Wat oogst jij uit je moestuin?

Wat oogst jij uit je moestuin? 

Onderwerp van nienkevb

BEHEERD DOOR:
indigo
Terug naar de lijst
  1. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Wij kregen deze week wel de tip om de composthoop om te zetten. Daar zitten ze graag vanwege de warmte.
    Verder zou ik het zo niet weten.

    Proberen te zorgen dat ze niet onder je schuurtje kunnen door er tegels rechtop omheen te zetten.
  2. Malero
    Mevrouw Boog.

    Toon alleen de berichten van Malero
    Wat mag ik doen zo in de tuin in de maanden februari/maart? Gebruiken jullie misschien een handige digitale een handige tuinkalender? Lavendel? Kan ik die snoeien? Hortensia? wat doe ik daarmee?
  3. Carla-S
    🗿🗿🗿🗿🗿

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef Malero
    Wat mag ik doen zo in de tuin in de maanden februari/maart? Gebruiken jullie misschien een handige digitale een handige tuinkalender? Lavendel? Kan ik die snoeien? Hortensia? wat doe ik daarmee?


    Bij de hortensia verwijder ik de oude bloemen rond deze tijd. Hij loopt trouwens al uit.
    De lavendel snoei ik in maart terug.
  4. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Ik begin meestal vrij onbezonnen èn als ik tijd heb weer in mijn moestuin. Vanochtend kreeg ik de kriebels en ben ik met spade en handschoenen naar mijn moestuin getogen. Heb eerst het aspergebed weer helemaal opgeknapt. Lijkt nu wel een beetje alsof ik een lijk heb verstopt in mijn moestuin... weet niet of de tijd daar helemaal goed voor is maar als ik naar mijn werk rijd zie ik langs de snelweg al een hoop drukte op de aspergevelden. Leek me dus wel een geschikte tijd.

    Ik was trouwens verbaasd over al het groen in de tuin. Mijn vergeten lentebolletjes die mij vrolijk welkom heetten, de frambozenblaadjes die haast uit hun knopjes barsten.... ook de rabarber liet zijn scheuten al boven de grond zien . Ik ben begonnen om de groenbemesters onder te spaaien. Die geen grote stukken tegelijk, maar gewoon een paar meter per keer. Dan hoop ik wel over een maand of 2 dat alles onder ligt.

    En het is hier ondanks de voorspelling mooi weer... eerst mijn jas uit een daarna stond ik gewoon in mouwloos shirt te werken. De eerste vitamine e weer!
    Plaatje
  5. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Carla-S


    Bij de hortensia verwijder ik de oude bloemen rond deze tijd. Hij loopt trouwens al uit.
    De lavendel snoei ik in maart terug.


    Goeie tip Carla! Ik moet dat ook nog doen. De vorige bewoners hielden zoveel van hortensias dat het overal mee volstond. De meeste heb ik weggegeven. Een hele grote in de voortuin is blijven staan. Ik vind hortensias ok, maar dit was echt een overkill...
    1 mrt '20 - 13:43:20 / 1 mrt '20 - 14:05:23
  6. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Pappanora
    Weet iemand iets goeds om ratten binnen de perken te houden? ( Zonder gif?)


    Ik heb hier thuis op zolder van mijn garage een rattenplaag gehad. Alle eetbare zaken, caviavoer etc, heb ik in plastic bakken gezet. Voer gaat vóór schemer uit het hok, s ochtends weer erin. Geen eetbare zaken, ook geen vogelvoer oid heb ik in mijn tuin. Ze aten graag het rijpe en rotte afgevallen fruit van de boompjes bij mijn buurvrouw. Rijp en rot fruit zo snel mogelijk verwijderen. Ik ga nu in mijn garage alle scheuren en kieren dichten. Ik heb al een tijdje niets meer gezien, ook geen keutels meer. Hoe lang dat duurt weet ik niet, er is hier in de omgeving een ware rattenplaag.

    In mijn zoektocht op internet las ik trouwens dat ratten niet van munt houden. Ik weet niet of het echt werkt maar ik probeer ook op een natuurlijke wijze hiervan af te komen. Ik ga dus mijn border aan mijn garagekant helemaal vol met munt zetten. Border is afgezet dus het woekeren valt volgens mij nog binnen de perken. En verse muntthee is geen straf voor mij!

    Overigens werkt en kat in de meeste gevallen ook wel, maar daar moet je maar zin in hebben...
  7. Anthea
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anthea
    Mijn wandelstok of Jersey kool bloeit. Deze was maar per ongeluk in de voortuin gekomen.
    Plaatje
    Plaatje
  8. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Da's een vroege bloeier Anthea! Lente in de voortuin!

    Ik ga sinds gisteren elke dag even met dochter naar de moestuin. Zijn we er even uit. Ik spit een klein stukje grond om, zij staat bij de buurpaarden. Zijn we er toch even uit. Vandaag twee rodebessenstruiken geplant. Morgen de kruisbessen.

    Mijn zaailingen op zolder en beneden op de vensterbank worden steeds groter. Het wordt tijd dat ze naar buiten mogen. Vandaag weer wat tomaten verpot. Ik heb nu verschillende soorten tomaten, paprika's en verschillende pepers, courgette en flespompoen. Buiten staan de kapucijners en de tuinbonen al. De erwten gaan morgen.
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  9. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Hier staan de tomaten in de vensterbank ook braaf te wachten
    En de papaver
  10. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    quote:
    Dit schreef Anke
    Hier staan de tomaten in de vensterbank ook braaf te wachten
    En de papaver


    Ooooh, papaver,die vind ik zo mooi! Ik heb volgens mij ook nog een zakje in mijn zadenkist. Taakje voor morgen, papaver zaaien!
  11. nienkevb
    natuurlijk

    Toon alleen de berichten van nienkevb

    Vandaag besloot ik weer even naar de moestuin te gaan. Het is nu al bijna april en ik moet nog veel doen. Het is zo heerlijk rustig daar, alleen fluitende vogeltjes en paarden. Er stond sinds kort een briefje op het hek van de paarden en toen ik even de paarden ging begroeten zag ik dat de onder dat briefje liggende mest voor de meeneem was.

    Eerst even wat gespaaid en daarna wat emmers mest uitgestrooid over het land. Vandaag de laatste van mijn fruitstruikjes aangeplant. Ik heb nu frambozen, kruisbessen en rode bessen geplant. De frambozen die er al stonden gaan bijna in bloei. Verder zag ik dat mijn tulpjes die ik verleden jaar gezet heb prachtig in bloei stonden. Het was weer tijd om dochter op te halen.... ik had nog wel uren kunnen blijven.
    Bij het naar huis gaan nog even op gepaste afstand met de paardenmensen gesproken en ze bedankt voor hun mooie mestinitiatief. Deze zomer, als ik weer een groentenoverschot heb krijgen ze groenten van me!
    Plaatje
    Plaatje
    Plaatje
  12. Ditty
    Onderweg

    Toon alleen de berichten van Ditty
    Hier staan courgette, aubergine, paprika en tomaat in mijn bak binnen.

    Wanneer mag dat naar buiten?
    Plaatje
Terug naar de lijst