegen alle betaalbare woningen een sloopkogel gegooid om er vervolgens nieuwe sociale huurwoningen neer te zetten, maar dan wel met een veel hogere huur.


    Hier worden de huizen verkocht. De ??n na de ander Smile
  8. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef Bea


    Precies. Dit bevordert echt de doorstroming niet, je blijft gewoon zitten waar je zit want er is geen alternatief. Echt treurig. Ik hoop dat het mij lukt om mijn huis te kopen, ik heb grote plannen daarmee. Ik wilde best kleiner gaan wonen, maar niet 4 hoog achter op mijn leeftijd. En 55+ zit vaak ook al boven die ? 586,-. Dus mijn enige opties zijn blijven zitten waar ik nu zit als huurder of dit huis kopen. Of een rijke man trouwen Smile
    Den Haag heeft echt g??n idee


    Ik heb ook maar eens opgevraagd wat mijn woning gaat kosten als ik hem wil kopen. Dan maar eens uitzoeken of ik een hypotheek kan krijgen.
    Schijnt voor ZZP-ers toch meer gedoe te zijn, althans volgens mijn voormalig buurmeisje (ook ZZP) die onlangs een huis heeft gekocht.
  9. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Bea


    Precies. Dit bevordert echt de doorstroming niet, je blijft gewoon zitten waar je zit want er is geen alternatief. Echt treurig. Ik hoop dat het mij lukt om mijn huis te kopen, ik heb grote plannen daarmee. Ik wilde best kleiner gaan wonen, maar niet 4 hoog achter op mijn leeftijd. En 55+ zit vaak ook al boven die ? 586,-. Dus mijn enige opties zijn blijven zitten waar ik nu zit als huurder of dit huis kopen. Of een rijke man trouwen Smile
    Den Haag heeft echt g??n idee


    Heel naar als je echt graag weg wilt door omstandigheden.

    Ik hoef geen groter huis, maar voor zoon heb ik wel graag een praktischer slaapkamer en ik wil een veeeeel kleinere tuin. Maar ja, dat zit er dus niet meer in. Ze gaan wel sneller starten met nieuwbouw (i.v.m. vluchtelingen), maar daar verwacht ik ook geen woningen met lagere huurprijzen in,

    Ik ga ook op zoek naar die rijke man! Smile
  10. Marah
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marah
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Hier worden de huizen verkocht. De ??n na de ander Smile


    Bij mij in de wijk is 80% verkocht.
  11. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    quote:
    Dit schreef kaatje
    Ik hoef geen groter huis, maar voor zoon heb ik wel graag een praktischer slaapkamer en ik wil een veeeeel kleinere tuin. Maar ja, dat zit er dus niet meer in. Ze gaan wel sneller starten met nieuwbouw (i.v.m. vluchtelingen), maar daar verwacht ik ook geen woningen met lagere huurprijzen in,

    Ik ga ook op zoek naar die rijke man! Smile
    Woningruil, is dat niet iets voor je??
  12. Leonard
    100% GMO free

    Toon alleen de berichten van Leonard
    quote:
    Dit schreef kaatje
    ... maar voor zoon heb ik wel graag een praktischer slaapkamer en ik wil een veeeeel kleinere tuin...Smile

    Uitbouw in die tuin??Smile
Terug naar de lijst