PLB uren en gedeeltelijk ziek zijn

PLB uren en gedeeltelijk ziek zijn 

Onderwerp van xxxxx

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef jelle


    Zijn de bovenwettelijke vakantiedagen niet standaard overgezet naar PBL uren?


    Dat zou ik niet standaard zo stellen;

    Sommige CAO's kenden al PBL uren naast bovenwettelijke vakantie-uren voor 1 jan 2012, waaraan de PBL uren vanaf 1 jan 2012 zijn toegevoegd, sommige bovenwettelijke vakantie-uren zijn 1 op 1 omgezet in PBL uren en soms is er een meerkeuzesysteem bedacht in ruil voor de bovenwettelijke vakantie-uren; oftewel arbeidsvoorwaarden'winkels'.

    Daarnaast waren er verschillen in de verschillende CAO's hoeveel de bovenwettelijke vakantie-uren bedroegen en hoeveel daarvan is overgezet in PBL-uren. Daarbij speelt de persoonlijke situatie van TS en haar evt verworven rechten, opgebouwde verlofuren en ziekte voor 1 jan. 2012 en verlofuren en ziekte na jan. 2012 ook nog een rol in de beantwoording.

    En zo zijn er nog wel een aantal nuance-verschillen te noemen wat maakt dat je de 14 bestaande zorg-CAO's niet standaard over 1 kam kan scheren in combi met de wettelijke regelgeving en de persoonlijke situatie van TS.

    14 CAO's.. Zullen nooit 1 en dezelfde tekst hebben. Dan was het wel 1 CAO ;-)

    Dat maakt dat het antwoord voor de ene branche/persoon net effe iets anders kan zijn dan de andere branche/persoon.. Ook al is het in dezelfde sector; zorg.
  2. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef Mikky



    Het gaat hier om PLB uren. Niet om (bovenwettelijke) vakantiedagen.

    Er zijn wel regelingen rondom PLB uren en ziekte/ arbeidsongeschiktheid, maar ik kan daarover pas een volledig antwoord geven als ik de juiste CAO weet, omdat dat niet overal hetzelfde is geregeld.

    Dus laten we even afwachten voordat we zonder de juiste nuances te kennen gaan antwoorden. Dat levert namelijk vele verschillende antwoorden op en ik geloof niet dat dat heel veel meer helderheid geeft.


    Ik refereerde ook niet aan de PLB uren (zie mijn quote) maar aan een paar reacties die suggeerden dat je alle vakanteidagen van 2012 voor 1 juli 2013 opgemaakt moet hebben. Dit is dus niet zo en het lijkt mij handig dat te berichten.

    Peter
  3. xxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xxxxx

    ik zit bij CAO sanquin.

    Dus wie het daar in kan vinden..... ik niet..


    Ben nog niet verder gekomen, heb gevraagd waar de regels staan die ze hebben uitgevoerd.

    Dat weten ze niet het zijn mondelinge afspraken tussen HRM en leidinggevende
    .

    Het wordt nu in landelijk overleg gegooid, omdat niemand er meer wat van snapt...
  4. Lian
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Lian
    quote:
    Dit schreef EvAn
    ik zit bij CAO sanquin.

    Dus wie het daar in kan vinden..... ik niet..


    Ben nog niet verder gekomen, heb gevraagd waar de regels staan die ze hebben uitgevoerd.

    Dat weten ze niet het zijn mondelinge afspraken tussen HRM en leidinggevende
    .

    Het wordt nu in landelijk overleg gegooid, omdat niemand er meer wat van snapt...

    En zo wordt ieder??n er wijzer van.
  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef EvAn
    ik zit bij CAO sanquin.

    Dus wie het daar in kan vinden..... ik niet..




    Ik wel..

