Verantwoordelijkheid huurwoning na relatiebreuk

Verantwoordelijkheid huurwoning na relatiebreuk 

Onderwerp van Suzette

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef acda


    Ik had hetzelfde probleem, alleen ik ben in het huis blijven wonen, ook vrije sector.
    Mijn ex vrouw wilde op een gegeven moment van het huurcontract af, maar ik
    heb haar duidelijk gemaakt dat daar zwaarwegende consequenties aan vast zaten,
    een inkomenstoets, en dat ik met mijn kinderen op straat zou komen te staan.

    Uit eindelijk heeft ze dit, buiten mijn weten om, toch gedaan.
    Via een advocaat.
    Van de verhuurder kreeg ik een brief dat ik
    vanaf die dag alleen verantwoordelijk ben voor de huur/huis.

    En terecht natuurlijk. Je kan je ex moeilijk financieel gevangen houden ook al heeft dat vergaande consequenties. Dat zou toch wat zijn zeg!
  2. acda
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van acda
    quote:
    Dit schreef Erna

    En terecht natuurlijk. Je kan je ex moeilijk financieel gevangen houden ook al heeft dat vergaande consequenties. Dat zou toch wat zijn zeg!


    In mijn geval zou ik met mijn drie kinderen op straat komen te staan,
  3. Tafel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Tafel
    quote:
    Dit schreef acda


    In mijn geval zou ik met mijn drie kinderen op straat komen te staan,

    Is dat ook gebeurd?
    Of heb je geen vermogenstoets gehad?

    Wanneer zou die toets eventueel kunnen komen en loop je dan nog steeds gevaar op bovenstaande?
  4. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef acda


    In mijn geval zou ik met mijn drie kinderen op straat komen te staan,

    Dat kun je moeilijk je ex aanrekenen. Ook al is dat schrijnend, je hebt niet het recht daarom je ex financieel gevangen te houden.

    Ook in geval van een koophuis dat 1 alleen niet kan betalen moet er verkocht worden en nieuwe woonruimte worden gezocht. Als je dus je huurwoning niet meer kunt betalen door een scheiding zul je daar dus gewoon uit moeten en andere woonruimte moeten zoeken die wel financieel haalbaar is. Ik vind het geen steekhoudend argument dat je ex maar mede financieel verantwoordelijk moet blijven omdat jij met jouw kinderen wilt kunnen blijven wonen.
  5. acda
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van acda
    quote:
    Dit schreef Margo

    Is dat ook gebeurd?
    Of heb je geen vermogenstoets gehad?

    Wanneer zou die toets eventueel kunnen komen en loop je dan nog steeds gevaar op bovenstaande?


    Nee, het is gelukkig goed afgelopen.
  6. acda
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van acda
    quote:
    Dit schreef Erna

    Dat kun je moeilijk je ex aanrekenen. Ook al is dat schrijnend, je hebt niet het recht daarom je ex financieel gevangen te houden.

    Ook in geval van een koophuis dat 1 alleen niet kan betalen moet er verkocht worden en nieuwe woonruimte worden gezocht. Als je dus je huurwoning niet meer kunt betalen door een scheiding zul je daar dus gewoon uit moeten en andere woonruimte moeten zoeken die wel financieel haalbaar is. Ik vind het geen steekhoudend argument dat je ex maar mede financieel verantwoordelijk moet blijven omdat jij met jouw kinderen wilt kunnen blijven wonen.


    Op het moment dat wij uit elkaar gingen, heeft zij er mee ingestemd. Later wilde zij van het huurcontract af. Ik heb altijd mijn huur betaald, alleen bij een inkomens toets zou ik mijn huis verliezen, met alle gevolgen van dien.
  7. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Mensen worden hun huis niet uitgezet omdat hun inkomen te laag is voor de huur maar omdat ze hun huur niet betalen.
  8. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Bij toewijzing van een woning wordt vaak wel naar je inkomen gekeken, maar als het echt zo is dat je je huis uitgezet wordt nadat het inkomen daalt (bijvoorbeeld na ontslag, maar ook als de partner vertrekt), dan zouden er nu heel wat daklozen rondlopen.
  9. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef fleurie
    Bij toewijzing van een woning wordt vaak wel naar je inkomen gekeken, maar als het echt zo is dat je je huis uitgezet wordt nadat het inkomen daalt (bijvoorbeeld na ontslag, maar ook als de partner vertrekt), dan zouden er nu heel wat daklozen rondlopen.


    Is dat echt zo? Dat je kunt blijven?

    Van juridisch loket;

    Als uw huwelijk of geregistreerd partnerschap eindigt moet u beslissen wie in de gezamenlijke huurwoning kan blijven. Het hangt af van uw huurcontract wat uw rechten zijn. Kijk daarin of het op naam staat van u allebei (samenhuur), of op ??n naam (medehuur).

    Samenhuur: u wordt allebei genoemd in het huurcontract.
    U bent samen de huur aangegaan. Bij scheiding moet u ook samen de huur opzeggen. Is uw partner het ermee eens dat u in de huurwoning blijft? Vraag dan de verhuurder u als alleenhuurder te accepteren. Gaat deze akkoord, dan zegt u samen het oude huurcontract op en krijgt u een nieuw contract alleen op uw naam. De verhuurder kan weigeren u als alleenhuurder te accepteren.

    Medehuur: het huurcontract staat op ??n naam.
    Door uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bent u als niet genoemde partner automatisch medehuurder geworden. Is uw partner het ermee eens dat u in de huurwoning blijft? Dan kunt u blijven zitten. Het huurcontract loopt gewoon door. U hoeft alleen maar de verhuurder schriftelijk te melden dat u voortaan alleen in de woning woont. De verhuurder kan geen bezwaar maken.
  10. fleurie
    so be easy and free...

    Toon alleen de berichten van fleurie
    Dat verbaast me. Maar als het inderdaad zwart op wit staat, dan zit ik fout.
  11. Suzette
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Suzette

    quote:
    Dit schreef EmC


    Van juridisch loket;


    Samenhuur: u wordt allebei genoemd in het huurcontract.
    U bent samen de huur aangegaan. Bij scheiding moet u ook samen de huur opzeggen. Is uw partner het ermee eens dat u in de huurwoning blijft? Vraag dan de verhuurder u als alleenhuurder te accepteren. Gaat deze akkoord, dan zegt u samen het oude huurcontract op en krijgt u een nieuw contract alleen op uw naam. De verhuurder kan weigeren u als alleenhuurder te accepteren.


    Wij blijken samen op het huurcontract te staan: samenhuur dus. Ik vraag mij af in hoeverre de verhuurder mij gaat vertellen wat ze met het huurcontract gaat doen. Ivm het veiligheidsaspect wil ik het wel graag weten als hij eruit gezet zou gaan worden Smile
  12. scar
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van scar
    Ik denk dat ze niets doen als hij al twaalf jaar keurig de huur betaalt.
Terug naar de lijst