Het moestuinseizoen begint weer! 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo

Dit onderwerp is gesloten.
door nienkevb zelf op 14 januari 2023 om 20:45:22

Terug naar de lijst
  1. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Er staan een aantal kleine courgettepalntjes in pot, durf ze haast niet in de volle grond te zetten, bang dat het of direct opgegeten wordt of mijn hele tuin gaat overwoekeren als ik weg ben.

    k Heb ook Venkel, wanneer moet je dat oogsten, k geloof dat het wat aan het doorschieten is, wacht k zoek t op...

  2. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Kun je doorgeschoten venkel nog eten?
    “Gooi doorgeschoten venkel niet weg. Enkel de onderste 10 cm van de stengel zijn taai, de rest is nog perfect eetbaar.” “Let op: op zandgrond is de kans op doorschieten groot. Geef de jonge planten dus extra water en strooi 3 cm grasmaaisel als mulch tussen de rijen tegen de verdamping.”


    had ik iets eerder moeten bekijken vrees ik.
  3. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    En als hij doorschiet lekker laten bloeien. Goed voor de insecten! En de zaadjes die je daarna aan de plant krijgt kun je gewoon gebruiken. In de winkel zitten precies diezelfde zaadjes in een duur potje venkelzaad. Stoofschotels🥰
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef 00h
    Er staan een aantal kleine courgettepalntjes in pot, durf ze haast niet in de volle grond te zetten, bang dat het of direct opgegeten wordt of mijn hele tuin gaat overwoekeren als ik weg ben.

    k Heb ook Venkel, wanneer moet je dat oogsten, k geloof dat het wat aan het doorschieten is, wacht k zoek t op...



    Ik heb mijn corgetteplantjes dit jaar wat anders beschermd. Ik heb de onder- en de bovenkant van een plastic melkfles (zo'n grote van 1,5 of 2 liter) afgeknipt en die om de stam van de plant gezet. Slakken gaan niet over zo'n scherpe rand heen. De planten groeien heel hard als ze in de volle grond staan en op een gegeven moment zijn ze sterk genoeg en eten de slakken er sowieso niet meer van. Ik kan nu die melkfles ook niet met verwijderen (mss wel met schaar) maar dat heeft de plant geen last van.
  5. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    En als hij doorschiet lekker laten bloeien. Goed voor de insecten! En de zaadjes die je daarna aan de plant krijgt kun je gewoon gebruiken. In de winkel zitten precies diezelfde zaadjes in een duur potje venkelzaad. Stoofschotels🥰

    00h ja wat een goed plan!

    Die melkflestruck ken ik, het waaide een keer zo hard dat de rand van de fles de plant afzaagde met ieder zwiep een stukje verder.

    maar ik ga t proberen voordat ik weg ben. De grasmaai oppassers moeten ze ook niet ommaaien
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Zet er een driehoek van bamboestokken omheen Smile

    Of gewoon een bordje help😅
  7. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik had vandaag mijn eerste aardappeltjes. Ik had het nog niet verwacht en helaas had ik de kaasfondue klaarstaan.... maar morgen eet ik nieuwe aardappeltjes in de schil!

    Verder heb ik tomaten, bietjes, de laatste capucijners, bramen, frambozen en een courgette.
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Oja, foto vergeten. En ik oogste ook nog wat oost-indische kers, bloemetjes op mijn eten vind ik altijd zo mooi.
    Plaatje
    Plaatje
  9. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Een waar kunstwerk op jouw bord Smile eet smakelijk!
  10. Margo
    Heeft haar draai gevonden

    Toon alleen de berichten van Margo
    Wanneer oogst je aardappelen?
    Als ze boven de grond komen?
    Of na de bloemetjes?
  11. Bosbes
    Wil niet meer bang zijn

    Toon alleen de berichten van Bosbes
    quote:
    Dit schreef nienkevb
    Ik had vandaag mijn eerste aardappeltjes. Ik had het nog niet verwacht en helaas had ik de kaasfondue klaarstaan.... maar morgen eet ik nieuwe aardappeltjes in de schil!

    Verder heb ik tomaten, bietjes, de laatste capucijners, bramen, frambozen en een courgette.




    Klinkt goed!!!
  12. Bosbes
    Wil niet meer bang zijn

    Toon alleen de berichten van Bosbes
    quote:
    Dit schreef Margo
    Wanneer oogst je aardappelen?
    Als ze boven de grond komen?
    Of na de bloemetjes?




    Aardappeltjes vind je onder aan de plant.
Terug naar de lijst