0 uren contract en recht op vaste uren (kinderopvang)

0 uren contract en recht op vaste uren (kinderopvang) 

Onderwerp van Dorien

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dorien
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dorien

    quote:
    Dit schreef Toke

    Na 3 maanden kan je dat doen, vanwege rechtsvermoeden. De werkgever moet dan aantonen waarom het rechtsvermoeden niet juist is door aan te tonen dat de uren tijdelijk meerwerk betreffen.
    Betekent wel dat als je er samen niet uit komt je naar de rechter moet. Is maar de vraag of dat wenselijk is


    Ik denk dat ze dat wel kunnen aantonen, dat het tijdelijk meerwerk is aangezien ik een zwangerschapsverlof vervul....
  2. Dorien
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dorien

    quote:
    Dit schreef Mikky

    Ik heb kinderopvang in mijn pakket. Ik heb een andere nuance in deze.. en daarnaast slaat KO ernstig door in flexibele contracten. Verklaarbaar? Niet volledig...

    En Saskia, jij hebt het over Estro? Is een rechtszaak van ons, dus kan ik je info over geven als je wil..

    Morgen verder..

    Ja Mikky, ik hoopte ook stiekum een beetje dat je zou reageren 😇
  3. quote:
    Dit schreef Dorien


    Ik denk dat ze dat wel kunnen aantonen, dat het tijdelijk meerwerk is aangezien ik een zwangerschapsverlof vervul....

    Ja dat is wsl zo. Bij mij eigenlijk niet. Er ging een fulltimer weg en toen was er tekort aan personeel. Dus moest iemand solliciteren op deze functie. Ik ben als externe sollicitant aangenomen. Dus die uren waren/zijn er gewoon.
  4. Dorien
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dorien

    quote:
    Dit schreef Mariska2


    Als ik het goed begrijp zit daar ook een ziektevervangingscontract bij? (zwangerschapsvervanging)

    Ik zou de reactie van Mikky even afwachten, zij weet hier veel van Smile

    Nee, het zijn gewoon 0 uren contracten
  5. Dorien
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dorien

    quote:
    Dit schreef saskiav

    Ja dat is wsl zo. Bij mij eigenlijk niet. Er ging een fulltimer weg en toen was er tekort aan personeel. Dus moest iemand solliciteren op deze functie. Ik ben als externe sollicitant aangenomen. Dus die uren waren/zijn er gewoon.

    Ja ik denk dat jij er wel recht op hebt dan. Dat zou mooi zijn ☺️
  6. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Dorien

    Ja Mikky, ik hoopte ook stiekum een beetje dat je zou reageren 😇

    Oh haha, gewoon vragen dan hoor.. heb ik tijd,dan reageer ik meestal wel.. of ik moet echt echt echt even geen zin hebben in werk, maar das niet vaak :-)

    Later! Heb een weigerende auto waar ik eerst even iets mee moet.. :-(
  7. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef Mikky

    Ik heb kinderopvang in mijn pakket. Ik heb een andere nuance in deze.. en daarnaast slaat KO ernstig door in flexibele contracten. Verklaarbaar? Niet volledig...

    Smile lees het ook graag!

    Succes met de auto.... Irritant!
  8. quote:
    Dit schreef Dorien

    Ja ik denk dat jij er wel recht op hebt dan. Dat zou mooi zijn ☺️

    Antwoord was dat ze me die uren niet kunnen geven, omdat ze een flexibele schil moeten houden. Daar is ook wel wat voor te zeggen natuurlijk in deze branche. Wat ik nu alleen moeilijk vind, is dat ik WEET dat ik op maandag, do-mi en vrijdag werk. Dat zijn sowieso meer dan 15 uur, maar niemand werkt op vaste dagen op papier. In hoeverre worden dan feestdagen bv uitbetaald, want je hebt geen vaste dag op papier? Kan ik ergens anders nog gaan werken? Bv op dinsdag en woensdag? M'n manager is volgende week weer terug...eens ff navragen allemaalSmile
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    @ Dorien en Saskia:

