Bedrijf zonder CAO

Bedrijf zonder CAO 

Onderwerp van mamavan2

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef mamavan2


    Ze hebben geen eigen arbeidsvoorwaardenregeling.

    ..


    Is het een winkel?
  2. Cato
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Cato
    quote:
    Dit schreef mamavan2


    Ja zonder doe ik het zeker niet.

    Maar hoop op ervaringen. Is dat te doen, bv pensioen enz

    Helaas geen ervaring. Klinkt mij als kostwinner nogal risicovol. Ik geloof dat ik zou bedanken.

    Als er stiekem toch een cao is zoals Jelle vermoed dan zijn ze er in ieder geval niet van op de hoogte.
    Pensioenbetaling zou moeten kunnen en is controleerbaar.
    Maar toch
  3. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef mamavan2
    Ik heb werk maar heb een aanbod gekregen om bij een ander bedrijf te gaan werken.
    Maar ze hebben geen CAO.
    Ga volgende week weer praten daar, pensioenregeling hebben ze niet. Ze stelde voor om een bepaald bedrag van mijn loon gelijk op een andere rekening te storten.
    Zo zijn er natuurlijk nog meer "nadelen"
    Vaste loonsverhoging niet, ziektewet heb ik nog niet gevraagd en nog een aantal dingen.

    Iemand ervaring met werken zonder CAO. Is het vooral goed onderhandelingen?


    Hier soortgelijke situatie. Ik werk sinds oktober bij een bedrijfje zonder CAO. Ben de enige in loondienst. Gelukkig ben je in Nederland volgens de wet al enigszins 'beschermd', maar dat zijn minimale afspraken. Het lijkt mij verstandig om afspraken rondom ziekte in je contract op te laten nemen.

    Pensioen is hier ook (nog) niet geregeld. Dit is bij mij een bespreekpunt binnenkort, want contract loopt bijna af. Ik wil dit geregeld hebben.

    Daarbij loop ik nu tegen scholing aan. Ik heb van UWV een scholingsvoucher gekregen. Hiermee ga ik een 3-daagse training doen. Werkgever is hier erg blij mee, want ze hopen dat ik dan een deel van de online marketing voor mijn rekening kan nemen. De training vindt echter wel plaats op mijn vrije dag. Hiervoor is dus niets geregeld.

    Denk goed over de punten na die jij belangrijk vindt.
  4. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef Cato

    Helaas geen ervaring. Klinkt mij als kostwinner nogal risicovol. Ik geloof dat ik zou bedanken.

    Als er stiekem toch een cao is zoals Jelle vermoed dan zijn ze er in ieder geval niet van op de hoogte.
    Pensioenbetaling zou moeten kunnen en is controleerbaar.
    Maar toch


    Sommige dingen zijn in de wet geregeld natuurlijk.

    Pensioen is misschien goed zelf te doen inderdaad.

    Lastige keuze inderdaad.
    Hoorde dat er genoeg mensen werken in een bedrijf zonder CAO. Ben erg benieuwd.
  5. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    Ik heb gecheckt wat ik aan info kon vinden via de site. Het bedrijf is geen lid van de Uneto zover ik kan vinden. Mocht dit wel zo zijn, dan is er een cao van toepassing! Het lijkt zich vooral bezig te houden met technisch ontwerp, waardoor het ook niet valt onder de cao metaal & techniek.
  6. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef kaatje


    Hier soortgelijke situatie. Ik werk sinds oktober bij een bedrijfje zonder CAO. Ben de enige in loondienst. Gelukkig ben je in Nederland volgens de wet al enigszins 'beschermd', maar dat zijn minimale afspraken. Het lijkt mij verstandig om afspraken rondom ziekte in je contract op te laten nemen.

    Pensioen is hier ook (nog) niet geregeld. Dit is bij mij een bespreekpunt binnenkort, want contract loopt bijna af. Ik wil dit geregeld hebben.

    Daarbij loop ik nu tegen scholing aan. Ik heb van UWV een scholingsvoucher gekregen. Hiermee ga ik een 3-daagse training doen. Werkgever is hier erg blij mee, want ze hopen dat ik dan een deel van de online marketing voor mijn rekening kan nemen. De training vindt echter wel plaats op mijn vrije dag. Hiervoor is dus niets geregeld.

    Denk goed over de punten na die jij belangrijk vindt.



    Dank je!

