Prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas (?)

Prijsplafond geldt lang niet altijd tot 1200 kuub gas (?)  

Onderwerp van Fri1974

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef -caty2


    En dan deze zin uit de link van de NOS:

    "Het idee daarachter is dat mensen dan gestimuleerd worden om zuinig aan te doen, en met hun verbruik zoveel mogelijk onder het gebruiksplafond te blijven."

    En als je dan onder je plafond van voor de jaarnota zit mag je het bezuinigde verbruik niet een meenemen naar de periode na de jaarnota. Nog een extra prikkel om of in de kou te gaan zitten of de staatskas extra te spekken.Smile



    Je overdrijft.

    Het gaat er eerder om, dat mensen anders maar gaan stoken en veel gaan verbruiken. Omdat ze toch nog 700 m3 tegen laag tarief kunnen verstoken, hup kachel op 23.
    Want ze hebben geleerd van vele andere regelingen, mensen vinden dat ze er recht op hebben dus gebruiken het. Gebeurde bij de TOZO regeling oa.
    Ze hadden ook naar je jaarnota van het afgelopen jaar kunnen kijken en dat als plafondbedrag gebruiken, was iedereen de sjaak geweest met een koude winter.
  2. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Rose_s



    Nee het is inclusief alle belastingen, anders kwam er nog zo een 55 ct overheen.
    We hebben wel vaker een energiecrisis gehad denk aan de autoloze zondagen. Het komt vast weer goed uiteindelijk.
    De tegemoetkoming ben ik al erg blij mee.

    Oh wat een goed nieuws van de btw, mooi!
    En is waar, ben alleen wat bevreesd voor blijvend idioot hoge prijzen. Misschien wat minder hoog maar geen substantiële daling meer, zeg maar.
  3. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef -caty2


    De prijzen van 1.45 gas en 0.40 elek van het prijsplafond zijn incl 21% btw en energiebelasting.


    Lekker.
    En dan na 2023 weer zien..
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Singa

    Oh wat een goed nieuws van de btw, mooi!
    En is waar, ben alleen wat bevreesd voor blijvend idioot hoge prijzen. Misschien wat minder hoog maar geen substantiële daling meer, zeg maar.


    Ik wist het ook niet, kon het niet op de site van de overheid vinden, maar iemand googled het voor me tevoorschijn.

    Ik denk dat het per energieleverancier verschillend is of er hoge prijzen aan gaan komen.
    Mijn overzicht heeft gemaakt dat ik veel meer rust heb mbt hoe het gaat uitpakken.
  5. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Rose_s


    Je overdrijft.

    Het gaat er eerder om, dat mensen anders maar gaan stoken en veel gaan verbruiken. Omdat ze toch nog 700 m3 tegen laag tarief kunnen verstoken, hup kachel op 23.
    Want ze hebben geleerd van vele andere regelingen, mensen vinden dat ze er recht op hebben dus gebruiken het. Gebeurde bij de TOZO regeling oa.
    Ze hadden ook naar je jaarnota van het afgelopen jaar kunnen kijken en dat als plafondbedrag gebruiken, was iedereen de sjaak geweest met een koude winter.


    Nou nou je zit er nogal bovenop...... Die 1.45 is voor heel veel mensen al het dubbele of meer van wat het was, mensen die nu al in de kou zitten kunnen ook voor die plafond prijs niet eens de kachel op 23 zetten dus die redenering is echt uit de lucht gegrepen.

  6. Inge_
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Inge_
    quote:
    Dit schreef -caty2


    En als je dan onder je plafond van voor de jaarnota zit mag je het bezuinigde verbruik niet een meenemen naar de periode na de jaarnota. Nog een extra prikkel om of in de kou te gaan zitten of de staatskas extra te spekken.Smile


    Hoezo? Ook zonder prijsplafond betaal je wat je verbruikt. Niet meer, maar ook niet minder. Dus waarom zou dat een prikkel zijn om de staatskas te spekken?
    Ook met lage prijzen kan het geen kwaad om wat zuiniger aan te doen.
  7. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Inge_

    Hoezo? Ook zonder prijsplafond betaal je wat je verbruikt. Niet meer, maar ook niet minder. Dus waarom zou dat een prikkel zijn om de staatskas te spekken?
    Ook met lage prijzen kan het geen kwaad om wat zuiniger aan te doen.


    Waarom zou de overheid hebben bepaald dat je het bezuinigde verbruik van voor je jaarnota niet mee mag nemen naar de periode na de jaarnota?

  8. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Waarom zou je mee willen nemen als je er sowieso onder zit?
  9. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef -caty2


    Waarom zou de overheid hebben bepaald dat je het bezuinigde verbruik van voor je jaarnota niet mee mag nemen naar de periode na de jaarnota?


    Omdat er anders te weinig zuinig aan wordt gedaan in de wintermaanden. Het lijkt me een prima systeem. Waarbij ik me realiseer dat mensen in woningen met energielabel E, F of helemaal geen er te weinig aan hebben. Hopelijk blijft daar voldoende aandacht voor.
  10. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef -caty2


    Nou nou je zit er nogal bovenop...... Die 1.45 is voor heel veel mensen al het dubbele of meer van wat het was, mensen die nu al in de kou zitten kunnen ook voor die plafond prijs niet eens de kachel op 23 zetten dus die redenering is echt uit de lucht gegrepen.



    Ik heb even snel gekeken wat ik voor juni betaalde, ik zat toen laag omdat ik voor 3 jaar vast contract had en zat rond 1,25 per m3. Dus 70ct zal van lang geleden zijn en niet echt een recent tarief dat mensen betalen

    Nee mijn redenering is niet uit de lucht gegrepen.
  11. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    quote:
    Dit schreef Inge_

    Hoezo? Ook zonder prijsplafond betaal je wat je verbruikt. Niet meer, maar ook niet minder. Dus waarom zou dat een prikkel zijn om de staatskas te spekken?
    Ook met lage prijzen kan het geen kwaad om wat zuiniger aan te doen.



    Ik zag gisteren een zanger op tv, vond bezuinigen onzin en zonnepanelen ook.
    Nu ging hij toch maar overstag omdat zijn maandnota zo hoog was.

    Ik denk dat deze crisis een wakeup call is voor ons allemaal. Om te bezuinigen, eens eraan te denken dat de energie voorraad beperkt is.

    En het andere punt is dat de overheid niet alles voor ons kan oplossen en vergoeden. Dat het geen bodemloos vat is en dat we dit allemaal gaan betalen.
  12. -caty2
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van -caty2
    quote:
    Dit schreef Anke
    Waarom zou je mee willen nemen als je er sowieso onder zit?


    Voor mensen bij wie de jaarnota in maart april of mei vallen hebben deze maanden dus de winterperiode. Als je daarin kan bezuinigen kun je dat bezuinigde verbruik zowel gas als elektra eventueel inzetten aan het einde van het jaar als okt,nov, en december erg koud zouden worden.
    Zo weet je zeker dat je onder het prijsplafond zou kunnen blijven.





Terug naar de lijst