    Het is belangrijk om te weten om wat voor soort oproepcontract het gaat om te weten welke rechten daarbij horen. Omdat er geen specifieke namen in de wet staan voor oproepcontracten, zijn er allerlei verschillende namen die worden gebruikt. Oproepcontracten worden ook wel eens: ?afroepcontract?, ?stand-by contract?, ?contract voor hulpkrachten? of ?los dienstverband? genoemd. Let wel op, want het komt ook voor dat de naam ?oproepcontract? wordt gebruikt voor een arbeidsovereenkomst die dat helemaal niet is en andersom. Het is namelijk niet belangrijk hoe het contract wordt genoemd, maar wat er in staat.

    Grofweg bestaan er twee soorten oproepcontracten: Oproepcontract met voorovereenkomst en de arbeidsovereenkomst met uitgestelde prestatieplicht (MUP).

    De voorovereenkomst is eigenlijk de meest ?losse vorm? van een oproepovereenkomst, maar omdat het zo'n losse vorm heeft is dit ook de oproepovereenkomst die het minst gebruikt wordt. De werkgever is niet verplicht om je op te roepen als hij werk heeft en je bent ook niet verplicht gehoor te geven aan een oproep. Pas op het moment dat je wordt opgeroepen en je ook aan het werk gaat ontstaat er een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd voor zolang de oproep of de werkzaamheden duren. Na drie tijdelijke arbeidsovereenkomsten ontstaat automatisch een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Dit soort overeenkomsten komt minder vaak voor dan de MUP-overeenkomst (zie hieronder).

    De MUP is een arbeidsovereenkomst voor bepaalde of onbepaalde tijd, alleen is onduidelijk wanneer en hoelang de werknemer het werk moet gaan doen. Er is schriftelijk afgesproken dat de werkgever de werknemer oproept als hij werk heeft (dit noem je een oproepclausule). In de arbeidsovereenkomst- MUP zijn geen vast aantal uren overeengekomen. Wat dat betreft kennen we twee typen arbeidsovereenkomsten-MUP, namelijk:

    ? Nul-urencontract
    Bij het nul-urencontract is geen afspraak gemaakt over het aantal uren dat je moet werken. Je mag de oproep alleen weigeren als je een goede reden hebt waarom je die dag of tijd niet kunt. Je werkgever hoeft alleen de uren die je werkt aan je te betalen. Als er geen vaste werktijden zijn afgesproken en je werkt 15 uur of minder per week dan moet je werkgever per oproep minimaal drie uur uitbetalen. Ook als je na ??n uur weer naar huis wordt gestuurd.

    ? Oproepcontract met urengarantie
    In de arbeidsovereenkomst is opgenomen hoeveel uur je minimaal en soms ook maximaal werkt. Een andere naam voor dit contract is een min-maxcontract. Ook bij dit contract is het zo dat je een oproep alleen mag weigeren met een goede reden of als je het afgesproken maximum aantal uren al hebt gewerkt. Het minimum afgesproken uren krijg je altijd, of je werkelijk zoveel hebt kunnen werken of niet. De werkgever mag je de niet-gewerkte uren niet later in laten halen. De uren die je meer werkt krijg je natuurlijk ook uitbetaald. Als er geen vaste werktijden zijn afgesproken en je werkt 15 of minder uur per week dan moet je werkgever per oproep minimaal drie uur uitbetalen.

    Ik ga in jou geval even uit van een nul-urencontract MUP.