    Pensioen wil je via hun laten lopen, gelijk van je loon af?
    Heb ook een mail naar mijn tussenpersoon van mijn verzekeringen gedaan. Kijken wat hij zegt. Of het kan en hoeveel ik dan netto van mijn loon kwijt ben.

    Ziektegeld is er wel bij jouw? Vrije dagen staan wettelijk vast als ik het goed heb.
    Verder dingen die bij jouw er niet zijn en bij een bedrijf met cao wel waar je later tegenaan liep?
  7. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef jellehl
    Ik heb gecheckt wat ik aan info kon vinden via de site. Het bedrijf is geen lid van de Uneto zover ik kan vinden. Mocht dit wel zo zijn, dan is er een cao van toepassing! Het lijkt zich vooral bezig te houden met technisch ontwerp, waardoor het ook niet valt onder de cao metaal & techniek.


    Dank je! Ja inderdaad ontwikkelen vooral en kwaliteitscontroles. Nee ik werk nu voor een bedrijf wat valt onder cao metaal met techniek maar ze vertelde dat hun daar niet onder vallen
  8. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    De cao M & T en ook de cao Metalektro (groot metaal) kennen een brede werkgeversdefinitie en zijn landelijke algemeen verbindend verklaarde cao's die - indien de werkgever in de definitie is begrepen - verplicht van toepassing zijn. De Uneto cao is gericht op handel en - als ze daar geen lid van zijn - is dan niet van toepassing. Zeker durf ik het pas te zeggen als ik echt zicht op het soort werk zou hebben. Mijn voorlopige conclusie; geen cao van toepassing.
  9. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef mamavan2



    Dank je!

    Pensioen wil je via hun laten lopen, gelijk van je loon af?
    Heb ook een mail naar mijn tussenpersoon van mijn verzekeringen gedaan. Kijken wat hij zegt. Of het kan en hoeveel ik dan netto van mijn loon kwijt ben.

    Ziektegeld is er wel bij jouw? Vrije dagen staan wettelijk vast als ik het goed heb.
    Verder dingen die bij jouw er niet zijn en bij een bedrijf met cao wel waar je later tegenaan liep?


    Ik wil graag dat het pensioen via hun loopt en niet dat ik dit zelf ergens moet gaan regelen. Ik wil dan ook netto hetzelfde overhouden als nu. Anders betekent het inkomstenachteruitgang t.a.v. mijn laatste baan. Dit weten ze.

    In eerste instantie zou ik de eerste 2 ziektedagen niet doorbetaald krijgen en zou er vervolgens slechts de minimale doorbetaling plaatsvinden. Hiermee was ik niet akkoord. Nu krijg ik vanaf dag 1 100 %.

    Vakantiedagen net iets meer dan mininum. Op fulltime basis 25 dagen.

    Laat ook reiskosten vastleggen zowel woon-werk als zakelijke kilometers.
  10. jellehl
    Geregisseerd...

    Toon alleen de berichten van jellehl
    quote:
    Dit schreef kaatje

    ..

    Vakantiedagen net iets meer dan mininum. Op fulltime basis 25 dagen.

    ...


    Dat is 5 meer dan wettelijk verplicht. Smile
  11. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef kaatje


    Ik wil graag dat het pensioen via hun loopt en niet dat ik dit zelf ergens moet gaan regelen. Ik wil dan ook netto hetzelfde overhouden als nu. Anders betekent het inkomstenachteruitgang t.a.v. mijn laatste baan. Dit weten ze.

    In eerste instantie zou ik de eerste 2 ziektedagen niet doorbetaald krijgen en zou er vervolgens slechts de minimale doorbetaling plaatsvinden. Hiermee was ik niet akkoord. Nu krijg ik vanaf dag 1 100 %.

    Vakantiedagen net iets meer dan mininum. Op fulltime basis 25 dagen.

    Laat ook reiskosten vastleggen zowel woon-werk als zakelijke kilometers.


    Ja dat dus, wil het best zelf regelen maar niet op achteruit gaan.

    Reiskosten heb ik niet, 3,5 min met de auto . Zakelijke km zal niet heel veel zijn maar inderdaad een puntje. Omdat ze het had over soms naar weert. Sporadisch maar toch.
  12. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    quote:
    Dit schreef jellehl


    Dat is 5 meer dan wettelijk verplicht. Smile


    Je hebt gelijk. 1 meer dan bij mijn vorige baan en weer 10 minder dan baan van ergens d??rvoor Smile
Terug naar de lijst