    CAO Sanquin 2011/2014 >>LINK<< (even doorscrollen, dan kun je de volledige CAO tekst downloaden en lezen)

    Ik zal hem nog nader doornemen, maar voor nu alvast:


    CAO Sanquin Bladzijde 10:

    Partijen hebben 1 januari 2010 een persoonlijk levensfasebudget (PLB) in tijd ingevoerd voor alle
    werknemers vallend onder de CAO Sanquin Bloedvoorziening. Dit PLB wordt aangewend voor
    bestedingsdoeleinden in tijd. Het doel van de regeling is de werknemer de mogelijkheid te geven een
    gespaard budget te gebruiken als zijn levensfase daartoe aanleiding geeft. Sociale partners beogen
    daarmee de duurzame inzetbaarheid van de werknemer te bevorderen.
    Vanaf 2012 kan jaarlijks en voor het eerst in december op verzoek van de werknemer maximaal 22 uur
    van het PLB-budget worden ingezet in het meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden (sanQeuze).
    (ik weet niet of je deze keuze ook hebt gebruikt, maar het meerkeuzesysteem en wat dat inhoudt staat ook in deze CAO)



    CAO Sanquin bladzijde 11:

    PLB-toeslag bij meeruren
    De parttime werknemer die meeruren werkt ontvangt in beginsel de PLB-tijd over de meeruren in de vorm
    van een toeslag op zijn uurloon.

    Opbouw PLB bij ziekte
    Tijdens arbeidsongeschiktheid/ziekte bouwt de werknemer over een periode van maximaal zes maanden
    zijn PLB-budget op. Met ?een periode van maximaal zes maanden? worden de eerste zes maanden na
    de ziekmelding bedoeld. Daarna vindt geen opbouw meer plaats over de arbeidsongeschikte uren.
    Ter bepaling van de zes maanden worden tijdvakken samengeteld als zij elkaar met onderbreking van
    minder dan een maand opvolgen.




    Wettelijk geldt dat opgebouwde PLB uren niet vervallen. Dus wat je hebt opgebouwd voorafgaand aan je arbeidsongeschikte uren en tijdens de eerste 6 maanden na ingang van je arbeidsongeschikte uren blijft staan.

    Mocht je ziek zijn geweest, weer beter zijn gemeld en in minder dan een maand weer (gedeeltelijk) ziek zijn geworden, dan telt de periode van 6 maanden dus door.

    Al het voorgaande even onder een klein voorbehoud; ik heb nog geen tijd gehad om alle van belang zijnde CAO teksten te lezen, dus wellicht wordt er ergens anders nog een uitzondering gemaakt op bovenstaande.

    Ik adviseer je iig zelf de CAO ook te lezen; tis altijd verstandig om je rechten en plichten te kennen.
  6. xxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xxxxx

    quote:
    Dit schreef Mikky


    Ik wel..

    CAO Sanquin 2011/2014 >>LINK<< (even doorscrollen, dan kun je de volledige CAO tekst downloaden en lezen)

    Ik zal hem nog nader doornemen, maar voor nu alvast:


    CAO Sanquin Bladzijde 10:

    Partijen hebben 1 januari 2010 een persoonlijk levensfasebudget (PLB) in tijd ingevoerd voor alle
    werknemers vallend onder de CAO Sanquin Bloedvoorziening. Dit PLB wordt aangewend voor
    bestedingsdoeleinden in tijd. Het doel van de regeling is de werknemer de mogelijkheid te geven een
    gespaard budget te gebruiken als zijn levensfase daartoe aanleiding geeft. Sociale partners beogen
    daarmee de duurzame inzetbaarheid van de werknemer te bevorderen.
    [b]Vanaf 2012 kan jaarlijks en voor het eerst in december op verzoek van de werknemer maximaal 22 uur
    van het PLB-budget worden ingezet in het meerkeuzesysteem arbeidsvoorwaarden (sanQeuze).
    (ik weet niet of je deze keuze ook hebt gebruikt, maar het meerkeuzesysteem en wat dat inhoudt staat ook in deze CAO)



    CAO Sanquin bladzijde 11:

    PLB-toeslag bij meeruren
    De parttime werknemer die meeruren werkt ontvangt in beginsel de PLB-tijd over de meeruren in de vorm
    van een toeslag op zijn uurloon.

    Opbouw PLB bij ziekte
    Tijdens arbeidsongeschiktheid/ziekte bouwt de werknemer over een periode van maximaal zes maanden
    zijn PLB-budget op. Met ?een periode van maximaal zes maanden? worden de eerste zes maanden na
    de ziekmelding bedoeld. Daarna vindt geen opbouw meer plaats over de arbeidsongeschikte uren.
    Ter bepaling van de zes maanden worden tijdvakken samengeteld als zij elkaar met onderbreking van
    minder dan een maand opvolgen.