    Waar moet je iig op letten:

    1) Zorg dat je een schriftelijk contract (arbeidsovereenkomst) krijgt om verwarring en onduidelijkheid te voorkomen.2) Als je wordt opgeroepen (bij 0-uren contract) dan moet je 3 uur worden uitbetaald. Ook als je na 1 uur weer naar huis wordt gestuurd. Als je met je werkgever een contract hebt afgesloten voor minder dan 15 uur per week, heb je recht om elke keer dat je werkt, ook al is het maar voor 1 uur, minimaal 3 uur betaald te krijgen. Deze regel geldt niet als je duidelijk vastgelegde afspraken hebt gemaakt over de uren die je werkt, bijvoorbeeld als je van te voren hebt afgesproken elke maandagochtend 2 uur te werken.
    3) Als je 3 maanden achter elkaar of wekelijks gewerkt hebt, of ten minste 20 uur per maand, dan heb je een arbeidscontract met bijbehorende rechten, zoals doorbetaling bij ziekte en vakantie.
    4) (En ik vermoed dat je vraag met name hierover gaat) Als je de afgelopen (ten minste 3) maanden of wekelijks hebt gewerkt, of ten minste 20 uur per maand, bijvoorbeeld volgens een vast rooster met een gelijke hoeveelheid arbeidsuren, dan mag ervan worden uitgegaan dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan met een vast aantal uren, gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren.
    Ook als je als zelfstandige werkt, en dus geen arbeidscontract hebt afgesloten, en je hebt geen andere opdrachtgevers, dan kun je een arbeidsovereenkomst voor die werkzaamheden eisen.

    5) Ook als oproepkracht heb je recht op een doorbetaalde vakantie en vakantietoeslag.
    Volgens de wet heb je per jaar recht op minimaal viermaal de overeengekomen arbeidsduur per week aan vakantie-uren. Als je dus gemiddeld 8 uur per week werkt, heb je recht op minimaal 32 uur vakantie per jaar. Per maand bouw je dan 2,6 uur vakantie op (32 uur gedeeld door 12 maanden). Gedurende deze vakantie-uren moet de werkgever je loon doorbetalen. De werkgever is ook verplicht om je in staat te stellen deze vakantie-uren op te nemen. Alleen bij be?indiging van de oproepovereenkomst mogen eventueel opgebouwde maar niet-genoten vakantie-uren worden uitbetaald. Daarnaast heeft elke oproepkracht recht op 8 procent vakantietoeslag over het overeengekomen brutoloon.
    6) Bij ziekte moet je worden doorbetaald voor de uren waarop je bent ingeroosterd, tenzij er wachtdagen - maximaal 2 - zijn overeengekomen in de arbeidsovereenkomst of cao.
    7) Soms staat er in een contract: ?alleen loon voor gewerkte uren?. Dat mag alleen voor de eerste 6 maanden. Als je 6 maanden volgens een vast rooster hetzelfde aantal uren hebt gewerkt, moet je loon worden doorbetaald volgens dit rooster.
    Sinds 1 januari 2015 gelden strengere regels voor nuluren-contracten en minmax-contracten. Dat zijn contracten waarin de werkgever zijn eigen verplichting om loon door te betalen als er geen werk is, heeft 'weggecontracteerd'. Dit is het geval bij veel oproepcontracten, maar het komt ook voor in uitzendcontracten.

    Volgens de huidige regels moet een werkgever zijn werknemer altijd doorbetalen, als de oorzaak van het feit dat er niet gewerkt wordt bij de werkgever ligt. Alleen voor de eerste 6 maanden in het contract kan de werkgever opnemen dat geen loon wordt uitbetaald als er niet wordt gewerkt. Tot 2015 kon deze periode via de cao onbeperkt verlengd worden. De nieuwe regels beperken deze mogelijkheid tot afwijking bij cao.

