Inenting HPV voor dochter van 13

Inenting HPV voor dochter van 13 

Onderwerp van drummer

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door drummer zelf op 14 oktober 2016 om 06:56:13

Terug naar de lijst
  1. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Dus vind je een beetje bescherming beter dan niets?
    Vergelijk het dragen van autogordels; die geven ook geen perfecte bescherming.

    Het allerbelangrijkste is dat de follow up maar 3 jaar is.
    Heel veel van die meisjes hebben dan sowieso nog geen sex gehad.
  2. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Ik heb het abstract gelezen. De vaccinatie biedt geen volledige bescherming en de follow up is maar 3 jaar. Lees jij dat ook zo?


    Destijds in 2007 was het drie jaar inderdaad - de studie begon in 2004. Nu zijn we negen jaar verder en blijft deze bescherming net zo.

    De statistieken toen: 98% effectief in het voorkomen van infecties (lesies/aangetaste cellen stadium 2 en 3) bij meisjes die nog niet in aanraking gekomen waren met het virus (ofwel niet seksueel actief), voordat het vaccin gegeven werd en 44% effectief als je alle meisjes/vrouwen meerekent, dus ook de al seksueel actieve en die dus al blootgesteld waren aan hpv voor de infectie:

    When administered to subjects who had not been previously exposed to either HPV-16 or HPV-18, the prophylactic HPV vaccine was highly effective (98%) in preventing HPV-16?related and HPV-18?related cervical intraepithelial neoplasia grade 2 or 3 and adenocarcinoma in situ. Efficacy was lower (44%) for the population of all women who had undergone randomization, which also included subjects who had HPV-16?related or HPV-18?related cervical intraepithelial neoplasia or infection with HPV-16 or HPV-18 before the first injection.

    Veel beter wordt het niet hoor, dit zijn jubelcijfers als je een vaccin aan het testen bent.
  3. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Het allerbelangrijkste is dat de follow up maar 3 jaar is.
    Heel veel van die meisjes hebben dan sowieso nog geen sex gehad.


    Een aantal meisjes werd zelfs moeder in de tijd van de studie. Bekijk anders tabel 3 voor de verschillen tussen placebo en gevaccineerd.
  4. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Het rare is, dat de cijfers niet zoveel verschillen. Met 200 doden/jaar, is de kans om aan HPV/BHK te overlijden in NL dus 0.2% (per jaar 100.000 meisjes geboren) of 1 op 500.

    Polio: >>LINK<<
    1 in 200 infections leads to irreversible paralysis. Among those paralysed, 5% to 10% die when their breathing muscles become immobilized.

    Het probleem is alleen dat Polio epidemisch is. De laatste grote polio-epidemie in Nederland was in 1956. Deze epidemie heeft toen bij bijna 1800 mensen verlammingen veroorzaakt, uiteindelijk zijn 70 personen overleden aan polio.
    Vaccineren heeft hierbij echt zin gehad.
  5. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Het probleem is alleen dat Polio epidemisch is. De laatste grote polio-epidemie in Nederland was in 1956. Deze epidemie heeft toen bij bijna 1800 mensen verlammingen veroorzaakt, uiteindelijk zijn 70 personen overleden aan polio.
    Vaccineren heeft hierbij echt zin gehad.


    Waarom vind je hpv geen epidemie?
  6. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef indigo


    Waarom vind je hpv geen epidemie?

    Ik had eigenlijk wel verwacht dat jij de definitie van een epidemie wel zou weten.

    HPV is een endemische ziekte.
  7. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef indigo


    Destijds in 2007 was het drie jaar inderdaad - de studie begon in 2004. Nu zijn we negen jaar verder en blijft deze bescherming net zo.

    Heb je een linkje naar het vervolgonderzoek waar dit in staat?
  8. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Ik had eigenlijk wel verwacht dat jij de definitie van een epidemie wel zou weten.

    HPV is een endemische ziekte.


    Ja, maar heeft ook trekken van een epidemie. Want sinds jaren zestig/zeventig steeds meer besmettingen. Het manifesteert zich alleen zo langzaam dat we het niet als dusdanig herkennen.

    Om een voorbeeld te geven - de trend in de US is dat hpv keel- en tongkanker over een paar jaar meer voorkomt dan baarmoederhalskanker. Dat zijn besmettingen van twintig/dertig jaar geleden.
  9. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Heb je een linkje naar het vervolgonderzoek waar dit in staat?


    Dit is de meest systematische review die ik kan vinden, van twee jaar geleden, de langste follow up was toen bijna 10 jaar. Binnen het artikel wordt verwezen naar de verschillende clinical trials.

    >>LINK<<

    De data is echt heel overtuigend:
    Plaatje
  10. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Ik had eigenlijk wel verwacht dat jij de definitie van een epidemie wel zou weten.

    HPV is een endemische ziekte.

    En waarom is dat verschil hier relevant?
  11. MaNu
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaNu
    quote:
    Dit schreef Tinus

    En waarom is dat verschil hier relevant?

    Als je het verschil tussen epidemisch en endemisch opzoekt dan is dat denk ik duidelijk.
  12. indigo
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van indigo
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Als je het verschil tussen epidemisch en endemisch opzoekt dan is dat denk ik duidelijk.


    Vind je? Leg eens uit waarom dan.

    Je zou HIV inmiddels ook endemisch kunnen noemen. Toch denk ik dat een vaccin erg welkom zou zijn.

    Met zulke langzame virussen is die definitie niet relevant. De impact op de volksgezondheid en kwaliteit van leven des te meer.
Terug naar de lijst