    Wettelijk geldt dat opgebouwde PLB uren niet vervallen. Dus wat je hebt opgebouwd voorafgaand aan je arbeidsongeschikte uren en tijdens de eerste 6 maanden na ingang van je arbeidsongeschikte uren blijft staan.

    Mocht je ziek zijn geweest, weer beter zijn gemeld en in minder dan een maand weer (gedeeltelijk) ziek zijn geworden, dan telt de periode van 6 maanden dus door.

    Al het voorgaande even onder een klein voorbehoud; ik heb nog geen tijd gehad om alle van belang zijnde CAO teksten te lezen, dus wellicht wordt er ergens anders nog een uitzondering gemaakt op bovenstaande.

    Ik adviseer je iig zelf de CAO ook te lezen; tis altijd verstandig om je rechten en plichten te kennen. [/B]



    Dank voor het mee zoeken !

    Maar eh ik snap het niet helemaal....

    Ik ben minder dan 6 maanden gedeeltelijk ziek geweest.

    In dit stukje gaat het over het opbouwen van PLB uren , maar niet over dat je bij ziek zijn en dan vrij nemen persee PLB uren moet inleveren ipv vakantie of overuren..

    Volgens werkgever gaat moet je dus als je gedeeltelijk ziek bent en een dag vrij neemt PLB uren opnemen ipv vakantie of over uren. Maar dat vind ik niet terug, heb werkgever gevraagd waar dat regeltje staat , maar vooralsnog is het een mondelingen afspraak....
  7. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef EvAn



    Dank voor het mee zoeken !

    Maar eh ik snap het niet helemaal....

    Ik ben minder dan 6 maanden gedeeltelijk ziek geweest.

    In dit stukje gaat het over het opbouwen van PLB uren , maar niet over dat je bij ziek zijn en dan vrij nemen persee PLB uren moet inleveren ipv vakantie of overuren..

    Volgens werkgever gaat moet je dus als je gedeeltelijk ziek bent en een dag vrij neemt PLB uren opnemen ipv vakantie of over uren. Maar dat vind ik niet terug, heb werkgever gevraagd waar dat regeltje staat , maar vooralsnog is het een mondelingen afspraak....


    Minder dan 6 maanden ziek is dus volledige opbouw volgens de CAO. Zo simpel.

    Als je werkgever beweert dat je wel degelijk opbouwt (zoals de CAO voorschrijft) maar het bedrijfseigen beleid is dat er bij ziekte een deel van de opbouw ingeleverd dient te worden, dan zal hij dat moeten aantonen.

    Je kunt je werkgever vooralsnog op dit artikel wijzen en erbij vermelden dat je ervan uitgaat dat de CAO (die ws ook in je arbeidsovereenkomst wordt gemeld) wordt gevolgd, mits hij je een beleidsstuk kan overhandigen waaruit het tegendeel blijkt.

    Als hij dat kan, leg het hier dan maar weer voor, dan leggen we beleid en CAO naast elkaar en zullen we zien of het een het ander niet bijt.

    Ligt er niks, dan geldt onverkort de CAO en dat betekent de tekst zoals hierboven over PLB bij arbeidsongeschiktheid.

    Overigens lijkt het me vreemd dat deze werkgever nog bedrijfseigen beleid heeft naast een bedrijfseigen CAO: Meestal zijn CAO's namelijk vastgesteld voor een landelijke werksoort en dan is het gebruikelijk dat een organisatie zn eigen beleid ernaast houdt (eea mag niet met elkaar in strijd zijn). Maar een organisatie die zn (bedrijfs)eigen CAO hanteert, zou je van verwachten dat zij deze aanvullingen zouden hebben opgenomen in die CAO. Kortom; ik verwacht dat je werkgever met weinig meer dan deze CAO over de brug zal kunnen komen, maar we zullen zien.

    Een mondelinge afspraak is daarbij volstrekt onvoldoende. Beleid is niet zomaar beleid, zeker niet als het gaat om arbeidsvoorwaarden zoals verlofrechten.

    Daarnaast roep ik altijd; ik kan je vertellen wat je rechten en plichten zijn; uiteindelijk maak je zelf de afweging om ze al dan niet (met of zonder bijstand) te claimen.
  8. xxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xxxxx

    maar jij vind dus ook niet terug dat bij opnemen van vrije uren/dagen tijdens ziekte dit persee PLB uren moeten zijn ?

