Pauzes in winkels

Pauzes in winkels 

Onderwerp van Rose_s

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Zoals ik Rose lees zit zij er helemaal niet zo' star' in en is zij positief voor zoon. Alleen, haar verwachtingen waren, op basis van haar eigen ervaring, wat anders dan wat kennelijk gebruikelijk is in de retail / bij die organisatie.

    Eerlijk gezegd, als ik lees wat eigenlijk de beperkingen zijn voor jongelui om.wat bij te verdienen.. er blijft weinig over wat kan, denk ik dan.
  2. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef SFR
    Die '2 uur regel tijdens een schooldag' geldt ook indien er maar ??n lesuur op zo'n schooldag heeft plaatsgevonden?

    Is wel sneu dan.. dat je in de middag dan niet 4 -5 uurtjes kan werken.

    Die regel is zeker recent ofzo?

    Want de (schoolgaande) jongens waarmee ik weleens flex-werk komen dan ook al gauw boven die 2 uur uit.. en dan is het nog avondwerk... met soms een reistijd van een uur naar de klus toe.. (en terug)..


    deze regel geldt voor jongeren van 15 jaar idd.
    maximum aantal werkuren per dag of week
    uren
    per schooldag
    2 uur
    per niet-schooldag en vakantiedag
    8 uur
    per schoolweek
    12 uur
    per vakantieweek
    40 uur
  3. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef DianaB


    Ik denk dat Blokker hiermee niet iets fout doet op het gebied van pauze houden. Die 4 uur regel en ook de 5 uur regel zijn mij bekend binnen de detailhandel branche.

    Ik heb, in de winkel waar ik leidinggevend/filiaalmanager ben, iedere dag 1 persoon ingeroosterd staan die 4 of vijf uur werkt die dag. Zij krijgt vanuit ons bedrijf gewoon een kleine koffiepauze. Dit komt meestal uit rond de 10/15 minuten. Het is dus ook hoe de werkgever hier in staat/mee omgaat.

    En als er iemand na een toilet bezoek even een slok water neemt, doen we daar niet moeilijk over.

    Het is een beetje geven en nemen soms.


    Ja ik snap je, maar hij had er ook een halve schooldag op, dus dan zou ik het schappelijk vinden als hij wel een koffiepauze had gehad, hij had er nl al wat uurtjes opzitten. Het ging niet om een vrije dag waarop hij vier uurtjes werkte
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef SFR
    Oei, los van die arbeidstijd.. ben jij (als ouder, Rose..Smile) al in overtreding.. Je zoon lost de vrachtwagen, las ik. Mag niet als hij 15 jaar is,.,.Smile

    Verboden werkzaamheden 15-jarigen

    Kinderen van 15 jaar mogen niet:

    werken in een fabriek;
    werken met of in de omgeving van machines;
    werken met gevaarlijke en/of giftige stoffen;
    dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo;
    dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo;
    achter de kassa werken;
    vrachtwagens laden of lossen;
    werken in de horeca als daar alcohol wordt geserveerd.

    >>LINK<<



    Volgens mij lost hij niet daadwerkelijk de vrachtwagen zelf, maar zodra het uit de vrachwagen is, brengt hij het naar het magazijn ect etc etc
  5. jieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van jieke
    quote:
    Dit schreef SFR
    Zoals ik Rose lees zit zij er helemaal niet zo' star' in en is zij positief voor zoon. Alleen, haar verwachtingen waren, op basis van haar eigen ervaring, wat anders dan wat kennelijk gebruikelijk is in de retail / bij die organisatie.

    Eerlijk gezegd, als ik lees wat eigenlijk de beperkingen zijn voor jongelui om.wat bij te verdienen.. er blijft weinig over wat kan, denk ik dan.



    dat valt best mee hoor, alleen is er wel meer geregeld dan vroeger

    dochter moest bij de Jumbo ook altijd haar rooster doorgeven en per jaar dat ze ouder worden mag er meer

    in deze denk ik dat Blokker toch wel fout zit, gezien de wet, en vind ik het getuigen van slecht werkgeverschap dat bij 4 uur werken er niet even een moment van rust is (koffiepauze) die door de werkgever betaald wordt. Dat er pas na 4.5uur recht op pauze is staat daar toch wel los van, dat is toch meer de lunchpauze die inderdaad altijd voor eigen kosten is.
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef elly69
    Je zoon is zo blij met zn baantje, wees ook blij voor hem dat het zo gelukt is en nu lekker aan het werk, moet ie naar de wc dan gaat ie en heeft ie dorst, dan drinkt ie wat.
    Ik zou me als opvoeder meer focussen op het positieve dat ie ergens binnen is gekomen: goed dat het je gelukt is, goed voor je die werkervaring opdoen, dat gaat je helpen in de rest van je leven, dan over " misbruik" te praten omdat ie geen pauze heeft.
    Je stuurt je kind de wijde wereld in, het is maar net hoe je er in staat of het een succes wordt of niet. Een moeder die je waarschuwt je niet te laten misbruiken door je werkgever, vind ik geen stimulans.
    Er zullen nog heel veel hard werken, doorzetten, geen pauzemomenten in het leven van onze kinderen komen. 4 uur geen pauze is geen " misbruik" en ook geen drama.



