Pan met puin #hoe bak je nou fatsoenlijk aardappelen

Pan met puin #hoe bak je nou fatsoenlijk aardappelen  

Onderwerp van EmC

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    quote:
    Dit schreef Margoos
    Ze waren heerlijk vanavond, maar dom dom, geen foto van gemaakt...

    Ik geloof dat ze heerlijk waren maar vast niet zo lekker als jouw uiensoep.
  2. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC

    quote:
    Dit schreef Zwembandje

    Da's inderdaad dom want nu geloof ik natuurlijk niet dat het niet net zo'n pan met puin was als die van EmC.


    Ja +1 enzo.
    Iedereen kan wel zeggen dat ze aardappelen kan bakken.
  3. peter62
    ik-ben-ut!

    Toon alleen de berichten van peter62
    in trier heb je een echt aardappelrestaurant....d....echt alles van en met aardappelen (ja zelfs de drank)
    nog nooit zulke lekkere gebakken aardappelen gegeten ...met kleine stukjes spek of zo.ik had het recept moeten vragen ;)
  4. Zwembandje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Zwembandje
    quote:
    Dit schreef peter62
    in trier heb je een echt aardappelrestaurant....d....echt alles van en met aardappelen (ja zelfs de drank)
    nog nooit zulke lekkere gebakken aardappelen gegeten ...met kleine stukjes spek of zo.ik had het recept moeten vragen ;)

    Tsja, dan zit er maar één ding op .........

    Als de sodemieter terug naar Trier.

    Toen ik jaren geleden in Berlijn, in een absoluut doorsnee/standaard supermarkt, een ca. 10-tal daadwerkelijk verschillende aardappelrassen zag liggen (en niet de meestal zeer beperkte keuze met de meest gangbare aardappelen zoals hier in de meeste supermarkten) werd me pas echt duidelijk hoeveel de aardappel zelf bijdraagt aan de smaak.

    Het zou dus zo kunnen zijn dat je straks weliswaar het recept hebt (ik verwacht dat olie/vet/spekjes e.d. dan trouwens ook nog best wel precies komen) maar dat je de smaak toch niet zo krijgt.
    Daarnaast mist vermoedelijk (zoals ook in het koffiedraadje genoemd) het ingrediënt "vakantie".
    Dat schijnt een ingrediënt te zijn wat zeer bepalend kan zijn voor de smaak.
  5. cootje
    Alsjestilbenthoorjemeer

    Toon alleen de berichten van cootje
    De start is het belangrijkst.


    Olie in de pan. Goed heet laten worden.
    Dan pas de aardappelen er in.
    Vind je roomboter lekker dan kan dat ook later.
    Het gaat er om dat de pan eerst goed heet is.
    Doe je dat niet dan gaan de aardappels koken en koeken ze aan en krijg je prut.
    Dus eerst dicht schroeien. Niet te veel in de pan roeren.
    Af en toe omscheppen. Eventueel zout er pas op doen als het klaar is.
  6. Dee53
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dee53
    vroeger deed ik er altijd roze peperbesjes bij
    Plaatje
  7. Bindi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Bindi
    1x in de week eten wij krieltjes of opgebakken aardappelen, uit een zak of ingevroren, maakt mij niet uit.
    Geen problemen mee.
    Plaatje
  8. Dee53
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dee53
    quote:
    Dit schreef Bindi
    1x in de week eten wij krieltjes of opgebakken aardappelen, uit een zak of ingevroren, maakt mij niet uit.
    Geen problemen mee.


    met een volle pan kan het dus ook, doe je er nog iets bij om die kleur te krijgen?
    14 jul '20 - 12:36:33 / 14 jul '20 - 12:47:56
  9. Bindi
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Bindi
    Yep, als ze in de pan liggen goed bestrooien met paprikapoeder, vuur bijna op zacht, lekker laten bakken en af en toe husselen Smile
  10. Dee53
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Dee53
    quote:
    Dit schreef Bindi
    Yep, als ze in de pan liggen goed bestrooien met paprikapoeder, vuur bijna op zacht, lekker laten bakken en af en toe husselen Smile


    dacht ik al, deed mijn moeder ookSmile
  11. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef EmC
    En waar haal ik een deksel vandaan?
    Ik heb nog nooit een koekenpan met een deksel in een winkel zien hangen.

    Ik heb ooit wel eens een koekenpan met deksel als setje kunnen kopen, maar vaak worden de deksels los verkocht.

    Ben zelf een tijdje geleden trouwens afgestapt van pannen met een anti-aanbaklaag van teflon. Teflon is vrij zacht en slijt daardoor snel. En jij maar denken dat die zwartje puntjes op je aardappels peper is. Ander nadeel van teflon is dat het niet tegen oververhitting kan. Na wat zoekwerk ben ik terechtgekomen bij Greenpan. Zeer over te spreken. Het is me nog niet gelukt iets aan te laten bakken (niet te verwarren met aanbranden; dat lukt me altijd prima) en vorige week heb ik geconstateerd dat ze ook geen problemen hebben met oververhitting toen ik per ongeluk de verkeerde inductiezone op standje "burn, motherf#$%^&, burn" had gezet en me na een kwartier begon af te vragen waar die rare lucht vandaan kwam en waarom mijn water nog niet kookte.
  12. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC

    quote:
    Dit schreef WilM

    Ik heb ooit wel eens een koekenpan met deksel als setje kunnen kopen, maar vaak worden de deksels los verkocht.

    Ben zelf een tijdje geleden trouwens afgestapt van pannen met een anti-aanbaklaag van teflon. Teflon is vrij zacht en slijt daardoor snel. En jij maar denken dat die zwartje puntjes op je aardappels peper is. Ander nadeel van teflon is dat het niet tegen oververhitting kan. Na wat zoekwerk ben ik terechtgekomen bij Greenpan. Zeer over te spreken. Het is me nog niet gelukt iets aan te laten bakken (niet te verwarren met aanbranden; dat lukt me altijd prima) en vorige week heb ik geconstateerd dat ze ook geen problemen hebben met oververhitting toen ik per ongeluk de verkeerde inductiezone op standje "burn, motherf#$%^&, burn" had gezet en me na een kwartier begon af te vragen waar die rare lucht vandaan kwam en waarom mijn water nog niet kookte.


    Zijn wel aan de prijs die groene pannen.
    Ik heb inmiddels zoveel tips en verschillende bakmethoden voorbij zien komen dat ik niet meer zo goed weet waar ik moet beginnen.
    Maar volgens mij heb ik de belangrijkste dingen onthouden.
    Zaterdag ga ik aardappelen bakken met de volgende veranderingen;

    - verse vastkokende aardappelen
    - nieuwe pan hema
    - mengsel zonnebloemolie en bakboter
    - de boel heel heet laten worden
    - niet omscheppen maar omgooien
    - alleen de bodem pan bedekken met aardappelen
    - pas na afloop zout/kruiden toevoegen
    - aardappelen die "af" zijn warm houden in de oven

    Vind dit al een hele lijst voor wat gebakken aardappelen Smile
Terug naar de lijst