    Nu mag een werkgever na 6 maanden alleen nog maar voor bepaalde functies via de cao afwijken van de 'loondoorbetalingsplicht bij geen werk'. Het moet dan gaan om functies waarvan de overeengekomen werkzaamheden incidenteel van aard zijn en geen vaste omvang hebben. In alle andere situaties is er namelijk sprake van structureel werk. Het risico dat er geen werk is, hoort dan niet op de werknemer te worden afgewenteld. (denk bv aan projectwerk. PM'ers is een vaste functie en dus zijn die werkzaamheden voor een KO structureel en niet incidenteel)

    In nuluren- of minmax-contract die v??r 1 januari 2015 tot stand zijn gekomen kan nog steeds via de cao onbeperkt worden afgeweken van de loondoorbetalingsverplichting. Cao-afspraken hierover van voor 1 januari 2015 blijven geldig tot maximaal anderhalf jaar na inwerkingtreding van de wet. Dat betekent dat dit op 1 juli 2016 van rechtwege wijzigt in de nieuwe regelgeving, zoals die hierboven staat beschreven (... na 6 mnd etc)

    8) Een werkgever kan je niet als een losse oproepkracht blijven beschouwen als je de afgelopen (ten minste 3) maanden of wekelijks hebt gewerkt, of ten minste 20 uur per maand hebt gewerkt, bijvoorbeeld volgens een vast rooster met een gelijke hoeveelheid arbeidsuren. Volgens de wet heb je in zo?n situatie recht op een arbeidsovereenkomst met een vast aantal uren. Je werkgever is dan verplicht om jou in te roosteren.
    9) De werkgever is ook verplicht om, als het dienstverband minstens 6 maanden heeft geduurd, je loon door te betalen volgens dit rooster (ook als er geen werk is). Je bent je baan dus niet kwijt en hebt waarschijnlijk ook recht op loondoorbetaling zolang de arbeidsovereenkomst duurt. Als de werkgever toch van je af wil, zal hij de gebruikelijke ontslagregels in acht moeten nemen.
    10) Als er werk is, is de werkgever in principe verplicht om jou op te roepen als jij voor dat werk in aanmerking komt. Het werk moet in dat geval zo eerlijk mogelijk verdeeld worden onder de verschillende oproepkrachten.

    Ik ga door in een volgend bericht, want bericht is te lang (Smile)
  10. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Dussss Dorien en Saskia; van belang is de ingangsdata van je contracten te bekijken, en te bezien of deze vallen onder de oude of de nieuwe regels en aan de hand daarvan te bekijken of je recht hebt op de arbeidsovereenkomst zoals jij die bedoeld hebt.

    Dan zijn we nog niet klaar, want het is het nog zo dat je arbeidsovereenkomst van tijdelijke aard is. Daarvoor geldt de ketenbepaling. Ook die is gewijzigd, en ik schat in dat die gewijzigd is gedurende jouw keten van contracten. Dat weet ik niet zeker, omdat ik weet dat je tijdelijke contracten hebt, maar niet hoelang deze hebben geduurd.
    In zijn algemeenheid: Sinds 1 juli 2015 ontstaat een vast contract als werkgever en werknemer:
    meer dan 3 elkaar opvolgende tijdelijke contracten afsluiten;
    langer dan 2 jaar gebruik maken van elkaar opvolgende tijdelijke contracten.

    Er is sprake van opvolgende tijdelijke contracten als ze elkaar met een tussenperiode van zes maanden of minder opvolgen.
    Bij de berekening van de periode van 2 jaar tellen periodes van 6 maanden (of korter) tussen de tijdelijke contracten mee.

    De nieuwe ketenbepaling geldt niet:
    als het een arbeidsovereenkomst betreft van een leerling in het kader van een beroepsbegeleidende leerweg (bbl-opleiding);
    als het een arbeidsovereenkomst betreft van een werknemer die jonger is dan 18 jaar en maximaal 12 uur per week werkt.

    De ketenbepaling kan bij CAO afwijken. Dat is bij de CAO KO niet het geval.