    Mijn vraag wordt binnekort in landelijk overleg gesteld.
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef EvAn
    maar jij vind dus ook niet terug dat bij opnemen van vrije uren/dagen tijdens ziekte dit persee PLB uren moeten zijn ?

    Mijn vraag wordt binnekort in landelijk overleg gesteld.


    Nee, dit is niet opgenomen in de CAO (hoofdstuk 13.2 noch elders)

    Ik ben even in jullie rechtspositie/ arbeidsvoorwaarden gedoken.. Tis op zijn minst een omslachtige kan ik wel zeggen:

    Jullie hebben niet alleen een CAO, maar bijlage A en bijlage B van de CAO bieden mogelijkheden c.q verplichtingen om (in en na overleg met de OR) te komen tot een (dynamische en doorlopend) sociaal beleid en een sociaal statuut, waarin de lopende sociale plannen ook nog eens gerespecteerd dienen te worden.

    Daarnaast is er volgens de CAO sprake van bepaalde overgangsregelingen; dit zijn regelingen die in de CAO zijn geschrapt, maar voor een bepaalde groep werknemers, al dan niet in meer of mindere mate, nog wel van toepaasing zijn. Dit is dan niet meer terug te lezen in de CAO, maar is als bijlage toegevoegd bij de individuele arbeidsovereenkomst.

    Kortom; een scala aan regelingen is bij jullie mogelijk/ verplicht. Deze zijn vervolgens vastgelegd in verschillende documenten en het 1 verwijst naar het ander en het 1 dient het ander ook nog te respecteren.

    Verbaast me inmiddels niks meer dat niemand meer weet wat waar zou moeten staan.. Maar goed, dat terzijde..

    Ik heb vanuit hier alleen inzage in de CAO; de rest (sociaal statuut en sociaal beleid, sociale plannen en overgangsregelingen) zou je zonder enige moeite bij P&O en/of OR moeten kunnen opvragen en, als het goed georganiseerd is bij jullie, ook vast wel op iets intranet-achtigs.

    Het zou kunnen zijn dat daar iets geschreven staat over hetgeen nu voorligt. Je zou daarin moeten zoeken naar een geschreven tekst die voorschrijft dat je de opgebouwde PLB-uren (deels) moet inleveren bij (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid.

    1) Dat je ze opbouwt, ook tijdens 6 mnd ziekte, is conform CAO helder.
    2) Of ze vervolgens als tijdsinstrument ingenomen mogen worden door de werkgever bij (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid is geen CAO regeling, maar dat is wellicht dus wel in een andere regeling omschreven.

    Het antwoord van je werkgever kan dus nooit zijn dat een dergelijk voorschrift uit de CAO komt.

    Tip: Je kunt het standpunt innemen dat je PLB uren in zijn volledigheid zijn opgebouwd, aangezien de CAO in een dergelijk standpunt voorziet in jouw situatie. Mits je werkgever met een document komt (sociaal statuut, sociaal plan, sociaal beleid of overgansgregelingen) waarin wordt omschreven dat de opgebouwde PLB uren bij (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid naar rato weer ingenomen mogen worden. (en daarbij mag de ene tekst de andere dus niet uitsluiten)

    Tip 2: regel je bijstand/vakbondslidmaatschap om dergelijke zaken uit te (laten) zoeken, te laten checken en je evt te laten bijstaan in een vervolgtraject. Ik kan best met je meekijken en veel uitleggen, je rechten en plichten voorhouden, maar mijn hulp via hier gaat tot op bepaalde hoogte..

    Let op; je wordt nergens bijgestaan als je je pas lid wordt/ verzekerd bij 'voorziene zaken'. Wees dat dus voor.

    Tip 3: Zoek deze zaken desondanks toch ook zelf uit. Ga op zoek naar de documenten die ik noem en overtuig jezelf ook van hetgeen daar staat. Maak je er nu geen gebruik van, dan wellicht op een ander moment wel en op zijn minst maakt het je zelfverzekerder, bewuster en krachtiger in je positie als werknemer..
  10. xxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xxxxx

    super bedankt ! Smile
    Als ik meer weet zal ik het hier melden !
Terug naar de lijst