    Ik ben niet star en maak er geen drama van, wil gewoon weten hoe het werkt in de detailhandel omdat ik daar nooit gewerkt heb. Ik waarschuw hem helemaal niet, hoe kom je daar nu bij. Wat mijn taak en een doel ook is, is dat hij weerbaar wordt, het is een topgozer maar komt soms te slecht voor zichzelf op en laat over zich heenlopen. Het is een harde werker, die het vuur uit zijn sloffen zal lopen voor een baas. Ik vind dat er niets mis is om hem te leren dat hij ook kan vragen of hij vijf minuten pauze kan krijgen omdat hij er ookal een schooldag op heeft zitten oid. En omdat ik hem aanstuur vind ik het dan wel handig om te weten wat er in de wet staat, wat wenselijk is, wat gewoonte is, hoe het bij andere kinderen gaat etc etc
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef jieke



    dat valt best mee hoor, alleen is er wel meer geregeld dan vroeger

    dochter moest bij de Jumbo ook altijd haar rooster doorgeven en per jaar dat ze ouder worden mag er meer

    in deze denk ik dat Blokker toch wel fout zit, gezien de wet, en vind ik het getuigen van slecht werkgeverschap dat bij 4 uur werken er niet even een moment van rust is (koffiepauze) die door de werkgever betaald wordt. Dat er pas na 4.5uur recht op pauze is staat daar toch wel los van, dat is toch meer de lunchpauze die inderdaad altijd voor eigen kosten is.


    De lunchpauze wel, avondeten weer niet. Ik snap daardoor ook best dat ze hem niet zullen vragen van drie tot zeven te laten werken.

    Jieke, had jouw dochter wel pauzes als ze vier uur moest werken??
  8. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Ja ik snap je, maar hij had er ook een halve schooldag op, dus dan zou ik het schappelijk vinden als hij wel een koffiepauze had gehad, hij had er nl al wat uurtjes opzitten. Het ging niet om een vrije dag waarop hij vier uurtjes werkte


    Kennelijk is dat niet de' cultuur' binnen die vestiging?

    Persoonlijk zou ik ook wel even met de wenkbrauwen fronsen als een scholier zou zeggen' ja maar, ik wil pauze want ik heb al de hele dag op school gezeten'..
    Tja, kom dan niet werken, is mijn gedachte..

    Zoals al hier geschreven, even naar het toilet gaan om te plassen en wat drinken (of alleen Ff wat drinken) moet kunnen.
  9. elly69
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van elly69
    Dat begrijp ik Roos, maar jij schrijft zelf in je eerste post :" misbruik van jongeren"..dus ik vroeg me af of dat jouw mindset is als iemand zich 4 uur in moet zetten.
  10. jieke
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van jieke
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    De lunchpauze wel, avondeten weer niet. Ik snap daardoor ook best dat ze hem niet zullen vragen van drie tot zeven te laten werken.

    Jieke, had jouw dochter wel pauzes als ze vier uur moest werken??



    eerlijk gezegd weet ik dat niet goed, wat ik wel weet dat als ze de hele dag moest ze inderdaad gewoon koffiepauzes had (die ze ook wel gebruikte om kaarten voor popconcerten te bestellen haha), dus ik denk dat als ze 4 uur moest werken er ook wel even een moment van koffiepauze was

    (misschien toch maar naar de jumbo sturen, ze heeft er altijd met veel plezier gewerkt!)
  11. quote:
    Dit schreef Rose_s


    Dat ligt eraan waar je werkt, zijn dus zat branches waarbij dat wel gebeurd, alleen de middagpauze wordt niet doorbetaald.

    Hij heeft bij 4,5 werken recht op pauze tussendoor, niet pas recht op pauze na 4,5 uur werken.



    Voorafgaand of aansluitend aan werktijd geldt dan ook als pauze.
  12. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef Wiebeline



    Voorafgaand of aansluitend aan werktijd geldt dan ook als pauze.


    Dat doet toch niet ter zake.?
Terug naar de lijst