    Met een contract van 6 mnd of langer geldt de aanzegtermijn. Een aanzegtermijn houdt in dat de werkgever schriftelijk aangeeft of de overeenkomst na afloop wel of niet wordt voortgezet. Als de overeenkomst wordt voortgezet moet de werkgever aangeven onder welke voorwaarden. De werkgever moet dit uiterlijk 1 maand voor het einde van het contract vertellen aan de werknemer. De aanzegtermijn geldt niet als een uitzendbeding in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. Laat de werkgever niet op tijd weten of de arbeidsovereenkomst wel of niet wordt voortgezet? Dan is hij de werknemer een vergoeding van 1 maandsalaris verschuldigd. Houdt de werkgever zich wel aan de aanzegplicht, maar geeft hij het te laat aan? Dan is hij een evenredige vergoeding verschuldigd. Bijvoorbeeld: is de werkgever een week te laat, dan betekent dit een vergoeding van een weeksalaris. Dit geldt niet bij faillissement, uitstel van betaling, en toepassing van de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen.
  11. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    @Saskia mbt de voortgang rechtszaak Estro: >>LINK<<

    Het Europees Hof gaat aan de slag met de zaak die FNV Zorg & Welzijn aanspande tegen kinderopvangorganisatie Smallsteps. In 2014 nam Smallsteps met een flitsfaillissement Estro over en daarbij verloren 1000 mensen hun baan. FNV vindt dat al het personeel van de overgenomen locaties tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden mee had moeten gaan. Het Europees Hof gaat nu uitzoeken of dat strookt met Europese regels.
    .
    Ook gevolgen voor andere flitsfaillissementen

    Corrie van Brenk, FNV Zorg & Welzijn: ?Hiermee nemen we een belangrijke, principi?le horde in de rechtszaak tegen Smallsteps. Ook voor andere flitsfaillissementen zal het antwoord van het Europees Hof gevolgen hebben.?

    Wat is er gebeurd bij Smallsteps?

    FNV Zorg & Welzijn spande de zaak tegen Smallsteps in 2014 aan. Estro werd op 5 juli 2014 failliet verklaard en maakte op dezelfde dag met 251 filialen en 2.600 werknemers een doorstart onder de naam Smallsteps. Hierbij verloren 1.000 werknemers hun baan. Een aantal bestuurs- en directieleden van Estro, zoals CEO Bienfait, ging wel mee naar Smallsteps. De mogelijkheid van een flitsfaillissement is nieuw in Nederland. Van Brenk: ?We hebben aanwijzingen dat Smallsteps misbruik ervan maakte. Het was voor hen een goedkope manier om van personeel en kosten af te komen en zo buitenlandse durfkapitalisten te pleasen. Maar wij zeggen: dit is een overname waarbij iedere medewerker van de overgenomen cr?ches mee moet gaan.?

    Faillissement was een dekmantel

    De FNV opende direct na het faillissement een meldpunt waar werknemers en andere gedupeerden van het flitsfaillissement honderden reacties achter lieten. Die zijn gebruikt voor het onderzoek dat tot de rechtszaak heeft geleid. Uit het onderzoek blijkt dat onder een dekmantel van faillissement de overname tot in de puntjes geregisseerd is. Het faillissement was een middel. FNV eist dat overgang van onderneming van toepassing is op Smallsteps.

    Overname werd al maanden voorbereid

    Ayse Simsek, advocaat van FNV: 'Uit reacties van werknemers, ouders en andere kinderopvangorganisaties blijkt dat de directie en aandeelhouders van Estro al maanden bezig waren een overname voor te bereiden. Ze hebben duidelijk misbruik gemaakt van de pre-packconstructie. Zo deden ze er alles aan om de deur gesloten te houden voor andere overnamepartijen en onderhandelden alleen met zichzelf.'
  12. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Zo.. dus... als jullie uitgelezen zijn de vraag of jullie al lid zijn van FNV? Smile Want er klopt een hoop niet bij jullie he? Niet raar, is dagelijkse kost voor mij in de kinderopvang... Ik hoop dat de dag komt dat die meiden (en enkele man) eens een keer opstaan, want over het algemeen pikken werknemers in de KO werkelijk alles..
Terug naar de lijst